MG4 Electric Standard - en genomgång och utvärdering

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

MG4 Electric Standard - en genomgång och utvärdering

Inlägg av Jerker »

När jag lämnade tillbaka min Tesla model 3 efter 4 års privatleasing och sambon nyss köpt en Tesla model Y så valde jag att ersätta Teslan med en budgetbil, dock fortfarande eldriven, och jag passade på att privatleasa en MG4 Electric Standard som rätt nyligen hade kommit ut på marknaden och introducerades dels med lågt pris och dels med förmånlig privatleasing.

Efter en dryg månad, i december förra året, satte jag mig och snickrade på en genomgång och utvärdering av bilen. Men det blev inte riktigt klar och blev sen liggande. Nu har jag dock bestämt mig för att dela med mig av den här som den är och jag har bara gjort några få justeringar i texten. Priser som finns i texten hämtade jag från MG:s hemsida i december. Hur prisbilden ser ut just nu vet jag inte.

Det står i texten att bilen saknar backkamera och jag skaffade därför en kombinerad dashcam och backkamera: Wolfbox G840S.

Sedan ett par veckor har jag dessutom dragkrok på bilen som jag köpte av Dragkroksexperten och lät installera på en av deras anslutna verkstäder till en kostnad av c:a 9500:-, c:a hälften av vad det skulle ha kostat om märkesverkstaden skulle ha installerat en.

Det gick inte att ladda upp PDF:n här då den är för stor (innehåller en hel del bilder av skärmarna) så jag har valt att dela den från min Onedrive istället (hoppas att det funkar):
https://1drv.ms/b/s!AtxgUd1i80DJgtYSbZL ... w?e=Ii9lCm

Jag kopierar in första sidan ur PDF:n här, som innehåller en sammanfattning, för den som inte är intresserad av att läsa allt:

MG4 Electric Standard
En genomgång och utvärdering.
Till vissa delar en jämförelse med MG4 Electric Luxury

December 2023

Kort sammanfattning:
Att köra bilen är mycket trevligt! Den är bakhjulsdriven och ligger fint på vägen, är snabb och direkt i responsen både på acc-pedalen och i styrningen. Den känns lätt och smidig. Har kört den en hel del i snömodd och på sliriga vägar och den känns säker. Den släpper inte greppet trots att den är bakhjulsdriven.

Vad gäller infotainmentsystemet så hittar man däremot många brister. Dels rent allmänt och dels pga medvetna begränsningar i den här budgetversionen jämfört med Luxury. Men alla bilmodeller har sina brister i infotainment, bara olika (även Tesla) och det är bara att lära sig hur man hanterar det.

Största bristerna:
  • Enfas AC-laddning
  • Ingen backkamera
  • Ingen värmepump, vilket minskar räckvidden ordentligt på vintern, iaf om man inte först förvärmer batteriet, vilket å andra sidan stjäl energi från den långsamma AC-laddningen.
  • Helljuset. Märks knappt nån skillnad mot halvljuset.
  • Körfältsassistenten. Under vissa förhållanden direkt farlig.
  • Ingen inbyggd navigering men dock stöd för Android Auto/CarPlay
Största fördelarna:
  • Billig. I skrivande stund kostar en MG4 Standard 329.990:- i kampanjpris. Privatleasing är 3.895:-/mån för 1000 mil/år och 24 månaders avtal. Fram till 1/11 2023 var motsvarande 2995:-/månad och det var det pris jag fick. Med den privatleasingkampanj man hade när jag skrev kontrakt så var Standard väldigt prisvärd.
  • Mycket bil för pengarna. 51 kWh LFP-batterier och möjlighet till dragkrok 500 kg. Räcker för det mesta som en villaägare behöver, som t.ex. att åka med ris till trädgårdtippen, köpa gipsskivor, åka till tippen. Såväl adaptiv farthållare som begränsad hastighet som styrs av skyltavläsning. Enpedalskörning eller krypkörning och en fungerande kökörning. V2L - adapter ingår inte. Rattvärme. Laddporten på samma ställe som på Tesla vilket förenklar laddning på SuC.
Konstigaste sakerna:
  • När man slår på förvärmning av kupén i appen tänds parkeringsljusen.
  • När man lägger i backväxeln tystas medieljudet ned nästan helt. Antagligen för att man ska höra varningssignalerna från backsensorerna, men de skulle man höra ändå. Pågående telefonsamtal påverkas dock inte, som tur är.
Det jag mest irriterar mig på:
  • Att bilen inte låser sig självt när den tappar kontakten med nyckeln. Efter 4 år med Tesla så sitter det i ryggmärgen att det bara är att lämna bilen och så låser den sig. Jag har många ggr lämnat bilen olåst.
En sammanfattande reflektion av skillnaderna mellan Standard och Luxury:
En överraskande bra bil. Med tanke framför allt på alla skillnader i utrustning, alltså hårdvara, (men även mjukvara) så känns prisskillnaden mellan Standard och Luxury för liten, bara 60.000:- (329.990 mot 389.990). Antingen är Standard för dyr eller Luxury för billig. Men genom förmånliga privatleasingkampanjer görs Standard relativt sett ännu billigare att äga.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Re: MG4 Electric Standard - en genomgång och utvärdering

Inlägg av Jerker »

Ytterligare kommentarer som inte finns i PDF:n:

När jag skulle hämta bilen uppdagades det att den inte tog emot laddning. Inte på vare sig AC eller DC. Så jag fick snopen åka hem igen. Tre veckor senare hade de löst det med att byta ut laddporten. Som jag förstod det så fanns det inga reservdelar att tillgå, så de fick plocka en laddport från en lagerbil.

När jag nån månad senare testade att ladda på en Tesla SuC så funkade det inte. Hade däremot laddat på en annan DC-laddare tidigare, så jag visste att det fungerade, men de första MG-bilarna kunde inte ladda på just Tesla SuC. Det löstes med en senare uppdatering, och min bil skulle ha den funktionen från start. Men jag använder i princip bara bilen till jobbpendling, så jag orkade inte reklamera detta. Men för nån månad sedan beslutade jag mig för att få detta fixat.

När MG4 skulle presenteras sades det att den skulle få uppdateringar OTA, men senare backade de från detta, så man måste alltså in på verkstad. Verkstaden såg samtidigt till att jag fick alla tillgängliga uppdateringar, som gav mig några efterlängtade funktioner som t.ex. att kunna se utomhustemperaturen på skärmen och dessutom få antalet centimeter till hinder bakom bilen visade på skärmen, inte bara få varningar i form av ljudsignaler och symboler.

Men, efter uppdateringen så kunde jag inte längre ladda DC alls! Dock funkade AC-laddning, så jag klarar mig. Men jag hade tänkt att använda bilen på några långresor i sommar. Så nu ska jag in igen nästa vecka för att de ska försöka lösa problemet.

Återkommer…
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Ytterligare information: Grundpriset för privatleasing var 2995:- men jag lade till färg och ökade från 1000 till 2000 mil årlig körsträcka (leasingperiod 2 år) och jag betalar 3700:-/månad. Det ingår service men inte försäkring och vinterdäck köpte jag själv vid sidan om. (Hittade begagnade lättmetallfälgar och satte på nya däck. Mycket billigare än att ta via ÅF.)
Användarvisningsbild
Sara4711
Teslaägare
Referralkod: ts.la/sara9128

Inlägg av Sara4711 »

Kul att se dina upplevelser av MG4. Jag hade själv en MG4 Trophy mellan decenber 2022 och Augusti 2023. Den var en av dom första som levererades i Sverige.

Jag håller med dig att körmässigt så är det en trevlig bil, däremot är mjukvaran fruktansvärt dålig. Ivarjefall på den jag hade. Tyvärr så råkade jag ut för en hel del konstigheter med min MG4
  • Smartnyckel inte detekterad, hände många gånger men inte alltid.
  • Bluetooth förbindelsen tappades mellan min iPhone och bilen ett flertal gånger.
  • Problem med AC laddning ibland, men inte alltid.
  • Energidisplayen fungerade inte korrekt.
  • Vid planerat verkstadsbesök mitt i vintern då det var ca -10 grader så hade jag satt på värmning via appen men den fungerade inte. Efter 25 minuters körning var det fortfarande -2 i bilen trots att jag satt tempen på max.
  • Mitt under en av sommarens varmaste dagar så slutade AC att leverera kyla.
  • mm
De flesta av felen fixades till slut men det krävdes flera verkstadsbesök och vissa fel krävde flera besök.
Det sista av dessa fel var det som till slut fick mig att helt tröttna och sälja bilen. Det svar jag fick från verkstaden var att den del som behövdes för att fixa bilen fanns inte i Europa och jag skulle behöva vänta upp till 3 månader för en del som skulle skickas med båt från kina. :evil:

Sedan var det en del allmäna konstigheter som att man till exempel måste sätta temperaturen ca 5 grader högre än i andra bilar för att få behaglig temperatur, autostyrning och lane keep assist upplevde jag som direkt livsfarliga och slutade använda. Såg folk på nätet kalla den för Lane Kill Assist, kanske inte så illa men inte långt ifrån.

En gång när jag parkerat och låst bilen så var 12 volts batteriet urladdat nästa morgon utan någon riktig indikering på varför. Ibland kom det konstiga felmeddelanden som sedan försvann av sig själv.

Det kändes som att mjukvaran i bilen inte var riktigt färdig. Jag hoppas det fungerar bättre nu. Synd på en annars trevlig och praktisk bil.
M3 LR AWD PearlWhite -21, Facelift
MG4 Long Range Trophy med värmepump 2023
M3 Rear wheel drive Deep Blue Metallic 2023
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Ja, jag har läst att det var mycket problem med mjukvaran i början. Tydligen var skärmresponsen väldigt seg också. Men mycket har de fått ordning på. Nu är det inte mycket som jag irriterar mig på utan i vardagen funkar bilen riktigt bra. Efter att jag fick dragkrok monterad så har jag inte så mycket mer att önska mig för de behov jag har. Det är vår andrabil och som sådan funkar den utmärkt.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Efter 3 verkstadsbesök kan jag åter ladda DC. Tyvärr fortfarande inte på SuC. De har uppdaterat bilens alla mjukvaror och dessutom bytt nån hårdvara. I en FB-grupp skrev nån att det kanske bara funkar på Suc v3 eller v4, och den jag har testat på är v2, så jag får väl åka till en v3 också och testa.

Nu har jag ännu inte haft några behov av snabbladdning eftersom jag mest använt bilen till jobbpendling, men nu när jag har dragkrok så kan det komma att bli aktuellt. Och dessutom finns det så många andra snabbladdare som det funkar att ladda på, så det går ingen nöd på mig på det sättet. Dock är nörden i mig inte nöjd än... 8-)
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

Känns som mycket stök med denna ändå
Verkar vara en jävla nice bil annars, speciellt när dom finns för strax ö 300k
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Ja, just den här grejen och just på mitt exemplar. Andra verkar inte ha haft samma problem.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Inlägg av Jaegaern »

Uppskattar såna här genomgångar. Alltid kul att läsa om nya bilar man inte själv testat!
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
granlundii

Inlägg av granlundii »

Besvärligt att inte veta om man får tag i reservdelar då något går sönder... Håller mig nog till etablerade tillverkare också framöver.
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Hade inne den på årsservice idag. Det visade sig att de läste av SOH och skrev det i protokollet. Efter knappt ett år och runt 1200 mil så var den 94%! Det var inte så bra.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Nu har jag testat att ladda på SuC v3 och det funkade! Alltså inte på v2, men v3. Andra säger att det ska funka på v4 också.

Men laddhastigheten imponerar inte. Enligt specen ska den klara 88 kW. De ggr jag har testat att ladda DC så har iofs SOC varit relativt hög, men den har inte tagit emot mer än runt 50 kW. Igår var det 45% SOC och det låg stadigt på 51 kW från laddaren och 45-47 kW in i bilen.

Det finns en funktion för att förvärma batteriet. Nästa helg ska jag ut och köra en långkörning och ladda DC. Då kan jag även testa att förvärma innan laddning.
Skriv svar