Jo jag vet, men många har fastnat i då tiden och predikar än idag att det är så.fth skrev: ↑21 aug 2024 22:32Den artikeln skrevs med glimten i ögat, men stämde nog rätt bra baserat på dom priser, villkor, skatter, premier etc som gällde då för fem år sedan.nek0 skrev: ↑21 aug 2024 22:21Kanske det här.fth skrev: ↑21 aug 2024 22:19Det är väl rätt självklart att kostnaden för en sprillans ny bil för 629k är högre för en redan betald gammal bil för 185k, vad är poängen?Carlsson skrev: ↑21 aug 2024 21:58Jag ställde upp min bil i excel, likt din kalkyl ovan.Lurence skrev: ↑20 aug 2024 17:44
Det var en Volvo XC60 T8. Får korrigera till att den var 6 år, tänkte fel. Fick 355 tkr för den från Riddermark så summan är inte önskepris. Snarare att jag ville ha haft mer för den.
Volvo XC60 T8
Värdeminskning 121 231,44 kr
Försäkring 21 564,00 kr
Skatt 1 266,00 kr
Service 25 000,00 kr
Underhåll 25 000,00 kr
Däck sommar 16 000,00 kr
Däck vinter 12 000,00 kr
Bensin 50 782,50 kr (4500 mil med förbrukning på 0,61 l/mil (snittförbrukning under mina 3 år som ägare))
Månadskostnad på 7 704 kr/mån.
MYP + 21" original vinterdäck
Ränta 23 402,07 kr
Intäktsränta -45 803,98 kr
Värdeminskning 264 104,04 kr
Försäkring 19 164,00 kr
Skatt 1 266,00 kr
Service 5 000,00 kr
Underhåll - kr
Däck sommar - kr
Däck vinter - kr
El 13 500,00 kr (Snittpris 3 kr/kWh)
Månadskostnad på 7 795 kr/mån.
Volvon var avbetalad och jag la in minimalt med insats på MYP. Gjorde att jag kunde lägga mellanskillnaden i mitt ISK istället för att vara bundet i bilen. För att inte ha glädjekalkyl så ligger avkastning på 4 % per år med som intäkt. Gick att få på fasträntekonto. Samtidigt så hade jag ingen kostnad för ränta i kalkylen för Volvon som då hade blivit dyrare om jag inte betalat av tidigare utan sparat pengarna direkt i ISK eller helt enkelt inte kunnat betala av. Billånet på Volvon låg på 5 % så hade blivit en stor post till att slå ut.
Faktiskt utfall de 3 år jag hade Volvon ger månadskostnad på 7 929 kr
VW Passat 2018
Pris: 185 000 kr ( maj 2021)
Kontantinsats: 185 000 kr
Effektiv ränta 0,00%
Kostnad per år:
Räntekonstnad: 0 kr
Skatt: 536 kr
Försäkring hel: 7 200 kr
Sommardäck: 6000
Vinterdäck: 6000
Service / Underhåll: 6000
Drivmedel (20kr/L): 18000 (räknat på 0,6 kr liter och 1500 mil per år)
Beräknad värdeminskning (10% per år):
3 år: 71 000
5 år: 103 000
TCO 36 månader: 4 961 kr
TCO 60 månader: 4 560 kr
TESLA MODEL Y LR ink Vinterdäck
Pris: 629 079 kr
Kontant: 125 816 kr
Effektiv ränta: 0,98%
Kostnad per år:
Räntekonstnad: 4 932 kr
Skatt : 360 kr
Försäkring halv: 8 000 kr
Försäkring hel (efter 3 år): 12 000 kr
Sommardäck -
Vinterdäck -
Service / Underhåll: 1000
Drivmedel (3kr KWh): 6750
TCO 36 månader 8 496 kr
TCO 60 månader 7 719 kr
Nu blir det en del antagande i kalkylen, jag får 185000 för passaten idag så det är svårt att beräkna faktiskt TCO. I kalkylen utgår jag på 10% per år på båda bilarna. Jag har också uppskattat försäkringskostnad på teslan enligt vad jag läst mig till i forumet. Svårt för mig att motivera byte av bil.![]()
/fth
https://teslaclubsweden.se/tesla-model- ... on-gratis/
Situationen är ju helt annorlunda idag, trots det visar kalkylen alltså att det ”bara” är c:a 70% dyrare att köra en sprillans ny Model Y jämfört med en gammal Passat.
/fth
Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Moderator: Redaktion
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Poängen var att nyansera Lurence inlägg som beskrev att det bara vara 100 kr dyrare i månaden att åka model Y än XC60.
Ja, räknar man istället på 5000 mil per år blir det "bara" cirka 1500 kr dyrare att åka model y än passat på tre år, 1000 kr dyrare i månaden över fem år. Då kanske man iofs får räkna upp service/reparation något. Men även så däckkostnad för model Y så det kanske ändå går jämt ut.
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Du kan ju inte räkna 0:- på räntekostnad oavsett om du äger den eller ej. Pengarna hade kunnat förränta sig på börsen om inte annat. Den snittar väl runt 9% över tid?Carlsson skrev: ↑21 aug 2024 21:58Jag ställde upp min bil i excel, likt din kalkyl ovan.Lurence skrev: ↑20 aug 2024 17:44Det var en Volvo XC60 T8. Får korrigera till att den var 6 år, tänkte fel. Fick 355 tkr för den från Riddermark så summan är inte önskepris. Snarare att jag ville ha haft mer för den.teslaponken skrev: ↑20 aug 2024 15:06Den kalkylen måste jag se. Hur har du räknat?Lurence skrev: ↑20 aug 2024 15:00Jag gjorde en Excel på att antingen köpa en ny MYP eller behålla min 7 år Volvo XC60 värd 355 tkr ni i våras. Dvs jämförbart med vad du jämför ovan. Det blev bara 100 kr dyrare i månaden att köpa ny bil, trots att räntan låg på 1,99 % då. Nu ligger den på 1,74 %, samt med dagens räntebesked så kommer den komma ner på 1,49 % inom närtid. Att få en ny mer avancerad bil för 100 kr extra i månaden och slippa risken med en 7 år gammal bil som kunde gå sönder.teslaponken skrev: ↑20 aug 2024 11:41
Du menar om man är sugen på att förlora 300 000 i värde på 3 år?
För den pengen får man ju en jättefin Volvo XC60.
Har med värdeminskning på 270 tkr i kalkylen för MYP vilket också ligger på ungefär vad du skriver ovan.
Använde mig av 15 % värdeminskning per år.
Gjorde även en sammanställning på vad bilen hade kostat under de 3 år jag hade den genom att fylla i facit med vad jag betalat.
MYP blev då 100 kr billigare än vad jag betalat.
Inte en chans på jorden att en total cost of ownership för en 7 år gammal XC60 blir HÖGRE än för en ny MYP under 3 års ägandetid.
För det första är en 7 år gammal XC60 INTE värd 355K. Den absolut dyraste mest fullsmetade är 300K, men i medeltal går de kring 250K.
Utgå då från max 300K. Kommande 3 åren ska den kanske ner 120-150K i värde.
Teslan kommer gå ner minst 300K i värde.
Hur planerar du att ta in resterande delen? Försäkr är knappast billigare. Drivmedlet 10-20k mindre per år, men det är det. Underhåll 5-10k mindre per år.
Hur blir Teslan billigare?
Volvo XC60 T8
Värdeminskning 121 231,44 kr
Försäkring 21 564,00 kr
Skatt 1 266,00 kr
Service 25 000,00 kr
Underhåll 25 000,00 kr
Däck sommar 16 000,00 kr
Däck vinter 12 000,00 kr
Bensin 50 782,50 kr (4500 mil med förbrukning på 0,61 l/mil (snittförbrukning under mina 3 år som ägare))
Månadskostnad på 7 704 kr/mån.
MYP + 21" original vinterdäck
Ränta 23 402,07 kr
Intäktsränta -45 803,98 kr
Värdeminskning 264 104,04 kr
Försäkring 19 164,00 kr
Skatt 1 266,00 kr
Service 5 000,00 kr
Underhåll - kr
Däck sommar - kr
Däck vinter - kr
El 13 500,00 kr (Snittpris 3 kr/kWh)
Månadskostnad på 7 795 kr/mån.
Volvon var avbetalad och jag la in minimalt med insats på MYP. Gjorde att jag kunde lägga mellanskillnaden i mitt ISK istället för att vara bundet i bilen. För att inte ha glädjekalkyl så ligger avkastning på 4 % per år med som intäkt. Gick att få på fasträntekonto. Samtidigt så hade jag ingen kostnad för ränta i kalkylen för Volvon som då hade blivit dyrare om jag inte betalat av tidigare utan sparat pengarna direkt i ISK eller helt enkelt inte kunnat betala av. Billånet på Volvon låg på 5 % så hade blivit en stor post till att slå ut.
Faktiskt utfall de 3 år jag hade Volvon ger månadskostnad på 7 929 kr
VW Passat 2018
Pris: 185 000 kr ( maj 2021)
Kontantinsats: 185 000 kr
Effektiv ränta 0,00%
Kostnad per år:
Räntekonstnad: 0 kr
Skatt: 536 kr
Försäkring hel: 7 200 kr
Sommardäck: 6000
Vinterdäck: 6000
Service / Underhåll: 6000
Drivmedel (20kr/L): 18000 (räknat på 0,6 kr liter och 1500 mil per år)
Beräknad värdeminskning (10% per år):
3 år: 71 000
5 år: 103 000
TCO 36 månader: 4 961 kr
TCO 60 månader: 4 560 kr
TESLA MODEL Y LR ink Vinterdäck
Pris: 629 079 kr
Kontant: 125 816 kr
Effektiv ränta: 0,98%
Kostnad per år:
Räntekonstnad: 4 932 kr
Skatt : 360 kr
Försäkring halv: 8 000 kr
Försäkring hel (efter 3 år): 12 000 kr
Sommardäck -
Vinterdäck -
Service / Underhåll: 1000
Drivmedel (3kr KWh): 6750
TCO 36 månader 8 496 kr
TCO 60 månader 7 719 kr
Nu blir det en del antagande i kalkylen, jag får 185000 för passaten idag så det är svårt att beräkna faktiskt TCO. I kalkylen utgår jag på 10% per år på båda bilarna. Jag har också uppskattat försäkringskostnad på teslan enligt vad jag läst mig till i forumet. Svårt för mig att motivera byte av bil.
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Vilka pengar är det som ska in på börsen menar du? Mellanskillnad i inköpspris? Månadssparande mellanskillnad?
Och man får väl ändå räkna avkastning på 7% då, det gör i alla fall ”experterna”.
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Pengar som hade frigjorts om du sålt din Passat och lånat till en Tesla? Fast man kanske inte får låna 100% så då faller det ju lite då 20% av en ny Model Y blir nästan lika mycket som Passaten är värd. Isf kan du ju kvitta de mot varandra.
Man ska dock inte jämföra äpplen med päron på det där sättet. Ny bil köper man om man uppskattar den och mervärdet den ger dig. Skiter man i bilar och bara vill ta sig från A till B så kan det ju kvitta.
Dock känner jag flera som tidigare körde trötta dussinbilar och sen bytte till en pigg elbil som efter det börjat uppskatta bilar mer.
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Ah, då förstår jag. Kontantinsatsen äter ju upp det mesta. Man kanske kan dra ner månadskostnaden över 3 år på teslan med 300-500 kr då, beroende på vad man får för Passaten. Givet cirka 7% avkastning per år.Verdi_ skrev: ↑22 aug 2024 08:39
Pengar som hade frigjorts om du sålt din Passat och lånat till en Tesla? Fast man kanske inte får låna 100% så då faller det ju lite då 20% av en ny Model Y blir nästan lika mycket som Passaten är värd. Isf kan du ju kvitta de mot varandra.
Man ska dock inte jämföra äpplen med päron på det där sättet. Ny bil köper man om man uppskattar den och mervärdet den ger dig. Skiter man i bilar och bara vill ta sig från A till B så kan det ju kvitta.
Dock känner jag flera som tidigare körde trötta dussinbilar och sen bytte till en pigg elbil som efter det börjat uppskatta bilar mer.
Och ja, det är svårt att jämföra. Att köpa en helt ny bil har ju, historiskt sett, varit ett ganska dåligt ekonomiskt val. Nu ser jag i privatpersons-perspektiv. Så det är ju valet man behöver göra. Hur mycket tycker man det är värt att köra bil. Och hur mycket är det värt att köra en specifik bil.
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Precis. I mitt exempel hade jag ett övervärde på 219 tkr i Volvon som gav nästan 50 tkr i intäkt i kalkylen för Teslan. Räknar då ändå bara med 4 % avkastning som fasträntekonto. Kommer troligtvis över 3 år kunna vara 7 % istället vilken gör kalkylen bättre.Carlsson skrev: ↑22 aug 2024 08:51Ah, då förstår jag. Kontantinsatsen äter ju upp det mesta. Man kanske kan dra ner månadskostnaden över 3 år på teslan med 300-500 kr då, beroende på vad man får för Passaten. Givet cirka 7% avkastning per år.Verdi_ skrev: ↑22 aug 2024 08:39
Pengar som hade frigjorts om du sålt din Passat och lånat till en Tesla? Fast man kanske inte får låna 100% så då faller det ju lite då 20% av en ny Model Y blir nästan lika mycket som Passaten är värd. Isf kan du ju kvitta de mot varandra.
Man ska dock inte jämföra äpplen med päron på det där sättet. Ny bil köper man om man uppskattar den och mervärdet den ger dig. Skiter man i bilar och bara vill ta sig från A till B så kan det ju kvitta.
Dock känner jag flera som tidigare körde trötta dussinbilar och sen bytte till en pigg elbil som efter det börjat uppskatta bilar mer.
Och ja, det är svårt att jämföra. Att köpa en helt ny bil har ju, historiskt sett, varit ett ganska dåligt ekonomiskt val. Nu ser jag i privatpersons-perspektiv. Så det är ju valet man behöver göra. Hur mycket tycker man det är värt att köra bil. Och hur mycket är det värt att köra en specifik bil.
Hade jag inte haft ett övervärde i Volvon hade jag istället haft lån med 5 % ränta, vilket jag hade behövt ha med i kalkylen för Volvon om jag tagit bort intäktsräntan på Teslan.
Kalkylen var ett underlag för mig och de förutsättningar jag hade, vilket visade att jag kunde byta upp mig 6 år i bil för samma kostnad jag redan hade haft och skulle ha i 3 år framöver. Utifrån de krav och den utrustning jag minst vill ha på en bil. Gjorde även kalkyl på en 3 år gammal Tesla som blev dyrare än båda mina andra alternativ.
Tänker att det viktiga i detta är att fler börjar se vad deras bilar egentligen kostar dem. Tror många ligger med bilkostnader på 6-9 tkr utan att veta om det. De tror att det är runt 5 tkr.
Många som mig köper sedan gärna sig själv trygghet. Betalar gärna mer varje månad för att minska sannolikheten att behöva stå vid sidan om vägen. Även om reparationen i kalkylen går hem med billigare totalkostnad, så står du ändå med mer risk.
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
När ni jämför gammal och ny bil borde värdeminskningen i procent inte vara samma, t ex 15% eller 10%. Jag skulle snarare säga runt 10% per år för en 5 år gammal bil och 20% per år för en ny bil och något sjunkande varje år för den nya bilen.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
-
- Inlägg: 7349
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Det kommer en framtid också. Om ca 2 år är det val igen...nek0 skrev: ↑22 aug 2024 05:35Jo jag vet, men många har fastnat i dåtiden och predikar än idag att det är så.fth skrev: ↑21 aug 2024 22:32Den artikeln skrevs med glimten i ögat, men stämde nog rätt bra baserat på dom priser, villkor, skatter, premier etc som gällde då för fem år sedan.nek0 skrev: ↑21 aug 2024 22:21
Situationen är ju helt annorlunda idag, trots det visar kalkylen alltså att det ”bara” är c:a 70% dyrare att köra en sprillans ny Model Y jämfört med en gammal Passat.
/fth
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Jag håller inte riktigt med. Det känns nog bara så eftersom summorna i regel är högre på en nyare bil.
- T4s
- Teslaägare
- Inlägg: 577
- Blev medlem: 09 aug 2023 09:46
- Ort: Roslagen
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Sänkt ränta via DNB.
Med anledning av ändrade upplåningskostnader till följd av förändringar i det allmänna ränteläget, kapital- och övriga kostnader kommer räntan att sänkas med 0,25 procentenheter från och med 26 augusti 2024. Sänkningen påverkar ditt månadsbelopp på det sätt som framgår av nästa faktura.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4385
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
This. Det är få som har koll på vad bilägandet egenligen kostar, och facit har man ju inte förrän man säljer. De senaste bilarna jag haft har kostat runt 40 kr mil inkl ALLT. Audi A6 (som var 6 år redan när jag köpte den), VW Touran, leasingbil i tre år, Model 3 SR+, alla landade ungefär där. Model Y runt 50 kr / mil om jag skulle sälja den nu efter 2.5 år - men jag ska ha den många år till så den kommer antagligen komma ner i milkostnad den med.
Sen kör man ju mer med elbil också, så är det..
Model Y LR AWD 2022
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
jonasl skrev: ↑22 aug 2024 15:42This. Det är få som har koll på vad bilägandet egenligen kostar, och facit har man ju inte förrän man säljer. De senaste bilarna jag haft har kostat runt 40 kr mil inkl ALLT. Audi A6 (som var 6 år redan när jag köpte den), VW Touran, leasingbil i tre år, Model 3 SR+, alla landade ungefär där. Model Y runt 50 kr / mil om jag skulle sälja den nu efter 2.5 år - men jag ska ha den många år till så den kommer antagligen komma ner i milkostnad den med.
Sen kör man ju mer med elbil också, så är det..
Folk ljuger så in i h-vete för sig själva när det kommer till bilar. Sen ser de en privatleasing för 7200:- och går i taket över hur galet dyrt det är när deras egen bil antagligen kostar flera tusen mer i månaden.
Att räkna kostnad per mil kan man göra men då får man räkna med samma antal mil på jämförelsebilarna. Kör man jättemycket så ökar den faktiska kostnaden men kostnaden per mil minskar istället.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4385
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Ja, fossilbilarna rullade runt 1500 mil per år. Innan bilpendlade jag till jobbet och då drog det iväg säkert det tredubbla. Hade jag tänkt efter och kollat vad jag egentligen lade på bilägandet då hade jag nog insett att jag kunde köpt en Model S redan då, full tank minst en gång i veckan bara för jobbpendlingen..
Men med elbil är tröskeln för att ta bilen både på korta och långa resor lägre har jag märkt
Men med elbil är tröskeln för att ta bilen både på korta och långa resor lägre har jag märkt

Model Y LR AWD 2022
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Jag brukar sätta ett monetärt värde på känslan av att köra en ny problemfri bil med den senaste tekniken och som är allmänt obesudlad. Kör man en äldre bil kan man öka på ägandekostnaden med denna fiktiva konstnad pga utebliven nybilskänsla och då blir skillnaden mindre 

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Ni som räknar med verkliga siffror.
Vad hade en Model Y RWD som körs 7500 mil om året om man planerar att äga den i tre år kostat i månaden/milkostnad?
Vad hade ni räknat med i värdeminskning, elkostnad och servicekostnader?
Jag har såklart en siffra men hade varit roligt att se om man tänker likadant.
Finns det någon annan bil som hade varit billigare i samma storleksklass?
Vad hade en Model Y RWD som körs 7500 mil om året om man planerar att äga den i tre år kostat i månaden/milkostnad?
Vad hade ni räknat med i värdeminskning, elkostnad och servicekostnader?
Jag har såklart en siffra men hade varit roligt att se om man tänker likadant.
Finns det någon annan bil som hade varit billigare i samma storleksklass?
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Intressanta uträkningar helt klart... Dock är en Tesla även om vid 0% ränta mycket dyrare att äga över tre år jämfört med att privatleasa t ex en Xpeng G6 så länge man kör någorlunda normalt många mil.
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Bara blunda och betala.
YOLO.
YOLO.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Yes Sir!
Ska vi krångla till uträkningen lite till?
Jag värderar min tid väldigt högt. Det må låta löjligt men att slippa åka till bensinmacken är värt mycket pengar, iallafall för mig! Laddar 99% hemma.
Mina motorcyklar njuter jag dock av att tanka. Jag vet att varje droppe genererar ren och skör stressbefriande glädje.
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Nu skrev jag att köpa med 0% ränta, det stämmer fortfarande. Gällande deras privatleasing på 5200 kr så ingår inte försäkring. Det gör det på G6 för 5995. Så priset torde bli ungefär detsamma per månad. Då är G6 mycket mer välutrustad.Carlsson skrev: ↑24 aug 2024 07:46
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Varför ska vi jämföra kostnaden att köpa en Y mot att leasa en G6. Då kan vi vända på det. Det är billigare att leasa en Y än att köpa en G6…Kallmark skrev: ↑24 aug 2024 12:01Nu skrev jag att köpa med 0% ränta, det stämmer fortfarande. Gällande deras privatleasing på 5200 kr så ingår inte försäkring. Det gör det på G6 för 5995. Så priset torde bli ungefär detsamma per månad. Då är G6 mycket mer välutrustad.Carlsson skrev: ↑24 aug 2024 07:46
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Vi pratade om att äga en bil i tre år. Då är det irrelevant om man köper eller leasar.Carlsson skrev: ↑24 aug 2024 12:34Varför ska vi jämföra kostnaden att köpa en Y mot att leasa en G6. Då kan vi vända på det. Det är billigare att leasa en Y än att köpa en G6…Kallmark skrev: ↑24 aug 2024 12:01Nu skrev jag att köpa med 0% ränta, det stämmer fortfarande. Gällande deras privatleasing på 5200 kr så ingår inte försäkring. Det gör det på G6 för 5995. Så priset torde bli ungefär detsamma per månad. Då är G6 mycket mer välutrustad.Carlsson skrev: ↑24 aug 2024 07:46
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Bara det att man ÄGER inte en bil som man leasar.Kallmark skrev: ↑24 aug 2024 13:11Vi pratade om att äga en bil i tre år. Då är det irrelevant om man köper eller leasar.Carlsson skrev: ↑24 aug 2024 12:34Varför ska vi jämföra kostnaden att köpa en Y mot att leasa en G6. Då kan vi vända på det. Det är billigare att leasa en Y än att köpa en G6…Kallmark skrev: ↑24 aug 2024 12:01Nu skrev jag att köpa med 0% ränta, det stämmer fortfarande. Gällande deras privatleasing på 5200 kr så ingår inte försäkring. Det gör det på G6 för 5995. Så priset torde bli ungefär detsamma per månad. Då är G6 mycket mer välutrustad.Carlsson skrev: ↑24 aug 2024 07:46
Jämför leasingkostnad mot leasingkostnad eller kostnad för ägadet. Tesla är inte MYCKET dyrare än G6 som du sa. Huruvida G6 är bättre eller mer välutrustad och mer värd pengarna är väl upp till varje köpare att avgöra. Men att säga att tesla är mycket dyrare än G6 över tre år stämmer inte idag.
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Köper du Teslan och ska sälja den efter tre år som många gör är Teslan mycket dyrare. Lägger man dessutom till att man binder 100k i tre år som kunde jobbat i en trevlig fond blir skillnaden ännu större.Carlsson skrev: ↑24 aug 2024 13:26Bara det att man ÄGER inte en bil som man leasar.Kallmark skrev: ↑24 aug 2024 13:11Vi pratade om att äga en bil i tre år. Då är det irrelevant om man köper eller leasar.Carlsson skrev: ↑24 aug 2024 12:34Varför ska vi jämföra kostnaden att köpa en Y mot att leasa en G6. Då kan vi vända på det. Det är billigare att leasa en Y än att köpa en G6…Kallmark skrev: ↑24 aug 2024 12:01
Jämför leasingkostnad mot leasingkostnad eller kostnad för ägadet. Tesla är inte MYCKET dyrare än G6 som du sa. Huruvida G6 är bättre eller mer välutrustad och mer värd pengarna är väl upp till varje köpare att avgöra. Men att säga att tesla är mycket dyrare än G6 över tre år stämmer inte idag.