Vattenfall gör som staten bestämmer.
Strejk på Tesla i Sverige
Moderator: Redaktion
-
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Ok, ber om ursäkt för att jag missförstod dig lite där i mitt svar.Bjelke skrev: ↑09 sep 2024 19:39Niedersachsen Osv har jag ingen koll på direkt utan tänker bara på att stora
koncerner ”hotar” med nedläggningar lite då och då (när det går lite trögt) för
att skrämma politiken för att få lite hjälp.
Mati är ju inte aktiv här längre men vi brukade prata en del om sånt här och
det var inte ovanligt i Tyskland iaf. (Han är ju född och uppvuxen där)
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Vattenfall är inte ett skattefinansierat statligt verk.Fredrik j skrev: ↑10 sep 2024 07:09Vattenfall gör som staten bestämmer.
Det är ett Aktiebolag, och gör som bolagsstyrelsen bestämmer. Kan de tvinga fram statliga bidrag för att bygga vindkraft, så gör de det.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Fackförbundet IG Metall har fått ett meddelande från tyska fordonsjätten Volkswagen om att man säger upp en rad arbetsavtal, skriver Reuters.
Hej då facket.
Hej då facket.
"De ville gå ut i strejk på grund av den psykosociala arbetsmiljön. De tycker att det har blivit ohållbart, säger hon."
Det hade varit intressant att höra från just dessa personer vad dom menade med det.
Edit: Här kan man få lite hintar kanske..
https://da.se/2024/05/har-har-antalet-t ... historien/
Det hade varit intressant att höra från just dessa personer vad dom menade med det.
” – Jag har trivts bra på jobbet. Men det var det här med uppsägningarna högre upp som gjorde mig osäker. Att först tio procent, sen 20 procent, av alla på Tesla skulle sägas upp, säger Jesper”repulsiv skrev: ↑10 sep 2024 21:17"De ville gå ut i strejk på grund av den psykosociala arbetsmiljön. De tycker att det har blivit ohållbart, säger hon."
Så han vill ha kollektivavtal som istället för sist in först ut principen så kan facket förhandla om att andra får gå istället. Bra Jesper.
Sen fattar jag också att det måste vara surt nu under sommaren när strejkande fortsatt fått semester i ett år medans kollegorna jobbat. Då blir nog suger efter att också ha lång semester stort.
Några strejkande jag talat med är egentligen inte ute efter kollektivavtalet i sig utan ett slut på strejken.
Arbetsbördan och moralen hos dom som jobbar kvar påverkas rejält när kollegorna går hemma och får betalt.
Arbetsbördan och moralen hos dom som jobbar kvar påverkas rejält när kollegorna går hemma och får betalt.
-
- elbilist
Dock kan de bita sig i läppen och försöka hålla sig för skatt när de kollegor som eventuellt kommer tillbaka från strejken snällt får jobba under nästa semester då de har NOLL intjänade semesterdagar.Love_O skrev: ↑10 sep 2024 21:55” – Jag har trivts bra på jobbet. Men det var det här med uppsägningarna högre upp som gjorde mig osäker. Att först tio procent, sen 20 procent, av alla på Tesla skulle sägas upp, säger Jesper”repulsiv skrev: ↑10 sep 2024 21:17"De ville gå ut i strejk på grund av den psykosociala arbetsmiljön. De tycker att det har blivit ohållbart, säger hon."
Så han vill ha kollektivavtal som istället för sist in först ut principen så kan facket förhandla om att andra får gå istället. Bra Jesper.
Sen fattar jag också att det måste vara surt nu under sommaren när strejkande fortsatt fått semester i ett år medans kollegorna jobbat. Då blir nog suger efter att också ha lång semester stort.
Eller när de vid fikat förskräckt berättar att de inte fick göra några ränteavdrag
- Jaegaern
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/simon82910
De som börjat strejka innan semestern är de två som var på mobile service. De är mig veterligen mest utsatta för den stressiga miljön då de nästan alltid jobbar med tidspress och åker långt. Lägg till vädrets alla variationer på det. Jag lägger ingen värdering i huruvida de strejkar eller ej.repulsiv skrev: ↑10 sep 2024 21:17"De ville gå ut i strejk på grund av den psykosociala arbetsmiljön. De tycker att det har blivit ohållbart, säger hon."
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Efter fackets strejkhot – nu får lärarna kollektivavtal. Men här hade inte arbetsgivaren möjligheten att flyga in strejkbrytare?
https://www.vilarare.se/nyheter/loner-o ... ktivavtal/
https://www.vilarare.se/nyheter/loner-o ... ktivavtal/
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Men är det bekräftat att det blir utan ränteavdrag, sgi osv?R_Edvinsson skrev: ↑11 sep 2024 09:02Dock kan de bita sig i läppen och försöka hålla sig för skatt när de kollegor som eventuellt kommer tillbaka från strejken snällt får jobba under nästa semester då de har NOLL intjänade semesterdagar.Love_O skrev: ↑10 sep 2024 21:55” – Jag har trivts bra på jobbet. Men det var det här med uppsägningarna högre upp som gjorde mig osäker. Att först tio procent, sen 20 procent, av alla på Tesla skulle sägas upp, säger Jesper”repulsiv skrev: ↑10 sep 2024 21:17"De ville gå ut i strejk på grund av den psykosociala arbetsmiljön. De tycker att det har blivit ohållbart, säger hon."
Eller när de vid fikat förskräckt berättar att de inte fick göra några ränteavdrag![]()
Lagarna är uppenbart inte anpassade för denna typ av konflikt. I och med att konfliktersättningen är skattefri så rapporteras ingen inkomst under konflikten in till skatteverket, och ingen skatt på ersättningen betalas heller. Inkomstskattelag (1999:1229) paragraf 29.Love_O skrev: ↑11 sep 2024 09:48Men är det bekräftat att det blir utan ränteavdrag, sgi osv?R_Edvinsson skrev: ↑11 sep 2024 09:02
Dock kan de bita sig i läppen och försöka hålla sig för skatt när de kollegor som eventuellt kommer tillbaka från strejken snällt får jobba under nästa semester då de har NOLL intjänade semesterdagar.
Eller när de vid fikat förskräckt berättar att de inte fick göra några ränteavdrag![]()
Har man inte betalat någon skatt finns det inget att göra avdrag på, när deklarationen kommer i februari så antar jag* att det bara står noll i fältet inkomst av tjänst, och har man inte andra inkomster som beskattas t.ex. från kapital eller bisyssla då finns det inget att dra av från.
SGI är ju inte strikt baserad på hur mycket skatt man betalt utan har en mängd undantag om pauser för studier och det ena och det andra så där måsta man nog ta kontakt med försäkringskassan och fråga.
[*] jag är arbetsgivare och i fältet inkomst av tjänst i de anställdas deklarationer står exakt summan av det jag rapporterat in månad för månad så förutsätter att om jag skriver noll blir det noll. Har inte testat.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Fast när man väl börjar jobba igen så återställs väl SGI direkt om man förväntas fortsätta jobba i samma omfattning? Och under tiden man är uttagen i strejk borde det inte spela någon roll vilken SGI man har eftersom man inte behöver ta ut föräldradagar eller sjukdagar?
Model Y LR AWD 2022
-
- elbilist
Är dåligt med information överlag hur SGI påverkas vid strejk, men rent krasst kan jag inte se att det skall ges undantag för en nolltaxerad strejkaretor-ake skrev: ↑11 sep 2024 10:16Lagarna är uppenbart inte anpassade för denna typ av konflikt. I och med att konfliktersättningen är skattefri så rapporteras ingen inkomst under konflikten in till skatteverket, och ingen skatt på ersättningen betalas heller. Inkomstskattelag (1999:1229) paragraf 29.Love_O skrev: ↑11 sep 2024 09:48Men är det bekräftat att det blir utan ränteavdrag, sgi osv?R_Edvinsson skrev: ↑11 sep 2024 09:02
Dock kan de bita sig i läppen och försöka hålla sig för skatt när de kollegor som eventuellt kommer tillbaka från strejken snällt får jobba under nästa semester då de har NOLL intjänade semesterdagar.
Har man inte betalat någon skatt finns det inget att göra avdrag på, när deklarationen kommer i februari så antar jag* att det bara står noll i fältet inkomst av tjänst, och har man inte andra inkomster som beskattas t.ex. från kapital eller bisyssla då finns det inget att dra av från.
SGI är ju inte strikt baserad på hur mycket skatt man betalt utan har en mängd undantag om pauser för studier och det ena och det andra så där måsta man nog ta kontakt med försäkringskassan och fråga.
[*] jag är arbetsgivare och i fältet inkomst av tjänst i de anställdas deklarationer står exakt summan av det jag rapporterat in månad för månad så förutsätter att om jag skriver noll blir det noll. Har inte testat.
(Edit: men som Jonas skriver så är ju SGI ”förväntad framtida inkomst” så kanske de klarar sig här)
Och utan SGI kan du heller inte få några ersättningar baserade på SGI.
Dvs ingen sjukpenning om du skulle bli sjuk eller någon föräldrapenning heller på lägstanivå.
Skall bli otroligt intressant att följa detta efterspelet speciellt eftersom försäkringskassan brukar vara sjukt strikt i behållningarna här.
Det finns ju en mängd olika mer eller mindre sannolika scenarior, t.ex. att man blir så sjuk att man inte kan återuppta sitt arbete när väl strejken är slut och ersättningen upphör.
Finns ju ett litet antal människor som faller mellan stolarna hela tiden pga snåriga regler. Hursomhelst, att ha noll i deklarerad inkomst ett år är inte något positivt. Många saker i livspusslet blir mer komplicerade. Får man ha barnen i förskola t.ex?
Finns ju ett litet antal människor som faller mellan stolarna hela tiden pga snåriga regler. Hursomhelst, att ha noll i deklarerad inkomst ett år är inte något positivt. Många saker i livspusslet blir mer komplicerade. Får man ha barnen i förskola t.ex?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Det borde vara klart utifrån https://lagen.nu/2010:110#K25P3S2R_Edvinsson skrev: ↑11 sep 2024 12:12Är dåligt med information överlag hur SGI påverkas vid strejk, men rent krasst kan jag inte se att det skall ges undantag för en nolltaxerad strejkaretor-ake skrev: ↑11 sep 2024 10:16Lagarna är uppenbart inte anpassade för denna typ av konflikt. I och med att konfliktersättningen är skattefri så rapporteras ingen inkomst under konflikten in till skatteverket, och ingen skatt på ersättningen betalas heller. Inkomstskattelag (1999:1229) paragraf 29.Love_O skrev: ↑11 sep 2024 09:48Men är det bekräftat att det blir utan ränteavdrag, sgi osv?R_Edvinsson skrev: ↑11 sep 2024 09:02
(Edit: men som Jonas skriver så är ju SGI ”förväntad framtida inkomst” så kanske de klarar sig här)
Dvs ingen sjukpenning om du skulle bli sjuk eller någon föräldrapenning heller på lägstanivå.
Skall bli otroligt intressant att följa detta efterspelet speciellt eftersom försäkringskassan brukar vara sjukt strikt i behållningarna här.
§3 andra stycket punkt 2
Är man tillsvidareanställd kan arbetet antas pågå i minst sex månader efter att strejlken avslutas.
Vad som händer under pågående konflikt verkar bero på vilket fack som tycker, t exEkholm skrev: ↑11 sep 2024 12:34Det borde vara klart utifrån https://lagen.nu/2010:110#K25P3S2R_Edvinsson skrev: ↑11 sep 2024 12:12Är dåligt med information överlag hur SGI påverkas vid strejk, men rent krasst kan jag inte se att det skall ges undantag för en nolltaxerad strejkaretor-ake skrev: ↑11 sep 2024 10:16Lagarna är uppenbart inte anpassade för denna typ av konflikt. I och med att konfliktersättningen är skattefri så rapporteras ingen inkomst under konflikten in till skatteverket, och ingen skatt på ersättningen betalas heller. Inkomstskattelag (1999:1229) paragraf 29.Love_O skrev: ↑11 sep 2024 09:48Men är det bekräftat att det blir utan ränteavdrag, sgi osv?R_Edvinsson skrev: ↑11 sep 2024 09:02
§3 andra stycket punkt 2
Är man tillsvidareanställd kan arbetet antas pågå i minst sex månader efter att strejlken avslutas.
För sveriget ingenjörer börjar sjuklöneperioden efter att strejken avslutas (under strejken betalas strejkersättning)
För journalistförbundet så anser de att strejkersättningen upphör och sjuklöneperioden börjar första sjukdagen
- Sara4711
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/sara9128
Nu verkar det som att VW säger upp kollektivavtalet i Tyskland. Undrar om IG Metall kommer dra igång en storstrejk mot VW.
https://www.vibilagare.se/nyheter/volk ... pa-lyxresa
https://www.vibilagare.se/nyheter/volk ... pa-lyxresa
M3 Rear wheel drive Deep Blue Metallic 2023
Nej, sprid inte felaktig information.R_Edvinsson skrev: ↑11 sep 2024 09:02Dock kan de bita sig i läppen och försöka hålla sig för skatt när de kollegor som eventuellt kommer tillbaka från strejken snällt får jobba under nästa semester då de har NOLL intjänade semesterdagar.
Semesterlagen ger alla rätt till 25 dagars semester, punkt.
Däremot behöver inte företaget betala ut semesterlön för dagar som inte är "inarbetade" så att säga. Så om någon hade noll på "intjänad semester"-kontot vid strejkens början så kommer den personen inte kunna ta ut några BETALDA semsterdagar när han kommer tillbaka. Men eftersom han å andra sidan inte förbrukat några semesterdagar under strejken heller så lär det ju vanligen finnas kvar sedan tidigare.
Dom kan i varje fall inte undantas från semesterplaneringen som du försökte påskina.
..Men som någon skrev innan, systemet är inte anpassat för långvariga strejker, det är helt enkelt en mycket ovanlig händelse och därför saknas anpassade regler för scenariot. Jag gissar att saker kommer ändras i framtiden pga att det uppmärksammas nu.
Metall briljerar ännu en gång när det gäller att skriva om historien. Tidigare sagt från metall att alla utom uppsala haft dialoger med information osv. Nu däremot ångrar man sig och säger att det inte alls är så och fler stämningar skall göras.
https://da.se/2024/09/flera-stamningar- ... ra-facket/
Vad är det där om att tjänstemännen/försäljare har gått hem och att det inte finns några kvar i Umeå? Det var nytt för mig.Love_O skrev: ↑15 sep 2024 06:49Metall briljerar ännu en gång när det gäller att skriva om historien. Tidigare sagt från metall att alla utom uppsala haft dialoger med information osv. Nu däremot ångrar man sig och säger att det inte alls är så och fler stämningar skall göras.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Uhm, har du ens läst artikeln du länkar ?Love_O skrev: ↑15 sep 2024 06:49Metall briljerar ännu en gång när det gäller att skriva om historien. Tidigare sagt från metall att alla utom uppsala haft dialoger med information osv. Nu däremot ångrar man sig och säger att det inte alls är så och fler stämningar skall göras.
Det är ju att facket inte informerats om omorganisationer som är problemet här, alltså ett brott mot MBL, det behöver ju inte vara detsamma som att dom haft dialog om konflikten.
Det klart att facker stämmer om tesla sverige är så puckade att dom bryter mot lagen, det är ju liksom öppet mål..
Ehm har du ens läst fackets tidigare uttalande om varför just Uppsala skulle stämma Tesla och inga andra avdelningar.repulsiv skrev: ↑15 sep 2024 15:27Uhm, har du ens läst artikeln du länkar ?Love_O skrev: ↑15 sep 2024 06:49Metall briljerar ännu en gång när det gäller att skriva om historien. Tidigare sagt från metall att alla utom uppsala haft dialoger med information osv. Nu däremot ångrar man sig och säger att det inte alls är så och fler stämningar skall göras.
Det är ju att facket inte informerats om omorganisationer som är problemet här, alltså ett brott mot MBL, det behöver ju inte vara detsamma som att dom haft dialog om konflikten.
Det klart att facker stämmer om tesla sverige är så puckade att dom bryter mot lagen, det är ju liksom öppet mål..
Stämningen mot Tesla påbörjades i Juni och anledningen var att alla andra avdelningar var nöjda med informationen det fick. Men nu har det alltså ändrat sig och säger att det inte fått information från Mars på två andra anläggningar?
Uppenbarligen har det ju nu kommit fram fakta som dom inte är informerade om ? ..Jag ser inte riktigt vad som är konstigt här ?