Jag brukar tanka när jag närmar mig reserven och tankar då fullt.Arctic Drifter skrev: ↑24 jul 2024 13:13Hur tankar du din fossilare? så fort den går under halv tank eller är du nere på reserven varje gång?Alex92 skrev: ↑24 jul 2024 09:36Som ny på forumet och en icke elbils ägare än iallafall, så har jag försökt att jämnföra m3 SR med m3 LR (highland) vid ev framtida köp.
Om vi då gör ett räkneexempel som säkert är helt fel i flera aspekter så är det såhär jag räknat.
M3 SR 554km Photon 18däck
M3 LR 678km Photon 18däck
SR har ett LFP batteri som laddas till 100%
LR har ett NMC batteri som laddas till 80% för att minimera slitage.
678km - 20% = 542.4km.
Så enligt mitt räkneexempel så kommer man ju en kortare sträcka med LR ifall man bara laddar 80% som många verkar göra?
Så hur stor är egentligen skillnaden då?
Jag pendlar 10-15mil /dag och kommer ha möjlighet att ladda bilen hemma med mina solceller och tror då att SR skulle passa mig bättre ekonomiskt även batteri mässigt då jag inte ser några större skillnader på räckvidden vid vardaglig körning.
Jag tror att för de som gärna vill ha 20 mil kvar i räckvidd vid ankomst så kanske SR är fel val och egentligen elbil överhuvudtaget.
SR tror jag funkar fint för dig, jag dagspendlar 18 mil och sommartid laddar jag till 60 % och vintertid 70-100 % beroende på utetemperaturen.
Batteriets fulla kapacitet använder jag bara när vi inleder en långresa (eller när det är -38 C). Så på en 1000 km tripp är det bara första etappen som jag har nytta av det, laddstoppen laddar jag i regel ändå bara till 50-55 % innan vi rullar vidare, så där blir ju skillnaden mindre mellan stort/mindre batteri.
För de flesta dagar på året hade det varit smidigare för oss att ha en bil som står med 100 % varje morgon, än som nu att man ska ladda till 50-70 % när man laddar...
SR är helt klart underskattad, sen så behöver inte alla AWD som anser sig behöva det!![]()
Jag kör en passat som tar sig 1400-1600km på en tankning och kommer använda den vid längre körningar och semesterutflykter, speciellt på vintern.
Med en m3 så skulle jag nog vilja planera mina resor med minst 10% kvar vid ankomst och gärna anpassa laddning när solcellerna genererar ström.
Känns som en SR skulle duga fint till mig då jag prioriterar ekonomin före dyrare utrustning.
Känner mig ganska lugn på räckviddsfronten när det kommer till tesla och är lite mer orolig för hur man kommer in i bilen på vintern när bilen är täckt av is.
Kan tänka mig att rutorna och de integreradehandtagen lätt fryserfast. ( har varken carport eller garage )