Antar det är det här dokumentet från regeringen du menar eftersom det delats tidigare i tråden:Fosilfri2035 skrev: ↑31 aug 2024 21:56Vill också tillägga att dokumentationen jag har efterfrågat är vart det framgår att arbetsmarknadens parter endast består av facket och arbetsgivarorganisationen?Fredrik j skrev: ↑31 aug 2024 19:55Nej dom lämnas ju inte ute. Indirekt representeras dom av arbetsgivarorganisationen i deras bransch eftersom dom indirekt påverkas av vad som förhandlas fram. Ska man som arbetsgivare utan kollektivavtal vara bättre får man flytta fram positionerna efter vad parterna förhandlar fram.Fosilfri2035 skrev: ↑31 aug 2024 19:28Som jag nämnt tidigare så har denna diskussion varit aktuell förut och då kunde ingen visa att det är som du säger eftersom det inte finns dokumenterat.Fredrik j skrev: ↑31 aug 2024 18:10Nej, jag har inte fel men som Johansson skriver har ju inte du heller fel. Du uttrycker ju bara en åsikt vilket ju inte kan vara fel.R_Edvinsson skrev: ↑31 aug 2024 17:50
Han skriver att arbetsmarknadens parter är fackföreningar och arbetsgivarorganisationer vilket är fel.
Arbetsmarknaden parter är fackförbund och arbetsgivare, inget annat.
För de arbetsgivare som har ett avtal med en arbetsgivarorganisation så betyder den anslutningen att avtalen i det stora sker centralt hos organisationen och att avtalen sker likvärdigt hos alla organisationens medlemmar/företag.
Men är man inte med i en sådan organisation och valt att inte ha hängavtal med ett fackförbund ja då är man själv en part för förhandling.
Dock med mindre muskler och mot ett fackförbund helt utan restriktioner i stridsåtgärder.
Och stridsåtgärder tillbaka är inget ett företag får syssla med, vilket kanske är bra då fackanslutna på tesla förmodligen fått sluta på rotmos om tesla fick välja.
Så det Fredrik skrev är bara fel, inget annat.![]()
På det lokala planet är Tesla naturligtvis en part i en förhandling. Men utan kollektivavtal förhandlar man med enskilda anställda.
När man talar om arbetsmarknadens parter i den svenska modellen syftar man på den centrala förhandlingen som sker per bransch. Det är där man vill att tesla ska vara representerade.
Där är man bara med om man är medlem i en arbetsgivarorganisation.
Hängavtal tror jag skulle vara helt ok för IF metall om nu tesla även har motstånd mot arbetsgivarorganisationer men det är ju troligtvis inte aktuellt.
Det är alltså inte tänkt att en arbetsgivare utan kollektivavtal eller hängavtal ska kunna försvara sig på samma villkor som en fackförening. Det ligger inte i statens intresse.
Om det gjorde det skulle man ju t.ex. kunna ge tesla rätten att blockera för IFmetall-medlemmar på andra företag. T.ex. vägra att reparera vissa bilar eller blockera laddning för vissa grupper.
Men det är staten inte intresserad av.
Som jag har sagt förr så lutar det åt ett antagande från facket och egen tolkning.
Med den tolkningen så skulle man alltså lämna ute majoriteten av småföretag och enmansföretag från Svensk arbetsmarknad vilket bara är absurt.
Förhoppningsvis ser du hur konstigt det faktiskt låter eller kan bidra med ett prejudikat eller dylikt eftersom tolkningen inte finns dokumenterat.
Precis som tesla ju måste ha bra koll på kollektivavtalet om man vill erbjuda sina anställda bättre villkor.
Vad är det mer exakt du vill ha dokumentation för?
Menar du att du inte acceptera bilden innan tesla stämmer IF metall för att dom försvårar teslas verksamhet och förlorar i domstol?
Den svenska modellen baseras till stor del på avsaknaden av lagstiftning.
Vad är din bild av hur den svenska modellen är tänkt att fungera?
Är du förvånad att inte regeringen griper in och tycker det är orättvist mot tesla?
Som jag sagt tidigare så är det här samhällskunskap på högstadienivå. Man behöver inte nödvändigtvis hålla med om att det är rätt för att förstå syftet.
På regeringens hemsida om Svenska modellen framgår det inte utan än en gång så är detta en fristående tolkning och ett antagande från de med extremfackliga kopplingar.
https://www.regeringen.se/contentassets ... dellen.pdf
Jag hänvisar dig till 4.1.4 och 4.2.1 där man förklarar betydelsen av arbetsmarknadens parter för den centrala lönebildningen.
I 4.2.1 lyfts kollektivavtal fram som en viktig komponent i den svenska modellen.
Eftersom det här som sagt varit uppe i tråden innan vet jag inte om det är till någon hjälp.