EV6 är väl rätt så snabb i praktiken också?Love_O skrev: ↑09 aug 2024 07:12I teorin finns många men verkligheten är något annat. Som EV6, den skulle ju vara ett monster. I verkligheten så är den inte det. Q8 skulle också vara snabb, det som haft E-tron och nu Q8 säger samma sak, det saknar just laddningen från gamla kärran.R_Edvinsson skrev: ↑08 aug 2024 23:32Snabb och jämn laddning är alltid att föredra mot en 2-5min peak.Love_O skrev: ↑08 aug 2024 22:47Åh vilka härliga slutsatser. Nu piskar ju oftast E-tron 55 ALLA andra vid laddaren när det gäller samma höga effekt från 0-80%. Visst Ev6 och teslorna är snabba i ett visst spann men på totalen så får det alltid pisk. Skrattade lika högt varje gång vid snabbladdarna när det kom fram avundsjuka elbilsägare utav det ”snabba” märkena och tittade avundsjukt på hur snabbt Audin sög i sig.Sportbilsentusiasten skrev: ↑08 aug 2024 21:27Ni menar att båda etron inte kan ruttplanera med förvärmning av batteriet till laddstoppen?Nect skrev: ↑08 aug 2024 14:48
En sanning med modifikation, den större e-tron värmer batteriet automatiskt. Men dock inte till den optimala temperaturen för laddning. Så är det kallt ute så får man inte maxeffekt utan den rampar sakta upp vilket tar tid. Däremot så löser "jojo" körning problemet ganska snabbt är min erfarenhet. Dock segt att man ska behöva göra det.
Jag vill ha en manuell knapp så jag själv kan välja när och om jag vill ha förvärmning eller ej.![]()
Hur kass som helst.
Kan väl inte bara vara Tesla som kan det?
Fast idag är E-tron 55 inget riktmärke längre.
Finns många bilar som snittar 10-80% över 200kW.
Så i verkligheten vid laddare. Så finns det tyvärr få bilar skulle jag vilja säga. Kanske nå kinesiska märken som kan hålla upp det men då får du en rätt dålig bil i övrigt. Så hela paketet man får i en E-tron 55 är rätt oslagbart. Om vi nu fokuserar på bil. Vill man fokusera på rullande iPad så är det något helt annat.
Audi Q4 e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi Q4 e-tron
Inte när jag stått bredvid sådan vid laddaren med en E-tron 55. Numera står jag själv och gråter med en Id4-AG- skrev: ↑09 aug 2024 09:30EV6 är väl rätt så snabb i praktiken också?Love_O skrev: ↑09 aug 2024 07:12I teorin finns många men verkligheten är något annat. Som EV6, den skulle ju vara ett monster. I verkligheten så är den inte det. Q8 skulle också vara snabb, det som haft E-tron och nu Q8 säger samma sak, det saknar just laddningen från gamla kärran.R_Edvinsson skrev: ↑08 aug 2024 23:32Snabb och jämn laddning är alltid att föredra mot en 2-5min peak.Love_O skrev: ↑08 aug 2024 22:47Åh vilka härliga slutsatser. Nu piskar ju oftast E-tron 55 ALLA andra vid laddaren när det gäller samma höga effekt från 0-80%. Visst Ev6 och teslorna är snabba i ett visst spann men på totalen så får det alltid pisk. Skrattade lika högt varje gång vid snabbladdarna när det kom fram avundsjuka elbilsägare utav det ”snabba” märkena och tittade avundsjukt på hur snabbt Audin sög i sig.Sportbilsentusiasten skrev: ↑08 aug 2024 21:27
Ni menar att båda etron inte kan ruttplanera med förvärmning av batteriet till laddstoppen?
Hur kass som helst.
Så i verkligheten vid laddare. Så finns det tyvärr få bilar skulle jag vilja säga. Kanske nå kinesiska märken som kan hålla upp det men då får du en rätt dålig bil i övrigt. Så hela paketet man får i en E-tron 55 är rätt oslagbart. Om vi nu fokuserar på bil. Vill man fokusera på rullande iPad så är det något helt annat.
![]()
Kan iofs stämma om det var en 400V laddare. Då ligger ev6 på mycket lägre effekt än kurvan ovan som gäller för 800V.Love_O skrev: ↑09 aug 2024 14:51Inte när jag stått bredvid sådan vid laddaren med en E-tron 55. Numera står jag själv och gråter med en Id4-AG- skrev: ↑09 aug 2024 09:30EV6 är väl rätt så snabb i praktiken också?Love_O skrev: ↑09 aug 2024 07:12I teorin finns många men verkligheten är något annat. Som EV6, den skulle ju vara ett monster. I verkligheten så är den inte det. Q8 skulle också vara snabb, det som haft E-tron och nu Q8 säger samma sak, det saknar just laddningen från gamla kärran.R_Edvinsson skrev: ↑08 aug 2024 23:32Snabb och jämn laddning är alltid att föredra mot en 2-5min peak.Love_O skrev: ↑08 aug 2024 22:47
Åh vilka härliga slutsatser. Nu piskar ju oftast E-tron 55 ALLA andra vid laddaren när det gäller samma höga effekt från 0-80%. Visst Ev6 och teslorna är snabba i ett visst spann men på totalen så får det alltid pisk. Skrattade lika högt varje gång vid snabbladdarna när det kom fram avundsjuka elbilsägare utav det ”snabba” märkena och tittade avundsjukt på hur snabbt Audin sög i sig.
![]()
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
-
- elbilist
ID4 och Q4 laddar förmodligen snabbare beräknat på räckvidd/min än vad E-Tron gör ändå, så inte så mycket att gråta över.Love_O skrev: ↑09 aug 2024 14:51Inte när jag stått bredvid sådan vid laddaren med en E-tron 55. Numera står jag själv och gråter med en Id4-AG- skrev: ↑09 aug 2024 09:30EV6 är väl rätt så snabb i praktiken också?Love_O skrev: ↑09 aug 2024 07:12I teorin finns många men verkligheten är något annat. Som EV6, den skulle ju vara ett monster. I verkligheten så är den inte det. Q8 skulle också vara snabb, det som haft E-tron och nu Q8 säger samma sak, det saknar just laddningen från gamla kärran.R_Edvinsson skrev: ↑08 aug 2024 23:32Snabb och jämn laddning är alltid att föredra mot en 2-5min peak.Love_O skrev: ↑08 aug 2024 22:47
Åh vilka härliga slutsatser. Nu piskar ju oftast E-tron 55 ALLA andra vid laddaren när det gäller samma höga effekt från 0-80%. Visst Ev6 och teslorna är snabba i ett visst spann men på totalen så får det alltid pisk. Skrattade lika högt varje gång vid snabbladdarna när det kom fram avundsjuka elbilsägare utav det ”snabba” märkena och tittade avundsjukt på hur snabbt Audin sög i sig.
![]()
Just E-GMP som du refererar till som långsam spinner på ganska bra.
Snitt på 198 idag när jag råkade ladda lite för mycket då vi satt och snackade.
Stoppade på 77%.
Och skillnaden mot MEB är att man inte behöver komma till laddaren med 5-8% SoC utan den trycker på 200KW även om man startar vid 50-60%.
EV6 är ju brutalt snabb på att ladda! Jag pluggade in på hela 44 % och gick direkt upp på 230 kw. Höll det lääääänge. På 80-81 % fortfarande uppe på 158 kw. Då avbröt jag. Tagit 12 min. Hur menar du att den inte laddar snabbt?Love_O skrev: ↑09 aug 2024 07:12I teorin finns många men verkligheten är något annat. Som EV6, den skulle ju vara ett monster. I verkligheten så är den inte det. Q8 skulle också vara snabb, det som haft E-tron och nu Q8 säger samma sak, det saknar just laddningen från gamla kärran.R_Edvinsson skrev: ↑08 aug 2024 23:32Snabb och jämn laddning är alltid att föredra mot en 2-5min peak.Love_O skrev: ↑08 aug 2024 22:47Åh vilka härliga slutsatser. Nu piskar ju oftast E-tron 55 ALLA andra vid laddaren när det gäller samma höga effekt från 0-80%. Visst Ev6 och teslorna är snabba i ett visst spann men på totalen så får det alltid pisk. Skrattade lika högt varje gång vid snabbladdarna när det kom fram avundsjuka elbilsägare utav det ”snabba” märkena och tittade avundsjukt på hur snabbt Audin sög i sig.Sportbilsentusiasten skrev: ↑08 aug 2024 21:27Ni menar att båda etron inte kan ruttplanera med förvärmning av batteriet till laddstoppen?Nect skrev: ↑08 aug 2024 14:48
En sanning med modifikation, den större e-tron värmer batteriet automatiskt. Men dock inte till den optimala temperaturen för laddning. Så är det kallt ute så får man inte maxeffekt utan den rampar sakta upp vilket tar tid. Däremot så löser "jojo" körning problemet ganska snabbt är min erfarenhet. Dock segt att man ska behöva göra det.
Jag vill ha en manuell knapp så jag själv kan välja när och om jag vill ha förvärmning eller ej.![]()
Hur kass som helst.
- Sportbilsentusiasten
Jag frågade av det skälet, ville veta.Love_O skrev: ↑08 aug 2024 22:47Åh vilka härliga slutsatser. Nu piskar ju oftast E-tron 55 ALLA andra vid laddaren när det gäller samma höga effekt från 0-80%. Visst Ev6 och teslorna är snabba i ett visst spann men på totalen så får det alltid pisk. Skrattade lika högt varje gång vid snabbladdarna när det kom fram avundsjuka elbilsägare utav det ”snabba” märkena och tittade avundsjukt på hur snabbt Audin sög i sig.Sportbilsentusiasten skrev: ↑08 aug 2024 21:27Ni menar att båda etron inte kan ruttplanera med förvärmning av batteriet till laddstoppen?Nect skrev: ↑08 aug 2024 14:48En sanning med modifikation, den större e-tron värmer batteriet automatiskt. Men dock inte till den optimala temperaturen för laddning. Så är det kallt ute så får man inte maxeffekt utan den rampar sakta upp vilket tar tid. Däremot så löser "jojo" körning problemet ganska snabbt är min erfarenhet. Dock segt att man ska behöva göra det.taliz skrev: ↑08 aug 2024 10:57Större etron håller alltid batteriet på optimal temp, en stor anledning till att den är så törstig.Sportbilsentusiasten skrev: ↑08 aug 2024 07:25
Har den förvärmning, ruttplanering med laddstop och tfn-nyckel då?
Den har också ruttplanering men ingen tfn-nyckel(väldigt få som har).
Hur kass som helst.
Tack för förtydligandet, alla som svarat i tråden.
Läser in mig...nybörjare som man är.
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Hej,
Jag försöker ställa in klimatet med avresetimer men hittar bara inställningar för att ställa in två separata timers med ett datum per timer. I min gamla ID3 kunde jag på varje timer ställa in att det skulle vara återkommande tex. alla veckodagar. Går inte detta i Q4? Känns segt att behöva ställa in ny timer varannan dag...
Har en Proline 40.
Mvh
Adam
Jag försöker ställa in klimatet med avresetimer men hittar bara inställningar för att ställa in två separata timers med ett datum per timer. I min gamla ID3 kunde jag på varje timer ställa in att det skulle vara återkommande tex. alla veckodagar. Går inte detta i Q4? Känns segt att behöva ställa in ny timer varannan dag...
Har en Proline 40.
Mvh
Adam