Precis. Därför är det rimligt att autonoma budbilar bara innehåller en leverans till en beställare. Bring behöver maximera sina rutter eftersom både fordonet och lönekostnaden är hög. En autonom elektrisk budbil byggd av glasfiber kostar 25000 kr i produktionskostnad och kostar därmed i stort sett ingenting att köra. Beställer du en pennvässare från en e-handelsbutik så kommer den med en egen leverans i en egen autonom budbil. Om du vill fördröja leveransen när den redan är på väg, eller byta leveransadress under ruttens gång så är det därför inga problem.Dinsdale skrev: ↑19 sep 2024 06:21Följa bilen i realtid kan man ju göra redan idag med Bring osv, ofta med ganska exakt leveranstid. Tom Glassbilen går ju följa i realtid, det kräver ingen autonomi. Det räcker med en app.Herr X skrev: ↑18 sep 2024 22:39Hemleverans med en autonom bil kan du ju följa på ett helt annat sätt än vad du kan följa en chaufför på rutt. Det bör vara möjligt att visa var budbilen befinner sig i realtid och ge dig ett oerhört exakt tidsestimat för leverans. Du kan styra om leveransen medan den är på väg och fördröja den från telefonen om du fastnat i trafiken på väg hem. Hemleverans med autonoma fordon kommer vara något helt annat än hur hemleverans fungerar idag.
Att kunna styra om leveransen har inte bara med föraren att göra utan med hur bilen är packad. Att ta en omväg är lätt, att gräva fram paketet längst in och orsaka allmän oreda i paketordningen när man försökte komma åt det kan orsaka massor av förseningar för alla andra som är efter dig på turen. Drönare som hämtar ett (1) paket från det automatiserade lagret kanske enkelt kan planera om, men inte en budbil där man har många sorterade paket med sig.
Så blir Tesla Cybercab
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: Så blir Tesla Cybercab
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Så blir Tesla Cybercab
Såvitt jag vet är det inte brist på ögonlock som gör att man ännu inte är 100 % hemma med självkörning, även om det börjar närma sig. Waymo kör ju redan autonom taxi på några håll.spacecoin skrev: ↑19 sep 2024 00:08Ja, tänk vad mycket bättre vi skulle köra om vi bytte ut vår hjärna mot ett FSD-chip och nio ögon som inte går att vrida på med 8k res och medelmåttig HDR och utan ögonlock ...![]()
![]()
Det är väl därför Tesla efter tio år nästan kan köra bil oftast - kräver bara akut ingripande var 1/10 korta resor! Medan en människa med bara två ögon har 2-3 olyckor på en livstid!
Googla "moravec's paradox"?
Moravecs paradox författades om AI på 80-talet när dagens datorkraft var en utopisk dröm. Men visst behövs väldig datorkraft. Nvidia har ju gjort om sitt chip för autonom körning, Drive, flera gånger. Det har tagit dem tid att ta sig till en plats där de har kapacitet att processa så mycket sensordata i realtid.
Om man tittar på de videos som visar Teslas FSD i Kalifornien, så börjar man verkligen närma sig full autonomi. Det är väl därför Tesla nu vågar göra ett robottaxievent där man visar fram en fullt självkörande bil utan ratt och pedaler.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9334
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Så blir Tesla Cybercab
Man kan ju redan följa leveranserna i realtid. Att någon mottagare skall kunna påverka rutten i realtid känns inte realistiskt, den är ju uträknad i förväg för att ge kortast sträcka.Herr X skrev: ↑18 sep 2024 22:39Hemleverans med en autonom bil kan du ju följa på ett helt annat sätt än vad du kan följa en chaufför på rutt. Det bör vara möjligt att visa var budbilen befinner sig i realtid och ge dig ett oerhört exakt tidsestimat för leverans. Du kan styra om leveransen medan den är på väg och fördröja den från telefonen om du fastnat i trafiken på väg hem. Hemleverans med autonoma fordon kommer vara något helt annat än hur hemleverans fungerar idag.
Att fordonet saknar förare tar ju inte bort behovet av att göra leveranserna effektiva.
Är det tänkt att fordonet skall vara försett med ett stort
skåp med många olika fack, så att mottagaren bara kan hämta ut sitt eget paket, som dagens instabox m.fl?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Så blir Tesla Cybercab
Låter som nån slags pojkdröm hos någon som tycker drönare är coola.
Var ska hubben ligga där tusentals drönare förväntas landa och hämta alla paket ett och ett?
Dom ska konkurrera med leveransboxar man kan gå förbi när man är i affären.
Man löser inget problem och kan därför inte ta betalt.
Det är väl inte tänkt att kostnaderna ska gå ner utan istället tillfalla någon annan?
Samma med taxi. Det är ju Tesla som tänkt sig ta över intäkterna.
Var ska hubben ligga där tusentals drönare förväntas landa och hämta alla paket ett och ett?
Dom ska konkurrera med leveransboxar man kan gå förbi när man är i affären.
Man löser inget problem och kan därför inte ta betalt.
Det är väl inte tänkt att kostnaderna ska gå ner utan istället tillfalla någon annan?
Samma med taxi. Det är ju Tesla som tänkt sig ta över intäkterna.
Senast redigerad av Fredrik j, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Så blir Tesla Cybercab
Tanken att köra ut en enda pennvässare eller annat valfritt gods från en distributionscentral till slutkund, kanske ett par mil i stadstrafik utan att samordna flera leveranser. En resa på i storleksordningen 1 timme tur och retur med ett tjänstevärde på i bästa fall 10 kr av totala fraktkostnaden, varan ska ju även levereras till distributionscentralen och hanteras, är ekonomiskt fullständigt verklighetsfrånvänt oaktat att det idag är tekniskt omöjligt att göra autonomt. 

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Så blir Tesla Cybercab
Är det bara jag som tänker att detta med robottaxi fortfarande är något som ligger många år framåt? Iaf i Teslas koncept med FSD som ska köra utan förare. Inte ens i USA kan det vara möjligt i närtid.
Känns bara som bara som ännu ett jippo för att få uppmärksamhet kring Tesla, men verkligheten ligger många år framåt. Har inte koll, men Semi-truck och Roadster 2 presenterades för många år sedan och Semi-truck har fortfarande inte kommit upp i volymproduktion och Roadster har inte börjat produceras alls än.
Men skulle de inte visa upp tre andra nyheter också samtidigt. En "Tesla model 2" är väl det mest intressanta av det som man hoppas ska presenteras?
Känns bara som bara som ännu ett jippo för att få uppmärksamhet kring Tesla, men verkligheten ligger många år framåt. Har inte koll, men Semi-truck och Roadster 2 presenterades för många år sedan och Semi-truck har fortfarande inte kommit upp i volymproduktion och Roadster har inte börjat produceras alls än.
Men skulle de inte visa upp tre andra nyheter också samtidigt. En "Tesla model 2" är väl det mest intressanta av det som man hoppas ska presenteras?
Re: Så blir Tesla Cybercab
Du har totalt missuppfattat vad endast AI är kapabel till. Waymo körde lika bra som Tesla för runt 10 år sedan. Det har inte med datorkraft att göra. Det som tagit Waymo 10 år är att förflytta sig från en demo till att våga ta bort föraren, först i stadstrafik sedan på motorväg, handlar om safety engineering och redundans. Varje 10x i reliabilitet tar längre och längre tid. Att ta bort människan ur loopen i en säkerhetskritisk tillämpning som dessutom har ”realtids”-krav är väldigt svårt.Herr X skrev: ↑19 sep 2024 07:03Såvitt jag vet är det inte brist på ögonlock som gör att man ännu inte är 100 % hemma med självkörning, även om det börjar närma sig. Waymo kör ju redan autonom taxi på några håll.spacecoin skrev: ↑19 sep 2024 00:08Ja, tänk vad mycket bättre vi skulle köra om vi bytte ut vår hjärna mot ett FSD-chip och nio ögon som inte går att vrida på med 8k res och medelmåttig HDR och utan ögonlock ...![]()
![]()
Det är väl därför Tesla efter tio år nästan kan köra bil oftast - kräver bara akut ingripande var 1/10 korta resor! Medan en människa med bara två ögon har 2-3 olyckor på en livstid!
Googla "moravec's paradox"?
Moravecs paradox författades om AI på 80-talet när dagens datorkraft var en utopisk dröm. Men visst behövs väldig datorkraft. Nvidia har ju gjort om sitt chip för autonom körning, Drive, flera gånger. Det har tagit dem tid att ta sig till en plats där de har kapacitet att processa så mycket sensordata i realtid.
Om man tittar på de videos som visar Teslas FSD i Kalifornien, så börjar man verkligen närma sig full autonomi. Det är väl därför Tesla nu vågar göra ett robottaxievent där man visar fram en fullt självkörande bil utan ratt och pedaler.
”Vågar ha ett robotaxi-event”… lol. Teslas första robotaxi-event var för fem år sedan, det som skiljer denna gång är att de ska visa en oanvändbar hårdvara, lite som roboten. Och att de backat totalt från att kundernas bilar ska bil autonoma med en mjukvaruuppdatering.
Autonoma förarlösa Tesla med kunder i ser du tidigast i liten skala om 3-4 år om de går ”all-in”.
Moravec’s paradox är tyvärr fortfarande aktuell. Det som är enkelt för en människa är svårt för en dator.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Så blir Tesla Cybercab
Men ekvationen ser helt annorlunda ut när bilen är otroligt billig att bygga och köra. Jag tror att det är fullt realistiskt att man kan fördröja och förändra en pågående leverans när den sker autonomt och bara till dig. Kanske någon liten extraavgift på några kronor.mikebike skrev: ↑19 sep 2024 07:36Man kan ju redan följa leveranserna i realtid. Att någon mottagare skall kunna påverka rutten i realtid känns inte realistiskt, den är ju uträknad i förväg för att ge kortast sträcka.Herr X skrev: ↑18 sep 2024 22:39Hemleverans med en autonom bil kan du ju följa på ett helt annat sätt än vad du kan följa en chaufför på rutt. Det bör vara möjligt att visa var budbilen befinner sig i realtid och ge dig ett oerhört exakt tidsestimat för leverans. Du kan styra om leveransen medan den är på väg och fördröja den från telefonen om du fastnat i trafiken på väg hem. Hemleverans med autonoma fordon kommer vara något helt annat än hur hemleverans fungerar idag.
Att fordonet saknar förare tar ju inte bort behovet av att göra leveranserna effektiva.
Jag tror inte att man kan extrapolera dagens lösning för hemleveranser för att försöka förutspå hur det kommer fungera i framtiden. Rimligtvis kommer man vilja ha många små lager mycket närmre där folk bor. Om det finns 20 smålager runt om i en stad där autonoma bilar automatiskt packas, så kan du få leveranser hem väldigt snabbt. Du beställer en tejprulle kl. 18.40. Klockan 18.55 står leveransbilen med tejpen utanför. Allt blir mycket mer ”just in time”. Behovet av att boka om eller ändra leveranser blir obefintligt när det är så korta leveranstider.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Så blir Tesla Cybercab
Det finns väl inte en enda Tesla-event (förutom standardbilarna) där man levererat produkten inom 3-4 år, oftare aldrig och inte det som utlovats. Semi var ju 8 år sedan eller nått. CT kostade 100k istf 39k och hade sämre specs. etc. etc.Jerker skrev: ↑19 sep 2024 08:38Är det bara jag som tänker att detta med robottaxi fortfarande är något som ligger många år framåt? Iaf i Teslas koncept med FSD som ska köra utan förare. Inte ens i USA kan det vara möjligt i närtid.
Känns bara som bara som ännu ett jippo för att få uppmärksamhet kring Tesla, men verkligheten ligger många år framåt. Har inte koll, men Semi-truck och Roadster 2 presenterades för många år sedan och Semi-truck har fortfarande inte kommit upp i volymproduktion och Roadster har inte börjat produceras alls än.
Men skulle de inte visa upp tre andra nyheter också samtidigt. En "Tesla model 2" är väl det mest intressanta av det som man hoppas ska presenteras?
- Jaegaern
- Teslaägare
- Inlägg: 1246
- Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
- Referralkod: ts.la/simon82910
Re: Så blir Tesla Cybercab
CT:s kostnad på 100K är ju för en toppmodell som inte fanns med som köp när den lanserades. Den inkluderar FSD etc.spacecoin skrev: ↑19 sep 2024 09:00Det finns väl inte en enda Tesla-event (förutom standardbilarna) där man levererat produkten inom 3-4 år, oftare aldrig och inte det som utlovats. Semi var ju 8 år sedan eller nått. CT kostade 100k istf 39k och hade sämre specs. etc. etc.Jerker skrev: ↑19 sep 2024 08:38Är det bara jag som tänker att detta med robottaxi fortfarande är något som ligger många år framåt? Iaf i Teslas koncept med FSD som ska köra utan förare. Inte ens i USA kan det vara möjligt i närtid.
Känns bara som bara som ännu ett jippo för att få uppmärksamhet kring Tesla, men verkligheten ligger många år framåt. Har inte koll, men Semi-truck och Roadster 2 presenterades för många år sedan och Semi-truck har fortfarande inte kommit upp i volymproduktion och Roadster har inte börjat produceras alls än.
Men skulle de inte visa upp tre andra nyheter också samtidigt. En "Tesla model 2" är väl det mest intressanta av det som man hoppas ska presenteras?
De kommer fortfarande sälja den billigare varianten när alla som vill köpa den dyra, blir för få. Kommer den fortfarande kosta 39K eller ej, det vet man ju såklart inte. Men det diffar inte 60K, snarare 20K, med inflation inräknat.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Re: Så blir Tesla Cybercab
Ok, vi får se.Jaegaern skrev: ↑19 sep 2024 10:05CT:s kostnad på 100K är ju för en toppmodell som inte fanns med som köp när den lanserades. Den inkluderar FSD etc.spacecoin skrev: ↑19 sep 2024 09:00Det finns väl inte en enda Tesla-event (förutom standardbilarna) där man levererat produkten inom 3-4 år, oftare aldrig och inte det som utlovats. Semi var ju 8 år sedan eller nått. CT kostade 100k istf 39k och hade sämre specs. etc. etc.Jerker skrev: ↑19 sep 2024 08:38Är det bara jag som tänker att detta med robottaxi fortfarande är något som ligger många år framåt? Iaf i Teslas koncept med FSD som ska köra utan förare. Inte ens i USA kan det vara möjligt i närtid.
Känns bara som bara som ännu ett jippo för att få uppmärksamhet kring Tesla, men verkligheten ligger många år framåt. Har inte koll, men Semi-truck och Roadster 2 presenterades för många år sedan och Semi-truck har fortfarande inte kommit upp i volymproduktion och Roadster har inte börjat produceras alls än.
Men skulle de inte visa upp tre andra nyheter också samtidigt. En "Tesla model 2" är väl det mest intressanta av det som man hoppas ska presenteras?
De kommer fortfarande sälja den billigare varianten när alla som vill köpa den dyra, blir för få. Kommer den fortfarande kosta 39K eller ej, det vet man ju såklart inte. Men det diffar inte 60K, snarare 20K, med inflation inräknat.

Har du några kommentarer om min breda spaning om att det mesta Tesla säger inte händer alls som utlovat (at scale) eller kanske om 5+ år? Roadster 2, Semi, Autonomi, 4680, Roboten, Dojo-chippet et.c et.c.
Re: Så blir Tesla Cybercab
Hemleverans är oslagbart ur samtliga aspekter, man kan ju inte hävda att paketskåp är bättre och sedan jämföra med en utebliven hemleverans.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9334
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Så blir Tesla Cybercab
Det är ju inte bara leverantören som kan misslyckas med att pricka leveransfönstret, även mottagaren kan ju misslyckas.
Måste jobba över, inställt tåg, o.s.v.
Nä, paketskåp är överlägset, förutsatt att man har ett i närheten. Vi har skåp från fyra olika operatörer inom en radie på 500 meter. Postnord har två, så totalt fem paketskåp i närområdet.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Så blir Tesla Cybercab
Beror nog på hur man bor. Jag som bor i villa har inga problem med att det står ett paket på trappen en kort stund om jag inte skulle vara hemma pga något akut. Du kan ju välja vad som ska hända - exempelvis att få paketet till ett skåp om ingen öppnar när dom ringer på. PostNord undviker jag helt för dom är sämst, Schenker, DHL, UPS är alla kanon.mikebike skrev: ↑19 sep 2024 13:16Det är ju inte bara leverantören som kan misslyckas med att pricka leveransfönstret, även mottagaren kan ju misslyckas.
Måste jobba över, inställt tåg, o.s.v.
Nä, paketskåp är överlägset, förutsatt att man har ett i närheten. Vi har skåp från fyra olika operatörer inom en radie på 500 meter. Postnord har två, så totalt fem paketskåp i närområdet.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Så blir Tesla Cybercab
Hur menar du att den autonoma Cybercaben utan förare och som bara kostat 25000 kr att tillverka som kommer körandes med paketet på flaket ska få upp ditt paket på din trappa? Jag antar att den inte har några taxipassagerare som kan hjälpa till när den extraknäcker som paketombud. Ska den köra över gräsmattor och trädgårdsland och sen skjuta upp paketet med en katapult sista metrarna?holden skrev: ↑19 sep 2024 13:44Beror nog på hur man bor. Jag som bor i villa har inga problem med att det står ett paket på trappen en kort stund om jag inte skulle vara hemma pga något akut. Du kan ju välja vad som ska hända - exempelvis att få paketet till ett skåp om ingen öppnar när dom ringer på. PostNord undviker jag helt för dom är sämst, Schenker, DHL, UPS är alla kanon.mikebike skrev: ↑19 sep 2024 13:16Det är ju inte bara leverantören som kan misslyckas med att pricka leveransfönstret, även mottagaren kan ju misslyckas.
Måste jobba över, inställt tåg, o.s.v.
Nä, paketskåp är överlägset, förutsatt att man har ett i närheten. Vi har skåp från fyra olika operatörer inom en radie på 500 meter. Postnord har två, så totalt fem paketskåp i närområdet.

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Så blir Tesla Cybercab
Jag diskuterade inte cybercaben utan OT påståendet att paketboxar man måste åka till är bättre än hemleverans.Maw skrev: ↑19 sep 2024 13:49Hur menar du att den autonoma Cybercaben utan förare och som bara kostat 25000 kr att tillverka som kommer körandes med paketet på flaket ska få upp ditt paket på din trappa? Jag antar att den inte har några taxipassagerare som kan hjälpa till när den extraknäcker som paketombud. Ska den köra över gräsmattor och trädgårdsland och sen skjuta upp paketet med en katapult sista metrarna?holden skrev: ↑19 sep 2024 13:44Beror nog på hur man bor. Jag som bor i villa har inga problem med att det står ett paket på trappen en kort stund om jag inte skulle vara hemma pga något akut. Du kan ju välja vad som ska hända - exempelvis att få paketet till ett skåp om ingen öppnar när dom ringer på. PostNord undviker jag helt för dom är sämst, Schenker, DHL, UPS är alla kanon.mikebike skrev: ↑19 sep 2024 13:16Det är ju inte bara leverantören som kan misslyckas med att pricka leveransfönstret, även mottagaren kan ju misslyckas.
Måste jobba över, inställt tåg, o.s.v.
Nä, paketskåp är överlägset, förutsatt att man har ett i närheten. Vi har skåp från fyra olika operatörer inom en radie på 500 meter. Postnord har två, så totalt fem paketskåp i närområdet.![]()
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
-
- Inlägg: 7330
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Så blir Tesla Cybercab
Maw skrev: ↑19 sep 2024 13:49Hur menar du att den autonoma Cybercaben utan förare och som bara kostat 25000 kr att tillverka som kommer körandes med paketet på flaket ska få upp ditt paket på din trappa? Jag antar att den inte har några taxipassagerare som kan hjälpa till när den extraknäcker som paketombud. Ska den köra över gräsmattor och trädgårdsland och sen skjuta upp paketet med en katapult sista metrarna?holden skrev: ↑19 sep 2024 13:44Beror nog på hur man bor. Jag som bor i villa har inga problem med att det står ett paket på trappen en kort stund om jag inte skulle vara hemma pga något akut. Du kan ju välja vad som ska hända - exempelvis att få paketet till ett skåp om ingen öppnar när dom ringer på. PostNord undviker jag helt för dom är sämst, Schenker, DHL, UPS är alla kanon.mikebike skrev: ↑19 sep 2024 13:16Det är ju inte bara leverantören som kan misslyckas med att pricka leveransfönstret, även mottagaren kan ju misslyckas.
Måste jobba över, inställt tåg, o.s.v.
Nä, paketskåp är överlägset, förutsatt att man har ett i närheten. Vi har skåp från fyra olika operatörer inom en radie på 500 meter. Postnord har två, så totalt fem paketskåp i närområdet.![]()

Rätt kul ju.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Så blir Tesla Cybercab
Det är ju ingen skillnad, är man inte hemma och kan ta emot en hemleverans kan man välja att hämta någon annanstans. En cybertaxi kan dock inte lägga ett paket på trappan om man så önskar, vilket en människa eller en drönare klarar.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Så blir Tesla Cybercab
Man kan ha en låsbar brevlåda till villor som är specad enligt en standard som robottaxin kan hantera. Robottaxin kan låsa upp den med bluetooth eller liknande, lämna paketet i lådan med en robotarm, låsa igen och köra därifrån. Funkar såklart bara för mindre paket men ändå. För flerfamiljshus kan man istället ha en ”Instabox” direkt utanför porten med många fack.
Re: Så blir Tesla Cybercab
Poängen är att hemleveranser kommer komma strax efter att du beställt dem. Du klickar hem en rostbiff på extrapris. 15 minuter senare står det en autonom hemleveranspodd utanför på gatan och du får en pushnotis om att gå ner att hämta den.Maw skrev: ↑19 sep 2024 13:49Hur menar du att den autonoma Cybercaben utan förare och som bara kostat 25000 kr att tillverka som kommer körandes med paketet på flaket ska få upp ditt paket på din trappa? Jag antar att den inte har några taxipassagerare som kan hjälpa till när den extraknäcker som paketombud. Ska den köra över gräsmattor och trädgårdsland och sen skjuta upp paketet med en katapult sista metrarna?![]()
De allra flesta kan då gå fram till den autonoma leveranspodden, låsa upp den från telefonen och plocka ut rostbiffen från den. Inget behov för katapult alltså.
Sen kanske Elon bygger in en katapult ändå, som ett av hans tafatta skämt. Men det är i så fall en annan historia.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Så blir Tesla Cybercab
Jag är inte säker på att paketskåp är överlägset omedelbar hemleverans med förarlös transportbil.mikebike skrev: ↑19 sep 2024 13:16Det är ju inte bara leverantören som kan misslyckas med att pricka leveransfönstret, även mottagaren kan ju misslyckas.
Måste jobba över, inställt tåg, o.s.v.
Nä, paketskåp är överlägset, förutsatt att man har ett i närheten. Vi har skåp från fyra olika operatörer inom en radie på 500 meter. Postnord har två, så totalt fem paketskåp i närområdet.
Ställer vi alternativen mot varandra så framstår inte paketskåp-alternativet som särskilt attraktivt:
Steg 1:
Du klickar hem en rulle faxpapper från en ehandelsbutik. Rullen finns på ett lokalt autonomt lager i närheten av där du bor. Du får ett meddelande om att det är 13 minuter beräknad leveranstid.
Steg 2:
Paketskåpsleverans:
Den autonoma transportbilen kör till paketskåpet 800 meter från ditt hus. 12 minuter efter att du beställt faxrullen plingar det till i mobilen. Du går ut, trots snöstormen som piskar dig i ansiktet. Snö tränger in i kragen medan du kämpar dig bort till paketskåpet i blåsten. Du låser upp skåpet från mobilen med halvt förfrysta fingertoppar och tar ut din faxrulle. Dessvärre slinter du med vänsterhanden som håller upp den hårt fjädrade luckan och den smäller igen rakt på dina fingrar på högerhanden som precis greppat om din nyinköpta faxrulle. Blod sipprar fram och du försöker kyla handen med snö för att blodet snabbt ska stelna. Du vänder dig om för att återigen kämpa dig genom snöstormen hem. Du snubblar och skrapar i knät. Svär när du reser dig upp. Faxpappret har blivit blött av snön.
Förfluten tid från att beställningen lades: 43 minuter.
Torktid för blöt faxpappersrulle: 2t 15 minuter.
Total tid innan du kan faxa: Nästan 3 timmar.
Betyg: Undermåligt
Leverans av autonom transportbil:
Det plingar till i mobilen 10 minuter efter att du lagt din beställning, och när du går ut, står den autonoma transportbilen precis utanför – så nära det är möjligt att komma. Du går ner i morgonrocken och visslar för dig själv. Det är vackert väder och solen värmer medan du kilar fram till transportbilen. Du låser upp den från mobilen och tar ut din faxrulle. Leverantören har lämnat en liten chokladbit i transportbilen som tack för din beställning. Du tuggar på din chokladbit på väg in i huset och ler medan den autonoma leveranspodden ljudlöst surrar iväg.
Förfluten tid från att beställningen lades: 10 minuter.
Total tid innan du kan faxa: 10 minuter.
Betyg: Mycket bra
Som du ser i den vetenskapliga uppställningen ovan så vinner autonom transportbil stort.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Så blir Tesla Cybercab
Fsd community tracker har hw3 på 8 miles (1 mil) till critical disengagement i statstrafik och hw4 på 26 miles (4 mil).
Jag gissar att Teslas robotaxi blir världens dyraste bojsänke, tillsammans med roboten. Låt mig gissa att den kommer att ha både ratt och pedaler det här årtiondet om den ska framföras på allmän väg.
https://teslafsdtracker.com/Main
Jag gissar att Teslas robotaxi blir världens dyraste bojsänke, tillsammans med roboten. Låt mig gissa att den kommer att ha både ratt och pedaler det här årtiondet om den ska framföras på allmän väg.
https://teslafsdtracker.com/Main
Re: Så blir Tesla Cybercab
Jag måste tyvärr opponera mig mot denna vetenskapliga analys. Jag mistror inte Herr X för att vara partisk och att det skulle kunna färga slutsatsen. Däremot vänder jag mig mot grundansatsen, själva antagandet som hela analysen bygger på. Vem vill köpa faxpapper idag och i synnerhet i framtiden?Herr X skrev: ↑19 sep 2024 23:12Jag är inte säker på att paketskåp är överlägset omedelbar hemleverans med förarlös transportbil.mikebike skrev: ↑19 sep 2024 13:16Det är ju inte bara leverantören som kan misslyckas med att pricka leveransfönstret, även mottagaren kan ju misslyckas.
Måste jobba över, inställt tåg, o.s.v.
Nä, paketskåp är överlägset, förutsatt att man har ett i närheten. Vi har skåp från fyra olika operatörer inom en radie på 500 meter. Postnord har två, så totalt fem paketskåp i närområdet.
Ställer vi alternativen mot varandra så framstår inte paketskåp-alternativet som särskilt attraktivt:
Steg 1:
Du klickar hem en rulle faxpapper från en ehandelsbutik. Rullen finns på ett lokalt autonomt lager i närheten av där du bor. Du får ett meddelande om att det är 13 minuter beräknad leveranstid.
Steg 2:
Paketskåpsleverans:
Den autonoma transportbilen kör till paketskåpet 800 meter från ditt hus. 12 minuter efter att du beställt faxrullen plingar det till i mobilen. Du går ut, trots snöstormen som piskar dig i ansiktet. Snö tränger in i kragen medan du kämpar dig bort till paketskåpet i blåsten. Du låser upp skåpet från mobilen med halvt förfrysta fingertoppar och tar ut din faxrulle. Dessvärre slinter du med vänsterhanden som håller upp den hårt fjädrade luckan och den smäller igen rakt på dina fingrar på högerhanden som precis greppat om din nyinköpta faxrulle. Blod sipprar fram och du försöker kyla handen med snö för att blodet snabbt ska stelna. Du vänder dig om för att återigen kämpa dig genom snöstormen hem. Du snubblar och skrapar i knät. Svär när du reser dig upp. Faxpappret har blivit blött av snön.
Förfluten tid från att beställningen lades: 43 minuter.
Torktid för blöt faxpappersrulle: 2t 15 minuter.
Total tid innan du kan faxa: Nästan 3 timmar.
Betyg: Undermåligt
Leverans av autonom transportbil:
Det plingar till i mobilen 10 minuter efter att du lagt din beställning, och när du går ut, står den autonoma transportbilen precis utanför – så nära det är möjligt att komma. Du går ner i morgonrocken och visslar för dig själv. Det är vackert väder och solen värmer medan du kilar fram till transportbilen. Du låser upp den från mobilen och tar ut din faxrulle. Leverantören har lämnat en liten chokladbit i transportbilen som tack för din beställning. Du tuggar på din chokladbit på väg in i huset och ler medan den autonoma leveranspodden ljudlöst surrar iväg.
Förfluten tid från att beställningen lades: 10 minuter.
Total tid innan du kan faxa: 10 minuter.
Betyg: Mycket bra
Som du ser i den vetenskapliga uppställningen ovan så vinner autonom transportbil stort.
Tack för en bra podd!