Ja, om nått år eller så hoppas i alla fall jag att man får en tre år gammal MY LR för 299 000. Då slår jag till på elbil. Och så kommer väl snart en ny prisdump så räknar man tre år fram från den kanske 250 är mer realistiskt. Blir spännande och se. Tills dess rullar jag vidare i min ICE.
Roligt nog är det min första bil, jag köpte den tre år gammal innan inflationen. Kollade med riddermark för ett tag sedan vad jag kunde få för den, samma som jag köpte den för visade det sig, 185000. Värdeminskning på 0% på begagnad Passat under mina tre år som ägare. Om ytterligare tre år lär den dock ha tappat lite.
Det finns nästan ingenting som är så missförstått som "50% värdeminskning på 3 år".
Ja så kanske det blir om du är lat och åker tillbaka till stället du köpte den på och byter till en ny utan att ens fundera på alternativ eller ställa krav på bilhandlaren.
Men vad tror du bilhandlaren sätter ut bilen till försäljning för? Jo, liiite mer...
Fall 1: Du köper en ny bil för 600 tkr, åker tillbaka och byter den efter 3 år. Då får du kanske slappa 300 tkr för den i inbyte. Sen sätter bilhandlaren ut den för 389 tkr på Blocket och det kanske går att pruta ner den till 370 tkr.
Fall 2: Du köper en ny bil för 600 tkr och säljer den själv på Blocket. Då får du ca 350 tkr. Aningen mindre än vad märkeshandlare får ut men klart mer än att byta in den.
Inte i något fall finns det möjlighet att KÖPA en begagnad bil för 50% av nypriset.
ps. Din Passat har tappat i värde även om den inte tappat i kronor och ören. En ny eller nyare Passat idag är mycket dyrare än den var förr och begagnatpriserna är i praktiken nästan alltid relativt nypriset. Att elbilar har tappat lite mer beror på att nypriserna i många fall faktiskt har sjunkit istället för att ha höjts.
Det är ju i många fall billigare att göra jobb själv istället för att köpa en tjänst.
Orkar man sälja bilar på blocket gör man väl det.
Min 3:a som jag hade i 4 år och körde nästan 12000 mil och lämnade tillbaka i november -23 är fortfarande osåld. De har sänkt den vartefter och från att ha börjat på 325000 är den nu nere i 257500. Undrar hur bra affär detta är för bolaget som köpte den av DNB? Småland Invest, heter det.
Wow.. de låter ju helt otroligt att de inte lyckats sälja den än. Bilhandlare ska ju helst köpa och sälja bilar snabbt. Men ja de kanske spekulerade i en uppgång av värdet.
Ja, om nått år eller så hoppas i alla fall jag att man får en tre år gammal MY LR för 299 000. Då slår jag till på elbil. Och så kommer väl snart en ny prisdump så räknar man tre år fram från den kanske 250 är mer realistiskt. Blir spännande och se. Tills dess rullar jag vidare i min ICE.
Roligt nog är det min första bil, jag köpte den tre år gammal innan inflationen. Kollade med riddermark för ett tag sedan vad jag kunde få för den, samma som jag köpte den för visade det sig, 185000. Värdeminskning på 0% på begagnad Passat under mina tre år som ägare. Om ytterligare tre år lär den dock ha tappat lite.
Det finns nästan ingenting som är så missförstått som "50% värdeminskning på 3 år".
Ja så kanske det blir om du är lat och åker tillbaka till stället du köpte den på och byter till en ny utan att ens fundera på alternativ eller ställa krav på bilhandlaren.
Men vad tror du bilhandlaren sätter ut bilen till försäljning för? Jo, liiite mer...
Fall 1: Du köper en ny bil för 600 tkr, åker tillbaka och byter den efter 3 år. Då får du kanske slappa 300 tkr för den i inbyte. Sen sätter bilhandlaren ut den för 389 tkr på Blocket och det kanske går att pruta ner den till 370 tkr.
Fall 2: Du köper en ny bil för 600 tkr och säljer den själv på Blocket. Då får du ca 350 tkr. Aningen mindre än vad märkeshandlare får ut men klart mer än att byta in den.
Inte i något fall finns det möjlighet att KÖPA en begagnad bil för 50% av nypriset.
ps. Din Passat har tappat i värde även om den inte tappat i kronor och ören. En ny eller nyare Passat idag är mycket dyrare än den var förr och begagnatpriserna är i praktiken nästan alltid relativt nypriset. Att elbilar har tappat lite mer beror på att nypriserna i många fall faktiskt har sjunkit istället för att ha höjts.
Det är ju i många fall billigare att göra jobb själv istället för att köpa en tjänst.
Orkar man sälja bilar på blocket gör man väl det.
Ja men det är många som drar sig för det. Jag har sålt många bilar privat, inklusive en Model S för 830', men det är ju lite pyssel och det finns en risk att man råkar illa ut också. Dyker det upp 5-6 "brorsor" så kan de ju kanske vilja övertyga dig om att sälja din AMG Mercedes eller vad det nu är lite billigare än du tänkt annars typ... Och så ska det ju stämma med ägarbyte, betalningar...
Senast redigerad av Verdi_, redigerad totalt 1 gånger.
Min 3:a som jag hade i 4 år och körde nästan 12000 mil och lämnade tillbaka i november -23 är fortfarande osåld. De har sänkt den vartefter och från att ha börjat på 325000 är den nu nere i 257500. Undrar hur bra affär detta är för bolaget som köpte den av DNB? Småland Invest, heter det.
Wow.. de låter ju helt otroligt att de inte lyckats sälja den än. Bilhandlare ska ju helst köpa och sälja bilar snabbt. Men ja de kanske spekulerade i en uppgång av värdet.
Nej men bilhandlare tycker inte om att sälja till förlust och har antagligen blivit överrumplade av Teslas prissänkningar.
Nu kan ju det tyckas vara en lustifikation och "rätt åt dem" och liknande men just tack vare såna fall så är det idag många handlare som inte tar i Teslor med tång. Det är inte bra för oss som äger en Tesla.
Finns det något som talar för att det inte blir likande scenarion här?
Självklart, Musks mål är att hela tiden göra bilarna billigare.
Musks mål är nog snarare att tjäna pengar(vilket är rimligt i ett noterat bolag), varför höjer man annars priserna över hela linjen så fort man har mer efterfrågan än tillgång? Varför säljer man en Founders Edition av CT för 20 000$ extra, och istället för att släppa en billigare modell i USA så börjar man sälja Founders i Kanada och Mexiko?
Jag är ganska säker på att Tesla skulle dubbla priserna man har nu om man kunde hålla uppe försäljningen.
Finns det något som talar för att det inte blir likande scenarion här?
Självklart, Musks mål är att hela tiden göra bilarna billigare.
Musks mål är nog snarare att tjäna pengar(vilket är rimligt i ett noterat bolag), varför höjer man annars priserna över hela linjen så fort man har mer efterfrågan än tillgång? Varför säljer man en Founders Edition av CT för 20 000$ extra, och istället för att släppa en billigare modell i USA så börjar man sälja Founders i Kanada och Mexiko?
Jag är ganska säker på att Tesla skulle dubbla priserna man har nu om man kunde hålla uppe försäljningen.
Det är klart de skulle. Den där story tellingen runt Tesla är lika mycket skitsnack som FSD.
Ja, om nått år eller så hoppas i alla fall jag att man får en tre år gammal MY LR för 299 000. Då slår jag till på elbil. Och så kommer väl snart en ny prisdump så räknar man tre år fram från den kanske 250 är mer realistiskt. Blir spännande och se. Tills dess rullar jag vidare i min ICE.
Roligt nog är det min första bil, jag köpte den tre år gammal innan inflationen. Kollade med riddermark för ett tag sedan vad jag kunde få för den, samma som jag köpte den för visade det sig, 185000. Värdeminskning på 0% på begagnad Passat under mina tre år som ägare. Om ytterligare tre år lär den dock ha tappat lite.
Det finns nästan ingenting som är så missförstått som "50% värdeminskning på 3 år".
Ja så kanske det blir om du är lat och åker tillbaka till stället du köpte den på och byter till en ny utan att ens fundera på alternativ eller ställa krav på bilhandlaren.
Men vad tror du bilhandlaren sätter ut bilen till försäljning för? Jo, liiite mer...
Fall 1: Du köper en ny bil för 600 tkr, åker tillbaka och byter den efter 3 år. Då får du kanske slappa 300 tkr för den i inbyte. Sen sätter bilhandlaren ut den för 389 tkr på Blocket och det kanske går att pruta ner den till 370 tkr.
Fall 2: Du köper en ny bil för 600 tkr och säljer den själv på Blocket. Då får du ca 350 tkr. Aningen mindre än vad märkeshandlare får ut men klart mer än att byta in den.
Inte i något fall finns det möjlighet att KÖPA en begagnad bil för 50% av nypriset.
ps. Din Passat har tappat i värde även om den inte tappat i kronor och ören. En ny eller nyare Passat idag är mycket dyrare än den var förr och begagnatpriserna är i praktiken nästan alltid relativt nypriset. Att elbilar har tappat lite mer beror på att nypriserna i många fall faktiskt har sjunkit istället för att ha höjts.
Det är ju i många fall billigare att göra jobb själv istället för att köpa en tjänst.
Orkar man sälja bilar på blocket gör man väl det.
Ja men det är många som drar sig för det. Jag har sålt många bilar privat, inklusive en Model S för 830', men det är ju lite pyssel och det finns en risk att man råkar illa ut också. Dyker det upp 5-6 "brorsor" så kan de ju kanske vilja övertyga dig om att sälja din AMG Mercedes eller vad det nu är lite billigare än du tänkt annars typ... Och så ska det ju stämma med ägarbyte, betalningar...
Ja, det är ju därför värdeminskning (typ 50%/3år) menas inbyte eftersom det är så majoriteten gör.
Det kan vara påfrestande att sälja saker på blocket. Så stora belopp vill man ju ha överfört till kontot och då är det väl vardagar som gäller?
Det som ersatt inbyte är ju att sälja till typ Riddermark för att sen enklare köpa nästa bil.
Naturligtvis behöver den som köper bilen för att sälja den tjäna pengar. Det är smidigheten och tryggheten man betalar för.
Ja, om nått år eller så hoppas i alla fall jag att man får en tre år gammal MY LR för 299 000. Då slår jag till på elbil. Och så kommer väl snart en ny prisdump så räknar man tre år fram från den kanske 250 är mer realistiskt. Blir spännande och se. Tills dess rullar jag vidare i min ICE.
Roligt nog är det min första bil, jag köpte den tre år gammal innan inflationen. Kollade med riddermark för ett tag sedan vad jag kunde få för den, samma som jag köpte den för visade det sig, 185000. Värdeminskning på 0% på begagnad Passat under mina tre år som ägare. Om ytterligare tre år lär den dock ha tappat lite.
Det finns nästan ingenting som är så missförstått som "50% värdeminskning på 3 år".
Ja så kanske det blir om du är lat och åker tillbaka till stället du köpte den på och byter till en ny utan att ens fundera på alternativ eller ställa krav på bilhandlaren.
Men vad tror du bilhandlaren sätter ut bilen till försäljning för? Jo, liiite mer...
Fall 1: Du köper en ny bil för 600 tkr, åker tillbaka och byter den efter 3 år. Då får du kanske slappa 300 tkr för den i inbyte. Sen sätter bilhandlaren ut den för 389 tkr på Blocket och det kanske går att pruta ner den till 370 tkr.
Fall 2: Du köper en ny bil för 600 tkr och säljer den själv på Blocket. Då får du ca 350 tkr. Aningen mindre än vad märkeshandlare får ut men klart mer än att byta in den.
Inte i något fall finns det möjlighet att KÖPA en begagnad bil för 50% av nypriset.
ps. Din Passat har tappat i värde även om den inte tappat i kronor och ören. En ny eller nyare Passat idag är mycket dyrare än den var förr och begagnatpriserna är i praktiken nästan alltid relativt nypriset. Att elbilar har tappat lite mer beror på att nypriserna i många fall faktiskt har sjunkit istället för att ha höjts.
Det är ju i många fall billigare att göra jobb själv istället för att köpa en tjänst.
Orkar man sälja bilar på blocket gör man väl det.
Ja men det är många som drar sig för det. Jag har sålt många bilar privat, inklusive en Model S för 830', men det är ju lite pyssel och det finns en risk att man råkar illa ut också. Dyker det upp 5-6 "brorsor" så kan de ju kanske vilja övertyga dig om att sälja din AMG Mercedes eller vad det nu är lite billigare än du tänkt annars typ... Och så ska det ju stämma med ägarbyte, betalningar...
Ja, det är ju därför värdeminskning (typ 50%/3år) menas inbyte eftersom det är så majoriteten gör.
Det kan vara påfrestande att sälja saker på blocket. Så stora belopp vill man ju ha överfört till kontot och då är det väl vardagar som gäller?
Det som ersatt inbyte är ju att sälja till typ Riddermark för att sen enklare köpa nästa bil.
Naturligtvis behöver den som köper bilen för att sälja den tjäna pengar. Det är smidigheten och tryggheten man betalar för.
Ja fast nu svarade jag en person som hoppades KÖPA en begagnad bil för 50% av nypriset efter 3 år...
Riddermark och liknande är ganska osugna på Teslor nuförtiden. Är inte alls som 2022.
Y RWD vit/vit 6 mån på nacken. Mer eller mindre ny. Gick för 490'.
Nypris idag är 594 000kr.
Så nedgång på ca 100K på ett halvår eller ca 17-18%.
En till Y RWD svart. 11 mån på nacken (<1 år). Normala mil. Fint skick. Utan vinterhjul dock. Avslut 410K.
Nypris idag m samma specs 569 000kr.
Så nedgång över 150K på mindre än ett år.
Inte ens de tråkiga snikvarianterna är undansparade tappet. I nominella siffror och procentuellt känns det nästan som en 2023 YP gått ner mindre än en 2023 Y SR.
Min 3:a som jag hade i 4 år och körde nästan 12000 mil och lämnade tillbaka i november -23 är fortfarande osåld. De har sänkt den vartefter och från att ha börjat på 325000 är den nu nere i 257500. Undrar hur bra affär detta är för bolaget som köpte den av DNB? Småland Invest, heter det.
Wow.. de låter ju helt otroligt att de inte lyckats sälja den än. Bilhandlare ska ju helst köpa och sälja bilar snabbt. Men ja de kanske spekulerade i en uppgång av värdet.
Otroligt?
257K är för mycket för en gammal Tesla Model 3 fr 2019!
190k är kanske mer rättvist
Min 3:a som jag hade i 4 år och körde nästan 12000 mil och lämnade tillbaka i november -23 är fortfarande osåld. De har sänkt den vartefter och från att ha börjat på 325000 är den nu nere i 257500. Undrar hur bra affär detta är för bolaget som köpte den av DNB? Småland Invest, heter det.
Wow.. de låter ju helt otroligt att de inte lyckats sälja den än. Bilhandlare ska ju helst köpa och sälja bilar snabbt. Men ja de kanske spekulerade i en uppgång av värdet.
Otroligt?
257K är för mycket för en gammal Tesla Model 3 fr 2019!
190k är kanske mer rättvist
Ja, Otroligt att man inte sätter ett vettigt pris så den blir såld.
kan tycka "snikmodell" är en felaktig beskrivning, med LFP har man 100% 60kwh tillgänglig varje dag. de övriga ska köras mellan 20-80% av de tillgängliga 80kwh (?) sen kan man ju ha behov av 4hjulsdrift och 0-100 på ~3.5 sec men det är ju andra krav..
kan tycka "snikmodell" är en felaktig beskrivning, med LFP har man 100% 60kwh tillgänglig varje dag. de övriga ska köras mellan 20-80% av de tillgängliga 80kwh (?) sen kan man ju ha behov av 4hjulsdrift och 0-100 på ~3.5 sec men det är ju andra krav..
LFP är ett billigt massproducerat batteri. Ska nog klara fler laddcykler dock. Däremot är ju batteriet som sagt på endast 60kWh. Det är lite.
Sen är bilen trött. Svag, en motor, bakhjulsdrift osv. Tråkig helt enkelt. Och ja pristappet är brutalt också
kan tycka "snikmodell" är en felaktig beskrivning, med LFP har man 100% 60kwh tillgänglig varje dag. de övriga ska köras mellan 20-80% av de tillgängliga 80kwh (?) sen kan man ju ha behov av 4hjulsdrift och 0-100 på ~3.5 sec men det är ju andra krav..
LFP är ett billigt massproducerat batteri. Ska nog klara fler laddcykler dock. Däremot är ju batteriet som sagt på endast 60kWh. Det är lite.
Sen är bilen trött. Svag, en motor, bakhjulsdrift osv. Tråkig helt enkelt. Och ja pristappet är brutalt också
Tänk så olika man kan tycka. Och vad olika man prioriterar