Tesla SC/utlämningsställe uppdaterar inte bilarna innan leverans, så det är inget ovanligt att nya bilar saknar senaste uppdateringen. Ungefär som när man köper en ny telefon.
Dra i ratten med autopiloten?
Moderator: Redaktion
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Dra i ratten med autopiloten?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Något verkar definitivt hänt i 2024.32.3. Åtminstone med HW3. Nedan en tysk film där det räcker att stoppa in handen mellan ekrarna i ratten.
Detta borde ju vara en avsiktlig ändring av Tesla. Kameran har koll på att du har koll på vägen och inte kollar mobil eller skärm och kan även se var du har händerna. (Bättre än att behöva vrida och skapa moment i ratten)
Detta borde ju vara en avsiktlig ändring av Tesla. Kameran har koll på att du har koll på vägen och inte kollar mobil eller skärm och kan även se var du har händerna. (Bättre än att behöva vrida och skapa moment i ratten)
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Upplever precis det här. Som jag skrev tidigare så är det just vid denna position som han sticker in handen som jag höll handen runt ratten utan att nudda den för att efterlikna att hålla i ratten. Blev samma resultat, kunde åka på utan att behöva dra i ratten.flamman skrev: ↑24 sep 2024 15:25Något verkar definitivt hänt i 2024.32.3. Åtminstone med HW3. Nedan en tysk film där det räcker att stoppa in handen mellan ekrarna i ratten.
- snix
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas832805
Jag satt med händerna direkt under ratten. Alltså som den där killen sitter, men längre fram med händerna. Då klagade den inte alls.flamman skrev: ↑24 sep 2024 15:25Något verkar definitivt hänt i 2024.32.3. Åtminstone med HW3. Nedan en tysk film där det räcker att stoppa in handen mellan ekrarna i ratten.

MY LR AWD 2024 Black 19"
- "My other car is another car that has a sticker that says my other car is this car"
- "My other car is another car that has a sticker that says my other car is this car"
Testade göra precis som i filmen, funkade.snix skrev: ↑24 sep 2024 17:38Jag satt med händerna direkt under ratten. Alltså som den där killen sitter, men längre fram med händerna. Då klagade den inte alls.flamman skrev: ↑24 sep 2024 15:25Något verkar definitivt hänt i 2024.32.3. Åtminstone med HW3. Nedan en tysk film där det räcker att stoppa in handen mellan ekrarna i ratten.
![]()
Tog vänster hand på vänstersida om ratten, funkade
Gjorde båda dessa med höger, funkade.
Hade benen likt filmen, la händerna på knäna bredvid ratten på vardera sida, funkade.
Dags att hitta en ny bästa sittställning

- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Verkar som att man inte behöver rattvikten längre, om man tar bort kameraövertäckningen och laddar ned senaste mjukvaran vill säga.Lurence skrev: ↑24 sep 2024 18:40Testade göra precis som i filmen, funkade.snix skrev: ↑24 sep 2024 17:38Jag satt med händerna direkt under ratten. Alltså som den där killen sitter, men längre fram med händerna. Då klagade den inte alls.flamman skrev: ↑24 sep 2024 15:25Något verkar definitivt hänt i 2024.32.3. Åtminstone med HW3. Nedan en tysk film där det räcker att stoppa in handen mellan ekrarna i ratten.
![]()
Hade benen likt filmen, la händerna på knäna bredvid ratten på vardera sida, funkade.
Dags att hitta en ny bästa sittställning![]()
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- kenjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Men då måste man ju fortfarande titta rakt fram hela tiden.... 

Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
- Zkronk
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/emil606168
Tyvärr verkar många rapportera att 12V-uttagen i bilen inte är aktiva när sentry mode är aktivt längre, i och med 2024.32.x 
Så just nu avvaktar jag med att uppdatera.

Så just nu avvaktar jag med att uppdatera.
Det finns en särskild tråd om det.
Tesla stänger ned grejer, folk har väl klagat på förbrukningen i sentry.
Bara 3/Y drabbad när det gäller tex Scan My Tesla och S3XY Buttons. Nya S/X påverkas inte.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Jag testade nyss, för mig med S Palladium / HW4 gör det noll skillnad. Det hjälper inte att hålla händerna på ratten, inte ens att hålla i den på riktigt och mjukt följa med i rörelser.flamman skrev: ↑24 sep 2024 15:25Något verkar definitivt hänt i 2024.32.3. Åtminstone med HW3. Nedan en tysk film där det räcker att stoppa in handen mellan ekrarna i ratten.
Fortfarande 12s mellan varje ”rör vid ratten”-varning.
Körde ett par mil, testade allt möjligt.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Elmil
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mats11813
Det här kräver uppenbarligen att kupékameran täcker ett större område, t.ex. runt ratten. I min trea ser kameran ingenting av ratten.
Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Ser inte så bra i det hörnet i S heller.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Svårt att se om kamera ser ratten på så mörk bild.
Såhär ser det ut i min MY HW3:
Såhär ser det ut i min MY HW3:
Senast redigerad av flamman, redigerad totalt 1 gånger.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Ha ha ha.. exakt min tanke också.mikebike skrev: ↑24 sep 2024 18:57Verkar som att man inte behöver rattvikten längre, om man tar bort kameraövertäckningen och laddar ned senaste mjukvaran vill säga.Lurence skrev: ↑24 sep 2024 18:40Testade göra precis som i filmen, funkade.snix skrev: ↑24 sep 2024 17:38Jag satt med händerna direkt under ratten. Alltså som den där killen sitter, men längre fram med händerna. Då klagade den inte alls.flamman skrev: ↑24 sep 2024 15:25Något verkar definitivt hänt i 2024.32.3. Åtminstone med HW3. Nedan en tysk film där det räcker att stoppa in handen mellan ekrarna i ratten.
![]()
Jag har stannat på 2024.20.9 för att slippa plingplång för farthållaren + att torkarautomatiken fungerar bättre än någonsin. Skulle faktiskt för första gången säga att den är riktigt bra.
Så visst tar det emot att uppdatera.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Har version 24.32.3 på Plaid med HW3AAKEE skrev: ↑24 sep 2024 19:56Jag testade nyss, för mig med S Palladium / HW4 gör det noll skillnad. Det hjälper inte att hålla händerna på ratten, inte ens att hålla i den på riktigt och mjukt följa med i rörelser.flamman skrev: ↑24 sep 2024 15:25Något verkar definitivt hänt i 2024.32.3. Åtminstone med HW3. Nedan en tysk film där det räcker att stoppa in handen mellan ekrarna i ratten.
Fortfarande 12s mellan varje ”rör vid ratten”-varning.
Körde ett par mil, testade allt möjligt.
Kan köra 3 minuter

3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
- Trevlig
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Va? nej på riktigt? behöver ju det för kylboxen till dotterns medicin...
Xpeng kan ju iaf välja att bara ha 12v igång ett anta timmar...
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Funkar det bara dagtid när det är ljust, eller?Lurence skrev: ↑24 sep 2024 18:40Testade göra precis som i filmen, funkade.snix skrev: ↑24 sep 2024 17:38Jag satt med händerna direkt under ratten. Alltså som den där killen sitter, men längre fram med händerna. Då klagade den inte alls.flamman skrev: ↑24 sep 2024 15:25Något verkar definitivt hänt i 2024.32.3. Åtminstone med HW3. Nedan en tysk film där det räcker att stoppa in handen mellan ekrarna i ratten.
![]()
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Testade igår på väg till gymmet och klockade 1 minut och 25 sekunders körning utan att beröra ratten (därefter kom en rondell så jag var tvungen att ingripa). Upprepade samma sak därefter igen på ungefär lika lång sträcka men då utan tidtagning.
På hemvägen kom jag sedan på något sent att jag skulle göra om testet (samma sträcka fast åt andra hållet då) men då kom jag bara upp i 12 sekunder som max, precis som @AAKEE berättade om.
Så olika resultat alltså.
Kan det kanske ha att göra med dagsljuset på något vis?
Första testet utfört vid 17.00 och andra en dryg timme senare.
(Edit: Solnedgången infaller 18.30 just nu här i Övik.. Hmm.)
På hemvägen kom jag sedan på något sent att jag skulle göra om testet (samma sträcka fast åt andra hållet då) men då kom jag bara upp i 12 sekunder som max, precis som @AAKEE berättade om.
Så olika resultat alltså.
Kan det kanske ha att göra med dagsljuset på något vis?
Första testet utfört vid 17.00 och andra en dryg timme senare.
(Edit: Solnedgången infaller 18.30 just nu här i Övik.. Hmm.)
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Har inte varit ute och kört något i mörker sedan vi började uppmärksamma detta, så jag vet inte.Nicke Nyfiken skrev: ↑26 sep 2024 10:52Funkar det bara dagtid när det är ljust, eller?Lurence skrev: ↑24 sep 2024 18:40Testade göra precis som i filmen, funkade.snix skrev: ↑24 sep 2024 17:38Jag satt med händerna direkt under ratten. Alltså som den där killen sitter, men längre fram med händerna. Då klagade den inte alls.flamman skrev: ↑24 sep 2024 15:25Något verkar definitivt hänt i 2024.32.3. Åtminstone med HW3. Nedan en tysk film där det räcker att stoppa in handen mellan ekrarna i ratten.
![]()
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Igår 3 minuter utan att nudda något.
Idag 17 minuter med handen på vänster knä och tummen vilandes lätt på hörnet av yoken.
Max 1/10 del av det nm som tidigare behövdes för att bilen skulle känna av att man styrde, om det nu var det som gjorde att jag kunde köra 17 minuter.
Dom 17 minuterna var på motorväg som övergick i motortrafikled 2 filer som övergick till en fil utan någon uppmaning att hålla i ratten. Sen avbröt jag manuellt AP för att svänga av vägen.
Känns som det blir en liten tävling, tittar mer på vägen nu jämfört med tidigare
det är ju bra.
Oklart dock om det är nm i ratten eller annan detektering eller kameran som gör att det funkar så bra. Ska kolla YT filmen ovan, ej gjort det än.
Idag 17 minuter med handen på vänster knä och tummen vilandes lätt på hörnet av yoken.
Max 1/10 del av det nm som tidigare behövdes för att bilen skulle känna av att man styrde, om det nu var det som gjorde att jag kunde köra 17 minuter.
Dom 17 minuterna var på motorväg som övergick i motortrafikled 2 filer som övergick till en fil utan någon uppmaning att hålla i ratten. Sen avbröt jag manuellt AP för att svänga av vägen.
Känns som det blir en liten tävling, tittar mer på vägen nu jämfört med tidigare

Oklart dock om det är nm i ratten eller annan detektering eller kameran som gör att det funkar så bra. Ska kolla YT filmen ovan, ej gjort det än.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Min funkar även, men det krävs ordentligt dagsljus. Första försöket var det bara lite skymning.Tellus skrev: ↑26 sep 2024 16:24Igår 3 minuter utan att nudda något.
Känns som det blir en liten tävling, tittar mer på vägen nu jämfört med tidigaredet är ju bra.
vrid i ratten (Nm) som krävs i ratt/yoke har vart rätt högt både på min 3 och S. En låne-3 var betydligt mjukare.
När jag testade nu så slapp jag nudga ratten bara jag hade handen väldigt nära ratten, behövde inte riktigt hålla i den så det torde vara kamerabaserat. Tog jag bort händerna blev det 12s nugde-krav.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- snix
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas832805
Jag körde i mörker igår och kan bekräfta att då blir det "som förr", dvs man behöver röra ratten regelbundet.
MY LR AWD 2024 Black 19"
Hjälper inte i min S, det testade jag redan första gången.
Men det är klart, dubbla helljus monterade i taket riktade på föraren så
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Okej,
Min högst internvetenskapliga spaning och slutsats...
Körde motorväg från Eskilstuna till Södertälje i måttlig trafik.
Vad gäller dra i ratten...
1) då jag körde med solglasögon så verkar den inte bry sig om ögonen, kan titta lite var som helst...
2) Kör med högerhanden vilandes i knät med tummen och pekfingret runt ratten,
vänsterhanden vilandes i vänster knä. Kan köra så här hur långt som helst utan uppmaning att dra i ratten.
Jag kan "hålla" i ratten utan att vidröra den, så det verkar inte vara någon lätt Nm känning i ratten.
3) Om jag lägger armbågen i dörrens fönsternisch och lutar huvudet i handen "lite avslappnat" så får jag uppmaning att dra i ratten.
4) Om jag lägger bägge händerna i knät, så får jag uppmaning att dra i ratten.
5) Om jag justerar ratten så den är längst in mot instrumentpanelen, så får jag uppmaning att dra i ratten. I detta läge ser alltså inte kameran om jag har en hand på ratten.
Så min slutsats är att det definitivt är kameran som kollar att jag har minst en hand på ratten och att den andra handen är tillräckligt nära... och då kan man köra med autopiloten hur långt som helst utan uppmaning...
Min högst internvetenskapliga spaning och slutsats...

Körde motorväg från Eskilstuna till Södertälje i måttlig trafik.
Vad gäller dra i ratten...
1) då jag körde med solglasögon så verkar den inte bry sig om ögonen, kan titta lite var som helst...
2) Kör med högerhanden vilandes i knät med tummen och pekfingret runt ratten,
vänsterhanden vilandes i vänster knä. Kan köra så här hur långt som helst utan uppmaning att dra i ratten.
Jag kan "hålla" i ratten utan att vidröra den, så det verkar inte vara någon lätt Nm känning i ratten.
3) Om jag lägger armbågen i dörrens fönsternisch och lutar huvudet i handen "lite avslappnat" så får jag uppmaning att dra i ratten.
4) Om jag lägger bägge händerna i knät, så får jag uppmaning att dra i ratten.
5) Om jag justerar ratten så den är längst in mot instrumentpanelen, så får jag uppmaning att dra i ratten. I detta läge ser alltså inte kameran om jag har en hand på ratten.
Så min slutsats är att det definitivt är kameran som kollar att jag har minst en hand på ratten och att den andra handen är tillräckligt nära... och då kan man köra med autopiloten hur långt som helst utan uppmaning...