Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4472
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Inlägg av nek0 »

fth skrev: 21 aug 2024 22:32
nek0 skrev: 21 aug 2024 22:21
fth skrev: 21 aug 2024 22:19
Carlsson skrev: 21 aug 2024 21:58
Lurence skrev: 20 aug 2024 17:44


Det var en Volvo XC60 T8. Får korrigera till att den var 6 år, tänkte fel. Fick 355 tkr för den från Riddermark så summan är inte önskepris. Snarare att jag ville ha haft mer för den.

Volvo XC60 T8
Värdeminskning 121 231,44 kr
Försäkring 21 564,00 kr
Skatt 1 266,00 kr
Service 25 000,00 kr
Underhåll 25 000,00 kr
Däck sommar 16 000,00 kr
Däck vinter 12 000,00 kr
Bensin 50 782,50 kr (4500 mil med förbrukning på 0,61 l/mil (snittförbrukning under mina 3 år som ägare))

Månadskostnad på 7 704 kr/mån.

MYP + 21" original vinterdäck
Ränta 23 402,07 kr
Intäktsränta -45 803,98 kr
Värdeminskning 264 104,04 kr
Försäkring 19 164,00 kr
Skatt 1 266,00 kr
Service 5 000,00 kr
Underhåll - kr
Däck sommar - kr
Däck vinter - kr
El 13 500,00 kr (Snittpris 3 kr/kWh)

Månadskostnad på 7 795 kr/mån.

Volvon var avbetalad och jag la in minimalt med insats på MYP. Gjorde att jag kunde lägga mellanskillnaden i mitt ISK istället för att vara bundet i bilen. För att inte ha glädjekalkyl så ligger avkastning på 4 % per år med som intäkt. Gick att få på fasträntekonto. Samtidigt så hade jag ingen kostnad för ränta i kalkylen för Volvon som då hade blivit dyrare om jag inte betalat av tidigare utan sparat pengarna direkt i ISK eller helt enkelt inte kunnat betala av. Billånet på Volvon låg på 5 % så hade blivit en stor post till att slå ut.

Faktiskt utfall de 3 år jag hade Volvon ger månadskostnad på 7 929 kr
Jag ställde upp min bil i excel, likt din kalkyl ovan.

VW Passat 2018
Pris: 185 000 kr ( maj 2021)
Kontantinsats: 185 000 kr
Effektiv ränta 0,00%

Kostnad per år:
Räntekonstnad: 0 kr
Skatt: 536 kr
Försäkring hel: 7 200 kr

Sommardäck: 6000
Vinterdäck: 6000
Service / Underhåll: 6000
Drivmedel (20kr/L): 18000 (räknat på 0,6 kr liter och 1500 mil per år)

Beräknad värdeminskning (10% per år):
3 år: 71 000
5 år: 103 000

TCO 36 månader: 4 961 kr
TCO 60 månader: 4 560 kr


TESLA MODEL Y LR ink Vinterdäck
Pris: 629 079 kr
Kontant: 125 816 kr
Effektiv ränta: 0,98%

Kostnad per år:
Räntekonstnad: 4 932 kr
Skatt : 360 kr
Försäkring halv: 8 000 kr
Försäkring hel (efter 3 år): 12 000 kr

Sommardäck -
Vinterdäck -
Service / Underhåll: 1000
Drivmedel (3kr KWh): 6750

TCO 36 månader 8 496 kr
TCO 60 månader 7 719 kr


Nu blir det en del antagande i kalkylen, jag får 185000 för passaten idag så det är svårt att beräkna faktiskt TCO. I kalkylen utgår jag på 10% per år på båda bilarna. Jag har också uppskattat försäkringskostnad på teslan enligt vad jag läst mig till i forumet. Svårt för mig att motivera byte av bil.
Det är väl rätt självklart att kostnaden för en sprillans ny bil för 629k är högre för en redan betald gammal bil för 185k, vad är poängen? :?

/fth
Kanske det här.
https://teslaclubsweden.se/tesla-model- ... on-gratis/
Den artikeln skrevs med glimten i ögat, men stämde nog rätt bra baserat på dom priser, villkor, skatter, premier etc som gällde då för fem år sedan.

Situationen är ju helt annorlunda idag, trots det visar kalkylen alltså att det ”bara” är c:a 70% dyrare att köra en sprillans ny Model Y jämfört med en gammal Passat.

/fth
Jo jag vet, men många har fastnat i då tiden och predikar än idag att det är så.
Carlsson
Inlägg: 321
Blev medlem: 11 sep 2023 20:41

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Inlägg av Carlsson »

fth skrev: 21 aug 2024 22:19

Det är väl rätt självklart att kostnaden för en sprillans ny bil för 629k är högre för en redan betald gammal bil för 185k, vad är poängen? :?

/fth
Poängen var att nyansera Lurence inlägg som beskrev att det bara vara 100 kr dyrare i månaden att åka model Y än XC60.
Fredrik j skrev: 21 aug 2024 22:19
1500mil är för lite för att motivera elbil om man är nöjd med en passat.
Ja, räknar man istället på 5000 mil per år blir det "bara" cirka 1500 kr dyrare att åka model y än passat på tre år, 1000 kr dyrare i månaden över fem år. Då kanske man iofs får räkna upp service/reparation något. Men även så däckkostnad för model Y så det kanske ändå går jämt ut.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1683
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Inlägg av Verdi_ »

Carlsson skrev: 21 aug 2024 21:58
Lurence skrev: 20 aug 2024 17:44
teslaponken skrev: 20 aug 2024 15:06
Lurence skrev: 20 aug 2024 15:00
teslaponken skrev: 20 aug 2024 11:41


Du menar om man är sugen på att förlora 300 000 i värde på 3 år?

För den pengen får man ju en jättefin Volvo XC60.
Jag gjorde en Excel på att antingen köpa en ny MYP eller behålla min 7 år Volvo XC60 värd 355 tkr ni i våras. Dvs jämförbart med vad du jämför ovan. Det blev bara 100 kr dyrare i månaden att köpa ny bil, trots att räntan låg på 1,99 % då. Nu ligger den på 1,74 %, samt med dagens räntebesked så kommer den komma ner på 1,49 % inom närtid. Att få en ny mer avancerad bil för 100 kr extra i månaden och slippa risken med en 7 år gammal bil som kunde gå sönder.

Har med värdeminskning på 270 tkr i kalkylen för MYP vilket också ligger på ungefär vad du skriver ovan.
Använde mig av 15 % värdeminskning per år.

Gjorde även en sammanställning på vad bilen hade kostat under de 3 år jag hade den genom att fylla i facit med vad jag betalat.
MYP blev då 100 kr billigare än vad jag betalat.
Den kalkylen måste jag se. Hur har du räknat?
Inte en chans på jorden att en total cost of ownership för en 7 år gammal XC60 blir HÖGRE än för en ny MYP under 3 års ägandetid.

För det första är en 7 år gammal XC60 INTE värd 355K. Den absolut dyraste mest fullsmetade är 300K, men i medeltal går de kring 250K.

Utgå då från max 300K. Kommande 3 åren ska den kanske ner 120-150K i värde.

Teslan kommer gå ner minst 300K i värde.

Hur planerar du att ta in resterande delen? Försäkr är knappast billigare. Drivmedlet 10-20k mindre per år, men det är det. Underhåll 5-10k mindre per år.

Hur blir Teslan billigare?
Det var en Volvo XC60 T8. Får korrigera till att den var 6 år, tänkte fel. Fick 355 tkr för den från Riddermark så summan är inte önskepris. Snarare att jag ville ha haft mer för den.

Volvo XC60 T8
Värdeminskning 121 231,44 kr
Försäkring 21 564,00 kr
Skatt 1 266,00 kr
Service 25 000,00 kr
Underhåll 25 000,00 kr
Däck sommar 16 000,00 kr
Däck vinter 12 000,00 kr
Bensin 50 782,50 kr (4500 mil med förbrukning på 0,61 l/mil (snittförbrukning under mina 3 år som ägare))

Månadskostnad på 7 704 kr/mån.

MYP + 21" original vinterdäck
Ränta 23 402,07 kr
Intäktsränta -45 803,98 kr
Värdeminskning 264 104,04 kr
Försäkring 19 164,00 kr
Skatt 1 266,00 kr
Service 5 000,00 kr
Underhåll - kr
Däck sommar - kr
Däck vinter - kr
El 13 500,00 kr (Snittpris 3 kr/kWh)

Månadskostnad på 7 795 kr/mån.

Volvon var avbetalad och jag la in minimalt med insats på MYP. Gjorde att jag kunde lägga mellanskillnaden i mitt ISK istället för att vara bundet i bilen. För att inte ha glädjekalkyl så ligger avkastning på 4 % per år med som intäkt. Gick att få på fasträntekonto. Samtidigt så hade jag ingen kostnad för ränta i kalkylen för Volvon som då hade blivit dyrare om jag inte betalat av tidigare utan sparat pengarna direkt i ISK eller helt enkelt inte kunnat betala av. Billånet på Volvon låg på 5 % så hade blivit en stor post till att slå ut.

Faktiskt utfall de 3 år jag hade Volvon ger månadskostnad på 7 929 kr
Jag ställde upp min bil i excel, likt din kalkyl ovan.

VW Passat 2018
Pris: 185 000 kr ( maj 2021)
Kontantinsats: 185 000 kr
Effektiv ränta 0,00%

Kostnad per år:
Räntekonstnad: 0 kr
Skatt: 536 kr
Försäkring hel: 7 200 kr

Sommardäck: 6000
Vinterdäck: 6000
Service / Underhåll: 6000
Drivmedel (20kr/L): 18000 (räknat på 0,6 kr liter och 1500 mil per år)

Beräknad värdeminskning (10% per år):
3 år: 71 000
5 år: 103 000

TCO 36 månader: 4 961 kr
TCO 60 månader: 4 560 kr


TESLA MODEL Y LR ink Vinterdäck
Pris: 629 079 kr
Kontant: 125 816 kr
Effektiv ränta: 0,98%

Kostnad per år:
Räntekonstnad: 4 932 kr
Skatt : 360 kr
Försäkring halv: 8 000 kr
Försäkring hel (efter 3 år): 12 000 kr

Sommardäck -
Vinterdäck -
Service / Underhåll: 1000
Drivmedel (3kr KWh): 6750

TCO 36 månader 8 496 kr
TCO 60 månader 7 719 kr


Nu blir det en del antagande i kalkylen, jag får 185000 för passaten idag så det är svårt att beräkna faktiskt TCO. I kalkylen utgår jag på 10% per år på båda bilarna. Jag har också uppskattat försäkringskostnad på teslan enligt vad jag läst mig till i forumet. Svårt för mig att motivera byte av bil.
Du kan ju inte räkna 0:- på räntekostnad oavsett om du äger den eller ej. Pengarna hade kunnat förränta sig på börsen om inte annat. Den snittar väl runt 9% över tid?
Carlsson
Inlägg: 321
Blev medlem: 11 sep 2023 20:41

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Inlägg av Carlsson »

Verdi_ skrev: 22 aug 2024 07:43

Du kan ju inte räkna 0:- på räntekostnad oavsett om du äger den eller ej. Pengarna hade kunnat förränta sig på börsen om inte annat. Den snittar väl runt 9% över tid?
Vilka pengar är det som ska in på börsen menar du? Mellanskillnad i inköpspris? Månadssparande mellanskillnad?

Och man får väl ändå räkna avkastning på 7% då, det gör i alla fall ”experterna”.
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1683
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Inlägg av Verdi_ »

Carlsson skrev: 22 aug 2024 08:18
Verdi_ skrev: 22 aug 2024 07:43

Du kan ju inte räkna 0:- på räntekostnad oavsett om du äger den eller ej. Pengarna hade kunnat förränta sig på börsen om inte annat. Den snittar väl runt 9% över tid?
Vilka pengar är det som ska in på börsen menar du? Mellanskillnad i inköpspris? Månadssparande mellanskillnad?

Och man får väl ändå räkna avkastning på 7% då, det gör i alla fall ”experterna”.
Pengar som hade frigjorts om du sålt din Passat och lånat till en Tesla? Fast man kanske inte får låna 100% så då faller det ju lite då 20% av en ny Model Y blir nästan lika mycket som Passaten är värd. Isf kan du ju kvitta de mot varandra.

Man ska dock inte jämföra äpplen med päron på det där sättet. Ny bil köper man om man uppskattar den och mervärdet den ger dig. Skiter man i bilar och bara vill ta sig från A till B så kan det ju kvitta.

Dock känner jag flera som tidigare körde trötta dussinbilar och sen bytte till en pigg elbil som efter det börjat uppskatta bilar mer.
Carlsson
Inlägg: 321
Blev medlem: 11 sep 2023 20:41

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Inlägg av Carlsson »

Verdi_ skrev: 22 aug 2024 08:39

Pengar som hade frigjorts om du sålt din Passat och lånat till en Tesla? Fast man kanske inte får låna 100% så då faller det ju lite då 20% av en ny Model Y blir nästan lika mycket som Passaten är värd. Isf kan du ju kvitta de mot varandra.

Man ska dock inte jämföra äpplen med päron på det där sättet. Ny bil köper man om man uppskattar den och mervärdet den ger dig. Skiter man i bilar och bara vill ta sig från A till B så kan det ju kvitta.

Dock känner jag flera som tidigare körde trötta dussinbilar och sen bytte till en pigg elbil som efter det börjat uppskatta bilar mer.
Ah, då förstår jag. Kontantinsatsen äter ju upp det mesta. Man kanske kan dra ner månadskostnaden över 3 år på teslan med 300-500 kr då, beroende på vad man får för Passaten. Givet cirka 7% avkastning per år.

Och ja, det är svårt att jämföra. Att köpa en helt ny bil har ju, historiskt sett, varit ett ganska dåligt ekonomiskt val. Nu ser jag i privatpersons-perspektiv. Så det är ju valet man behöver göra. Hur mycket tycker man det är värt att köra bil. Och hur mycket är det värt att köra en specifik bil.
Användarvisningsbild
Lurence
Teslaägare
Inlägg: 134
Blev medlem: 05 feb 2024 15:35

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Inlägg av Lurence »

Carlsson skrev: 22 aug 2024 08:51
Verdi_ skrev: 22 aug 2024 08:39

Pengar som hade frigjorts om du sålt din Passat och lånat till en Tesla? Fast man kanske inte får låna 100% så då faller det ju lite då 20% av en ny Model Y blir nästan lika mycket som Passaten är värd. Isf kan du ju kvitta de mot varandra.

Man ska dock inte jämföra äpplen med päron på det där sättet. Ny bil köper man om man uppskattar den och mervärdet den ger dig. Skiter man i bilar och bara vill ta sig från A till B så kan det ju kvitta.

Dock känner jag flera som tidigare körde trötta dussinbilar och sen bytte till en pigg elbil som efter det börjat uppskatta bilar mer.
Ah, då förstår jag. Kontantinsatsen äter ju upp det mesta. Man kanske kan dra ner månadskostnaden över 3 år på teslan med 300-500 kr då, beroende på vad man får för Passaten. Givet cirka 7% avkastning per år.

Och ja, det är svårt att jämföra. Att köpa en helt ny bil har ju, historiskt sett, varit ett ganska dåligt ekonomiskt val. Nu ser jag i privatpersons-perspektiv. Så det är ju valet man behöver göra. Hur mycket tycker man det är värt att köra bil. Och hur mycket är det värt att köra en specifik bil.
Precis. I mitt exempel hade jag ett övervärde på 219 tkr i Volvon som gav nästan 50 tkr i intäkt i kalkylen för Teslan. Räknar då ändå bara med 4 % avkastning som fasträntekonto. Kommer troligtvis över 3 år kunna vara 7 % istället vilken gör kalkylen bättre.

Hade jag inte haft ett övervärde i Volvon hade jag istället haft lån med 5 % ränta, vilket jag hade behövt ha med i kalkylen för Volvon om jag tagit bort intäktsräntan på Teslan.

Kalkylen var ett underlag för mig och de förutsättningar jag hade, vilket visade att jag kunde byta upp mig 6 år i bil för samma kostnad jag redan hade haft och skulle ha i 3 år framöver. Utifrån de krav och den utrustning jag minst vill ha på en bil. Gjorde även kalkyl på en 3 år gammal Tesla som blev dyrare än båda mina andra alternativ.

Tänker att det viktiga i detta är att fler börjar se vad deras bilar egentligen kostar dem. Tror många ligger med bilkostnader på 6-9 tkr utan att veta om det. De tror att det är runt 5 tkr.

Många som mig köper sedan gärna sig själv trygghet. Betalar gärna mer varje månad för att minska sannolikheten att behöva stå vid sidan om vägen. Även om reparationen i kalkylen går hem med billigare totalkostnad, så står du ändå med mer risk.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4192
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Inlägg av Maw »

När ni jämför gammal och ny bil borde värdeminskningen i procent inte vara samma, t ex 15% eller 10%. Jag skulle snarare säga runt 10% per år för en 5 år gammal bil och 20% per år för en ny bil och något sjunkande varje år för den nya bilen.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
SwedishAdvocate
Inlägg: 7349
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Inlägg av SwedishAdvocate »

nek0 skrev: 22 aug 2024 05:35
fth skrev: 21 aug 2024 22:32
nek0 skrev: 21 aug 2024 22:21
fth skrev: 21 aug 2024 22:19
Det är väl rätt självklart att kostnaden för en sprillans ny bil för 629k är högre för en redan betald gammal bil för 185k, vad är poängen? :?

/fth
Kanske det här.
https://teslaclubsweden.se/tesla-model- ... on-gratis/
Den artikeln skrevs med glimten i ögat, men stämde nog rätt bra baserat på dom priser, villkor, skatter, premier etc som gällde då för fem år sedan.

Situationen är ju helt annorlunda idag, trots det visar kalkylen alltså att det ”bara” är c:a 70% dyrare att köra en sprillans ny Model Y jämfört med en gammal Passat.

/fth
Jo jag vet, men många har fastnat i dåtiden och predikar än idag att det är så.
Det kommer en framtid också. Om ca 2 år är det val igen...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1683
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Inlägg av Verdi_ »

Maw skrev: 22 aug 2024 12:56
När ni jämför gammal och ny bil borde värdeminskningen i procent inte vara samma, t ex 15% eller 10%. Jag skulle snarare säga runt 10% per år för en 5 år gammal bil och 20% per år för en ny bil och något sjunkande varje år för den nya bilen.
Jag håller inte riktigt med. Det känns nog bara så eftersom summorna i regel är högre på en nyare bil.
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Inlägg: 577
Blev medlem: 09 aug 2023 09:46
Ort: Roslagen
Referralkod: ts.la/tobias894955

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Inlägg av T4s »

Sänkt ränta via DNB.
Med anledning av ändrade upplåningskostnader till följd av förändringar i det allmänna ränteläget, kapital- och övriga kostnader kommer räntan att sänkas med 0,25 procentenheter från och med 26 augusti 2024. Sänkningen påverkar ditt månadsbelopp på det sätt som framgår av nästa faktura.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4385
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Inlägg av jonasl »

Lurence skrev: 22 aug 2024 11:34
Tänker att det viktiga i detta är att fler börjar se vad deras bilar egentligen kostar dem. Tror många ligger med bilkostnader på 6-9 tkr utan att veta om det. De tror att det är runt 5 tkr.
This. Det är få som har koll på vad bilägandet egenligen kostar, och facit har man ju inte förrän man säljer. De senaste bilarna jag haft har kostat runt 40 kr mil inkl ALLT. Audi A6 (som var 6 år redan när jag köpte den), VW Touran, leasingbil i tre år, Model 3 SR+, alla landade ungefär där. Model Y runt 50 kr / mil om jag skulle sälja den nu efter 2.5 år - men jag ska ha den många år till så den kommer antagligen komma ner i milkostnad den med.

Sen kör man ju mer med elbil också, så är det..
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Verdi_
Teslaägare
Inlägg: 1683
Blev medlem: 23 okt 2023 13:49

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Inlägg av Verdi_ »

jonasl skrev: 22 aug 2024 15:42
Lurence skrev: 22 aug 2024 11:34
Tänker att det viktiga i detta är att fler börjar se vad deras bilar egentligen kostar dem. Tror många ligger med bilkostnader på 6-9 tkr utan att veta om det. De tror att det är runt 5 tkr.
This. Det är få som har koll på vad bilägandet egenligen kostar, och facit har man ju inte förrän man säljer. De senaste bilarna jag haft har kostat runt 40 kr mil inkl ALLT. Audi A6 (som var 6 år redan när jag köpte den), VW Touran, leasingbil i tre år, Model 3 SR+, alla landade ungefär där. Model Y runt 50 kr / mil om jag skulle sälja den nu efter 2.5 år - men jag ska ha den många år till så den kommer antagligen komma ner i milkostnad den med.

Sen kör man ju mer med elbil också, så är det..

Folk ljuger så in i h-vete för sig själva när det kommer till bilar. Sen ser de en privatleasing för 7200:- och går i taket över hur galet dyrt det är när deras egen bil antagligen kostar flera tusen mer i månaden.

Att räkna kostnad per mil kan man göra men då får man räkna med samma antal mil på jämförelsebilarna. Kör man jättemycket så ökar den faktiska kostnaden men kostnaden per mil minskar istället.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4385
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Inlägg av jonasl »

Ja, fossilbilarna rullade runt 1500 mil per år. Innan bilpendlade jag till jobbet och då drog det iväg säkert det tredubbla. Hade jag tänkt efter och kollat vad jag egentligen lade på bilägandet då hade jag nog insett att jag kunde köpt en Model S redan då, full tank minst en gång i veckan bara för jobbpendlingen..

Men med elbil är tröskeln för att ta bilen både på korta och långa resor lägre har jag märkt :D
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Tribeca
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 14 aug 2024 05:44

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Inlägg av Tribeca »

Jag brukar sätta ett monetärt värde på känslan av att köra en ny problemfri bil med den senaste tekniken och som är allmänt obesudlad. Kör man en äldre bil kan man öka på ägandekostnaden med denna fiktiva konstnad pga utebliven nybilskänsla och då blir skillnaden mindre :)
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 528
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Inlägg av Nogo »

Ni som räknar med verkliga siffror.

Vad hade en Model Y RWD som körs 7500 mil om året om man planerar att äga den i tre år kostat i månaden/milkostnad?

Vad hade ni räknat med i värdeminskning, elkostnad och servicekostnader?

Jag har såklart en siffra men hade varit roligt att se om man tänker likadant.

Finns det någon annan bil som hade varit billigare i samma storleksklass?
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Kallmark
Inlägg: 21
Blev medlem: 22 aug 2024 12:34

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Inlägg av Kallmark »

Intressanta uträkningar helt klart... Dock är en Tesla även om vid 0% ränta mycket dyrare att äga över tre år jämfört med att privatleasa t ex en Xpeng G6 så länge man kör någorlunda normalt många mil.
Nect
elbilist
Inlägg: 1987
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Inlägg av Nect »

Bara blunda och betala.
YOLO. 😂
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
OscarA
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 14 dec 2019 10:06

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Inlägg av OscarA »

Nect skrev: 23 aug 2024 22:38
Bara blunda och betala.
YOLO. 😂
Yes Sir!



Ska vi krångla till uträkningen lite till?
Jag värderar min tid väldigt högt. Det må låta löjligt men att slippa åka till bensinmacken är värt mycket pengar, iallafall för mig! Laddar 99% hemma.

Mina motorcyklar njuter jag dock av att tanka. Jag vet att varje droppe genererar ren och skör stressbefriande glädje.
Carlsson
Inlägg: 321
Blev medlem: 11 sep 2023 20:41

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Inlägg av Carlsson »

Kallmark skrev: 23 aug 2024 22:04
Intressanta uträkningar helt klart... Dock är en Tesla även om vid 0% ränta mycket dyrare att äga över tre år jämfört med att privatleasa t ex en Xpeng G6 så länge man kör någorlunda normalt många mil.
Nej, det är billigare att privatleasa en tesla model Y idag.

viewtopic.php?p=812275#p812275
Kallmark
Inlägg: 21
Blev medlem: 22 aug 2024 12:34

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Inlägg av Kallmark »

Carlsson skrev: 24 aug 2024 07:46
Kallmark skrev: 23 aug 2024 22:04
Intressanta uträkningar helt klart... Dock är en Tesla även om vid 0% ränta mycket dyrare att äga över tre år jämfört med att privatleasa t ex en Xpeng G6 så länge man kör någorlunda normalt många mil.
Nej, det är billigare att privatleasa en tesla model Y idag.

viewtopic.php?p=812275#p812275
Nu skrev jag att köpa med 0% ränta, det stämmer fortfarande. Gällande deras privatleasing på 5200 kr så ingår inte försäkring. Det gör det på G6 för 5995. Så priset torde bli ungefär detsamma per månad. Då är G6 mycket mer välutrustad.
Carlsson
Inlägg: 321
Blev medlem: 11 sep 2023 20:41

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Inlägg av Carlsson »

Kallmark skrev: 24 aug 2024 12:01
Carlsson skrev: 24 aug 2024 07:46
Kallmark skrev: 23 aug 2024 22:04
Intressanta uträkningar helt klart... Dock är en Tesla även om vid 0% ränta mycket dyrare att äga över tre år jämfört med att privatleasa t ex en Xpeng G6 så länge man kör någorlunda normalt många mil.
Nej, det är billigare att privatleasa en tesla model Y idag.

viewtopic.php?p=812275#p812275
Nu skrev jag att köpa med 0% ränta, det stämmer fortfarande. Gällande deras privatleasing på 5200 kr så ingår inte försäkring. Det gör det på G6 för 5995. Så priset torde bli ungefär detsamma per månad. Då är G6 mycket mer välutrustad.
Varför ska vi jämföra kostnaden att köpa en Y mot att leasa en G6. Då kan vi vända på det. Det är billigare att leasa en Y än att köpa en G6…
Kallmark
Inlägg: 21
Blev medlem: 22 aug 2024 12:34

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Inlägg av Kallmark »

Carlsson skrev: 24 aug 2024 12:34
Kallmark skrev: 24 aug 2024 12:01
Carlsson skrev: 24 aug 2024 07:46
Kallmark skrev: 23 aug 2024 22:04
Intressanta uträkningar helt klart... Dock är en Tesla även om vid 0% ränta mycket dyrare att äga över tre år jämfört med att privatleasa t ex en Xpeng G6 så länge man kör någorlunda normalt många mil.
Nej, det är billigare att privatleasa en tesla model Y idag.

viewtopic.php?p=812275#p812275
Nu skrev jag att köpa med 0% ränta, det stämmer fortfarande. Gällande deras privatleasing på 5200 kr så ingår inte försäkring. Det gör det på G6 för 5995. Så priset torde bli ungefär detsamma per månad. Då är G6 mycket mer välutrustad.
Varför ska vi jämföra kostnaden att köpa en Y mot att leasa en G6. Då kan vi vända på det. Det är billigare att leasa en Y än att köpa en G6…
Vi pratade om att äga en bil i tre år. Då är det irrelevant om man köper eller leasar.
Carlsson
Inlägg: 321
Blev medlem: 11 sep 2023 20:41

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Inlägg av Carlsson »

Kallmark skrev: 24 aug 2024 13:11
Carlsson skrev: 24 aug 2024 12:34
Kallmark skrev: 24 aug 2024 12:01
Carlsson skrev: 24 aug 2024 07:46
Kallmark skrev: 23 aug 2024 22:04
Intressanta uträkningar helt klart... Dock är en Tesla även om vid 0% ränta mycket dyrare att äga över tre år jämfört med att privatleasa t ex en Xpeng G6 så länge man kör någorlunda normalt många mil.
Nej, det är billigare att privatleasa en tesla model Y idag.

viewtopic.php?p=812275#p812275
Nu skrev jag att köpa med 0% ränta, det stämmer fortfarande. Gällande deras privatleasing på 5200 kr så ingår inte försäkring. Det gör det på G6 för 5995. Så priset torde bli ungefär detsamma per månad. Då är G6 mycket mer välutrustad.
Varför ska vi jämföra kostnaden att köpa en Y mot att leasa en G6. Då kan vi vända på det. Det är billigare att leasa en Y än att köpa en G6…
Vi pratade om att äga en bil i tre år. Då är det irrelevant om man köper eller leasar.
Bara det att man ÄGER inte en bil som man leasar.
Jämför leasingkostnad mot leasingkostnad eller kostnad för ägadet. Tesla är inte MYCKET dyrare än G6 som du sa. Huruvida G6 är bättre eller mer välutrustad och mer värd pengarna är väl upp till varje köpare att avgöra. Men att säga att tesla är mycket dyrare än G6 över tre år stämmer inte idag.
Kallmark
Inlägg: 21
Blev medlem: 22 aug 2024 12:34

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Inlägg av Kallmark »

Carlsson skrev: 24 aug 2024 13:26
Kallmark skrev: 24 aug 2024 13:11
Carlsson skrev: 24 aug 2024 12:34
Kallmark skrev: 24 aug 2024 12:01
Carlsson skrev: 24 aug 2024 07:46


Nej, det är billigare att privatleasa en tesla model Y idag.

viewtopic.php?p=812275#p812275
Nu skrev jag att köpa med 0% ränta, det stämmer fortfarande. Gällande deras privatleasing på 5200 kr så ingår inte försäkring. Det gör det på G6 för 5995. Så priset torde bli ungefär detsamma per månad. Då är G6 mycket mer välutrustad.
Varför ska vi jämföra kostnaden att köpa en Y mot att leasa en G6. Då kan vi vända på det. Det är billigare att leasa en Y än att köpa en G6…
Vi pratade om att äga en bil i tre år. Då är det irrelevant om man köper eller leasar.
Bara det att man ÄGER inte en bil som man leasar.
Jämför leasingkostnad mot leasingkostnad eller kostnad för ägadet. Tesla är inte MYCKET dyrare än G6 som du sa. Huruvida G6 är bättre eller mer välutrustad och mer värd pengarna är väl upp till varje köpare att avgöra. Men att säga att tesla är mycket dyrare än G6 över tre år stämmer inte idag.
Köper du Teslan och ska sälja den efter tre år som många gör är Teslan mycket dyrare. Lägger man dessutom till att man binder 100k i tre år som kunde jobbat i en trevlig fond blir skillnaden ännu större.
Skriv svar