Den kalkylen måste jag se. Hur har du räknat?Lurence skrev: ↑20 aug 2024 15:00Jag gjorde en Excel på att antingen köpa en ny MYP eller behålla min 7 år Volvo XC60 värd 355 tkr ni i våras. Dvs jämförbart med vad du jämför ovan. Det blev bara 100 kr dyrare i månaden att köpa ny bil, trots att räntan låg på 1,99 % då. Nu ligger den på 1,74 %, samt med dagens räntebesked så kommer den komma ner på 1,49 % inom närtid. Att få en ny mer avancerad bil för 100 kr extra i månaden och slippa risken med en 7 år gammal bil som kunde gå sönder.teslaponken skrev: ↑20 aug 2024 11:41Du menar om man är sugen på att förlora 300 000 i värde på 3 år?Arctic Drifter skrev: ↑20 aug 2024 10:05Som väntat sänkte de styrräntan till 3,5 %
https://www.riksbank.se/sv/press-och-pu ... 5-procent/
Gör man sin excel rätt så bör många landa i en Tesla, men alla fattar ju inte beslut om ny bil baserat på excel-kalkyler!
För den pengen får man ju en jättefin Volvo XC60.
Har med värdeminskning på 270 tkr i kalkylen för MYP vilket också ligger på ungefär vad du skriver ovan.
Använde mig av 15 % värdeminskning per år.
Gjorde även en sammanställning på vad bilen hade kostat under de 3 år jag hade den genom att fylla i facit med vad jag betalat.
MYP blev då 100 kr billigare än vad jag betalat.
Inte en chans på jorden att en total cost of ownership för en 7 år gammal XC60 blir HÖGRE än för en ny MYP under 3 års ägandetid.
För det första är en 7 år gammal XC60 INTE värd 355K. Den absolut dyraste mest fullsmetade är 300K, men i medeltal går de kring 250K.
Utgå då från max 300K. Kommande 3 åren ska den kanske ner 120-150K i värde.
Teslan kommer gå ner minst 300K i värde.
Hur planerar du att ta in resterande delen? Försäkr är knappast billigare. Drivmedlet 10-20k mindre per år, men det är det. Underhåll 5-10k mindre per år.
Hur blir Teslan billigare?