FSD Europa Q1?

Här diskuterar vi om Teslas framtida produkter

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Daniel R
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 18 dec 2016 19:07
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/daniel77041

FSD Europa Q1?

Inlägg av Daniel R »

Enligt Tesla kommer FSD till Europa under Q1:



Show more
Q1 2025
- FSD in Europe (pending regulatory approval) 🌍
- FSD in China (pending regulatory approval) 🇨🇳
Tesla Model Y LR 2022 (EAP)
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 1062
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: FSD Europa Q1?

Inlägg av agehall »

Problemet är ”pending regulatory approval”. Det lär inte finnas under 2025 tyvärr.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12624
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FSD Europa Q1?

Inlägg av Fredrik j »

Daniel R skrev: 05 sep 2024 10:35
Enligt Tesla kommer FSD till Europa under Q1:



Show more
Q1 2025
- FSD in Europe (pending regulatory approval) 🌍
- FSD in China (pending regulatory approval) 🇨🇳
Menar Tesla att dom är beredda att, om dom fick, ta ansvar för framfarten redan Q1 2025?
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4185
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: FSD Europa Q1?

Inlägg av Maw »

Fredrik j skrev: 05 sep 2024 11:27
Daniel R skrev: 05 sep 2024 10:35
Enligt Tesla kommer FSD till Europa under Q1:



Show more
Q1 2025
- FSD in Europe (pending regulatory approval) 🌍
- FSD in China (pending regulatory approval) 🇨🇳
Menar Tesla att dom är beredda att, om dom fick, ta ansvar för framfarten redan Q1 2025?
Nä, Tesla tar inget ansvar alls för hur FSD fungerar. Det är helt upp till föraren att övervaka, undvika olyckor och ta ansvar om det smäller.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 907
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: FSD Europa Q1?

Inlägg av flamman »

Maw skrev: 05 sep 2024 11:39
Fredrik j skrev: 05 sep 2024 11:27
Daniel R skrev: 05 sep 2024 10:35
Enligt Tesla kommer FSD till Europa under Q1:



Show more
Q1 2025
- FSD in Europe (pending regulatory approval) 🌍
- FSD in China (pending regulatory approval) 🇨🇳
Menar Tesla att dom är beredda att, om dom fick, ta ansvar för framfarten redan Q1 2025?
Nä, Tesla tar inget ansvar alls för hur FSD fungerar. Det är helt upp till föraren att övervaka, undvika olyckor och ta ansvar om det smäller.
Ja. Antar att de menar FSD supervised i Q1.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8405
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Europa Q1?

Inlägg av spacecoin »

Ja det rör FSDS allt ovan.

UNECE behöver fatta ett beslut om de ska tillåta system-initierade filbyten i DCAS-standarden (UNECE R171 heter den nu), och i så fall vilka begränsningar det medför (ex vägtyper). Det kallas "DCAS phase 2". https://wiki.unece.org/display/trans/AD ... 2+Workshop

Man kan läsa senaste utkastet här: https://wiki.unece.org/download/attachm ... ocx?api=v2

Model S/X med HW3 och andra fordon som inte har "interior camera" kommer inte att vara aktuella eftersom det är ett SKALL-krav med förarövervakning i standarden så vitt jag förstår. Det ska bli intressant att se hur Tesla förhåller sig till det i så fall...

Lustigt nog står det inget om "robotaxi" så jag undrar vilket team som har det i sin roadmap... :lol:

Jag tror inte på Q1 2025 för EU tyvärr. Det är i princip omöjligt eftersom "phase 2"-arbetet inte är klart, och det tar ett halvår att ratificera efter beslut på GRVA.

Det lär krävas fler anpassningar av FSD till EU. Måste jag gissa så tror jag tyvärr 2026 är troligare, men man kan alltid hoppas...

Edit: Tydligen är system-initerade filbyten med i standarden, som i bästa fall ska läggas fram för beslut i slutet av September. Men det återstår fortfarande jobb med den (därav den länkade workshoppen om fyra dagar...). De ska bli intressant om den läggs fram för beslut eller ej i september. Kanske går det, och i så fall är FSDS/NoA i någon utsträckning möjligt för de Teslor som har interiör-kameran under H1 2025 rent regulatoriskt.
Användarvisningsbild
Daniel R
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 18 dec 2016 19:07
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/daniel77041

Re: FSD Europa Q1?

Inlägg av Daniel R »

Kan beslut tas på mötet i september? Tolkar det som att GRVA förbereder beslut som sedan tas av WP.29.
GRVA is the Working Party preparing draft regulations, guidance documents and interpretation documents for adoption by the parent body, WP.29.
GRVA har möte i september, men nästa möte för WP.29 är 12-15 november. Innebär det 6 månaders ratificering efter det?

https://unece.org/info/events/unece-mee ... egulations
Tesla Model Y LR 2022 (EAP)
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1816
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: FSD Europa Q1?

Inlägg av Franz »

Så Q2 känns väl mer rimligt då.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8405
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Europa Q1?

Inlägg av spacecoin »

Daniel R skrev: 05 sep 2024 16:24
Kan beslut tas på mötet i september? Tolkar det som att GRVA förbereder beslut som sedan tas av WP.29.
GRVA is the Working Party preparing draft regulations, guidance documents and interpretation documents for adoption by the parent body, WP.29.
GRVA har möte i september, men nästa möte för WP.29 är 12-15 november. Innebär det 6 månaders ratificering efter det?

https://unece.org/info/events/unece-mee ... egulations
Ja det verkar troligt att det är 6 månader efter WP 29 givet att det bereds i GRVA i september. Det skulle innebära Q3 2025 om det stämmer. Det jag är osäker på är om 6-månadersperioden även gäller amendments (jag tror det) eller om det bara är första revisionen.
Se https://unece.org/transport/vehicle-reg ... ordion_6_0
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7938
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: FSD Europa Q1?

Inlägg av TiborBlomhall »

Att UNECE / WP.29 godkänner räcker inte. Sedan ska det väl beslutas att införas av EU parlamentet och sen av svenska riksdagen också väl?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8405
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Europa Q1?

Inlägg av spacecoin »

TiborBlomhall skrev: 05 sep 2024 22:23
Att UNECE / WP.29 godkänner räcker inte. Sedan ska det väl beslutas att införas av EU parlamentet och sen av svenska riksdagen också väl?
Nej så vitt jag förstår behövs det inga lagändringar eller ytterligare godkännande övrigt för UNECE R171 som är försrstödet.

R157 (autonomi) är annorlunda eftersom det kräver omskriven trafiklagstiftning m.m.

Edit: Den måste in här iofs så du har nog rätt:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 001.01.ENG
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9334
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: FSD Europa Q1?

Inlägg av mikebike »

Hur gick det med kravet på redundans som några tillverkare trodde skulle komma?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8405
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Europa Q1?

Inlägg av spacecoin »

mikebike skrev: 06 sep 2024 09:12
Hur gick det med kravet på redundans som några tillverkare trodde skulle komma?
För förarassistans behövs ingen redundans. Människan i förarsätet är ansvarig och ska hoppa in så fort systemet gör fel eller går sönder. Det finns ingen ”hand-over”-process i L2. Det är bara för L3.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9334
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: FSD Europa Q1?

Inlägg av mikebike »

spacecoin skrev: 06 sep 2024 16:15
mikebike skrev: 06 sep 2024 09:12
Hur gick det med kravet på redundans som några tillverkare trodde skulle komma?
För förarassistans behövs ingen redundans. Människan i förarsätet är ansvarig och ska hoppa in så fort systemet gör fel eller går sönder. Det finns ingen ”hand-over”-process i L2. Det är bara för L3.
Då är det ju inte FSD.....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8405
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Europa Q1?

Inlägg av spacecoin »

mikebike skrev: 06 sep 2024 18:50
spacecoin skrev: 06 sep 2024 16:15
mikebike skrev: 06 sep 2024 09:12
Hur gick det med kravet på redundans som några tillverkare trodde skulle komma?
För förarassistans behövs ingen redundans. Människan i förarsätet är ansvarig och ska hoppa in så fort systemet gör fel eller går sönder. Det finns ingen ”hand-over”-process i L2. Det är bara för L3.
Då är det ju inte FSD.....
Det vi pratar om i denna tråd är ”FSDS”, dvs inte autonomi.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9334
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: FSD Europa Q1?

Inlägg av mikebike »

spacecoin skrev: 06 sep 2024 19:03
mikebike skrev: 06 sep 2024 18:50
spacecoin skrev: 06 sep 2024 16:15
mikebike skrev: 06 sep 2024 09:12
Hur gick det med kravet på redundans som några tillverkare trodde skulle komma?
För förarassistans behövs ingen redundans. Människan i förarsätet är ansvarig och ska hoppa in så fort systemet gör fel eller går sönder. Det finns ingen ”hand-over”-process i L2. Det är bara för L3.
Då är det ju inte FSD.....
Det vi pratar om i denna tråd är ”FSDS”, dvs inte autonomi.
FSD som i Fake Selt Driving dom vanligt alltså.
"FSD in Europe"
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4185
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: FSD Europa Q1?

Inlägg av Maw »

spacecoin skrev: 06 sep 2024 19:03
mikebike skrev: 06 sep 2024 18:50
spacecoin skrev: 06 sep 2024 16:15
mikebike skrev: 06 sep 2024 09:12
Hur gick det med kravet på redundans som några tillverkare trodde skulle komma?
För förarassistans behövs ingen redundans. Människan i förarsätet är ansvarig och ska hoppa in så fort systemet gör fel eller går sönder. Det finns ingen ”hand-over”-process i L2. Det är bara för L3.
Då är det ju inte FSD.....
Det vi pratar om i denna tråd är ”FSDS”, dvs inte autonomi.
Tesla skriver faktiskt ”FSD” i Q1 2025, inte ”SFSD” eller ”FSD beta” i tweeten i första inlägget i tråden. Men jag tror inte för ett ögonblick på det Tesla lovar för framtiden.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8405
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Europa Q1?

Inlägg av spacecoin »

Maw skrev: 06 sep 2024 21:47
spacecoin skrev: 06 sep 2024 19:03
mikebike skrev: 06 sep 2024 18:50
spacecoin skrev: 06 sep 2024 16:15
mikebike skrev: 06 sep 2024 09:12
Hur gick det med kravet på redundans som några tillverkare trodde skulle komma?
För förarassistans behövs ingen redundans. Människan i förarsätet är ansvarig och ska hoppa in så fort systemet gör fel eller går sönder. Det finns ingen ”hand-over”-process i L2. Det är bara för L3.
Då är det ju inte FSD.....
Det vi pratar om i denna tråd är ”FSDS”, dvs inte autonomi.
Tesla skriver faktiskt ”FSD” i Q1 2025, inte ”SFSD” eller ”FSD beta” i tweeten i första inlägget i tråden. Men jag tror inte för ett ögonblick på det Tesla lovar för framtiden.
Tesla är världsledande i missledande marknadsföring.
Användarvisningsbild
Sueco
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 06 jun 2024 14:28

Re: FSD Europa Q1?

Inlägg av Sueco »

Någon som sett ngt om när v12.5 väntas släppas i europa? Alltså inte FSD(S) utan bara v12.5 för att få lite bättre ordning på autopilot?
MY LR AWD -24 HW4
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1900
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: FSD Europa Q1?

Inlägg av bjelkeman »

Jag vet inte om denna analys är korrekt, men det kanske finns hopp om förändring.
With Tesla’s announcement that FSD Supervised will be rolling out in Q1 2025 for Europe, the latest regulatory updates couldn’t be more timely. The WP.29/GRVA is making rapid progress, particularly with the DCAS legislation (UN Reg. No. 171) that is laying the groundwork for FSD Supervised in Europe.

The GRVA's System-Initiated Manoeuvres (SILC) guidelines are a big deal. These updates will allow FSD (Supervised) to make autonomous lane changes, merging, and other manoeuvres without needing prior driver confirmation. It’s a massive step forward for hands-off driving on European roads.

Even bigger is the conversation around HOR (Hands-On Request). One of the most exciting developments is the proposed amendments to withhold HOR on highways—essentially, getting rid of that annoying “nag” telling you to keep your hands on the wheel. This could mean no more HOR, at least on highways, unless the system detects a boundary.

Hela posten här
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1900
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: FSD Europa Q1?

Inlägg av bjelkeman »

Baserat på ett förslag för ett möte 27 september 2024.

https://unece.org/sites/default/files/2 ... 24-32e.pdf
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8405
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Europa Q1?

Inlägg av spacecoin »

Det har ju egentligen inte hänt något så det är lite av en höna av en fjäder.

DCAS-WG -> GVRA-beslut-> WG29-beslut -> implementering.

^^ vi är här.

Givet tonläget i arbetsgruppen för DCAS så känns det som att det finns en möjlighet för att FSDS i EU skulle kunna hända första halvåret 2025, givet att Tesla hinner med certifiering och anpassnng av systemet till UNECE R171-krav.

Att han skriver "autonomous" är ju helt fel. AP/FSD i alla dess former är eyes on och det är alltid människan som kör legalt och är ansvarig för bilens manövrar. Annars skulle det inte vara DCAS/R171 som gällde.

För legacy S/X tror jag tyvärr det är kört då de saknar interiörkameran.
Användarvisningsbild
Daniel R
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 18 dec 2016 19:07
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/daniel77041

Re: FSD Europa Q1?

Inlägg av Daniel R »

Intervju med Kees R (se ovan)

Tesla Model Y LR 2022 (EAP)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8405
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Europa Q1?

Inlägg av spacecoin »

Daniel R skrev: 18 sep 2024 10:36
Intervju med Kees R (se ovan)
Orkar inte titta, men värt att notera att han är lekman utan insyn i processen öht. Han och jag har ungefär samma informationsläge.

DCAS har noll att göra med autonomi och det är ett helt annat regelverk, arbetsgrupp och lagrum som styr över autonomi. Att Tesla går på DCAS är om något ett slutgiltigt bevis på att FSDS aldrig kommer att blir FSD som det var utlovat, med nuvarande bilar i varit fall.

DCAS-gruppen är ett resultat av Teslas lobbying (AVERE) och han som är drivande i arbetsgruppen, Marc Van Impe) är Tesla-anställd (inget fel med det).

R157 (2021, 2023) är L3 på motorväg (eyes off) upp till 130 km/h. Det är bara lagligt i Tyskland (inom UNECE) då det kräver lagändringar. Det finns bara en implementation på vägarna och det är Mercedes (EQS/S-klass) som kör upp till 60 km/h nu och 80km/h senare i år har de sagt.

R171 (DCAS, 2024) är förarassistans med system-initierade filbyten i revision 2 som troligen beslutas om under hösten. Detta arbete ersätter förarstödsbitarna i R79 (styrutrustning, 2018 tror jag),

Förarlösa fordon är ett hela annat arbete med andra personer och har ingen standard ännu. Kanske klart inom ett par år?

Det finns en svensk lag och EU-lag som tillåter autonoma fordon i försöksverksamhet. I Sverige är det Transportstyrelsen som ger ut tillstånd för sådan verksamhet.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8405
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: FSD Europa Q1?

Inlägg av spacecoin »

såg detta i flödet så ta det med en nypa salt men inte helt oväntat om sant:


This means that in Europe, FSD can only perform system-initiated maneuvers when on the highway. Additionally, "hands-off" is also limited to highways, which was to be expected. System-initiated maneuvers and "hands-off" are mutually exclusive and cannot be combined simultaneously in one system.

Ur ett trafiksäkerhetsperspektiv tycker jag det är rimligt med tanke på vad dessa system faktiskt klarar av på ett säkert vis i dagsläget. men det hade ju varit kul att se i eu ändå ur ett teknikperspektiv.

NoA med filbyten kommer högst troligen under 2025 verkar det som iaf.


edit en till:
Skriv svar