Ska man snålköra så: Jag har något ännu snålare, men tog inte kort.
21” sitter på för lite kul körning:
Inlåst på ett flygfält, då kan man ha kul!
Tyvärr inte laddat ordentligt så bara 59% när jag började gasa runt.
Moderator: Redaktion
Ska man snålköra så: Jag har något ännu snålare, men tog inte kort.
Vår MP3 stod still i NFP drygt ett år från 3 års ålder till 4,5år, sedan lite mer använd, då sjönk NFP ~ 5kWh på några månader.
Nej, för mig fungerar låg SOC bra för att tracka kapaciteten. Jag kör ioffsg ganska ofta längre körningar, har ~ 15 laddningar till 100% (en saknas på bild från ~april då tesla uppdaterade API samma dygn som jag körde till jobbet).Tellus skrev: ↑17 jun 2024 13:15Vår MP3 stod still i NFP drygt ett år från 3 års ålder till 4,5år, sedan lite mer använd, då sjönk NFP ~ 5kWh på några månader.
Så man kan inte direkt lita på BMSens gissningar, beroende på kör och laddmönster.
Verkar som mindre laddningar och SOC runt 50% ger falskt höga värden och normal svensson användning ger mer korrekta värden.
Visst laddade du ofta 55%? Hade sällan bilen med mer SOC länge?
Japp!
Det är uppenbart att BMS hade dålig koll på kapaciteten. Skulle tro att det börjar vara ungefär rätt nu.fnurra skrev: ↑31 jul 2024 11:46Bilen är enligt transportstyrelsen tillverkad 230222 och hämtades ut 230505 och nu kört 17815 km. Har 19tums fälgar på både sommar och vinterdäck.
Blev lite orolig först då jag startade upp SMT-appen då den visade nominal full pack på endast 90,8kWh vid 17% SOC och det steg till 91,9% vid 100% SOC. Laddar till vardags enbart till 50% och det var nästan 5 månader sedan senaste 100% laddning, så BMS hade nog inte full koll på kapaciteten. Har nu laddat ytterligare 3st 100% laddningar och sedan kört till <10% SOC och senast visade SMT nominal full pack på 94,4 kWh (full pack when new 99,4 kWh). Betyder det att jag tappat ca 5% från att bilen tillverkades? Behövs fler laddningar till 100% för att beräkna degraderingen eller stämmer detta någorlunda?
Antalet laddningar till 100% kommer inte spela någon stor roll och inte synas mätbart på Nominal full pack.fnurra skrev: ↑31 jul 2024 11:46Har laddat till 100% totalt ca 9ggr sedan jag hämtade ut bilen, men laddar annars endast till 50% då jag inte kör så långa sträckor till vardags. Laddat totalt 12ggr på supercharger annars endast AC laddning. Under vintern laddar jag i regel från ca 20%-50% men nu under sommaren från 10%-50%. Skulle lätt kunna lägga mig på 30% istället till vardags, men det blir så besvärligt att avbryta laddningen då. Har i regel schemalagt så jag laddar bilen strax innan avfärd.
100% sliter inte mer än 80% gör, i vissa fall mindre (de flesta tester visar att omkring 80% är värst), så en vecka med 100% är inte värre än den genomsnittlige Teslaägaren som laddar till 80% får på samma tid.
Men det verkar finnas vissa bilägare som lyckas få väldigt låg degradering.AAKEE skrev: ↑01 aug 2024 00:39
Det är dock väldigt väldigt vanligt att folk inbillar sig själva och andra att de har väldigt låg degradering. Det är vanligt att folk har egna föreställningar om vilken räckvidd bilen visade som ny, eller har gjort konstiga beräkningar som inte håller matematiskt.
Det är mer en form av vanföreställning/ lögn för sig själv där man är övertygad om att det är så än att man försöker lura andra.
Ja, bara ta det lugnt och vara glad
LarsaR skrev: ↑01 aug 2024 10:49Har inte något scanninginstrument men har roat mig med att skriva upp km räckvidd enligt bilen de gånger jag laddat till 100% (11x). MS Plaid tillverkad 221020.
Fram till 240527 och 29511 km visade den 637 km räckvidd på 19”. Cirka 500 km och en månad senare visar den 557 km räckvidd med 21” . Är det rimligt att den droppar så snabbt? (Hade inte varit på något avstängt flygfält men skyndat mig i 20 mil, mestadels legat i 139 km/h).
S Plaid visar maximalt 637km ( 396milesEPA-range) med 19" valt i menyn och 560km (348mi) med 21".
Du har bara tappar 3km, men batteriet måste först tappa kapacitet ned till omkring 96.5kWh innan rangen minskar.
557km innebär att du har cirka 95.9-96kWh Kapacitet enligt BMS. Helt enligt plan.
Låter bra. Även om detta batteri uppenbarligen tappar mer än några andra så kommer man oavsett ungefär att halvera degraderingen genom att hålla 55% eller lägre.
Standard enligt de som kör teslafi är att LR är nere på 350miles efter 3-4 år låter det som vilket är 85kWh
Ja, absolut.Nicke Nyfiken skrev: ↑01 aug 2024 17:42Men det verkar finnas vissa bilägare som lyckas få väldigt låg degradering.AAKEE skrev: ↑01 aug 2024 00:39
Det är dock väldigt väldigt vanligt att folk inbillar sig själva och andra att de har väldigt låg degradering. Det är vanligt att folk har egna föreställningar om vilken räckvidd bilen visade som ny, eller har gjort konstiga beräkningar som inte håller matematiskt.
Det är mer en form av vanföreställning/ lögn för sig själv där man är övertygad om att det är så än att man försöker lura andra.
I en annan tråd finnas det exempel på en Model 3 LR -22 som enligt Tesla Mate har 2% degradering efter 24 månader och 5200 mil.
Det stämmer bra, bilen visade alltid 48-49% tidigare efter att den stått ett tag efter laddning, men nu visar den 50% en timme efter avslutad laddning.AAKEE skrev: ↑01 aug 2024 19:53Ja, bara ta det lugnt och vara glad
18 månader. Det finns en exakt likadan bild jag brukar posta men som har 5 månader, ur samma test. Där är såklart degraderingen lägre, men layout och resultat vs SOC och temp är identiskt.
Eftersom du nu har SMT så kan du kolla SOC med tiondelar, alternativt hundradelar beroende på iOS eller Android tror jag.
Kollar du SOC omedelbart efter en längre körning, och sedan låter bilen stå 30-60 minuter så kan du se om den/det (Är SOC den, eller det BTW?) går upp eller ned. Håller sig den/det exakt lika mellan tillfällena är BMS i god track med sanningen. Sjunker SOC har du en överskattning, och stiger den har du en underskattning av kapaciteten.
Samma med laddning, jag kan ge mig den på att din bil ofta verkar ha kommit lite kort med laddningen när den visade för låg kapacitet, tex att det stod 48-49% när du hade ställt laddningen till 50%
Såg denna text först nu. Var nog för intresserad av de andra värdena tidigare.
NFP hann upp på 95.8-96 innan jag körde 1/8 mile igen, ~10 repor och ett par 1/4 mile.AAKEE skrev: ↑26 aug 2024 09:58IMG_0547.jpeg
1 år 2 månader sedan leverans, 1.5 år sedan tillverkning. 2800 mil.
Låg på 96.8-97 innan ett par hårda dagar på ”racerbanan”, där droopade NFP 1kWh per gång.
Har jobbat sig upp efterhand och ligger nu på 95.7-95.8 kWh.
Körde 100-2% för en vecka sedan, med vila efter laddn/efter körning vilket hjälpte BMS att tuna upp sig lite.
Hur länge körde du med >55% (och då 80%?)
Laddar man sällan mer kanske BMS har lite svårare att följa exakt degradering.LarsaR skrev: ↑25 sep 2024 11:08Har ingen scan utrustning men min bil hade full räckvidd fram till 17 månader (240326) och 2675 mil. Sedan sjönk räckvidden 9% på 2 månader (240604) och 2967 mil! Sedan dess har den sjunkit ytterligare en dryg procent (89,7) på 3,5 månader och 1450 mil (44273 km).
Antingen var BMS helt fel ute under lång tid eller så hände något
Har anammat 55-57% strategin från början.