*SÅLD* Andrahandsvärde på model 3 SR+

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Alex92

Re: Andrahandsvärde på model 3 SR+

Inlägg av Alex92 »

Arctic Drifter skrev: 24 jul 2024 13:13
Alex92 skrev: 24 jul 2024 09:36
jonasl skrev: 12 jun 2024 17:51
SR+ har aningen för litet batteri för långa resor på vintern tyckte jag.

Men för runt 200k är det ju ändå ett fynd - det går ju att åka långt över vintertid, blev något extra laddstopp bara. Vi körde långt även i -25.
Som ny på forumet och en icke elbils ägare än iallafall, så har jag försökt att jämnföra m3 SR med m3 LR (highland) vid ev framtida köp.

Om vi då gör ett räkneexempel som säkert är helt fel i flera aspekter så är det såhär jag räknat.

M3 SR 554km Photon 18däck
M3 LR 678km Photon 18däck

SR har ett LFP batteri som laddas till 100%
LR har ett NMC batteri som laddas till 80% för att minimera slitage.

678km - 20% = 542.4km.

Så enligt mitt räkneexempel så kommer man ju en kortare sträcka med LR ifall man bara laddar 80% som många verkar göra?
Så hur stor är egentligen skillnaden då?

Jag pendlar 10-15mil /dag och kommer ha möjlighet att ladda bilen hemma med mina solceller och tror då att SR skulle passa mig bättre ekonomiskt även batteri mässigt då jag inte ser några större skillnader på räckvidden vid vardaglig körning.
Hur tankar du din fossilare? så fort den går under halv tank eller är du nere på reserven varje gång?

Jag tror att för de som gärna vill ha 20 mil kvar i räckvidd vid ankomst så kanske SR är fel val och egentligen elbil överhuvudtaget.

SR tror jag funkar fint för dig, jag dagspendlar 18 mil och sommartid laddar jag till 60 % och vintertid 70-100 % beroende på utetemperaturen.

Batteriets fulla kapacitet använder jag bara när vi inleder en långresa (eller när det är -38 C). Så på en 1000 km tripp är det bara första etappen som jag har nytta av det, laddstoppen laddar jag i regel ändå bara till 50-55 % innan vi rullar vidare, så där blir ju skillnaden mindre mellan stort/mindre batteri.

För de flesta dagar på året hade det varit smidigare för oss att ha en bil som står med 100 % varje morgon, än som nu att man ska ladda till 50-70 % när man laddar...

SR är helt klart underskattad, sen så behöver inte alla AWD som anser sig behöva det! :D
Jag brukar tanka när jag närmar mig reserven och tankar då fullt.
Jag kör en passat som tar sig 1400-1600km på en tankning och kommer använda den vid längre körningar och semesterutflykter, speciellt på vintern.

Med en m3 så skulle jag nog vilja planera mina resor med minst 10% kvar vid ankomst och gärna anpassa laddning när solcellerna genererar ström.

Känns som en SR skulle duga fint till mig då jag prioriterar ekonomin före dyrare utrustning.

Känner mig ganska lugn på räckviddsfronten när det kommer till tesla och är lite mer orolig för hur man kommer in i bilen på vintern när bilen är täckt av is.
Kan tänka mig att rutorna och de integreradehandtagen lätt fryserfast. ( har varken carport eller garage )
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Inlägg av Arctic Drifter »

Alex92 skrev: 24 jul 2024 14:32
Kan tänka mig att rutorna och de integreradehandtagen lätt fryserfast. ( har varken carport eller garage )
Givetvis finns det mer optimala bilar sett ur den aspekten men problemet ser inte jag som stort.
Jag har en annan bil med karmlösa dörrar, där kör vi kupévärmare och den är totalt nerisad vintertid. Teslan klarar sig bättre så länge man klimatiserar till sin avresa, den behöver ju bara stå några minuter varm till skillnad från traditionell kupévärmare som kanske går 3 h, det hinner tina och frysa mer då.

Det förbehåll jag dock skulle ha gällande M3 är regnvatten/snö i bakluckan, en sådan här är nog fin att ha:
https://smog.nu/index.php?main_page=pro ... cts_id=137
Tesla Model Y Performance
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Arctic Drifter skrev: 24 jul 2024 14:51
Alex92 skrev: 24 jul 2024 14:32
...] Det förbehåll jag dock skulle ha gällande M3 är regnvatten/snö i bakluckan, en sådan här är nog fin att ha:
https://smog.nu/index.php?main_page=pro ... cts_id=137
Kanske kan bero lite på var man bor och ifall man kan tänka sig att borsta bort snö från bilen innan man förvärmer den med appen. De senaste vintrarna har det t.ex. inte direkt snöat jättemycket på vissa ställen i Skåne...

Undrar hur mkt mer en M3 SR förbrukar i 110-120 km/h med en sån där extratillbehörsspoiler ifall bilen annars är 'spoilerfri'.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Vet inte hur många som tycker det är intressant att följa den här tråden, men senast hade den gått upp 10000 från bottenläget 265000 till 275000. Säljaren har ju en egen "butik" på Blocket och där står den nu som inlagd 10/6 i år och då för 275000 men är nu åter nere i 265000.

Man håller alltså på och jiddrar med annonserna för att det inte ska synas att bilen legat ute så länge till försäljning. Så den har legat ute sen i december (även på Blocket) men man försöker att få det att se ut som att den bara legat ute sen mitten i juni.
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare

Inlägg av ducce916m »

[/quote]
I vardagen kommer du inte märka skillnad, förutom att drivlinan är piggare med LR då. Jag kunde inte motivera 90’ extra för räckvidd jag inte behöver, även om det kommer med bonusar som AWD, snabbare acc, alcantara i dörrsidor och lite fetare stereo.
[/quote]

Har alcantara i dörrsidorna (SR -juni 21)
carlf

Inlägg av carlf »

ducce916m skrev: 25 jul 2024 09:11
I vardagen kommer du inte märka skillnad, förutom att drivlinan är piggare med LR då. Jag kunde inte motivera 90’ extra för räckvidd jag inte behöver, även om det kommer med bonusar som AWD, snabbare acc, alcantara i dörrsidor och lite fetare stereo.
[/quote]

Har alcantara i dörrsidorna (SR -juni 21)
[/quote]
Javisst. Men för Highland är det textil i dörrsidor på RWD så länge man inte gör tillvalet vit inredning.
Snyggt nog. Men Alcantara är ännu bättre. 😃
Bortsett från detta tickar Highland alla mina boxar gällande interiören. Känns mindre plastig och bättre ihopskruvad än många tyskar faktiskt.
Model 3 2024
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Ny sänkning från 265.000 till 257.500:-. Jag lämnade tillbaka den i november och den har legat ute till försäljning sedan början av det här året och de försökte först med 325.000:-.

Undrar hur bra affär detta är för Småland Invest?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Hur är det med miltalet? De kansk kör bilen själva och inte vill sälja den.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

jonasl skrev:
Hur är det med miltalet? De kansk kör bilen själva och inte vill sälja den.
Det står på samma som när jag lämnade in den.
MrNorth

Inlägg av MrNorth »

Jerker skrev: 15 aug 2024 17:05
Var lite nyfiken på denna bil men frugan sa stopp när den var röd. Sen märkte jag att SMåland Invest bluffade om att de var MRF-anslutna (vilket de inte är), och då var det 100% stopp för mig.

Men jag förstår inte riktigt varför vissa i denna tråd säger att bilen inte är värd mer än typ 200 000 kr? Vad grundar detta sig på?

Vi är på jakt efter en begagnad Model 3 (ligger en tråd om det i nybörjarfrågor, kanske skulle lagt den i Model 3 forumet istället), och de 2019-2020 vi har kollat på ligger över 300 000 kr (dragkrok, LR, runt 10000 mil på mätaren). Vill man ha en 2021:a med drag får man pröjsa runt 340-350000 kr. Det känns lite som att vad bilar ligger ute för och vad man här inne tycker de borde säljas för inte riktigt stämmer överens, eller kanske jag har missuppfattat något?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

MrNorth skrev: 22 aug 2024 09:13
Var lite nyfiken på denna bil men frugan sa stopp när den var röd. Sen märkte jag att SMåland Invest bluffade om att de var MRF-anslutna (vilket de inte är), och då var det 100% stopp för mig.

Men jag förstår inte riktigt varför vissa i denna tråd säger att bilen inte är värd mer än typ 200 000 kr? Vad grundar detta sig på?

Vi är på jakt efter en begagnad Model 3 (ligger en tråd om det i nybörjarfrågor, kanske skulle lagt den i Model 3 forumet istället), och de 2019-2020 vi har kollat på ligger över 300 000 kr (dragkrok, LR, runt 10000 mil på mätaren). Vill man ha en 2021:a med drag får man pröjsa runt 340-350000 kr. Det känns lite som att vad bilar ligger ute för och vad man här inne tycker de borde säljas för inte riktigt stämmer överens, eller kanske jag har missuppfattat något?
Den är ju inte såld, så det är väl ingen som har tyckt att priset är rätt. Vad bilarna ligger ute för är ju en sak och vad de sen går för är ju en annan. Det finns historik över vad bilar har sålts för så kolla där. Man kan ju alltid ge ett bud på en bil man vill ha, ett bud som ligger under det som står.
SwedishAdvocate

Jerker skrev: 22 aug 2024 11:01

Den är ju inte såld, så det är väl ingen som har tyckt att priset är rätt. Vad bilarna ligger ute för är ju en sak och vad de sen går för är ju en annan. Det finns historik över vad bilar har sålts för så kolla där. Man kan ju alltid ge ett bud på en bil man vill ha, ett bud som ligger under det som står.
Nu är ju det listade priset 257.500 kr. Om den där bilfirman Småland Invest hade varit MRF-ansluten – hur mkt tror vi att man hade kunnat förhandla ner det priset?
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

SwedishAdvocate skrev: 22 aug 2024 12:27
Jerker skrev: 22 aug 2024 11:01

Nu är ju det listade priset 257.500 kr. Om den där bilfirman Småland Invest hade varit MRF-anslutna – hur mkt tror vi att man hade kunnat förhandla ner det priset?
Jag är inte så insatt i detta med MRF-anslutna bilförsäljare. Vad innebär det för skillnad?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Köp privat istället, väldigt många har DnB-lån du kan ta över. Och bilarna från 2021 har upp till ett års garanti kvar + ytterligare fyra på batteri/drivlina, det är ingen större trygghet att köpa från handlare men du får betala 50k mer.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
MrNorth

Inlägg av MrNorth »

Har man verkligen en sån prutmån på begagnade elbilar? Jag tänker att man som bäst kan få med sig ett par begagnade vinterdäck, speciellt om man har en inbytesbil. Jag gör bilaffär ungefär var 10:e år, så är väl inte den vassaste förhandlaren direkt :D

Reagerade bara på att folk här så självsäkert kunde säga att en bil är max värd si eller så...
MrNorth

Inlägg av MrNorth »

Jag är inte så insatt i detta med MRF-anslutna bilförsäljare. Vad innebär det för skillnad?
För mig är det en kvalitetsstämpel gällande att de står för att ta avsnar för fel som uppkommer 6 månader efter köpet, som man har rätt att reklamera enligt konsumentköplagen. Små lirare kan ju bluffa hur mycket de vill, men är du MRF-ansluten lär de säkerligen dra dig i örat om du vägrar reparera en fallfärdig värmepump t.ex., och de följer garanterat ARNs utslag. Sen att ett (mindre) företag påstår sig vara medlem i en bransch-förening men inte är det, det blir många varningsflaggor hos mej...
SwedishAdvocate

MrNorth skrev: 22 aug 2024 17:52
Har man verkligen en sån prutmån på begagnade elbilar? Jag tänker att man som bäst kan få med sig ett par begagnade vinterdäck, speciellt om man har en inbytesbil. Jag gör bilaffär ungefär var 10:e år, så är väl inte den vassaste förhandlaren direkt :D

Reagerade bara på att folk här så självsäkert kunde säga att en bil är max värd si eller så...
En del hävdar att det för typ tre år sedan kunde finnas ca 10% prutmån på bättre beg. bilar i 500K-klassen. Riktigt så mkt letar ju inte du bil för, men 320K är också rätt mkt pengar. Jag vet väl själv inte och har inte heller egen erfarenhet, men skulle inte bli förvånad ifall det går att förhandla bort 4-5% procent på en Model 3 för 320K. Gäller ju så klart att spela svår. Och den här förhandlingen kan man göra på distans redan innan man åker och kollar på bilen. När man kommit överens om ett pris åker man och kikar på bilen, hissar upp den på lift på de utmärkta lyftpunkterna (viktigt) och kollar undertill samt provkör. Hittar man ytterligare grejer då som inte framkommit tidigare så kan man så klart försöka förhandla ner ytterligare utifrån det tidigare överenskomna priset.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Vet inte vad de håller på med men nu är priset åter höjt till 265.000:-
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Återigen nere på 257.500:-

Som en jojo...
manneson

Inlägg av manneson »

Konstigt att dom inte exporterar den.
Teslasemitruck

Inlägg av Teslasemitruck »

Jag fick strax över 400k för min 2019. Som gått strax över 5000 mil 2022 till handlare 😀 kostade mig typ 3000-3500 i månaden de åren.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Alltså den är fortfarande ej såld? De har ju förlorat nästan 10.000 i värdeminskning per månad i år på att behålla den.
Hur går det egentligen för firman som äger den. Inte nog med att de låser upp kapital, de förlorar också några hundralappar varje dag?

En SR+ -19 med 12000 mil och degraderat batteri bör väl gå en bit under 200 nu efter senaste Highlandhändelserna?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

pejvic skrev: 14 okt 2024 08:55
Alltså den är fortfarande ej såld? De har ju förlorat nästan 10.000 i värdeminskning per månad i år på att behålla den.
Hur går det egentligen för firman som äger den. Inte nog med att de låser upp kapital, de förlorar också några hundralappar varje dag?

En SR+ -19 med 12000 mil och degraderat batteri bör väl gå en bit under 200 nu efter senaste Highlandhändelserna?
När min privatleasing går ut om ett år kanske jag kan köpa tillbaka den här för 150000:- ! :lol:
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Det lär definitivt gå.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Nu är bilen såld till en privatperson. Finns det något sätt att se vad den gått för? Den har ju inte sålts via nån auktionssajt (vad jag vet). Företaget som ägde den heter Småland Invest.
Skriv svar