Show more
Q1 2025
- FSD in Europe (pending regulatory approval)
- FSD in China (pending regulatory approval)
Moderator: Redaktion
Q1 2025
- FSD in Europe (pending regulatory approval)
- FSD in China (pending regulatory approval)
Menar Tesla att dom är beredda att, om dom fick, ta ansvar för framfarten redan Q1 2025?
Nä, Tesla tar inget ansvar alls för hur FSD fungerar. Det är helt upp till föraren att övervaka, undvika olyckor och ta ansvar om det smäller.
Ja. Antar att de menar FSD supervised i Q1.
GRVA har möte i september, men nästa möte för WP.29 är 12-15 november. Innebär det 6 månaders ratificering efter det?GRVA is the Working Party preparing draft regulations, guidance documents and interpretation documents for adoption by the parent body, WP.29.
Ja det verkar troligt att det är 6 månader efter WP 29 givet att det bereds i GRVA i september. Det skulle innebära Q3 2025 om det stämmer. Det jag är osäker på är om 6-månadersperioden även gäller amendments (jag tror det) eller om det bara är första revisionen.Daniel R skrev: ↑05 sep 2024 16:24Kan beslut tas på mötet i september? Tolkar det som att GRVA förbereder beslut som sedan tas av WP.29.
GRVA har möte i september, men nästa möte för WP.29 är 12-15 november. Innebär det 6 månaders ratificering efter det?GRVA is the Working Party preparing draft regulations, guidance documents and interpretation documents for adoption by the parent body, WP.29.
https://unece.org/info/events/unece-mee ... egulations
Nej så vitt jag förstår behövs det inga lagändringar eller ytterligare godkännande övrigt för UNECE R171 som är försrstödet.TiborBlomhall skrev: ↑05 sep 2024 22:23Att UNECE / WP.29 godkänner räcker inte. Sedan ska det väl beslutas att införas av EU parlamentet och sen av svenska riksdagen också väl?
För förarassistans behövs ingen redundans. Människan i förarsätet är ansvarig och ska hoppa in så fort systemet gör fel eller går sönder. Det finns ingen ”hand-over”-process i L2. Det är bara för L3.
Då är det ju inte FSD.....
Det vi pratar om i denna tråd är ”FSDS”, dvs inte autonomi.
FSD som i Fake Selt Driving dom vanligt alltså.spacecoin skrev: ↑06 sep 2024 19:03Det vi pratar om i denna tråd är ”FSDS”, dvs inte autonomi.
Tesla skriver faktiskt ”FSD” i Q1 2025, inte ”SFSD” eller ”FSD beta” i tweeten i första inlägget i tråden. Men jag tror inte för ett ögonblick på det Tesla lovar för framtiden.spacecoin skrev: ↑06 sep 2024 19:03Det vi pratar om i denna tråd är ”FSDS”, dvs inte autonomi.
Tesla är världsledande i missledande marknadsföring.Maw skrev: ↑06 sep 2024 21:47Tesla skriver faktiskt ”FSD” i Q1 2025, inte ”SFSD” eller ”FSD beta” i tweeten i första inlägget i tråden. Men jag tror inte för ett ögonblick på det Tesla lovar för framtiden.spacecoin skrev: ↑06 sep 2024 19:03Det vi pratar om i denna tråd är ”FSDS”, dvs inte autonomi.
With Tesla’s announcement that FSD Supervised will be rolling out in Q1 2025 for Europe, the latest regulatory updates couldn’t be more timely. The WP.29/GRVA is making rapid progress, particularly with the DCAS legislation (UN Reg. No. 171) that is laying the groundwork for FSD Supervised in Europe.
The GRVA's System-Initiated Manoeuvres (SILC) guidelines are a big deal. These updates will allow FSD (Supervised) to make autonomous lane changes, merging, and other manoeuvres without needing prior driver confirmation. It’s a massive step forward for hands-off driving on European roads.
Even bigger is the conversation around HOR (Hands-On Request). One of the most exciting developments is the proposed amendments to withhold HOR on highways—essentially, getting rid of that annoying “nag” telling you to keep your hands on the wheel. This could mean no more HOR, at least on highways, unless the system detects a boundary.
Orkar inte titta, men värt att notera att han är lekman utan insyn i processen öht. Han och jag har ungefär samma informationsläge.