Fosilfri2035 skrev: ↑01 sep 2024 21:23
Fredrik j skrev: ↑01 sep 2024 20:22
Fosilfri2035 skrev: ↑01 sep 2024 19:58
Fredrik j skrev: ↑01 sep 2024 17:13
Fosilfri2035 skrev: ↑01 sep 2024 16:59
Ne, du har alldeles rätt! Jag litar inte på en forummedlem som hävdar att texten på regeringens hemsida är felaktig.
Tack för att du äntligen accepterar att det inte är facket som styr vilka löner som ska sättas även om många verkar tro det.
” Ett företag som inte är medlem i en arbetsgivarorganisation är inte representerad i dom förhandlingar som kallas ”förhandling mellan arbetsmarknadens parter”.”
Varför kan detta inte vara arbetstagare + arbetsgivare som båda saknar kollektivavtal/facket?
Det är detta jag sätter mig emot eftersom du hävdar att dessa inte är en del av arbetsmarknadens parter.
Ursäkta mitt klarspråk men allt annat än att de skulle vara en part är skitsnack.
Om de nu förhandlar och säljer produkter/tjänster till anslutna bolag så är de en part av arbetsmarknaden, eller försvinner dom spårlöst och pengarna som omsätts existerar inte?
Vilken text från regeringen hävdar jag är felaktig?
De centrala förhandlingarna mellan ”arbetsmarknadens parter” där lönebildningen för anställda med kollektivavtal förhandlas fram är en nationell angelägenhet som rapporteras om på nyheterna. Resultatet brukar kallas för ”märket” eller industrinormen som är det officiella namnet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Industrinormen
Enskilda arbetstagare/arbetsgivare deltar inte i dessa förhandlingar.
Som sagt får du ju kalla vem som helst för part på arbetsmarknaden. Det är ingen skyddad titel.
Det är ju du som tror att facket sätter löner.
Det har väl varit ett av dina argument mot kollektivavtal? Att facket plötsligt skulle bestämma lönerna?
Facket styr det på samma sätt som du styr det i din egen förhandling med din arbetsgivare. Skillnaden är bara att facket representerar flera arbetstagare medans du bara representerar dig själv.
Är du inte nöjd vidtar du åtgärder. Samma sak för facket om medlemmarna inte är nöjda.
Du blandar och ger, Wikipedia är inte en källa som trumfar regeringens sida om Svenska modellen.
Fackets kollektivavtal sätter miniminivå för löneökningar i lönesamtal, inte löner vid nyanställning.
Jag misstänker att du förstår vad jag skriver men precis som andra fackliga företrädare så väljer man sin egen sanning och vinklar texter till sin egen favör med avsikt att underminera andra och få vatten på sin egen kvarn.
När en typ av dialog har förlorats går man till angrepp med en ny vinkel eller källhänvisning och försöker använda andras uttryck men med en egen tolkning kopplad.
Jag säger inte att du är en sådan som argumenterar på det viset men det är okey att se saker från andras perspektiv och medge att allt inte är perfekt.
För det första är jag ingen ”facklig företrädare”.
Jag har aldrig varit fackligt aktiv på något sätt, aldrig varit medlem i metall. På mitt första jobb, mellan utbildning var jag som 19åring medlem i elektrikerförbundet men jag besökte inget fackligt möte.
Sen har har jag dom senaste 30år varit med i unionen och jag vill minnas att jag var på något årsmöte men aldrig haft någon djupare kontakt med facket.
Jag ”företräder” bara mig själv.
Wikipedia-länken jag skickade beskriver processen för att förhandla fram märket.
Vad är det för dialog som förlorats menar du?
Jag förstår inte ens vart du vill komma. Vad du försöker argumentera för.
Jag sa aldrig att du var en facklig företrädare utan la betoningen på att du agerar som sådana, valde att lyfta det medvetet. Kan bli rätt fel när man väljer att tolka in eller hur?
Jag argumenterar för att man ibland behöver lyfta blicken och lära nytt.
Allt är inte som man en gång lärt sig och detsamma gäller fackets ”sanningar”.
Jag är medveten om den ”fakta” du presenterar men väljer att ställa den mot hur världen idag fungerar och då stannar det dessvärre i teori.
Det går ju åt bägge håll i så fall. Att man inte delar samma åsikt är ju inte så märkligt i sig. Man kan tycka att meningsmotståndare har fel och att den egna uppfattningen är bättre. Det jag reagerat på i den här diskussionen är att jag tycker du missuppfattat systemet du kritiserar. Jag har sett luckor när du förklarat den svenska modellen.
Som sagt rekommenderar jag att du själv frågar någon du litar på. Din arbetsgivare t.ex.
Sen har vi den där åsikten att systemet med kollektivavtal är ett fackligt påhitt. Det är helt enkelt inte sant utan kollektivavtalens ursprung finns i att industrin ville skydda sig mot vilda strejker och komma överens i en förhandling. Många fackföreningar var motståndare men socialdemokraterna lyckades få parterna till förhandlingar. Förmodligen hade fackföreningarna aldrig gått med på det om inte regeringen varit socialdemokratiskt.
Det är ”saltsjöbadavtalet” du ska googla. Det finns en bra Wikipedia om det duger den här gången.
Att likna systemet med maffia eller beskyddarverksamhet blir ju absurt.
Det finns ju naturligtvis skitstövlar överallt.
Både i fackföreningar och bland arbetsgivare och framförallt arbetsgivares företrädare. Det är där jag snubblar över dom största rövhålen under min karriär. Inkompetenta chefer. Inte sällan skyller dom ifrån sig när det gäller deras tillkortakommanden.
Sen har vi snacket om att det skulle vara odemokratiskt. Dom metoder vi i Sverige använder på arbetsmarknaden är beslutade av riksdagen och det finns idag egentligen ingen seriös opposition mot hur det fungerar. Det är inte på något sätt odemokratiskt. Att inte låta minoriteter bestämma är inte definitionen på odemokrati.
Det som har diskuterats, som ett resultat av teslakonflikten, är om det är rimligt att företag med kollektivavtal ska kunna drabbas av stridsåtgärder. Inte systemets ramverk.
Det är väl en rimlig debatt även om det ju är väldigt svårt för en fackförening att utöva sina möjligheter till stridsåtgärder utan att någon drabbas. Jag tycker personligen det går för långt när enskilda privatpersoner drabbas.
Att den svenska modellen bara fungerar i teorin vet jag inte hur du landar i.
Alternativet är ju mer lagstiftning och jag tycker det var bra att metall (eller om det var LO) kritiserade vänsterpartiets förslag om att förbjuda strejkbrytare. Det hade varit helt fel väg att gå. Tycker jag då.
Om du tycker annorlunda betyder inte det att du eller jag har fel i objektiv mening.