--------------------
Britt Helen (70) får inte lov att ladda sin elbil hemma
«Det är i grund och botten ganska skrattretande»

Britt Helen Lund (70) är den första elbilsägaren i bostadsrättsföreningen i Minde i Bergen. Det har inte riktigt gått som på räls.
För två månader sedan flyttade bergensaren Britt Helen Lund (70) in i Fredlundveiens bostadsrättsförening i Minde i Bergen. Med sig hade hon en liten, vit elbil som hon gärna ville ladda - allra helst utanför husväggen.
– Jag bor längst upp i bostadsrättsföreningen, längst in där vägen slutar, upp mot skogen vid en vändplats. Det är absolut ingen som använder vägen, och jag ville ladda här två till tre timmar en gång i veckan från min egen lägenhet, säger Lund till VG.
Det skulle visa sig bli en kamp.
Fick klagomål från grannarna
Först hänvisade bostadsrättsföreningens styrelseordförande henne till ett stickuttag vid den fristående sopboden, där skulle hon kunna ladda nattetid då utomhusbelysningen - och därmed strömmen - var påslagen. Men då kom grannarna, skriver Bergensavisen, som var de första att skriva om det inträffade.
– Jag blev anklagad för att stjäla ström av bostadsrättsföreningen. Jag förstår reaktionen, men jag hade fått tillåtelse, säger Lund till VG.
Klagomålen från grannarna kom, och styrelsen ändrade sig. Den nyinflyttade 70-åringen skulle trots allt inte få ladda elbilen vid sopboden.
Faktum är att hon inte skulle få ladda över huvud taget vid de 71 lägenheterna för äldre.
«Styrelsen (...) vill av principiella skäl inte ge tillåta att elbilar laddas inom bostadsrättsföreningens område, eftersom det är förhållandevis kort avstånd till offentliga laddstationer», står det i bostadsrättsföreningens beslut.
«Storm i ett vattenglas»
– Plötsligt kom det en kvinna med elbil hit till bostadsrättsföreningen och skapade en storm i ett vattenglas, säger styrelsens ordförande Harald Kremner.
Enligt Kremner ligger det två laddstationer bara några minuter bort med bil.
– Detta är i grund och botten ganska skrattretande, svarar 70-åringen, och står fast vid sina principer:
– Principiellt anser jag att bostadsrättsföreningen måste tillrättalägga för elbilar. De har kommit för att stanna, säger Lund.
Inte överens om brandrisk
Styrelsens ordförande, Kremner, har flera argument mot laddning av elbil:
- Platsen är inte avsedd för laddning och parkering.
- Laddning genom stickuttag i hemmet kommer kunna skapa brandrisk.
Här för han stöd av elektroingenjörer som avråder från laddning från vanliga stickuttag, och bekräftar att elbilar belastar elnätet.
Britt Helen Lund kallar från sin kant brandexemplet för «skrämselpropaganda», och tror inte att risken är speciellt stor vid några timmars laddning.
Refererar till elbilsfördelar
Lund ger sig inte. Hon kommer ta upp ladd-situationen på generalförsamlingen i slutet av maj.
Kremner säger emellertid att att beslutet står fast som ett berg.
– Jag kan inte förstå problemet. Hon säger att det kostar 100 kronor att ladda på laddstationen, men det kostar nästan 800 kronor för mig att fylla tanken. Och hon kör dessutom gratis genom alla betalstationer, säger styrelsens ordförande.
Sista ordet är uppenbart inte sagt i den här bostadsrättsföreningsdispyten, men Lund får sista ordet i denna artikeln:
– Jag menar att det är viktigt att ladda där jag bor. Någon måste ta den här kampen, säger 70-åringen.
Källa: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elbi ... /23666935/