Efter en dryg månad, i december förra året, satte jag mig och snickrade på en genomgång och utvärdering av bilen. Men det blev inte riktigt klar och blev sen liggande. Nu har jag dock bestämt mig för att dela med mig av den här som den är och jag har bara gjort några få justeringar i texten. Priser som finns i texten hämtade jag från MG:s hemsida i december. Hur prisbilden ser ut just nu vet jag inte.
Det står i texten att bilen saknar backkamera och jag skaffade därför en kombinerad dashcam och backkamera: Wolfbox G840S.
Sedan ett par veckor har jag dessutom dragkrok på bilen som jag köpte av Dragkroksexperten och lät installera på en av deras anslutna verkstäder till en kostnad av c:a 9500:-, c:a hälften av vad det skulle ha kostat om märkesverkstaden skulle ha installerat en.
Det gick inte att ladda upp PDF:n här då den är för stor (innehåller en hel del bilder av skärmarna) så jag har valt att dela den från min Onedrive istället (hoppas att det funkar):
https://1drv.ms/b/s!AtxgUd1i80DJgtYSbZL ... w?e=Ii9lCm
Jag kopierar in första sidan ur PDF:n här, som innehåller en sammanfattning, för den som inte är intresserad av att läsa allt:
MG4 Electric Standard
En genomgång och utvärdering.
Till vissa delar en jämförelse med MG4 Electric Luxury
December 2023
Kort sammanfattning:
Att köra bilen är mycket trevligt! Den är bakhjulsdriven och ligger fint på vägen, är snabb och direkt i responsen både på acc-pedalen och i styrningen. Den känns lätt och smidig. Har kört den en hel del i snömodd och på sliriga vägar och den känns säker. Den släpper inte greppet trots att den är bakhjulsdriven.
Vad gäller infotainmentsystemet så hittar man däremot många brister. Dels rent allmänt och dels pga medvetna begränsningar i den här budgetversionen jämfört med Luxury. Men alla bilmodeller har sina brister i infotainment, bara olika (även Tesla) och det är bara att lära sig hur man hanterar det.
Största bristerna:
- Enfas AC-laddning
- Ingen backkamera
- Ingen värmepump, vilket minskar räckvidden ordentligt på vintern, iaf om man inte först förvärmer batteriet, vilket å andra sidan stjäl energi från den långsamma AC-laddningen.
- Helljuset. Märks knappt nån skillnad mot halvljuset.
- Körfältsassistenten. Under vissa förhållanden direkt farlig.
- Ingen inbyggd navigering men dock stöd för Android Auto/CarPlay
- Billig. I skrivande stund kostar en MG4 Standard 329.990:- i kampanjpris. Privatleasing är 3.895:-/mån för 1000 mil/år och 24 månaders avtal. Fram till 1/11 2023 var motsvarande 2995:-/månad och det var det pris jag fick. Med den privatleasingkampanj man hade när jag skrev kontrakt så var Standard väldigt prisvärd.
- Mycket bil för pengarna. 51 kWh LFP-batterier och möjlighet till dragkrok 500 kg. Räcker för det mesta som en villaägare behöver, som t.ex. att åka med ris till trädgårdtippen, köpa gipsskivor, åka till tippen. Såväl adaptiv farthållare som begränsad hastighet som styrs av skyltavläsning. Enpedalskörning eller krypkörning och en fungerande kökörning. V2L - adapter ingår inte. Rattvärme. Laddporten på samma ställe som på Tesla vilket förenklar laddning på SuC.
- När man slår på förvärmning av kupén i appen tänds parkeringsljusen.
- När man lägger i backväxeln tystas medieljudet ned nästan helt. Antagligen för att man ska höra varningssignalerna från backsensorerna, men de skulle man höra ändå. Pågående telefonsamtal påverkas dock inte, som tur är.
- Att bilen inte låser sig självt när den tappar kontakten med nyckeln. Efter 4 år med Tesla så sitter det i ryggmärgen att det bara är att lämna bilen och så låser den sig. Jag har många ggr lämnat bilen olåst.
En överraskande bra bil. Med tanke framför allt på alla skillnader i utrustning, alltså hårdvara, (men även mjukvara) så känns prisskillnaden mellan Standard och Luxury för liten, bara 60.000:- (329.990 mot 389.990). Antingen är Standard för dyr eller Luxury för billig. Men genom förmånliga privatleasingkampanjer görs Standard relativt sett ännu billigare att äga.