Skadeverkstad i Norrland

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Emg
Teslaägare

Skadeverkstad i Norrland

Inlägg av Emg »

Lite funderingar om någon annan norrlänning haft samma problem som jag.
För några veckor sedan blev min 3:a påkörd medans jag stod parkerad. Bucklad och repad ganska ordentligt, men ingen allvarlig skada.
Motparten lämnade lapp och allt är anmält till våra försäkringsbolag. Trygg hansa har hand om vagnskadan, mitt vanliga bolag är IF. Trygg hansa hanterar ärendet eftersom bilen är under vagnskadegaranti. Försäkringsbolagen är överens om att min motpart är vållande, och jag behöver därmed inte betala någon självrisk. Bra så!

Nu till kruxet:
Jag bor i Luleå, närmaste skadeverkstad ligger i Sollefteå 6h enkel resväg med bilen.
Efter som bilen är körbar med de ytliga skador jag fått så säger Trygg Hansa att jag själv måste köra bilen till verkstaden :cry:
Rimligtvis måste jag åka dit två gånger också eftersom jag knappast kan sitta och vänta medan den lagas. Kommer då ta mig fyra dagar på resa, alternativt att jag kanske själv betalar en biltransport.
Någon som varit med om likande :?:

Min förhoppning är att motpartens bolag täcker mina kostnader för en biltransport, men första beskedet jag fick var att det inte fungerar så. Ärendet är under hantering, men hade varit intressant att höra om fler varit i min situation?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Skadeverkstad i Norrland

Inlägg av mikebike »

Emg skrev: 12 sep 2024 20:38
Lite funderingar om någon annan norrlänning haft samma problem som jag.
För några veckor sedan blev min 3:a påkörd medans jag stod parkerad. Bucklad och repad ganska ordentligt, men ingen allvarlig skada.
Motparten lämnade lapp och allt är anmält till våra försäkringsbolag. Trygg hansa har hand om vagnskadan, mitt vanliga bolag är IF. Trygg hansa hanterar ärendet eftersom bilen är under vagnskadegaranti. Försäkringsbolagen är överens om att min motpart är vållande, och jag behöver därmed inte betala någon självrisk. Bra så!

Nu till kruxet:
Jag bor i Luleå, närmaste skadeverkstad ligger i Sollefteå 6h enkel resväg med bilen.
Efter som bilen är körbar med de ytliga skador jag fått så säger Trygg Hansa att jag själv måste köra bilen till verkstaden :cry:
Rimligtvis måste jag åka dit två gånger också eftersom jag knappast kan sitta och vänta medan den lagas. Kommer då ta mig fyra dagar på resa, alternativt att jag kanske själv betalar en biltransport.
Någon som varit med om likande :?:

Min förhoppning är att motpartens bolag täcker mina kostnader för en biltransport, men första beskedet jag fick var att det inte fungerar så. Ärendet är under hantering, men hade varit intressant att höra om fler varit i min situation?
Möjligen täcker de dina resekostnader?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Det finns ett servicecenter i Umeå, antar att du varit i kontakt med dem? Har de ingen plåtverkstad ansluten där? Är det de som hänvisat till Sollefteå?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Emg
Teslaägare

Inlägg av Emg »

tor-ake skrev: 13 sep 2024 09:55
Det finns ett servicecenter i Umeå, antar att du varit i kontakt med dem? Har de ingen plåtverkstad ansluten där? Är det de som hänvisat till Sollefteå?
Precis. Umeå hänvisar till skadeverkstäderna, som i mitt fall gör att Sollefteå är närmast, med knapp marginal före Sundsvall.
Så alla som bor i Umeå borde ju ha samma problem, om än att det kanske ”bara” är halva sträckan jmf med oss från Luleå.
Användarvisningsbild
Emg
Teslaägare

Inlägg av Emg »

mikebike skrev: 13 sep 2024 09:35
Ja, förhoppningsvis. Men bilersättning jmf med förlorad arbetsinkomst blir ju försvinnande liten om jag måste ta ledigt fyra dagar.
Jag väntar som sagt på besked kring detta, men tänker att jag omöjligt kan vara först med detta problem…
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Emg skrev: 13 sep 2024 10:36
mikebike skrev: 13 sep 2024 09:35
Ja, förhoppningsvis. Men bilersättning jmf med förlorad arbetsinkomst blir ju försvinnande liten om jag måste ta ledigt fyra dagar.
Jag väntar som sagt på besked kring detta, men tänker att jag omöjligt kan vara först med detta problem…
Det är både fördelar och nackdelar med att bo "avsides".

Förlorad abetsinkomst behöver det inte bli, det kan vara "alternativ senester" också. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

För att inte inverka för menligt på arbetstiden hade jag försökt ordna så att jag kan hämta hyrbilen i Sollefteå (du har väl hyrbil i försäkringen - det måste man ha om man åker Tesla)

Så packar jag termosen och åker hemifrån vid femrycket, lämnar bilen till verkstaden, äter lunch, hoppar in i hyrbilen och åker hem, hemma till middag.

Omvänt när bilen är färdig.

Lite svårt om man måste hämta och lämna på dagis så klart.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Xarg

Inlägg av Xarg »

Känns nog ändå sådär att behöva köra 200 mil+ totalt, varav 100 med egen bil, 2 dagars förlorad arbetsinkomst för nått du inte ställt till med själv? Känns ju jävligt ologiskt att de är billigare (självrisk men ingen förlorad arbetsinkomst, bilresor i egen bil för att inte nämna hur jobbigt de ska vara) att få en okörbar bil reparerad som du är vållande till, t.ex du kört rakt in i en vägg än att komma ut till bilen din som fått en mindre lackskada som du inte är vållande till?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Det är inte okey.

Tesla har funnits i 10 år i praktiken.
De första 5 åren får man väl köpa att det har vart lite omständigt med begränsade verkstäder mm.

Idag, att måsta köra 30 mil till Umeå från luleå, eller 60 mil enkel väg för ett skitfel (mobil servixx fixar inte alla skitfel) är inte okey. Och de har inte så mycket tider heller, iafall det blir akut.

Eller som för mig, att mobil service är en klåpare som repar lacken så den måste poleras på SC.

Min bil har gått 3000 mil, varav 300 till/från SC. Ändå har det eg inte vart några större fel på bilen.

Jag har lagt fem heldagar på att åka till SC under ett år. (Åka kl. 0500, få igen bilen 15-16 och komma hem 19.)

Bygger man inte ut SC så det fungerar med rimliga väntetider och karrosserirep i rimlig närhet kommer det nog inte stå Tesla eller T på min nästa koffert.

Tesla har rätt pissig kvalite på mycket och iom det måste såklart reparations-nätet fungera också.

Tesla har bytt knappen för att öppna kofferten två ggr och och den tredje knappen som ganska nyligt mobterats fungerar inte heller nu. Går ju oftast bra med automatisk öppning men om man står så att man inte kan ställa sig rakt bakom måste knappen anvöndas.
Och den är trasig, för tredje gången trots att den kanske bara är tryckt på 10ggr av mig.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

Vår bil blev påkörd på parkering här i Örnsköldsvik i våras. Sån tur var blev den enbart repad men det blir ändå omlack av stötfångaren bak och en panel. Bokade först in mig på skadeverkstaden här i stan (Werksta) och de tog emot, gjorde till och med besiktning samt berättade att de nu skulle återkomma med inbokningen för lack. En dag senare återkom dom och meddelade att det är Sollefteå som är den enda som är ackrediterad. När jag gnällde över avståndet på 10 mil enkel resa meddelade de att det finns dom som har det tuffare. Hela norra sverige hör till Sollefteå om något händer som går på vagnskadan. Så det är det som gäller. Men det är störigt och exkluderande. Tänk om man exempelvis bor i Kiruna och vill köpa en ny Tesla. Dags att acka fler verkstäder.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Emg
Teslaägare

Inlägg av Emg »

Tufft liv.
Att åka till Umeå för våra enkla ärenden är såklart jäkligt jobbigt och irriterande. Speciellt om man får mycket garanti-fel som måste åtgärdas. :evil:
Men på något sätt kan jag acceptera den risken på ett annat sätt. Jag visste när jag köpte bilen att Umeå var närmaste verkstad, men jag var inte beredd på detta med skadeverkstad ännu längre bort.
Kanske dålig research innan, men nog tänkte jag att Umeå även skulle kunna fixa en buckla och lite lack.

Umeå är klart närmare för oss också, och där är det rimligt att stanna en dag eller två och jobba från det kontoret istället. Det minsta tesla borde göra är såklart att fixa skadeverkstad även där.
Användarvisningsbild
Emg
Teslaägare

Inlägg av Emg »

bjornnilsson skrev: 13 sep 2024 13:04
Vår bil blev påkörd på parkering här i Örnsköldsvik i våras. Sån tur var blev den enbart repad men det blir ändå omlack av stötfångaren bak och en panel. Bokade först in mig på skadeverkstaden här i stan (Werksta) och de tog emot, gjorde till och med besiktning samt berättade att de nu skulle återkomma med inbokningen för lack. En dag senare återkom dom och meddelade att det är Sollefteå som är den enda som är ackrediterad. När jag gnällde över avståndet på 10 mil enkel resa meddelade de att det finns dom som har det tuffare. Hela norra sverige hör till Sollefteå om något händer som går på vagnskadan. Så det är det som gäller. Men det är störigt och exkluderande. Tänk om man exempelvis bor i Kiruna och vill köpa en ny Tesla. Dags att acka fler verkstäder.
Blev du helt ersättningslös för resan eller fick du åtminstone milersättningen tex?
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

Emg skrev: 13 sep 2024 13:29
Blev du helt ersättningslös för resan eller fick du åtminstone milersättningen tex?
Vet inte än, ärendet har dragit ut på tiden något helt enormt av diverse anledningar, så nu är omlacken inbokat till om en månad. Jag får då i alla fall hyrbil via Avis och har blivit lovad att det ska stå någon typ av el-fordon parkerat hos Werksta i Sollefteå som jag kan åka hem i. Gällande milersättning så antar jag att jag blir utan, men jag kommer ta upp frågan med TryggHansa som är Teslas försäkringsbolag.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Jag råkade ut för liknande, små skador på bakre kofångaren och enda
alternativet var Werksta i Uppsala men jag skulle köra dom dryga 20 milen
både för lämning och några dagar senare hämtning, helt utan ersättning och inga
alternativ kunde dom (LF har jag för mig men kan ha varit TH också).
Så jag väntade med jobbet och bilen passerade 3år (vagnskadegaranti gick ut vilket
är den del som används även när motparten är vållande, dock utan självrisk) och
då försökte jag få till det igen men det var (såklart) fortfarande samma vagnskadegaranti
som måste användas men efter mycket ”tjafs” (jag skulle ju i praktiken bli den som fick
betala reparationen IOM resor och förlorad inkomst mm) så fick jag OK på att använda en
lokal firma för jobbet, om jag betalade själv och sedan fick pengarna utbetalt från
försäkringsbolaget, vilket faktiskt funkade (och det blev MYCKET billigare även för
försäkringsbolaget, mest för minskad kostnad för hyrbil).
Fråga om detta kan vara ett alternativ iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Emg
Teslaägare

Inlägg av Emg »

Bjelke skrev: 14 sep 2024 11:16
Jag råkade ut för liknande, små skador på bakre kofångaren och enda
alternativet var Werksta i Uppsala men jag skulle köra dom dryga 20 milen
både för lämning och några dagar senare hämtning, helt utan ersättning och inga
alternativ kunde dom (LF har jag för mig men kan ha varit TH också).
Så jag väntade med jobbet och bilen passerade 3år (vagnskadegaranti gick ut vilket
är den del som används även när motparten är vållande, dock utan självrisk) och
då försökte jag få till det igen men det var (såklart) fortfarande samma vagnskadegaranti
som måste användas men efter mycket ”tjafs” (jag skulle ju i praktiken bli den som fick
betala reparationen IOM resor och förlorad inkomst mm) så fick jag OK på att använda en
lokal firma för jobbet, om jag betalade själv och sedan fick pengarna utbetalt från
försäkringsbolaget, vilket faktiskt funkade (och det blev MYCKET billigare även för
försäkringsbolaget, mest för minskad kostnad för hyrbil).
Fråga om detta kan vara ett alternativ iaf :)
Helt otroligt tjorvigt, men ett bra tips.
Jag får se när TH återkommer. Men alla svar här indikerar ju på att jag inte kommer bli ersatt för transporten :cry:
matjo690

Inlägg av matjo690 »

Har genomgått precis detta, samma bolag. Bor i Boden. Övertalade dem att stå för hotellnatt men det var inte helt självklart att de skulle göra det vill jag minnas. Fick även laddningarna betalda.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Det är så det fungerar när motorfordon skadas bilen repareras enligt samma villkor som om du själv varit vållande men utan självrisk. Vill man ha bilen hämtad hemma så får man skaffa en sån försäkring. Motparten är bara skyldig att betala självrisken på sin trafikförsäkring och behöver inte hålla dig helt skadefri.
Värre är det om man inte har vagnskada på sin bil och blir påkörd. Då blir man tvungen att själv processa med motpartens försäkringsbolag.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Min upplevelse är att det inte är en värre process när jag haft bara trafikförsäkring och blivit varit med om olyckor där jag varit icke vållande (två ggr t o m). Motparternas bolag hjälpte till utan att knorra. Även när jag bad om att få bilen lagad i ett annat land (där jag då bodde).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar