Tack! Du har hjälpt oss att landa i att ska vi ha en så blir det en GTX + dragMaw skrev: ↑11 aug 2024 08:31Ja skillnaden är oväntat stor. Man måste dock tänka på att det även är den extra utrustningen som drar upp förbrukningen. ID7 Pro S Edition Tourer med den extra utrustningen som ingår i GTX Edition Tourer (förutom AWD förstås) får en WLTP på 641 km och kostar 733000 kr mot 576 km och 699000 kr för GTX. Så GTX har ganska precis 10% lägre WLTP om man jämför mot en PRO S med lika mycket utrustning.Dreas89 skrev: ↑11 aug 2024 07:55Konstigt med räckvidden. Nog för att fyrhjulsdrift drar lite mer men 15%?Maw skrev: ↑10 aug 2024 23:05Nej, id7 gtx har det större batteriet. Stämmer att den har fyrhjulsdrift och sämre räckvidd. Den är något dyrare men har mycket mer utrustning i priset. Med samma utrustning blir pro s edition betydligt dyrare än gtx edition.
Eftersom utrustningen ingår i priset för GTX så blir även förmånsvärdet mycket lägre eftersom kostnaden för extrautrustning beskattas dubbelt så högt som grundpriset. Jag vill ha den extra utrustningen som ingår i GTX och att den var 34000 kr billigare, hade mycket lägre förmånsvärde och dessutom AWD gjorde valet lätt trots sämre räckvidd. Jag räknar även med att andrahandsvärdet för GTX kommer vara betydligt högre än för Pro S när den ska avvecklas.
Det blir spännande att se hur mycket räckvidden skiljer i praktiken när biltestare börja jämföra dem om någon vecka. WLTP-cykeln innehåller ganska många accelerationer och då används båda motorerna på GTX medan endast ena motorn används i jämn fart. Kanske kommer skillnaden i räckvidd inte vara fullt så stor som WLTP uppvisar vid långkörningar.
VW I.D
Moderator: Redaktion
Re: VW I.D
Kul! Hoppas vi båda blir nöjda med valet av GTX om du slår till, min ska komma i slutet av september. Jag valde också till drag och även panoramatakDreas89 skrev: ↑11 aug 2024 08:53Tack! Du har hjälpt oss att landa i att ska vi ha en så blir det en GTX + dragMaw skrev: ↑11 aug 2024 08:31Ja skillnaden är oväntat stor. Man måste dock tänka på att det även är den extra utrustningen som drar upp förbrukningen. ID7 Pro S Edition Tourer med den extra utrustningen som ingår i GTX Edition Tourer (förutom AWD förstås) får en WLTP på 641 km och kostar 733000 kr mot 576 km och 699000 kr för GTX. Så GTX har ganska precis 10% lägre WLTP om man jämför mot en PRO S med lika mycket utrustning.Dreas89 skrev: ↑11 aug 2024 07:55Konstigt med räckvidden. Nog för att fyrhjulsdrift drar lite mer men 15%?
Eftersom utrustningen ingår i priset för GTX så blir även förmånsvärdet mycket lägre eftersom kostnaden för extrautrustning beskattas dubbelt så högt som grundpriset. Jag vill ha den extra utrustningen som ingår i GTX och att den var 34000 kr billigare, hade mycket lägre förmånsvärde och dessutom AWD gjorde valet lätt trots sämre räckvidd. Jag räknar även med att andrahandsvärdet för GTX kommer vara betydligt högre än för Pro S när den ska avvecklas.
Det blir spännande att se hur mycket räckvidden skiljer i praktiken när biltestare börja jämföra dem om någon vecka. WLTP-cykeln innehåller ganska många accelerationer och då används båda motorerna på GTX medan endast ena motorn används i jämn fart. Kanske kommer skillnaden i räckvidd inte vara fullt så stor som WLTP uppvisar vid långkörningar.![]()
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Vill ha panorama men jag tror att frugan och företaget drar i handbromsen där.Maw skrev: ↑11 aug 2024 08:57Kul! Hoppas vi båda blir nöjda med valet av GTX om du slår till, min ska komma i slutet av september. Jag valde också till drag och även panoramatakDreas89 skrev: ↑11 aug 2024 08:53Tack! Du har hjälpt oss att landa i att ska vi ha en så blir det en GTX + dragMaw skrev: ↑11 aug 2024 08:31Ja skillnaden är oväntat stor. Man måste dock tänka på att det även är den extra utrustningen som drar upp förbrukningen. ID7 Pro S Edition Tourer med den extra utrustningen som ingår i GTX Edition Tourer (förutom AWD förstås) får en WLTP på 641 km och kostar 733000 kr mot 576 km och 699000 kr för GTX. Så GTX har ganska precis 10% lägre WLTP om man jämför mot en PRO S med lika mycket utrustning.
Det blir spännande att se hur mycket räckvidden skiljer i praktiken när biltestare börja jämföra dem om någon vecka. WLTP-cykeln innehåller ganska många accelerationer och då används båda motorerna på GTX medan endast ena motorn används i jämn fart. Kanske kommer skillnaden i räckvidd inte vara fullt så stor som WLTP uppvisar vid långkörningar.![]()
![]()
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Har dom samma hjul också?Maw skrev: ↑11 aug 2024 08:31Ja skillnaden är oväntat stor. Man måste dock tänka på att det även är den extra utrustningen som drar upp förbrukningen. ID7 Pro S Edition Tourer med den extra utrustningen som ingår i GTX Edition Tourer (förutom AWD förstås) får en WLTP på 641 km och kostar 733000 kr mot 576 km och 699000 kr för GTX. Så GTX har ganska precis 10% lägre WLTP om man jämför mot en PRO S med lika mycket utrustning.Dreas89 skrev: ↑11 aug 2024 07:55Konstigt med räckvidden. Nog för att fyrhjulsdrift drar lite mer men 15%?Maw skrev: ↑10 aug 2024 23:05Nej, id7 gtx har det större batteriet. Stämmer att den har fyrhjulsdrift och sämre räckvidd. Den är något dyrare men har mycket mer utrustning i priset. Med samma utrustning blir pro s edition betydligt dyrare än gtx edition.
Det blir spännande att se hur mycket räckvidden skiljer i praktiken när biltestare börja jämföra dem om någon vecka. WLTP-cykeln innehåller ganska många accelerationer och då används båda motorerna på GTX medan endast ena motorn används i jämn fart. Kanske kommer skillnaden i räckvidd inte vara fullt så stor som WLTP uppvisar vid långkörningar.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
I den jämförelsen jag gjorde så är dimensionerna samma men jag vet förstås inte om däcktypen skiljer.Bjelke skrev: ↑11 aug 2024 12:58Har dom samma hjul också?Maw skrev: ↑11 aug 2024 08:31Ja skillnaden är oväntat stor. Man måste dock tänka på att det även är den extra utrustningen som drar upp förbrukningen. ID7 Pro S Edition Tourer med den extra utrustningen som ingår i GTX Edition Tourer (förutom AWD förstås) får en WLTP på 641 km och kostar 733000 kr mot 576 km och 699000 kr för GTX. Så GTX har ganska precis 10% lägre WLTP om man jämför mot en PRO S med lika mycket utrustning.Dreas89 skrev: ↑11 aug 2024 07:55Konstigt med räckvidden. Nog för att fyrhjulsdrift drar lite mer men 15%?
VW ID.7 GTX Tourer -25
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Ok då är det ju helt klart lite oväntat stor skillnad faktiskt.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Fick du någon rabatt och valde du 20-tummare eller 19?Maw skrev: ↑11 aug 2024 08:57Kul! Hoppas vi båda blir nöjda med valet av GTX om du slår till, min ska komma i slutet av september. Jag valde också till drag och även panoramatakDreas89 skrev: ↑11 aug 2024 08:53Tack! Du har hjälpt oss att landa i att ska vi ha en så blir det en GTX + dragMaw skrev: ↑11 aug 2024 08:31Ja skillnaden är oväntat stor. Man måste dock tänka på att det även är den extra utrustningen som drar upp förbrukningen. ID7 Pro S Edition Tourer med den extra utrustningen som ingår i GTX Edition Tourer (förutom AWD förstås) får en WLTP på 641 km och kostar 733000 kr mot 576 km och 699000 kr för GTX. Så GTX har ganska precis 10% lägre WLTP om man jämför mot en PRO S med lika mycket utrustning.
![]()
Pratade med en säljare och han sa att man bara kan välja 20. 19 verkar vissa tidigare ha fått välja men nu är det borta ur konfigurationen.
Det gick tyvärr inte att beställa med 19”, i så fall får man byta efteråt. Jag kommer däremot välja 19” vinterdäck så räckvidden på vintern blir bättre.
Min är en personalbil och jag fick 9% rabatt genom ramavtalet som min arbetsgivare har (storbolag).
Min är en personalbil och jag fick 9% rabatt genom ramavtalet som min arbetsgivare har (storbolag).
VW ID.7 GTX Tourer -25
Har börjat ramla in recensioner, jag vet inte om extrautrymmet i Tourern är kvar i bagaget när man kör GTX men hoppas.
Esse fokuserar mycket på det jag vill kalla lull eller pricken över i. Skönt att bilarna börjar komma dit att sådant lyfts mer än dålig mjukvara osv.
Elbilsmagasinet har också kört. Han gjorde också ett räckviddstest där 55-60 mil blandad körning för PRO S känns rimlig. GTX hoppas jag lägger sig max 5 mil bakom. 19 vs 20 tum lär göra sin skillnad med.
Och sist allt om elbil:
Esse fokuserar mycket på det jag vill kalla lull eller pricken över i. Skönt att bilarna börjar komma dit att sådant lyfts mer än dålig mjukvara osv.
Elbilsmagasinet har också kört. Han gjorde också ett räckviddstest där 55-60 mil blandad körning för PRO S känns rimlig. GTX hoppas jag lägger sig max 5 mil bakom. 19 vs 20 tum lär göra sin skillnad med.
Och sist allt om elbil:
-
Nu har VW höjt månadspriset på ID.7 PRO Edition så att skillnaden till Touring har minskat till 400kr. Kanske började det ta slut på lagerbilarna i Sverige.toppo skrev: ↑08 jul 2024 15:24Ja, VW har bra privatleasingkampanjer på samtliga ID7 nu. Tourer kostar 900kr extra tyvärr, eftersom de säkerligen vet att majoriteten av kunderna vill ha den. Verkar som att priserna gäller till sista augusti.jeppe_sthlm skrev: ↑08 jul 2024 15:14Sladdade in på VW idag och de hade privatleasingkampanj på ID7 Pro Performance för 5995/månad (1000 mil)
https://privatleasing.volkswagen.se/til ... dition____
Bra med utrustning - elsäten, LED matrix, assistanspaket, HUD, stora stereon etc.
Var och testade en sväng och tyckte den var riktigt trevlig!
Nya ID4 fanns också för 5395, men den var betydligt sämre utrustad.
Lite sugen blev jag allt, men är allmänt skeptisk till privatleasing...

Jag blir dock inte förvånad om VW kommer med nya bättre erbjudanden under hösten för alla ID, även om räntorna knappast sänks i samma takt som de höjdes i relation till styrräntan, då VW’s BEV-försäljning backade med drygt 3% i Europa medan tex BMW’s BEV-försäljning ökande med drygt 3% i Juli.
https://www.jato.com/resources/media-an ... s_amp=true
Där beställde frugan en svart ID7 Tourer G. Tog svarta fälgar så den blir feeeeet 
Fick bara 4% rabatt då det tydligen krävs rätt bra avtal för mer, ingen aning men bilen är på g iaf!

Fick bara 4% rabatt då det tydligen krävs rätt bra avtal för mer, ingen aning men bilen är på g iaf!
Grattis till bilvalet!
VW ID.7 GTX Tourer -25
-
Kan även tipsa om tråden om ID.7

viewtopic.php?p=800464#p800464
ID.7 Tourer verkar dock inte ha en egen tråd.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
Har nån sett några tester hur laddeffekt och laddkurvor påverkats sedan nya ID.3/4/5 har fått både automatiskt och manuellt initierad förvärmning inför snabbladdning?
Borde förstås göra mest nytta på vintern så relevanta tester kanske dröjer..
Sen går det väl åt en del energi för att värma batteriet så laddtiden kanske inte skiljer så mycket i praktiken.
Sen går det väl åt en del energi för att värma batteriet så laddtiden kanske inte skiljer så mycket i praktiken.
BEV[e-Rage] skrev: ↑22 sep 2024 19:17Har nån sett några tester hur laddeffekt och laddkurvor påverkats sedan nya ID.3/4/5 har fått både automatiskt och manuellt initierad förvärmning inför snabbladdning?
Skulle inte ha så höga förväntningar på laddningen för ID7. Fin bil helt klart mot vad som finns idag. Fullt tillräcklig för många barnfamiljer och fint förmånsvärde.
Jag vet förstås inte vilka förväntningar du tycker att man ska ha men jag tycker att VW verkar ha fått bra fart på laddningen i ID7.Love_O skrev: ↑23 sep 2024 09:18BEV[e-Rage] skrev: ↑22 sep 2024 19:17Har nån sett några tester hur laddeffekt och laddkurvor påverkats sedan nya ID.3/4/5 har fått både automatiskt och manuellt initierad förvärmning inför snabbladdning?
Skulle inte ha så höga förväntningar på laddningen för ID7. Fin bil helt klart mot vad som finns idag. Fullt tillräcklig för många barnfamiljer och fint förmånsvärde.
VW ID.7 GTX Tourer -25
-
Verkar som VW ska ”göra en Tesla” och drastiskt sänka priset på ID.3 med ca 80-tusen (7140 Euro) nu på tisdag, iallafall i Tyskland. Återstår att se om och isåfall hur mycket de sänker priset i Sverige.
Se tabell vid 15:15 i denna tyska video
samt
Kul för de som tänkt beställa en ny ID.3 men ännu inte slagit till, ..dock inte lika kul för de som nyligen fått leverans.
Edit: De verkar snarare sänka listpriset med 40-tusen på tisdag. Resterande 40-tusen (3570 Euro) är en E-Mobilitätsbonus de redan har haft ett tag i Tyskland.
Se tabell vid 15:15 i denna tyska video
samt
Kul för de som tänkt beställa en ny ID.3 men ännu inte slagit till, ..dock inte lika kul för de som nyligen fått leverans.

Edit: De verkar snarare sänka listpriset med 40-tusen på tisdag. Resterande 40-tusen (3570 Euro) är en E-Mobilitätsbonus de redan har haft ett tag i Tyskland.
Senast redigerad av BEV[e-Rage], redigerad totalt 1 gånger.
Vad oansvarigt!
Jag gissar att vi får se reportage i både vi bilägare och Aftonbladet hur folkvagn förstör andrahandsmarknaden. Nä just ja, Hummersåsen
Jag gissar att vi får se reportage i både vi bilägare och Aftonbladet hur folkvagn förstör andrahandsmarknaden. Nä just ja, Hummersåsen
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
40 000kr är ju inte jättemycket, det har ju VW redan gjort i Sverige med tanke på Edition-paketen som finns. För försäljningen hade det varit väldigt bra om VW kan sänka priserna med ca 60 tkr över hela linjen så att ID3 börjar på 399, ID4 på 499, ID7 på 599. Om försäljningen inte vänder uppåt så borde det kunna bli dessa priser framöver. Privatleasingpriserna är ju redan kraftigt subventionerade mot köp-pris.BEV[e-Rage] skrev: ↑28 sep 2024 20:11Edit: De verkar snarare sänka listpriset med 40-tusen på tisdag. Resterande 40-tusen (3570 Euro) är en E-Mobilitätsbonus de redan har haft ett tag i Tyskland.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
-
Hade detta verkligen stämt vore ju bilen mer än gratis!
”I Tyskland sjunker grundpriset från 36 900 euro till 33 300 kronor, dessutom erbjuder Volkswagen en köpbonus på 3540 euro.”
https://carup.se/vw-dumpar-priset-pa-el ... -000-euro/

”I Tyskland sjunker grundpriset från 36 900 euro till 33 300 kronor, dessutom erbjuder Volkswagen en köpbonus på 3540 euro.”
-
BEV[e-Rage] skrev: ↑29 sep 2024 09:35Hade detta verkligen stämt vore ju bilen mer än gratis!![]()
Ok... Men varför inte börja med att göra en snygg bil då som dessutom kan ha dragkrok(!)...– Vårt mål är att få så många kunder som möjligt att entusiastiska över att byta till elektriska Volkswagens. Attraktiva ingångspriser spelar en viktig roll i detta, säger [försäljningschefen] Sander
ID.3 ser tyvärr inte särskilt bra ut.
Det har aldrig varit särskilt lätt att sälja fula bilar. Tyvärr har VW sabbat för sig själva här.
¯\_(ツ)_/¯
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
Smaken är som baken..SwedishAdvocate skrev: ↑29 sep 2024 16:45BEV[e-Rage] skrev: ↑29 sep 2024 09:35Hade detta verkligen stämt vore ju bilen mer än gratis!![]()
https://carup.se/vw-dumpar-priset-pa-el ... -000-euro/Ok... Men varför inte börja med att göra en snygg bil då som dessutom kan ha dragkrok(!)...– Vårt mål är att få så många kunder som möjligt att entusiastiska över att byta till elektriska Volkswagens. Attraktiva ingångspriser spelar en viktig roll i detta, säger [försäljningschefen] Sander
ID.3 ser tyvärr inte särskilt bra ut.
Det har aldrig varit särskilt lätt att sälja fula bilar. Tyvärr har VW sabbat för sig själva här.
¯\_(ツ)_/¯
Jag tycker om att ID.3 vågar sticka ut lite i sin design och den är iallafall snyggare än ID.4/5, men det säger förstås inte så mycket.
PS. ID.3 kan ha lastkrok (Max 75kg) så man kan få med sig cyklarna på ett smidigt vis, eller tex en lastkorg för bytet om man jagar.
-
En billigare ID.3 (Pure) även i Sverige, men knappast under 30000 Euro som i Tyskland.
https://carup.se/vw-dumpar-pris-pa-elbi ... -an-volvo/
https://alltomelbil.se/volkswagen-id-3- ... 00-kronor/
https://carup.se/vw-dumpar-pris-pa-elbi ... -an-volvo/
https://alltomelbil.se/volkswagen-id-3- ... 00-kronor/
-
Provade att snabbladda en ID.3 Pro MY2025 (59kWh) idag.
Det var +8-grader ute och batteriförvärmningen skulle behövt ytterligare 10min för max laddhastighet, men den kom iallafall upp i ca 160kW och höll sig över 100kW upp till 53% SoC. Vid 70% SoC var laddhastigheten nere i 78kW och jag kände mig klar. Att ladda 10-70% SoC tog 20 minuter.
Rätt ok för ett förhållandevis litet batteri och 400V system.
Det var +8-grader ute och batteriförvärmningen skulle behövt ytterligare 10min för max laddhastighet, men den kom iallafall upp i ca 160kW och höll sig över 100kW upp till 53% SoC. Vid 70% SoC var laddhastigheten nere i 78kW och jag kände mig klar. Att ladda 10-70% SoC tog 20 minuter.
Rätt ok för ett förhållandevis litet batteri och 400V system.
Vart hittar man vilka däck bilar körts med för sin WLTP? Kollar man på Tourer GTX så får recensenter köra med ”vinterdäck” vilket då är 19 tum. Är siffran 598 mil med 19 och den skeppas med 20’ så är ju det illa!
Hade velat ha 19’ men det gick ju inte.
Hade velat ha 19’ men det gick ju inte.