Tvätt- och bilvårdstips Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pizzazz
Teslaägare

Re: Tvätt- och bilvårdstips Model Y

Inlägg av Pizzazz »

Bourdieu skrev: 25 aug 2024 13:12
Pizzazz skrev:
Bourdieu skrev: 25 aug 2024 11:30
Jag testade att bak på bilen köra foam i biltemas enkla tryckspruta för att sen spola av med trädgårdsslangen.

Jag var ganska säker på att det inte skulle funka, men nyfikenheten tog över.

Och det funka givetvis inte.

Biltemas tryckspruta fick inte upp något foam att tala om och trädgårdsslangens stråle var för klen. Tydlig trafikfilmshinna kvar på bilen.
Hur funkar vattenfri rengöring? Tänkte testa.
Kan nog funka om bilen om bilen inte är så smutsig och man har många mikrofiberdukar. Ganska bra klipp på processen från Tershine:

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ahh, ska kolla, tack.
Användarvisningsbild
Bourdieu
Teslaägare

Inlägg av Bourdieu »

Testade glimra igen. Helt kass. Var ensam på stationen och inget riktigt tryck. Provade även med foam i biltemasprutan men sammantaget var trafikfilmen kvar. Den syns ju riktigt tydligt på en vit tesla.

Positivt att se att King Carthur foam inte lämnade märken på lister iaf.

Sen är det priset för glimra. 123 kr för mindre än 10 min användning.

Bild

Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tobias894955

Inlägg av T4s »

Bourdieu skrev: 25 aug 2024 18:35
Testade glimra igen. Helt kass. Var ensam på stationen och inget riktigt tryck. Provade även med foam i biltemasprutan men sammantaget var trafikfilmen kvar. Den syns ju riktigt tydligt på en vit tesla.

Bild

Kanske för att du körde ytbehandling i 9 minuter?
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare

Inlägg av ErikHallq »

Bild

Oklart hur du använde det men ser spontant ut som du blötte ner bilen i 11 sekunder, sen hade du på foam och började spola av bilen efter redan 3 minuter. Du måste låta medlet jobba. Sen har jag svårt att se varför man står och spolar av bilen med högtryck i 9.5 minut.
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Användarvisningsbild
Bourdieu
Teslaägare

Inlägg av Bourdieu »

Så här gjorde jag:

1. Foam från tryckspruta
2. Väntade
3. Spolade av med osmosvatten (men det anges som ytbehandling på kvittot)

Det var lika kass tryck i avspolningen som i osmosvattnet och då kör jag osmos för att slippa kalkfläckar.

På kvittot ser det ut som om jag körde allt på en gång. Det gjorde jag inte. Jag spolade ett varv och sen kände jag hur det blev, sen spolade jag igen. Men som sagt, trycket var dåligt och fick därför spola betydligt mer än vanligt. Pauserna var kanske 3-4 till antalet men totalsummeras på kvittot. Min förhoppning var att hitta en sweet spot där man kan köra med tryckspruta (en bra sådan) och sen spola av 4-5 min.
Senast redigerad av Bourdieu, redigerad totalt 1 gånger.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

ErikHallq skrev: 26 aug 2024 10:38

Bild

Oklart hur du använde det men ser spontant ut som du blötte ner bilen i 11 sekunder, sen hade du på foam och började spola av bilen efter redan 3 minuter. Du måste låta medlet jobba. Sen har jag svårt att se varför man står och spolar av bilen med högtryck i 9.5 minut. [Min u.]
Ung. hur lång tid behöver medlet på Glimra för att verka? Det står inte på deras hemsida...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Bourdieu
Teslaägare

Inlägg av Bourdieu »

SwedishAdvocate skrev:
ErikHallq skrev: 26 aug 2024 10:38

Bild

Oklart hur du använde det men ser spontant ut som du blötte ner bilen i 11 sekunder, sen hade du på foam och började spola av bilen efter redan 3 minuter. Du måste låta medlet jobba. Sen har jag svårt att se varför man står och spolar av bilen med högtryck i 9.5 minut. [Min u.]
Ung. hur lång tid behöver medlet på Glimra för att verka? Det står inte på deras hemsida...
Körde inte med deras medel alls, så jag vet inte.

Användarvisningsbild
Bourdieu
Teslaägare

Inlägg av Bourdieu »

Tvättade bilen första gången ordentligt på OKQ8. Var där i ca 80 minuter och betalade 240 kr. Bilen är lättvättad med sina rena linjer och kommer bli ännu mer lättvättad efter en lackkonservering!

Även oerhört enkelt att tvätta fälgarna i jämförelse med bil som man bromsar på vanligt sätt.

Bild

Användarvisningsbild
Tomsgbg
Teslaägare

Inlägg av Tomsgbg »

Den vita lacken är väldigt enkel att sköta tycker jag med.
Dock är den väldigt svår att få djup glans i.
Blir bara blankt.
Användarvisningsbild
Bourdieu
Teslaägare

Inlägg av Bourdieu »

Tomsgbg skrev:
Den vita lacken är väldigt enkel att sköta tycker jag med.
Dock är den väldigt svår att få djup glans i.
Blir bara blankt.
Ja, håller med om att djupet saknas! Hade senast svartmetallic och det var imponerande djup i den när den var nyvaxad.

Användarvisningsbild
Bourdieu
Teslaägare

Inlägg av Bourdieu »

Bild
Bild
Man får gå nära!

Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Inlägg av Lerumsexpressen »

Efter att ha varit djupt i biltvättsträsket så har jag nu funnit kemikalierna och två nivåer av tvättar, dvs grov och underhållstvätt som funkar och är tidseffektivt.

Har skippat klassisk lackförsegling, men använder olika snabbwax, korttids- och snabbförseglingar, beroende på bil, årstid och ork.
Gyeon och Meguiars är de som funkar bäst för mig.

Använder olika shampoon och skumtvätt beroende på hur smutsig bilen är. Alltifrån ett shampoo som strippar skydd och polerar till de milda som underhåller ett skydd.
Även där Gyeon, Meguiars + Turtlewax och ValetPro.

Utvändig tvätt, där använder jag 3 hinksmetoden, en hink för fälgtvättprylarna med shampoo, en hink med 8-10 tvättsvampar, någon microfiberduk och shampoo, en tom hink som tar smutsiga tvättsvampar och dukarna allt eftersom.

Numera sällan avfettning men gärna APC ihop med pensel och mikrofiber dukar på besvärliga ställen.
Förr så köpte jag 4 liters dunkar på Amazon och blandade egna cocktails men köper färdigblandade sprayflaskor numera.

Invändigt, dammsugning, APC/interiör shampoo och sist avtorkning med Meguiars Ultimate quikwax i/med fuktiga och rena microfiberdukar.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
SwedishAdvocate

Lerumsexpressen skrev: 15 sep 2024 19:04
Utvändig tvätt, där använder jag 3 hinksmetoden, en hink för fälgtvättprylarna med shampoo, en hink med 8-10 tvättsvampar, någon microfiberduk och shampoo, en tom hink som tar smutsiga tvättsvampar och dukarna allt eftersom. [...
Det är säkert skillnad på tvättsvampar och tvättsvampar, men jag tycker en wash mitt är betydligt bättre än en tvättsvamp. Med svamp blir det att smutsen ligger på svampens yta och gnider mot lacken. Tycker en wash mitt suger upp smutsen mycket bättre – och sen ligger den inte skrapar mot lackytan på samma sätt som med en svamp...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

SwedishAdvocate skrev: 15 sep 2024 21:23
Lerumsexpressen skrev: 15 sep 2024 19:04
Utvändig tvätt, där använder jag 3 hinksmetoden, en hink för fälgtvättprylarna med shampoo, en hink med 8-10 tvättsvampar, någon microfiberduk och shampoo, en tom hink som tar smutsiga tvättsvampar och dukarna allt eftersom. [...
Det är säkert skillnad på tvättsvampar och tvättsvampar, men jag tycker en wash mitt är betydligt bättre än en tvättsvamp. Med svamp blir det att smutsen ligger på svampens yta och gnider mot lacken. Tycker en wash mitt suger upp smutsen mycket bättre – och sen ligger den inte skrapar mot lackytan på samma sätt som med en svamp...
Jag håller med, skrev fel. Använder bara tvätthandskar aka Wash mitts och microfiber beklädda svampar/kvadrater/block
Har en "insektssvamp" för besvärliga fläckar.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Min favorit på YT var Scott på Dallas Paint Correction and Auto detailing.
Han la ner YT filmerna för 4 år sedan. Kanske blev det för mycket drama bland proffstvättare och polerare när han förenklade och sa att de överarbetade vissa moment.

MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
Bourdieu
Teslaägare

Inlägg av Bourdieu »

Jag har kört lite olika upplägg när jag handtvättat. I lördags gjorde jag följande:

1. Flygrostborttagare på fälgar (Gyeon)
2. Snow foam på hela bilen (King Carthur)
3. Pensla fälgarna
4. Spola av fälgar och bilen
5. Flygrostborttagare på bilen
6. Spola av
7. Kör foam lance med bilshampot (Gyeon bathe+)
8. Tvättar av bilen med ”bubble wash mit”. Använder en hink till det och en separat hink med tvätthandske till fälgarna.
9. Spolar av
10. Lägger på wet coat som jag spolar av (Glosser, pga att jag glömde min Gyeon hemma)
11. Torkar bilen

Kan nog trimma lite på upplägg, men överlag nöjd. Kommer nog satsa på mer skummande shampo samt återgå till Gyeon wet coat framöver.

Användarvisningsbild
Bourdieu
Teslaägare

Inlägg av Bourdieu »

Tvättade bilen på JDS biltvätt i Mariestad i närheten av Tesla supercharger.

Kalasbra tvätt som rekommenderas starkt!

150 kr kostade tvätten och jag kunde tvätta länge! Körde deras foam först. Det var lite för tjockt men tog bra på vägdamm och alla flugor i fronten. Spolade av och spolade på shampo utan att använda borsten. Sköljde av och körde ”hetwax” för att spola av med osmosevatten. Några flugfläckar behövde gnuggas bort med fingret men annars släppte det direkt!

JDS Biltvätt är bästa självtvätten hittills!

Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Bourdieu skrev: 18 aug 2024 18:09

Flygrostmedel kanske inte är lika viktigt på en Tesla? Ska testa att lägga det också så får vi se.
Varför skulle inte flygrostmedel vara lika viktigt på en Tesla?
Användarvisningsbild
Bourdieu
Teslaägare

Inlägg av Bourdieu »

Fredrik j skrev:

Flygrostmedel kanske inte är lika viktigt på en Tesla? Ska testa att lägga det också så får vi se.
Jag tänkte att när man knappt bromsar själv så är det inte så mycket bromsdamm. Men jag testade med flygrostborttagare när jag handtvättade och det var rätt mycket på sidorna och bak, men inte speciellt mycket på fälgarna. Bromsdammet syns dock bra på vit tesla!

Allaaan

Inlägg av Allaaan »

Funderar på att köpa en ny model Y. Någon som testat detta kit? Nöjda? Behövs det ens? Vill ju att bilen ska hålla länge och känns som något man vill göra innan rosten bitit fast.

https://antirust.no/produkt/rby-rustdek ... a-model-y/
VW ID.4 pro edition 2025 beställd
Kia E-Niro 2022.
10,3kWp solceller
OvePaHornet

Inlägg av OvePaHornet »

Bourdieu skrev: 21 sep 2024 16:34
Fredrik j skrev:

Jag tänkte att när man knappt bromsar själv så är det inte så mycket bromsdamm. Men jag testade med flygrostborttagare när jag handtvättade och det var rätt mycket på sidorna och bak, men inte speciellt mycket på fälgarna. Bromsdammet syns dock bra på vit tesla!

Flygrost-medel bör appliceras på hela bilen med jämna mellanrum (beroende på vart du bor, kör och om du har bilen i garage osv). Det är långtifrån enbart metallpartiklar från dina egna bromsar som sätter sig på lacken, du har t.ex bilarna runtom som bromsar och kastar upp partiklar från dubb och väg. Sen har du nedfall från industrier och dylikt. Med andra ord, använd flygrost :D
SwedishAdvocate

OvePaHornet skrev: 22 sep 2024 10:12
Bourdieu skrev: 21 sep 2024 16:34
Fredrik j skrev:

Flygrost-medel bör appliceras på hela bilen med jämna mellanrum (beroende på vart du bor, kör och om du har bilen i garage osv). Det är långtifrån enbart metallpartiklar från dina egna bromsar som sätter sig på lacken, du har t.ex bilarna runtom som bromsar och kastar upp partiklar från dubb och väg. Sen har du nedfall från industrier och dylikt. Med andra ord, använd flygrost :D
En brun bil kanske är så dumt ändå... ;)

https://www.blocket.se/annons/1401284370
Allaaan

Inlägg av Allaaan »

Allaaan skrev: 22 sep 2024 09:57
Funderar på att köpa en ny model Y. Någon som testat detta kit? Nöjda? Behövs det ens? Vill ju att bilen ska hålla länge och känns som något man vill göra innan rosten bitit fast.

https://antirust.no/produkt/rby-rustdek ... a-model-y/
Ingen tyckare? 😀
VW ID.4 pro edition 2025 beställd
Kia E-Niro 2022.
10,3kWp solceller
Användarvisningsbild
SagittariusA
Teslaägare

Inlägg av SagittariusA »

Jag funderar på hur jag ska ta hand om min bil som snart levereras. Har tidigare kört alkalisk avfettning -> spola -> schampoo + tvätthandske -> spola -> torka med stor microfiberduk -> spraya på & stryk ut vax, låt torka lite -> buffa med annan microfiberduk.

Har gjort detta på asfalterad garageuppfart, men endast någon gång per år. Sitter och planerar nu och läste att detta är olagligt och kan ge 10k böter. Är det meningen att jag ska ta med min egen högtryck till ett tvättställe? Hur ska jag annars koppla in skumspruta, går inte på de man lägger polletter i? Finns wash world i närheten som har skumspridare men verkar inte finnas avfettning där, ta med egen sprutflaska? Eller hur hade ni gjort? Blunda och kör automattvätt med borstar? Jag gillar inte att städa eller tvätta bil men vill samtidigt ta hand om bilen.
Användarvisningsbild
nicklas11
Teslaägare
Referralkod: ts.la/nicklas264349

Inlägg av nicklas11 »

SagittariusA skrev: 16 okt 2024 21:36
Jag funderar på hur jag ska ta hand om min bil som snart levereras. Har tidigare kört alkalisk avfettning -> spola -> schampoo + tvätthandske -> spola -> torka med stor microfiberduk -> spraya på & stryk ut vax, låt torka lite -> buffa med annan microfiberduk.

Har gjort detta på asfalterad garageuppfart, men endast någon gång per år. Sitter och planerar nu och läste att detta är olagligt och kan ge 10k böter. Är det meningen att jag ska ta med min egen högtryck till ett tvättställe? Hur ska jag annars koppla in skumspruta, går inte på de man lägger polletter i? Finns wash world i närheten som har skumspridare men verkar inte finnas avfettning där, ta med egen sprutflaska? Eller hur hade ni gjort? Blunda och kör automattvätt med borstar? Jag gillar inte att städa eller tvätta bil men vill samtidigt ta hand om bilen.
I allafall i OKQ8´s tvätthallar brukar det gå bra att koppla in skumsprutan med adapter av typ Nilfisk / Ergo, som exempelvis https://www.autodude.se/sv/produkt/foam ... 6041-13854
Är inte säkert det är samma i alla hallar, så man behöver väl kolla upp vad som passar på den lokala...
Skriv svar