Model 3 Ludicrous

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av holden »

För mig är väghållningen avgörande, bilen känns lätt och rapp och är fantastisk på småvägar. Vill man ha en 400 kg tyngre bil med fejkade växlingar och motorljud för att vinna någon tiondel på pappret står det alla fritt att välja det, själv hade jag nog valt en äkta fossil om jag var lagd åt det hållet.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Imolarot
Teslaägare

Inlägg av Imolarot »

Jo, mitt hjärta säger att man vill ha någon kul tysk M-bil/RS/AMG men hjärnan säger att en M3P är det rätta valet. :D
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Imolarot skrev: 19 aug 2024 14:22

Är ju lite över min kunskapsnivå men det låter om jag läser översättningen som att han inte direkt är ett fan av hur Tesla tar ut mer effekt? Tolkar jag det rätt så säger han att det är på bekostnad av hållbarhet och han inte tycker det är en bra bil att köpa begagnad?
Jag känner eivissa, har t.o.m jobbat med honom några dagar.

Ja, hans korta resume utanför texten i tff-forum är att den är brutal mot batteriet.

Vi vet sedan innan att LG-batteriet inte riktigt orkar leverera det gamla M3P behöver.
Den nya tar ut mer torque i botten och bibehåller effekten mycket längre upp i fart.

Med låg SOC låter den spänningen sjunka rejält när man ger fullt för att leverera power vilket han är lite orolig för. (Jag och han har dock inte diskuterat att just LG-cellerna har 2.0V som lägsta vid urladdning om man läser LG’s specification på det närmsta man hittar det som sitter i LG-packet.

LG-cellerna är inte några high power celler alls egentligen, det kunde vi läsa oss till redan tidigt 2021 innan det ens sålts bilar med de batterierna. Så det är ett litet tveksamt val just därför på speciellt nya M3P men i övrigt är de cellerna jäkligt bra så det är inget att proa sig för. De flesta kör inte full gas 20s i sträck flera ggr varje dag ändå.

Jämför med en Plaid. 100kWh batteri och 800-900kW batterieffekt. Den som får för sig att 8-9C inte sliter hårt på cellerna också misstar sig.
Jag hade några 0-200 och många 0-150 och fler 0-100 men det är väldigt korta bursts och man kör inte fullt hela tiden, det blir normalt återhämtning mellan burst:sen.

När jag fort på ett nedlagt flygfält så tappade mitt batteri 2kWh efter 2ggr på fältet på ett par dagar.
Ett helt gäng 0-200, ett par toppfarter osv, sedan hade jag 95kWh, mot 97 kWh innan.

Bilen har nu, ett par månader och 500 mil senare börjar gnugga upp kapaciteten igen , så nu ligger vi på 96 kWh.
Skulle man göra det ofta skulle det synas på kapaciteten och den skulle inte hinna komma tillbaka.

För en ny M3P: räkna med att hård körning där man tar ut mer än 5s fullgas flera ggr eller ofta kommer synas på kapaciteten…men så kommer det vara med alla elbilar med mycket effekt i vart fall med dagens batterier.

Panasonic har mer kapacitet från början men tappar mer än LG i normalfallet, så för en LR som gubbkörs är LG att föredra för det.

På en M3P som körs hårt är det möjligt att Panasonic står emot power lite bättre men det skulle nog märkas där med. Så på M3P kan jag tänka mig att den som kör hårt länge och ofta hade fått mindre degradering pga hårda cykler med Panasonic, men för de flesta kommer LG tappa mindre kapacitet.
Panasonic är hursom inget val här men bara för att få en jämförelse mellan dem.

Prestandan eivissa mätte fram var likvärdig med gamla M3P 0-100 (3.4s med dragy).
Jag har många godkönda mellan 3.31 och 3.4s dock med Panasonic…

Nya har väsentligt mer kraft över 100 km/h och det tycker jag är mycket bra!
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Imolarot
Teslaägare

Inlägg av Imolarot »

AAKEE skrev: 19 aug 2024 18:07

Är ju lite över min kunskapsnivå men det låter om jag läser översättningen som att han inte direkt är ett fan av hur Tesla tar ut mer effekt? Tolkar jag det rätt så säger han att det är på bekostnad av hållbarhet och han inte tycker det är en bra bil att köpa begagnad?

Ja, hans korta resume utanför texten i tff-forum är att den är brutal mot batteriet.

Vi vet sedan innan att LG-batteriet inte riktigt orkar leverera det gamla M3P behöver.
Den nya tar ut mer torque i botten och bibehåller effekten mycket längre upp i fart.

Med låg SOC låter den spänningen sjunka rejält när man ger fullt för att leverera power vilket han är lite orolig för. (Jag och han har dock inte diskuterat att just LG-cellerna har 2.0V som lägsta vid urladdning om man läser LG’s specification på det närmsta man hittar det som sitter i LG-packet.

LG-cellerna är inte några high power celler alls egentligen, det kunde vi läsa oss till redan tidigt 2021 innan det ens sålts bilar med de batterierna. Så det är ett litet tveksamt val just därför på speciellt nya M3P men i övrigt är de cellerna jäkligt bra så det är inget att proa sig för. De flesta kör inte full gas 20s i sträck flera ggr varje dag ändå.

Jämför med en Plaid. 100kWh batteri och 800-900kW batterieffekt. Den som får för sig att 8-9C inte sliter hårt på cellerna också misstar sig.
Jag hade några 0-200 och många 0-150 och fler 0-100 men det är väldigt korta bursts och man kör inte fullt hela tiden, det blir normalt återhämtning mellan burst:sen.

När jag fort på ett nedlagt flygfält så tappade mitt batteri 2kWh efter 2ggr på fältet på ett par dagar.
Ett helt gäng 0-200, ett par toppfarter osv, sedan hade jag 95kWh, mot 97 kWh innan.

Bilen har nu, ett par månader och 500 mil senare börjar gnugga upp kapaciteten igen , så nu ligger vi på 96 kWh.
Skulle man göra det ofta skulle det synas på kapaciteten och den skulle inte hinna komma tillbaka.

För en ny M3P: räkna med att hård körning där man tar ut mer än 5s fullgas flera ggr eller ofta kommer synas på kapaciteten…men så kommer det vara med alla elbilar med mycket effekt i vart fall med dagens batterier.

Panasonic har mer kapacitet från början men tappar mer än LG i normalfallet, så för en LR som gubbkörs är LG att föredra för det.

På en M3P som körs hårt är det möjligt att Panasonic står emot power lite bättre men det skulle nog märkas där med. Så på M3P kan jag tänka mig att den som kör hårt länge och ofta hade fått mindre degradering pga hårda cykler med Panasonic, men för de flesta kommer LG tappa mindre kapacitet.

Prestandan eivissa mätte fram var likvärdig med gamla M3P 0-100 (3.4s med dragy).

Tack för summering. Köper en ny och låter någon annan oroa sig över hur jag kört… :D
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Imolarot skrev: 19 aug 2024 19:51
AAKEE skrev: 19 aug 2024 18:07

Tack för summering. Köper en ny och låter någon annan oroa sig över hur jag kört… :D
Klockrent!
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

flamman skrev: 19 aug 2024 13:54
Eivissa på TFF har testat nya Model 3 Performance med LG-batteri. Finns massor av text och grafer men man kan se att Tesla tar ut mer effekt ur samma batteri i nya Performance:
IMG_2431.jpeg

Länk på tyska (översättning funkar helt ok i Safari åtminstone):

https://tff-forum.de/t/wiki-model-3-mod ... ?u=flamman
Tack för grafen flamman och tack AAKEE för den utförliga beskrivningen!

Jag kan bara konstatera (efter att tidigare haft en P-23) att när jag kör min P-24 så är känslan precis så som grafen beskriver. Mer kraft i högre hastigheter!

Men framförallt är det väghållning, komfort och stolar som är next level! :P
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Här kör man en ’19 M3P mot nya:

https://youtu.be/gTbGSmBC6DE?si=yEYQ4J-MxselKqZC

Mer eller mindre ingen skillnad. Skillnaderna berodde snarare på vem som var först på gasen.

[Edit]
Tydligen hade de 2019 med 90% och 2024 med 60% :shock:

Vilka jä**a tomtar. De borde få sina youtubekonton avstängda för resten av livet.
Sopor! :evil:

Jag kollade inte hela videon men eftersom folk i såna videor pratar alldeles för länge innan det blir någon verkstad så ids man ju inte titta på hela videon
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
benke_berguv

Inlägg av benke_berguv »

För en oinsatt, hur borde det sett ut om den äldre också haft 60% batteri?

//benke
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

benke_berguv skrev: 20 aug 2024 21:56
För en oinsatt, hur borde det sett ut om den äldre också haft 60% batteri?

//benke
LG-batteriet är inte kraftigt och orkar bara precis nästan leverera det den gamla M3P behöver om LG-batteriet har mer än 85-90% och ordentligt uppvärmt batteri.

Största felet är att testa ena bilen med lite ström och andra med mycket.

Jämför vi mot det senare Panasonicbatteriet ger det 420kW vid 60% om det är ordentligt varmt medans LG ger 370kW.

Det skiljer mycket redan så, och Panasonic kan leverera 460kW om det har 90% och är ordentligt uppvärmt mot LGs 370kW så testen i videon är snedvriden med nästan 100kW….
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
benke_berguv

Inlägg av benke_berguv »

Så om det är Max 80% laddning som rekommenderas vid daglig användning på nya M3P (och på gamla P) så kommer alltså gamla P vara snabbare än nya om man följer teslas egna skötselråd?

//benke
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

benke_berguv skrev: 22 aug 2024 18:27
Så om det är Max 80% laddning som rekommenderas vid daglig användning på nya M3P (och på gamla P) så kommer alltså gamla P vara snabbare än nya om man följer teslas egna skötselråd?

//benke
Nja, om bägge har 80% kanske den nya kan få ett om än så litet övertag i lägre fart än där batteriet begränsar och i högre fart än det.

Oavsett, även med rätt laddningsnivå så fick inte eivissa någon bättre tid med nya M3P mätt med dragy än den gamla, dvs 3.4s till 100.

Jag har ungefär 10 godkända körningar 0-100 mellan 3.31-3.4s.

Så oavsett laddningsnivån kommer man inte köra ifrån en äldre P så det mätks tydligt 0-100.
Däremot kommer en ny P dra ifrån över 100.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Någon som vet svaret på räckvidds skillnaden LR 678km vs Performance 528km
Vet ej om detta varit uppe i tråden.

Hjul/Däck kan väl ej ge 26%

viewtopic.php?p=812111#p812111
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Tellus skrev: 23 aug 2024 09:04

Ja det är märkligt.
På Y skiljer det 51 km mellan LR med 19" och P med 21"
På 3 skiljer det 150 km mellan LR med 18" och P med 20".

Det måste ju vara mer än hjulstorleken som drar ner räckvidden på Model 3P.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Eftersom jag har både LR och P kan jag jämföra hur vardaglig körning skiljer sig åt, och LR ligger på 120-ish wh/km och P på 150-ish wh/km så det är helt klart en skillnad, dock helt oväsentlig utifrån våra körmönster och ekonomiskt försumbart.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare

Inlägg av Tellus »

holden skrev: 23 aug 2024 11:50
Eftersom jag har både LR och P kan jag jämföra hur vardaglig körning skiljer sig åt, och LR ligger på 120-ish wh/km och P på 150-ish wh/km så det är helt klart en skillnad, dock helt oväsentlig utifrån våra körmönster och ekonomiskt försumbart.
Oj, ja det blir 12,5 mil på en laddning.
Kanske är så att motorerna eller annat drar mer på P.
Passar LR hjulen på P ?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Nicke Nyfiken skrev: 23 aug 2024 09:30

Ja det är märkligt.
På Y skiljer det 51 km mellan LR med 19" och P med 21"
På 3 skiljer det 150 km mellan LR med 18" och P med 20".

Det måste ju vara mer än hjulstorleken som drar ner räckvidden på Model 3P.
3P har förutom fälgar ett annat chassi, bromsar, motorer, och inte minst front vs LR.
På Y LR och P är det samma.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

M3P har aktiva dämpare, huruvida det påverkar förbrukningen vet jag inte men det låter inte omöjligt.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Tellus skrev: 23 aug 2024 12:25
holden skrev: 23 aug 2024 11:50
Oj, ja det blir 12,5 mil på en laddning.
Passar LR hjulen på P ?
Skulle tippa skillnaden är 10 mil på riktigt, 50 mil med LR och 40 mil med P om man någonsin skulle använda bilen på det viset. Hjulen passar nog inte, eller skulle se mycket skumt ut med tanke på att det är olika bredder fram/bak på P.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Du har uppenbarligen inte läst tråden om rullmotstånd och hur man vinner SECC! 😅

(En liten hint: viewtopic.php?p=788690#p788690

Jag kör med dubbla omgångar sommarhjul på min Plaid (nej, inte samtidigt 😂)

Med original 21” blir snittet 200Wh/km.

Med 20” lättrullande däck (Michelin e-Primacy) och lite hemschwene aerodynamics i fälgarna utefter vad forskningen kommit fram drar bilen <160Wh/km för samma körning. Det är 25% och då har vi bara gått ned 1”. Dessutom spacers för looks kvar, det får kosta lite.
IMG_0426.jpeg

LR är inte certifierad med 678km utan med 19” och 629km. 678km är ”uppskattat”.

Rullmotståndet skiljer från 7.8kg/ton på P med sina hjul till 6.21 för 18” vilket blir 9Wh/km, eller aningen mer eftersom bilen testas lite lastad.

Ska du komma 678km med Dual motors batteri är det 116Wh/km så bara rullmotståndet gör 8%.

Tittar man sedan på hur breda hjulen är och hur långt ut de sitter så innebär det ett kraftigt ökat luftmotstånd vilket såklart kommer märkas extra mycket i verkliga landsvägsfarter.

678 km är inklusive en aerokåpa som tar bort det mesta av de pumpförluster man har i en vanlig fälg. Öppna fälgar pumpar runt luft som en flygplanspropeller men väldigt mycket mindre energieffektivt.

Performance har istället rätt öppna fälgar. Hur mycket plastbitarna påverkar är oklart men från den forskning på området är en slät fälgsida mycket bättre och en slät fälgsida med luftutsläpp i mitten absolut bäst (pga att man inte vevar runt luften.)
Man kan nog räkna med att Performancefälgen vevar runt ganska mycket luft, dvs kostar mycket energi.

Rullmotståndet är relativt fast oavsett fart så den skillnaden är konstant mot både WLTP och real life i Wh/km räknat, men minskar procentuellt i högre farter än WLTP.
Luftmotståndet i hjulet samt pumpförlusterna ökar mer IRL pga att farten är högre överlag än WLTP.
Skillnaden mellan Higland Dual motor och P är ungefär som väntat.

Jag fick:
~25+ Wh/km i landsvägsfart på byte av hjul (lättrullande, mindre frontarea).
~7-10Wh på aerodynamik i fälgarna.
~ 3-5Wh på sänkning av bilen 20mm

Detta, från ~ 200Wh/km snitt.

Minskar minst 20% från 200 och ökar minst 25% från <160Wh/km.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

holden skrev: 23 aug 2024 13:11
M3P har aktiva dämpare, huruvida det påverkar förbrukningen vet jag inte men det låter inte omöjligt.
Typ noll.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare

Inlägg av Tellus »

Men varför är det så liten skillnad på Y LR vs Y P, skiljer 2 tum där också och inga plastbitar på 21" P fälgarna och 275 vs 255 bredd bak.
Tidigare har fälgar och kapslar gjort ca 5-10% på räckvidden(som på Y) ej 26% som på Highland
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Tack AAKEE för utförligt och bra svar. Jag har bara de små plastbitarna på P-fälgarna så det kostar säkert i luftmotstånd med så öppna fälgar, på LR sitter aerokåporna kvar.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev: 23 aug 2024 12:25
[
Samma främre motor (3D3A).
Bakre motorn skiljer och man har väl bara permanentmagnet bak på 3 ännu så då är den prioriter att bara köras.

Enligt WLTP testdata så är effektåtgången sån på LR på 19” att det åtgår 12.88kW att köra 100 km/h. (= 129Wh/km) Till detta ska motorernas/invertrarnas förluster (~10%) och kostnaden för att bilen är vaken på ~250W läggas.

Testdata för P visar 14.505kW effektåtgång ( = 145Wh/km)

Det skiljer alltså 13% i 100 km/h mellan LR med 19” och P med 20”.

Testerna är i +23 med AC av så ska vi räkna AC-behovet, att bilen är vaken och drar energi + motorernas förluster så ligger vi såklart högre än det ovan visade.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev: 23 aug 2024 14:51
Men varför är det så liten skillnad på Y LR vs Y P, skiljer 2 tum där också och inga plastbitar på 21" P fälgarna och 275 vs 255 bredd bak.
Tidigare har fälgar och kapslar gjort ca 5-10% på räckvidden(som på Y) ej 26% som på Highland
Y LR med 20” = 533km
Y LR med 19” = uppskattad 565km

Y P med 21” = 514 km (Denna bil är ganska mycket sänkt, vilket gör märkbar skillnad.

Det skiljer 9% mellan Y LR 19” och Y P

Y P har samma bredd på fälg och däck fram (ET skiljer 5mm) dvs inhen stor skillnad där.

Bakhjulet är 1” bredare fälg och 20mm bredare däck men eftersom bilen är betydligt lägre får man igen en hel del där.

Highland LR har 235 oavsett 18/19” fälgar 8.5”

Highland P har 275mm bak dvs 40mm bredare. Fälgar 9”/10”

Det blir mer luftmotstånd på alla hjulen, och mer rullmotstånd. Plus att 18” har aerokåpa istället för en massa ekrar.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Bara för att testa lade jag in en rutt i ABRP till Split i Kroatien med P respektive LR och så här blev resultatet:

LR: Restid 27h 54min, varav 10 laddstopp på totalt 2h 58min
P: Restid 28h 31min, varav 12 laddstopp på totalt 3h 19min

Skillnaden över ca 270 mil (och 49 min båtresa) är alltså:

Total restid diff +37 minuter med P
Total laddtid diff +21 minuter med P

Inte mycket att ligga vaken om nätterna för således.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Skriv svar