Andrabil för 200k. Första elbilen
Moderator: Redaktion
Andrabil för 200k. Första elbilen
Startade en tråd här för ett tag sedan om VW e-Golf vs Opel e-Corsa. Men det har funderats vidare, äntligen har frugan börjat följa med på mitt resonemang...
Varför e-Golfen (med stora batteriet) varit mest intressant är för att vi har en Passat GTE och haft VW innan den med. Så vi (främst hon vet vad hon får). Men mitt argument har hela tiden varit att den känns redan gammal, inredning, räckvidd osv allt det får den redan att kännas som en "gammal" bil.
e-Corsan var vi och provade och även fast den tickar i fler boxar kring att den är en nyare bil med allt det innebär, så var den riktigt jävla trist att köra och kändes väldigt billig att sitta i. Det hade fan inte ens spak för att höja/sänka stolen på passagerarsidan.
Men jag känner att det vore bättre med lite tips och råd från er som faktiskt har och haft elbilar och helt dom vi tittar på.
Det finns så många olika fördelar och nackdelar med dom jag kollar runt på, sen vet man aldrig heller om dom stämmer fullt ut. Det brukar ju bara faktiska ägare kunna svara på.
Renault Zoe - Går bort. Verkar omständigt med batteriköp eller hyra. Verkar ha problem med framvagnen när man läser runt. Renault överlag har aldrig lockat...
MG ZS EV (MY21) Verkar vara en hel del problem med just MY21. Sen känns räckvidden lite väl kort med...
Peugeot e-208 - Den här har faktiskt börjat stiga upp på listan. Frugan är fortfarande lite tveksam (det är franskt) men jag är inte lika tveksam kring Peugeot. Den ser bra ut. Bra räckvidd. Rätt okej utrustning för Allure. Vissa som ligger ute har fortfarande nybilsgaranti kvar. Dock ingen värmepump, men när man läser testet härifrån sidan (https://teslaclubsweden.se/sa-liten-ski ... rmepumpen/) så verkar det inte vara så viktigt som många får det att låta?
Mazda MX30 - Tickar i alla boxar i princip. Japanskt, ser helt ok ut, riktigt snygg inuti + Bose med mera. Men räckvidden är ju helt galet kort. Knappt 10 mil på vintern enligt elbilstest på YouTube. Går helt bort pga det.
VW e-Golf - Som inledningen av tråden. Går bort för att den känns omodern. Hur är andrahandsvärdet om 2-3 år om den redan nu känns omodern...
VW ID3 - Finns vissa för runt 200-210, men problemen man läser om den får mig att direkt backa. Verkar vara otroligt mycket strul.
Fiat 500e - För liten och här kommer även frågan, kvalitén på en italiensk bil...Speciellt Fiat. Pass.
Nissan Leaf - Den här hade varit mitt förstaval alla dagar i veckan. Om det inte vore för laddningen...Ingen CCS går helt bort.
Så vad finns det egentligen för oss? Är vi för kräsna?
Den ska gå som andrabil visst, men man tänker ändå på framtiden och hur värdet ser ut om 2-3 år. Räckvidden blir bara bättre och bättre och att köpa en bil nu som klarar 20 mil en bra dag, om ens det. Känns sådär. För om 2-3 år kommer alla bilar som klarar minst 30-35 mil finnas ute för vettiga priser på begagnat marknaden.
Är räckvidden allt? Nej, men vi har inte tillgång till egen laddning där vi bor. Däremot på våra jobb kan vi ladda. Men det förutsätter att vi laddar på fredagen och har så vi klarar oss över helgen om vi tar en utflykt och ändå kommer till jobbet igen på Måndag.
Nu blev det ett riktigt långt inlägg...sorry för det. Men försökte få med alla tankar och funderingar direkt.
Varför e-Golfen (med stora batteriet) varit mest intressant är för att vi har en Passat GTE och haft VW innan den med. Så vi (främst hon vet vad hon får). Men mitt argument har hela tiden varit att den känns redan gammal, inredning, räckvidd osv allt det får den redan att kännas som en "gammal" bil.
e-Corsan var vi och provade och även fast den tickar i fler boxar kring att den är en nyare bil med allt det innebär, så var den riktigt jävla trist att köra och kändes väldigt billig att sitta i. Det hade fan inte ens spak för att höja/sänka stolen på passagerarsidan.
Men jag känner att det vore bättre med lite tips och råd från er som faktiskt har och haft elbilar och helt dom vi tittar på.
Det finns så många olika fördelar och nackdelar med dom jag kollar runt på, sen vet man aldrig heller om dom stämmer fullt ut. Det brukar ju bara faktiska ägare kunna svara på.
Renault Zoe - Går bort. Verkar omständigt med batteriköp eller hyra. Verkar ha problem med framvagnen när man läser runt. Renault överlag har aldrig lockat...
MG ZS EV (MY21) Verkar vara en hel del problem med just MY21. Sen känns räckvidden lite väl kort med...
Peugeot e-208 - Den här har faktiskt börjat stiga upp på listan. Frugan är fortfarande lite tveksam (det är franskt) men jag är inte lika tveksam kring Peugeot. Den ser bra ut. Bra räckvidd. Rätt okej utrustning för Allure. Vissa som ligger ute har fortfarande nybilsgaranti kvar. Dock ingen värmepump, men när man läser testet härifrån sidan (https://teslaclubsweden.se/sa-liten-ski ... rmepumpen/) så verkar det inte vara så viktigt som många får det att låta?
Mazda MX30 - Tickar i alla boxar i princip. Japanskt, ser helt ok ut, riktigt snygg inuti + Bose med mera. Men räckvidden är ju helt galet kort. Knappt 10 mil på vintern enligt elbilstest på YouTube. Går helt bort pga det.
VW e-Golf - Som inledningen av tråden. Går bort för att den känns omodern. Hur är andrahandsvärdet om 2-3 år om den redan nu känns omodern...
VW ID3 - Finns vissa för runt 200-210, men problemen man läser om den får mig att direkt backa. Verkar vara otroligt mycket strul.
Fiat 500e - För liten och här kommer även frågan, kvalitén på en italiensk bil...Speciellt Fiat. Pass.
Nissan Leaf - Den här hade varit mitt förstaval alla dagar i veckan. Om det inte vore för laddningen...Ingen CCS går helt bort.
Så vad finns det egentligen för oss? Är vi för kräsna?
Den ska gå som andrabil visst, men man tänker ändå på framtiden och hur värdet ser ut om 2-3 år. Räckvidden blir bara bättre och bättre och att köpa en bil nu som klarar 20 mil en bra dag, om ens det. Känns sådär. För om 2-3 år kommer alla bilar som klarar minst 30-35 mil finnas ute för vettiga priser på begagnat marknaden.
Är räckvidden allt? Nej, men vi har inte tillgång till egen laddning där vi bor. Däremot på våra jobb kan vi ladda. Men det förutsätter att vi laddar på fredagen och har så vi klarar oss över helgen om vi tar en utflykt och ändå kommer till jobbet igen på Måndag.
Nu blev det ett riktigt långt inlägg...sorry för det. Men försökte få med alla tankar och funderingar direkt.
Re: Andrabil för 200k. Första elbilen
Vi har en Ioniq 28kWh som andrabil. Det måste nog vara en av de bättre "äldre" bilar. Låg förbrukning, billig service, bra snabbladdning (för att vara så litet batteri) som ligger på ca 65-8Fuzzbox skrev:Startade en tråd här för ett tag sedan om VW e-Golf vs Opel e-Corsa. Men det har funderats vidare, äntligen har frugan börjat följa med på mitt resonemang...
Varför e-Golfen (med stora batteriet) varit mest intressant är för att vi har en Passat GTE och haft VW innan den med. Så vi (främst hon vet vad hon får). Men mitt argument har hela tiden varit att den känns redan gammal, inredning, räckvidd osv allt det får den redan att kännas som en "gammal" bil.
e-Corsan var vi och provade och även fast den tickar i fler boxar kring att den är en nyare bil med allt det innebär, så var den riktigt jävla trist att köra och kändes väldigt billig att sitta i. Det hade fan inte ens spak för att höja/sänka stolen på passagerarsidan.
Men jag känner att det vore bättre med lite tips och råd från er som faktiskt har och haft elbilar och helt dom vi tittar på.
Det finns så många olika fördelar och nackdelar med dom jag kollar runt på, sen vet man aldrig heller om dom stämmer fullt ut. Det brukar ju bara faktiska ägare kunna svara på.
Renault Zoe - Går bort. Verkar omständigt med batteriköp eller hyra. Verkar ha problem med framvagnen när man läser runt. Renault överlag har aldrig lockat...
MG ZS EV (MY21) Verkar vara en hel del problem med just MY21. Sen känns räckvidden lite väl kort med...
Peugeot e-208 - Den här har faktiskt börjat stiga upp på listan. Frugan är fortfarande lite tveksam (det är franskt) men jag är inte lika tveksam kring Peugeot. Den ser bra ut. Bra räckvidd. Rätt okej utrustning för Allure. Vissa som ligger ute har fortfarande nybilsgaranti kvar. Dock ingen värmepump, men när man läser testet härifrån sidan (https://teslaclubsweden.se/sa-liten-ski ... rmepumpen/) så verkar det inte vara så viktigt som många får det att låta?
Mazda MX30 - Tickar i alla boxar i princip. Japanskt, ser helt ok ut, riktigt snygg inuti + Bose med mera. Men räckvidden är ju helt galet kort. Knappt 10 mil på vintern enligt elbilstest på YouTube. Går helt bort pga det.
VW e-Golf - Som inledningen av tråden. Går bort för att den känns omodern. Hur är andrahandsvärdet om 2-3 år om den redan nu känns omodern...
VW ID3 - Finns vissa för runt 200-210, men problemen man läser om den får mig att direkt backa. Verkar vara otroligt mycket strul.
Fiat 500e - För liten och här kommer även frågan, kvalitén på en italiensk bil...Speciellt Fiat. Pass.
Nissan Leaf - Den här hade varit mitt förstaval alla dagar i veckan. Om det inte vore för laddningen...Ingen CCS går helt bort.
Så vad finns det egentligen för oss? Är vi för kräsna?
Den ska gå som andrabil visst, men man tänker ändå på framtiden och hur värdet ser ut om 2-3 år. Räckvidden blir bara bättre och bättre och att köpa en bil nu som klarar 20 mil en bra dag, om ens det. Känns sådär. För om 2-3 år kommer alla bilar som klarar minst 30-35 mil finnas ute för vettiga priser på begagnat marknaden.
Är räckvidden allt? Nej, men vi har inte tillgång till egen laddning där vi bor. Däremot på våra jobb kan vi ladda. Men det förutsätter att vi laddar på fredagen och har så vi klarar oss över helgen om vi tar en utflykt och ändå kommer till jobbet igen på Måndag.
Nu blev det ett riktigt långt inlägg...sorry för det. Men försökte få med alla tankar och funderingar direkt.
70kW och håller det över 80%.
Inte för att vi behövt snabbladdningen speciellt ofta på en andrabil.

Batterier verkar också hålla riktigt bra. Över 135000km på vår och inte märkt något på räckvidd. De verkar hålla pris bra också. Köpte privat för 170k för ett år sen.
Nackdel är väl att den inte har nån app.
Samt räckvidd motorväg vintertid på bara runt 140-150km.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4117
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
-
- Inlägg: 574
- Blev medlem: 13 apr 2019 09:29
Re: Andrabil för 200k. Första elbilen
Värmepump har e-208 haft sedan den kom till Sverige 2020 men jag tror den gjordes mer effektiv med bl.a. nån fuktsensor till årsmodell 2022.Fuzzbox skrev: ↑02 sep 2024 20:40…
Peugeot e-208 - Den här har faktiskt börjat stiga upp på listan. Frugan är fortfarande lite tveksam (det är franskt) men jag är inte lika tveksam kring Peugeot. Den ser bra ut. Bra räckvidd. Rätt okej utrustning för Allure. Vissa som ligger ute har fortfarande nybilsgaranti kvar. Dock ingen värmepump, men när man läser testet härifrån sidan (https://teslaclubsweden.se/sa-liten-ski ... rmepumpen/) så verkar det inte vara så viktigt som många får det att låta?
…
viewtopic.php?t=23665
PS. Får du tag i en GT / GT Line med panoramaglastak så har den trevligare inredning och ljusinsläppet gör känslan i kupén mindre instängd.
-
- Inlägg: 574
- Blev medlem: 13 apr 2019 09:29
Re: Andrabil för 200k. Första elbilen
Tycker ni om LEAF så finns det ju numera adaptrar att köpa för CCS laddning.
https://teslaclubsweden.se/adapter-gor- ... ercharger/
https://evniculus.eu/products/adapter-c ... issan-leaf
Re: Andrabil för 200k. Första elbilen
Vårt val föll också på en i3 som andrabil. Vi kan ladda hemma, så 94Ah-varianten (28kWh c:a) med 12-18 mils räckvidd fungerar ypperligt men en 120Ah (38kWh) med 16-24mil räckvidd borde väl räcka till en helgs utflykter, och den har 11kW AC-laddare och CCS ~ 45kW så går relativt snabbt att ladda om man nån gång behöver åka lite längre.
Ja - den är lite esoterisk med sina dörrar och plast/kolfiberkaross men billig att äga, serva och reparera, speciellt om man jämför med Tesla (som inte har service men om man pajar nåt på bilen blir det dyrt).
Den är lite skum att köra också, inte en motorvägsglidare som teslan men kung i stan, jag brukar låna den när jag skall in i Sthlm innerstad eftersom man alltid hittar nån parkering som var för liten för "vanliga" bilar.
Baksäte och bagageutrymme är inget att skriva hem om men man får in veckohandlingen och två barn om man klämmer ihop sig lite.
Ja - den är lite esoterisk med sina dörrar och plast/kolfiberkaross men billig att äga, serva och reparera, speciellt om man jämför med Tesla (som inte har service men om man pajar nåt på bilen blir det dyrt).
Den är lite skum att köra också, inte en motorvägsglidare som teslan men kung i stan, jag brukar låna den när jag skall in i Sthlm innerstad eftersom man alltid hittar nån parkering som var för liten för "vanliga" bilar.
Baksäte och bagageutrymme är inget att skriva hem om men man får in veckohandlingen och två barn om man klämmer ihop sig lite.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Andrabil för 200k. Första elbilen
Lite som våran e-up, riktigt trevlig bil tycker jag, dock lär den falla på att kännas omodern.tor-ake skrev: ↑03 sep 2024 08:42Vårt val föll också på en i3 som andrabil. Vi kan ladda hemma, så 94Ah-varianten (28kWh c:a) med 12-18 mils räckvidd fungerar ypperligt men en 120Ah (38kWh) med 16-24mil räckvidd borde väl räcka till en helgs utflykter, och den har 11kW AC-laddare och CCS ~ 45kW så går relativt snabbt att ladda om man nån gång behöver åka lite längre.
Ja - den är lite esoterisk med sina dörrar och plast/kolfiberkaross men billig att äga, serva och reparera, speciellt om man jämför med Tesla (som inte har service men om man pajar nåt på bilen blir det dyrt).
Den är lite skum att köra också, inte en motorvägsglidare som teslan men kung i stan, jag brukar låna den när jag skall in i Sthlm innerstad eftersom man alltid hittar nån parkering som var för liten för "vanliga" bilar.
Baksäte och bagageutrymme är inget att skriva hem om men man får in veckohandlingen och två barn om man klämmer ihop sig lite.
Re: Andrabil för 200k. Första elbilen
En e-up är ju "next level" klämma ihop sig, den är 4dm kortare och 1dm smalare än en i3:a. I3:an ser mindre ut än vad den är, pga dess märkliga design.
En ytterligare nackdel med i3:an är att däcken är ganska dyra och finns inte att köpa överallt. Speciellt vinterdäck är lite dåligt utbud av. I3s 20" bakdäck behöver vi inte heller tala om.
En ytterligare nackdel med i3:an är att däcken är ganska dyra och finns inte att köpa överallt. Speciellt vinterdäck är lite dåligt utbud av. I3s 20" bakdäck behöver vi inte heller tala om.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Andrabil för 200k. Första elbilen
Som andrabil där vi är 4 i familjen (den är bara 4 sitsig) jag är längs med 172cm och barnen har växt klart så är det inga problem med utrymmet
rymmer faktiskt ganska mycket i bagaget med sina 3 nivåer så storhandla går också bra 


Re: Andrabil för 200k. Första elbilen
Hyundai Ioniq absolut bra alternativ. Vår förstabil och lyckas åka 5 st på semester. Nu finns det ex för runt 130k.
Hyundai Ioniq -17, 28 kWh
- Jaegaern
- Teslaägare
- Inlägg: 1246
- Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
- Referralkod: ts.la/simon82910
Re: Andrabil för 200k. Första elbilen
Jag hade ju lätt valt detta. Känns för mycket kompromiss med andra småbilar om man ändå snackar runt 200K. Nyckellöst, bra app, pålitlig bil med räckvidd som är vältestad sommar som vinter. Man vet vad man får.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4117
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Andrabil för 200k. Första elbilen
Ja, jag tycker dom är överlägsna annat begagnat, går som smör i solsken med det priset
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Re: Andrabil för 200k. Första elbilen
Gick upp till 215/45 20 sist jag bytte bak, mycket mer att välja på och rullomkretsen i princip identisk. Gillar verkligen vår i3s, det är den först bil vi behållit mer än två år haha. Håller med om motorvägsegenskaper och sen skulle den gärna fått ladda snabbare, men annars är den toppen.tor-ake skrev: ↑03 sep 2024 09:43En e-up är ju "next level" klämma ihop sig, den är 4dm kortare och 1dm smalare än en i3:a. I3:an ser mindre ut än vad den är, pga dess märkliga design.
En ytterligare nackdel med i3:an är att däcken är ganska dyra och finns inte att köpa överallt. Speciellt vinterdäck är lite dåligt utbud av. I3s 20" bakdäck behöver vi inte heller tala om.
-
- Inlägg: 7330
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Andrabil för 200k. Första elbilen
Har inte kollat priser och har själv ingen i3, men går inte tillgängligheten att lösa med lite framförhållning ifall man t.ex beställer från:
https://www.dackonline.se/?gad_source=1 ... O0QAvD_BwE
Men det är klart – om man skulle få punktering som inte går att laga så förstår jag att det skulle kunna bli knepigt. Själv har jag dock klarat mig ifrån det under ~8 års bilkörande.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Andrabil för 200k. Första elbilen
Jag måste slå ett slag för ID3. Jag och min sambo hoppade på re-leasing på två st ID3:or, betalar ca 3000 kr i månaden / bil och jag har verkligen ingenting dåligt att säga om ID3.
Jag har tidigare kört Tesla Model S 100D och BYD ATTO som rena elbilar och jag kan säga jag gillar ID3:an skarpt.
Absolut, ingen Tesla men kvalitén är betydligt bättre än BYD ATTO.
Min upplevelse kring förbrukningen är att ID3 har varit bäst för mitt ändamål som kör korta- och medelsträckor i en medelstor stad (Helsingborg) och till och med snålare än Teslan jag hade. Teslan var ju såklart bättre på snabbladdning men ID3:an kommer ändå upp i hög hastighet snabbt med en bra laddkurva och till skillnad mot den bedrövliga BYD ATTON som var värdelös på snabbladdning så är ID3:an fin där med.
Som sagt, har ingenting att anmärka på min ID3 utan är väldigt nöjd.
Jag har tidigare kört Tesla Model S 100D och BYD ATTO som rena elbilar och jag kan säga jag gillar ID3:an skarpt.
Absolut, ingen Tesla men kvalitén är betydligt bättre än BYD ATTO.
Min upplevelse kring förbrukningen är att ID3 har varit bäst för mitt ändamål som kör korta- och medelsträckor i en medelstor stad (Helsingborg) och till och med snålare än Teslan jag hade. Teslan var ju såklart bättre på snabbladdning men ID3:an kommer ändå upp i hög hastighet snabbt med en bra laddkurva och till skillnad mot den bedrövliga BYD ATTON som var värdelös på snabbladdning så är ID3:an fin där med.
Som sagt, har ingenting att anmärka på min ID3 utan är väldigt nöjd.
Re: Andrabil för 200k. Första elbilen
Dyr att försäkra dock. Inte alltid värt att betala 12000-15000kr mer om året med helförsäkring lägsta mil för en Model 3 LR 2019. Åtminstone är det priserna jag får när jag jämför mot E-Golf, BMW i3S, IONIQ etc...

IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Andrabil för 200k. Första elbilen
Försäkring på Tesla är deras stora akilleshäl och det som stoppar mig från att ens kolla på dom, testade snabbt tidigare och en Model 3 standard Range från 2019 var mellan 1800-2500 per månad mellan 10 bolag, helt orimligt tyvärrDanneLKPG skrev: ↑04 sep 2024 13:36Dyr att försäkra dock. Inte alltid värt att betala 12000-15000kr mer om året med helförsäkring lägsta mil för en Model 3 LR 2019. Åtminstone är det priserna jag får när jag jämför mot E-Golf, BMW i3S, IONIQ etc...![]()
- Jaegaern
- Teslaägare
- Inlägg: 1246
- Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
- Referralkod: ts.la/simon82910
Re: Andrabil för 200k. Första elbilen
Ja det stämmer säkert att du fått de offerterna och det är ett stort problem då kostnaden såklart ökar. Men jag tycker det är lite högt. Jag har själv fått 12K per år i helförsäkring via Länsförsäkringar för min Y. Den borde vara dyrare.DanneLKPG skrev: ↑04 sep 2024 13:36Dyr att försäkra dock. Inte alltid värt att betala 12000-15000kr mer om året med helförsäkring lägsta mil för en Model 3 LR 2019. Åtminstone är det priserna jag får när jag jämför mot E-Golf, BMW i3S, IONIQ etc...![]()
Låt oss hoppas att försäkringskostnaderna går ner inom en snar framtid!
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
-
- Inlägg: 7330
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Andrabil för 200k. Första elbilen
Hur har ni tagit in priser på försäkring? Har ni gjort det via div. internetformulär eller har ni talat i telefon med försäkringsbolagen? Det verkar som det kan vara rätt ordentliga skillnader... Se t.ex det här inlägget från en annan forummedlem. Handlar visserligen om en beg. S, men vet vi att det inte även kan finnas märkbara skillnader för beg. Model 3?...Swallat skrev: ↑04 sep 2024 15:59Försäkring på Tesla är deras stora akilleshäl och det som stoppar mig från att ens kolla på dom, testade snabbt tidigare och en Model 3 standard Range från 2019 var mellan 1800-2500 per månad mellan 10 bolag, helt orimligt tyvärrDanneLKPG skrev: ↑04 sep 2024 13:36Dyr att försäkra dock. Inte alltid värt att betala 12000-15000kr mer om året med helförsäkring lägsta mil för en Model 3 LR 2019. Åtminstone är det priserna jag får när jag jämför mot E-Golf, BMW i3S, IONIQ etc...![]()
teslaponken skrev: ↑25 jul 2024 12:32Vänta lite nu killar och tjejer. På ICA blandar ni inte äpplen och päron i samma påse så jag vet inte varför ni gör det här.
Till att börja med kräver en MY -22 halvförsäkring. En 2019-2021 MS helförsäkring. Min MY var 600kr/mån halvförsäkring. Min S Raven 1400kr/mån i helförsäkring.
Hur mycket tror du en MY >3år gammal kommer kosta i helförsäkring? Inte är det under 1000kr iaf.
Sen är algoritmerna på nätet helt missvisande när man slår upp bilförsäkringspremier på högeffektsbilar. Du får helt enkelt ringa försäkringsbolagen och inhämta muntliga förslag. Testa i första hand Trygg Hansa, Watercircles, Sensor, Länsförsäkringar.
Jag får 49 800kr/år på en 2020 Raven på Compricer.
Efter ett par samtal har jag bud på 20 000/år och 15 500/år för 3000mil/år körsträcka.
Jag tror den här myten om snordyra försäkringskostnader stammar i att folk inte förstår att
1) högeffektsbilar genererar dyra premier generellt. En MS är 40-70% billigare att försäkra än en RS6a med samma effekt dvs myt debunked.
2) folk tror att det räcker att slå in på compricer för att få in en rättvis premie. Nej, du måste manuellt lyfta upp luren och prata med bolagen direkt så får du ofta ett bud långt under det som står på nätet.
I mitt fall 49k nätet till 15,5k/år per telefon.
Så. Även om MS är några hundralappar dyrare att försäkra än en helförsäkrad Y så är det ingenting i totalen. Försäkringskostnaden totalt utgör nog knappt 5-10% av TCO med bilägande. Precis som någon nämnde här ovan är 300-350K värdetapp på 3 år (med en Y) betydligt saftigare än potentiella kostnaden (TCO) för en Raven för 429 000kr.
Gör alltid en TCO om du är orolig för kostnader. Välj inte bort en bil för en annan, dyrare, pga myter som att försäkringen kostar skjortan eller för att Grufman sagt något.
Model S 2014 är inte samma bil som en Raven. Det vet ju alla.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Andrabil för 200k. Första elbilen
Din Y har väl fortfarande vagnskadeförsäkring? Brukar bli dyrare så fort garantier är borta. Vilket det blir på en Model 3 från 2019.Jaegaern skrev: ↑04 sep 2024 17:32Ja det stämmer säkert att du fått de offerterna och det är ett stort problem då kostnaden såklart ökar. Men jag tycker det är lite högt. Jag har själv fått 12K per år i helförsäkring via Länsförsäkringar för min Y. Den borde vara dyrare.
Låt oss hoppas att försäkringskostnaderna går ner inom en snar framtid!

IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
- Jaegaern
- Teslaägare
- Inlägg: 1246
- Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
- Referralkod: ts.la/simon82910
Re: Andrabil för 200k. Första elbilen
Priset är för efter imorgon (6 sept) när min vagnskadegaranti gått ut. Så det är helförsäkring utan tillverkarens vagnskadegaranti.DanneLKPG skrev: ↑05 sep 2024 08:25Din Y har väl fortfarande vagnskadeförsäkring? Brukar bli dyrare så fort garantier är borta. Vilket det blir på en Model 3 från 2019.Jaegaern skrev: ↑04 sep 2024 17:32Ja det stämmer säkert att du fått de offerterna och det är ett stort problem då kostnaden såklart ökar. Men jag tycker det är lite högt. Jag har själv fått 12K per år i helförsäkring via Länsförsäkringar för min Y. Den borde vara dyrare.
Låt oss hoppas att försäkringskostnaderna går ner inom en snar framtid!![]()
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Re: Andrabil för 200k. Första elbilen
Hade jag köpt en bil för cirkus 200k och bara blivit erbjuden svindyra vagnskadeförsäkringar, så hade jag tagit en halvförsäkring och satt in resten i en egen reperationsfond
- Jaegaern
- Teslaägare
- Inlägg: 1246
- Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
- Referralkod: ts.la/simon82910
Re: Andrabil för 200k. Första elbilen
Det kan va mycket klokt. Så länge man inte krockar, och är vållande är det ju billigare.
Har du helförsäkring och inget händer är du en förlorare för statistiken. Betalar för något som en nyttjas. Och tvärtom.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld