Elbilsbråk i norsk bostadsrättsförening

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Elbilsbråk i norsk bostadsrättsförening

Inlägg av Herr X »

Under ett par dagar har det skrivits en hel del om ett elbilsbråk i en norsk bostadsrättsförening. Jag översatte den senaste artikeln till svenska - tänkte att det kunde vara intressant för er att se att det börjat dyka upp regelrätta elbilshatare i Norge, och hur tongångarna kan gå i norska bostadsrättsföreningar. Detta kommer vi säkert att möta i Sverige längre fram när elbilar blir vanligare.

--------------------

Britt Helen (70) får inte lov att ladda sin elbil hemma
«Det är i grund och botten ganska skrattretande»

BildELBILS-BRÅK: Britt Helen Lund (70) meddelar att laddningsförbudet ska tas upp i nästa generalförsamling eftersom "elbilar har kommit för att stanna", som hon uttrycker det.

Britt Helen Lund (70) är den första elbilsägaren i bostadsrättsföreningen i Minde i Bergen. Det har inte riktigt gått som på räls.

För två månader sedan flyttade bergensaren Britt Helen Lund (70) in i Fredlundveiens bostadsrättsförening i Minde i Bergen. Med sig hade hon en liten, vit elbil som hon gärna ville ladda - allra helst utanför husväggen.

– Jag bor längst upp i bostadsrättsföreningen, längst in där vägen slutar, upp mot skogen vid en vändplats. Det är absolut ingen som använder vägen, och jag ville ladda här två till tre timmar en gång i veckan från min egen lägenhet, säger Lund till VG.

Det skulle visa sig bli en kamp.

Fick klagomål från grannarna
Först hänvisade bostadsrättsföreningens styrelseordförande henne till ett stickuttag vid den fristående sopboden, där skulle hon kunna ladda nattetid då utomhusbelysningen - och därmed strömmen - var påslagen. Men då kom grannarna, skriver Bergensavisen, som var de första att skriva om det inträffade.

– Jag blev anklagad för att stjäla ström av bostadsrättsföreningen. Jag förstår reaktionen, men jag hade fått tillåtelse, säger Lund till VG.

Klagomålen från grannarna kom, och styrelsen ändrade sig. Den nyinflyttade 70-åringen skulle trots allt inte få ladda elbilen vid sopboden.

Faktum är att hon inte skulle få ladda över huvud taget vid de 71 lägenheterna för äldre.

«Styrelsen (...) vill av principiella skäl inte ge tillåta att elbilar laddas inom bostadsrättsföreningens område, eftersom det är förhållandevis kort avstånd till offentliga laddstationer», står det i bostadsrättsföreningens beslut.

«Storm i ett vattenglas»
– Plötsligt kom det en kvinna med elbil hit till bostadsrättsföreningen och skapade en storm i ett vattenglas, säger styrelsens ordförande Harald Kremner.

Enligt Kremner ligger det två laddstationer bara några minuter bort med bil.

– Detta är i grund och botten ganska skrattretande, svarar 70-åringen, och står fast vid sina principer:

– Principiellt anser jag att bostadsrättsföreningen måste tillrättalägga för elbilar. De har kommit för att stanna, säger Lund.

Inte överens om brandrisk
Styrelsens ordförande, Kremner, har flera argument mot laddning av elbil:
  • Platsen är inte avsedd för laddning och parkering.
  • Laddning genom stickuttag i hemmet kommer kunna skapa brandrisk.
– Vi kan inte ta ansvar för en eventuell brand, säger styrelsens ordförande, som också är orolig för att elnätet ska kollapsa.

Här för han stöd av elektroingenjörer som avråder från laddning från vanliga stickuttag, och bekräftar att elbilar belastar elnätet.

Britt Helen Lund kallar från sin kant brandexemplet för «skrämselpropaganda», och tror inte att risken är speciellt stor vid några timmars laddning.

Refererar till elbilsfördelar
Lund ger sig inte. Hon kommer ta upp ladd-situationen på generalförsamlingen i slutet av maj.

Kremner säger emellertid att att beslutet står fast som ett berg.

– Jag kan inte förstå problemet. Hon säger att det kostar 100 kronor att ladda på laddstationen, men det kostar nästan 800 kronor för mig att fylla tanken. Och hon kör dessutom gratis genom alla betalstationer, säger styrelsens ordförande.

Sista ordet är uppenbart inte sagt i den här bostadsrättsföreningsdispyten, men Lund får sista ordet i denna artikeln:

– Jag menar att det är viktigt att ladda där jag bor. Någon måste ta den här kampen, säger 70-åringen.

Källa: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elbi ... /23666935/
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Re: Elbilsbråk i norsk bostadsrättsförening

Inlägg av apkungen »

Usch. Blir så arg på sånt här. Brfer måste vara medgörliga. Jäkla sätt.
"det kostar 100kr för henne att ladda där men 800kr för mig att fylla tanken". Ja och hur långt kommer han på din bensin och hur långt kommer hon på sina 100kr laddning?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Så allt kokade ner till ren och skär avundsjuka...
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Jerker skrev:
Så allt kokade ner till ren och skär avundsjuka...
Det kan mycket väl vara mer än så. Väldigt sällan så visar en tidningsartikel tillräckligt med nyanser för att man ska förstå vad som egentligen pågår. Det räcker med att en person som är inblandad är en surputt och sen skär det sig helt enkelt.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Jag tror faktiskt att en lag som ger en rätt att få laddning vid sin boendeparkering skulle göra mer för elbilar än det mesta annat som har hittats på.
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare

Inlägg av mjwahl »

Norge - den sista sovjetstaten.
Kia EV9

Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Hon borde inte få ha TV heller - det finns en bio nån kilometer bort.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Laga mat borde också förbjudas i lägenhet! Vet ni hur många bränder sånt orsakar!! Nej det finns säkert både en korvmoj och en pölse-restaurang i närheten folk kan gå till!
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Badkar?! Pyttsan, det kan ju bli vattenskador! Nädu, det finns faktiskt en simbassäng på andra sidan stan!
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Uppkoppling? Internet?! Epost?? Nej nej! det finns en brevlåda på hörnet och ett bibliotek i stan!
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Den här typen av elbilshatare har börjat synas och höras en del i Norge. Det är uppenbart att styrelsens ordförande i det här fallet inte varken är intresserad att hitta en temporär eller permanent lösning. I stället hänvisar han den boende till Fortums ChaDeMo nere i stan - alltså en snabbladdare för långfärd.

Det handlar i regel om "petrol heads" som utsett elbilister till samhällets fiende nummer 1. Dessa är riktigt konservativa, älskar sina fossilbilar och växellådor, och vägrar att själva sätta sig i en "liten jävla permobil" på grund av olika myter och egenfabricerade risker etc.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare

Inlägg av Challe76a »

Även om min norska är något bristfällig var det oerhört intressant att läsa kommentarerna till artikeln. Det är tydligt att man i Norge har haft större fördelar med att ha elbil än vi har i Sverige och att det verkar vara rätt mycket jante inblandat såväl som avundsjuka. Ska bli intressant att se vad som händer. Det är som sagt var väldigt enkelt att lösa om man vara vill. Ska bli spännande att se vad som händer i svenska Brf. Nidbilden av föreningarnas ordförande blev ju inte bättre. (Sur gubbe 65+ som kan och vet allt i mina ögon)
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

En man som heter Ove och kör SAAB helt enkelt! :D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

ovelundkvist skrev:
En man som heter Ove och kör SAAB helt enkelt! :D
+1 så sant det kan bli (tyvärr)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Challe76a skrev:
Även om min norska är något bristfällig var det oerhört intressant att läsa kommentarerna till artikeln. Det är tydligt att man i Norge har haft större fördelar med att ha elbil än vi har i Sverige och att det verkar vara rätt mycket jante inblandat såväl som avundsjuka. Ska bli intressant att se vad som händer. Det är som sagt var väldigt enkelt att lösa om man vara vill. Ska bli spännande att se vad som händer i svenska Brf. Nidbilden av föreningarnas ordförande blev ju inte bättre. (Sur gubbe 65+ som kan och vet allt i mina ögon)
Förstår inte hur det kan vara avundsjuka. Man köper imievs idag i Norge för 70kkr liksom. Det har typ alla råd med. Om man sätter sig i en liten skruttbil som går 6mil på el vid dåliga förhållanden, då ska man väl ändå ha lite fördelar för att man gör gott för miljön?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

joel80 skrev:
Laga mat borde också förbjudas i lägenhet! Vet ni hur många bränder sånt orsakar!! Nej det finns säkert både en korvmoj och en pölse-restaurang i närheten folk kan gå till!
Min granne gjorde korv med bröd häromdagen för 15 kr per portion, medan jag köpte pizzor för 100 kr styck! Så kan vi väl ändå inte ha det? Grannen borde inte få lov att göra korv hemma!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

liknande grej hände mig, blev beskylld för att stjäla ström av en surgubbe
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... ilo#p73095
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Ermin

Inlägg av Ermin »

;) de kommer hem med sin bil efter de har tankat full tank för 800-1000kr precis, de ser 70åriga norskan fylla på sin elbil (på deras kostnad) med oftast väldigt små kunskaper i hur mycket det igentligen kostar att ladda en elbil folk tror att det kostar hur mycket som helst att ladda en elbil, blev frågad idag på nissan mobility chademo vad det kostade att ladda min leaf så visade jag de här ser du jag har tankat 14kWh och vi vet att kWh priset är låt säga 1kr ;) så nästan hela 15kr ;) om jag nu skulle ladda hemma men här är det gratis att ladda. De trodde mig inte fast de kunde se hela processen ;).

En faktura avi kostar mer än att tanka min leaf ;)
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Jag tycker att jag fick väldigt lite beröm för mitt översättningsjobb...

Nåväl, eftersom det blev en god diskussion så ska jag lite senare ikväll översätta ytterligare en artikel - den är lite äldre, men jag lovar er att ni kommer bli rejält upprörda!
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Jantelagen är stark i Sverige men den verkar påverka norrbaggarna än mer.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare

Inlägg av Elektrokungen »

Herr X skrev:

Nåväl, eftersom det blev en god diskussion så ska jag lite senare ikväll översätta ytterligare en artikel - den är lite äldre, men jag lovar er att ni kommer bli rejält upprörda!
Det var jätte-jätte-duktigt av dig att översätta från norska till svenska. Särskilda pluspoäng för att du inte glömt svenskan efter många(?) år i Norge, samt att du klarar av att använda ÅÄÖ på rätt sätt. Bra jobbat!
Senast redigerad av Elektrokungen, redigerad totalt 1 gånger.
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Laddvin

Inlägg av Laddvin »

Herr X skrev:

En egen illustration av "Brf Surpuppan" till artikeln skulle vara pricken över i:et :)
Edvin - Kör NIO ET5 under SECC 2024
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Herr X skrev:

Behöver svenskar få norska texter översatta? Är det så svårt att förstå norska?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

HelectriC skrev:
Herr X skrev:

Jag har inga större problem att läsa norska men jag har svårt att få ett ordentligt flyt i det, så då blir det ofta att jag inte orkar om jag inte är väldigt intresserad av det som står.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

HelectriC skrev:
Tja vi hade ju en klassiker förut där en norrman klagade över den dåliga norskan på våra nyhetssidor :lol:
Skriv svar