Tack för ett utförligt svar. Det är mycket uppskattat! Jag är rädd att jag kan ha varit otydlig om min bilmodell eftersom jag nu ser att tråden ligger i model 3. Jag har alltså en Model Y AWD 24. Jag vet inte exakt vad den har för batterikapacitet från början. Jag starta en egen tråd för att låta denna vara on topic.AAKEE skrev: ↑18 aug 2024 10:33Bilen har en gräns för hur lång räckvidd som kan visas, det gör att den beräkningen i energigrafen inte kan visa mer energi än den räckvidden motsvarar. Den kapaciteten som behövs för att bilen ska visa full range brukar kallas degraderingströskel.mussla skrev: ↑18 aug 2024 09:34Tack! Jag får vänja mig vid tanken på att det är normalt att det degraderar. Bilen är ny från i Februari och har väldigt sällan stått med mer än 54% laddning. Jag förstår det som att det degraderar mest i början också.AAKEE skrev: ↑17 aug 2024 23:51
76 kWh
Nykapaciteten är 78.8kWh.
Just detta batteri brukar toppa 79kWh, så du ligger på ~3.5% degradering mot nykapacitet.
Helt normalt!
Får hålla lite koll på hur det utvecklas.
Det innebär att det ofta döljs lite energi när man använder energigrafen på en helt ny bil.
Tesla har ganska nyligen ändrat EPA-testet (inför årsmodell 2024) och model 3 har dessutom fått samma LG-batteri som vi har i EU. Jag har inte koll på degraderingströskeln för 2024 model 3 LR, än.
Tidigare var den ~79.2kWh ungefär men det byggde på den tidigare EPA-certifieringen med Panasonicbatteriet.
Jag kan tänka mig att man lagt sig ett par procent under max-kapaciteten precis som man brukar, dvs runt 77-77.5 kWh skulle låta rimligt utifrån tidigare principer hos Tesla.
Har du inte kört mycket kanske någon full-laddning skulle vara bra för att visa batteriets kapacitet för bilens BMS liksom att låta bilen komma ned i låg SOC och få stå några timmar med det.
Mina bekanta och kollegors Teslor med det LG-batteriet har verkligen hållit låg degradering för de som kört låg SOC.
Som exempel låg en bil på ~78kWh efter 4000 mil och 1.5 år.
Har du mestadels haft mindre än 60% SOC har nog degraderingen vart väldigt låg.
Det batteriet brukar börja lågt i kapacitet och sedan ”växa” under den första månaden eller kanske två, och brukar nå ~ 79kWh kapacitet som topp enligt BMS.
Om batteriet behöver cyklas för att nå full kapacitet är oklart, men det finns många tester på NMC där de faktiskt ökar kapaciteten genom att ha låg SOC och cyklas snällt i början.
Min model S Plaid började på 95.7kWh enligt BMS trots att nykapaciteten är 99.4kWh.
Jag gjorde lite egna tester och kom fram till att batteriet redan från början låg på ungefär 98.2-98.3kWh trots att BMS visade betydlugt lägre. För mig tog det en månad, sedan visade BMS 98.4kWh vilket stämde väldigt bra med min beräkning.
Det kan mycket väl vara så att din BMS inte har full koll på batterikapaciteten.
Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Moderator: Redaktion
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Model Y LR AWD -24
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
mussla skrev: ↑18 aug 2024 14:21Tack för ett utförligt svar. Det är mycket uppskattat! Jag är rädd att jag kan ha varit otydlig om min bilmodell eftersom jag nu ser att tråden ligger i model 3. Jag har alltså en Model Y AWD 24. Jag vet inte exakt vad den har för batterikapacitet från början. Jag starta en egen tråd för att låta denna vara on topic.AAKEE skrev: ↑18 aug 2024 10:33Bilen har en gräns för hur lång räckvidd som kan visas, det gör att den beräkningen i energigrafen inte kan visa mer energi än den räckvidden motsvarar. Den kapaciteten som behövs för att bilen ska visa full range brukar kallas degraderingströskel.mussla skrev: ↑18 aug 2024 09:34Tack! Jag får vänja mig vid tanken på att det är normalt att det degraderar. Bilen är ny från i Februari och har väldigt sällan stått med mer än 54% laddning. Jag förstår det som att det degraderar mest i början också.
Får hålla lite koll på hur det utvecklas.
Det innebär att det ofta döljs lite energi när man använder energigrafen på en helt ny bil.
Tesla har ganska nyligen ändrat EPA-testet (inför årsmodell 2024) och model 3 har dessutom fått samma LG-batteri som vi har i EU. Jag har inte koll på degraderingströskeln för 2024 model 3 LR, än.
Tidigare var den ~79.2kWh ungefär men det byggde på den tidigare EPA-certifieringen med Panasonicbatteriet.
Jag kan tänka mig att man lagt sig ett par procent under max-kapaciteten precis som man brukar, dvs runt 77-77.5 kWh skulle låta rimligt utifrån tidigare principer hos Tesla.
Har du inte kört mycket kanske någon full-laddning skulle vara bra för att visa batteriets kapacitet för bilens BMS liksom att låta bilen komma ned i låg SOC och få stå några timmar med det.
Mina bekanta och kollegors Teslor med det LG-batteriet har verkligen hållit låg degradering för de som kört låg SOC.
Som exempel låg en bil på ~78kWh efter 4000 mil och 1.5 år.
Har du mestadels haft mindre än 60% SOC har nog degraderingen vart väldigt låg.
Det batteriet brukar börja lågt i kapacitet och sedan ”växa” under den första månaden eller kanske två, och brukar nå ~ 79kWh kapacitet som topp enligt BMS.
Om batteriet behöver cyklas för att nå full kapacitet är oklart, men det finns många tester på NMC där de faktiskt ökar kapaciteten genom att ha låg SOC och cyklas snällt i början.
Min model S Plaid började på 95.7kWh enligt BMS trots att nykapaciteten är 99.4kWh.
Jag gjorde lite egna tester och kom fram till att batteriet redan från början låg på ungefär 98.2-98.3kWh trots att BMS visade betydlugt lägre. För mig tog det en månad, sedan visade BMS 98.4kWh vilket stämde väldigt bra med min beräkning.
Det kan mycket väl vara så att din BMS inte har full koll på batterikapaciteten.
Det är samma batterityp, 78.8 kWh.
Även den har en ny EPA-certifiering med ny räckvidd och oklar degrsderingströskel.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Aha. Då kanske jag inte är så mycket off-topic ändå. Enligt wiki-sidan så har MY long range AWD 81 KWH. Stämmer inte den eller räknar man inte med den fulla kapaciteten när man beräknar degration?AAKEE skrev: ↑18 aug 2024 14:23mussla skrev: ↑18 aug 2024 14:21Tack för ett utförligt svar. Det är mycket uppskattat! Jag är rädd att jag kan ha varit otydlig om min bilmodell eftersom jag nu ser att tråden ligger i model 3. Jag har alltså en Model Y AWD 24. Jag vet inte exakt vad den har för batterikapacitet från början. Jag starta en egen tråd för att låta denna vara on topic.AAKEE skrev: ↑18 aug 2024 10:33Bilen har en gräns för hur lång räckvidd som kan visas, det gör att den beräkningen i energigrafen inte kan visa mer energi än den räckvidden motsvarar. Den kapaciteten som behövs för att bilen ska visa full range brukar kallas degraderingströskel.
Det innebär att det ofta döljs lite energi när man använder energigrafen på en helt ny bil.
Tesla har ganska nyligen ändrat EPA-testet (inför årsmodell 2024) och model 3 har dessutom fått samma LG-batteri som vi har i EU. Jag har inte koll på degraderingströskeln för 2024 model 3 LR, än.
Tidigare var den ~79.2kWh ungefär men det byggde på den tidigare EPA-certifieringen med Panasonicbatteriet.
Jag kan tänka mig att man lagt sig ett par procent under max-kapaciteten precis som man brukar, dvs runt 77-77.5 kWh skulle låta rimligt utifrån tidigare principer hos Tesla.
Har du inte kört mycket kanske någon full-laddning skulle vara bra för att visa batteriets kapacitet för bilens BMS liksom att låta bilen komma ned i låg SOC och få stå några timmar med det.
Mina bekanta och kollegors Teslor med det LG-batteriet har verkligen hållit låg degradering för de som kört låg SOC.
Som exempel låg en bil på ~78kWh efter 4000 mil och 1.5 år.
Har du mestadels haft mindre än 60% SOC har nog degraderingen vart väldigt låg.
Det batteriet brukar börja lågt i kapacitet och sedan ”växa” under den första månaden eller kanske två, och brukar nå ~ 79kWh kapacitet som topp enligt BMS.
Om batteriet behöver cyklas för att nå full kapacitet är oklart, men det finns många tester på NMC där de faktiskt ökar kapaciteten genom att ha låg SOC och cyklas snällt i början.
Min model S Plaid började på 95.7kWh enligt BMS trots att nykapaciteten är 99.4kWh.
Jag gjorde lite egna tester och kom fram till att batteriet redan från början låg på ungefär 98.2-98.3kWh trots att BMS visade betydlugt lägre. För mig tog det en månad, sedan visade BMS 98.4kWh vilket stämde väldigt bra med min beräkning.
Det kan mycket väl vara så att din BMS inte har full koll på batterikapaciteten.
Det är samma batterityp, 78.8 kWh.
Även den har en ny EPA-certifiering med ny räckvidd och oklar degrsderingströskel.
Jag har aldrig laddat den till 100%. Jag kanske borde testa det för att se om den kalibrerar sig.
Model Y LR AWD -24
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Vet inte vilken wikisida du menar men inprincip alla internetsidor, EV-info osv har helt fel. Tyvärr. Nästan all information om batterier är fel, tyvärr.
Model Y LR/P har samma 78.8kWh batteri total kapacitet som 3 LR/P från 2022.
(Det fanns ett mindre batteri en kort period 2021 på 3/Y LR.)
Det har aldrig funnits något 81-kWh batteri men det har funnits ett 82kWh batteri på 3/Y i USA, det finns kvar där än.
Det kan vara bra stt visa ytterhörnen på batteriet för Bms.
Jag laddade till 100% igår och körde ut till 1.5% (58mil plus sentry mode en rejäl heldag).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Det var denna https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_YAAKEE skrev: ↑18 aug 2024 19:40Vet inte vilken wikisida du menar men inprincip alla internetsidor, EV-info osv har helt fel. Tyvärr. Nästan all information om batterier är fel, tyvärr.
Model Y LR/P har samma 78.8kWh batteri total kapacitet som 3 LR/P från 2022.
(Det fanns ett mindre batteri en kort period 2021 på 3/Y LR.)
Det har aldrig funnits något 81-kWh batteri men det har funnits ett 82kWh batteri på 3/Y i USA, det finns kvar där än.
Men det är bra för min del att det är 78,8, för annars hade det varit rejält mycket mer degradering.
Låter rimligt. Jag tar och testar det vid tillfälle.
Tack igen!
Model Y LR AWD -24
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Ja, men den har fel såklart

MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
3P
Tidig 2020
12000 mil
68,6 kWh
Följer den normalkurvan för degradering?
Tidig 2020
12000 mil
68,6 kWh
Följer den normalkurvan för degradering?
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Ja, laddarman ~ 80% dagligdags så.
Kommer sannolikt inte hända specialt mycjet med degraderingen framöver, eller: inte speciellt fort iallafall.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Är frestande att dra på lite extra laddning nu när det är minuspriser på bränsle
Men jag försöker hålla mig till planen 55%
Har skaffat mig en S3XY commander så nu är det lite enklare att se batteriet kapacitet.

Men jag försöker hålla mig till planen 55%

Har skaffat mig en S3XY commander så nu är det lite enklare att se batteriet kapacitet.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Nu har äntligen fått till en långkörning med start på 100% och så avstämt efteråt.
Hoppas AAKE har tid att göra en bedömning.
Model Y LR 2022 som gått 95 800 km
Startade på 100 % och räckvidd 494 km
Beräkning batteri 73,9kWh
Körde cirka 4,5 timme och 372 km - två korta stopp byte förare.
Kom fram med 16% och räckvidd 79 km
Efter sov-läge i 45 minuter var det 17% och räckvidd på 84 km.
Bifogar också batteri status från TeslaFi efter dagens körning.
Hoppas AAKE har tid att göra en bedömning.
Model Y LR 2022 som gått 95 800 km
Startade på 100 % och räckvidd 494 km
Beräkning batteri 73,9kWh
Körde cirka 4,5 timme och 372 km - två korta stopp byte förare.
Kom fram med 16% och räckvidd 79 km
Efter sov-läge i 45 minuter var det 17% och räckvidd på 84 km.
Bifogar också batteri status från TeslaFi efter dagens körning.
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Mycket lik min bil, i skrivande stund 10.700 mil. YLR mars 2022.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Kanske en egen tråd men frågar här, kan man köra batteritest i service mode eller är det något för SC?
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Hade du månne dokumenterat levererad energi enligt ”resor”? Hade var bäst för att räkna kapacitet.Choke skrev: ↑21 sep 2024 15:37Nu har äntligen fått till en långkörning med start på 100% och så avstämt efteråt.
Hoppas AAKE har tid att göra en bedömning.
Model Y LR 2022 som gått 95 800 km
Startade på 100 % och räckvidd 494 km
Beräkning batteri 73,9kWh
Körde cirka 4,5 timme och 372 km - två korta stopp byte förare.
Kom fram med 16% och räckvidd 79 km
Efter sov-läge i 45 minuter var det 17% och räckvidd på 84 km.
Bifogar också batteri status från TeslaFi efter dagens körning.
Skärmavbild 2024-09-21 kl. 15.00.32.pngSkärmavbild 2024-09-21 kl. 15.00.54.png
Bilen borde ha “62kWh sedan sista laddning”
(62.1kwh för att vara exakt).
Man kan räkna Wh/km x snitt sedan sista laddning för att få ett mer exakt värde på levererad energi.
BMS beräknsr kapaciteten till 73.9kWh men underskattar kapaciteten litegran.
Bilen trodde att 62kWh var = 84% men det var bara 83% (vilket vi ser efter att bilen vilat).
Den riktiga kapaciteten ligger alltså på ungefär 74.8 kWh.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Det går att göra, men Tesla ljuger för oss med det testet. Bilarna visar alltid ~ 3% mindre degradering än den verkliga.
Frågar man mig så är batteritestet inget Trsla generellt använder. De kör med canbusdata direkt från batteriets BMS. Jag påstår att det hr testet är planterat så att ägare ”råkar” få veta att det finns och kan köra testet själv.
Eftersom testet underdriver degraderingen blir det frid och fröjd då ägaren blir nöjd.
Om du vill göra testet, gör först en beräkning av vad BMS räknar på för kapacitet. Den gör det rätt bra, det är tex grunden för att räkna ut en navigering och när du behöver ladda osv. Stämmer oftast rätt bra.
Man använder energigrafen, googla/sök på det här på teslaclubsweden.
Man använder energigrafen, sedan jämför vi med bilens original batterikapacitet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Nej, jag missade att notera "resor" - så jag gjorde en ny kontroll igår när jag körde hem:AAKEE skrev: ↑21 sep 2024 17:20Hade du månne dokumenterat levererad energi enligt ”resor”? Hade var bäst för att räkna kapacitet.Choke skrev: ↑21 sep 2024 15:37Nu har äntligen fått till en långkörning med start på 100% och så avstämt efteråt.
Hoppas AAKE har tid att göra en bedömning.
Model Y LR 2022 som gått 95 800 km
Startade på 100 % och räckvidd 494 km
Beräkning batteri 73,9kWh
Körde cirka 4,5 timme och 372 km - två korta stopp byte förare.
Kom fram med 16% och räckvidd 79 km
Efter sov-läge i 45 minuter var det 17% och räckvidd på 84 km.
Bifogar också batteri status från TeslaFi efter dagens körning.
Skärmavbild 2024-09-21 kl. 15.00.32.pngSkärmavbild 2024-09-21 kl. 15.00.54.png
Bilen borde ha “62kWh sedan sista laddning”
(62.1kwh för att vara exakt).
Man kan räkna Wh/km x snitt sedan sista laddning för att få ett mer exakt värde på levererad energi.
BMS beräknsr kapaciteten till 73.9kWh men underskattar kapaciteten litegran.
Bilen trodde att 62kWh var = 84% men det var bara 83% (vilket vi ser efter att bilen vilat).
Den riktiga kapaciteten ligger alltså på ungefär 74.8 kWh.
4 timmar 10 minuters körning blev 358 km, snitthastighet 87km/h med 51,75 kWh förbrukning med snitt 145 Wh/km
Startade med 100 % - 495 km
"Resor" visade 146x506=73,8kWh
När jag kom hem:
24% - 119 km
"Resor" 135 x 132 /0,24 = 74,2kWh
Vila med sömn i 30 minuter
26% 128 km
"Resor" 135x141 /0,26 = 73,2kWh
Märkligt att procenten ökade men inte distansen ? Är det kanske normalt?
Är inte riktigt med på vad du menar med "Man kan räkna Wh/km x snitt sedan sista laddning för att få ett mer exakt värde på levererad energi."
Tack AAKEE för dina ovärderliga kunskaper om batterier!
Med vänlig hälsning,
Choke
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
358 x 145 = 51.91 kwh.Choke skrev: ↑23 sep 2024 13:35Nej, jag missade att notera "resor" - så jag gjorde en ny kontroll igår när jag körde hem:AAKEE skrev: ↑21 sep 2024 17:20Hade du månne dokumenterat levererad energi enligt ”resor”? Hade var bäst för att räkna kapacitet.Choke skrev: ↑21 sep 2024 15:37Nu har äntligen fått till en långkörning med start på 100% och så avstämt efteråt.
Hoppas AAKE har tid att göra en bedömning.
Model Y LR 2022 som gått 95 800 km
Startade på 100 % och räckvidd 494 km
Beräkning batteri 73,9kWh
Körde cirka 4,5 timme och 372 km - två korta stopp byte förare.
Kom fram med 16% och räckvidd 79 km
Efter sov-läge i 45 minuter var det 17% och räckvidd på 84 km.
Bifogar också batteri status från TeslaFi efter dagens körning.
Skärmavbild 2024-09-21 kl. 15.00.32.pngSkärmavbild 2024-09-21 kl. 15.00.54.png
Bilen borde ha “62kWh sedan sista laddning”
(62.1kwh för att vara exakt).
Man kan räkna Wh/km x snitt sedan sista laddning för att få ett mer exakt värde på levererad energi.
BMS beräknsr kapaciteten till 73.9kWh men underskattar kapaciteten litegran.
Bilen trodde att 62kWh var = 84% men det var bara 83% (vilket vi ser efter att bilen vilat).
Den riktiga kapaciteten ligger alltså på ungefär 74.8 kWh.
4 timmar 10 minuters körning blev 358 km, snitthastighet 87km/h med 51,75 kWh förbrukning med snitt 145 Wh/km
Startade med 100 % - 495 km
"Resor" visade 146x506=73,8kWh
När jag kom hem:
24% - 119 km
"Resor" 135 x 132 /0,24 = 74,2kWh
Vila med sömn i 30 minuter
26% 128 km
"Resor" 135x141 /0,26 = 73,2kWh
Märkligt att procenten ökade men inte distansen ? Är det kanske normalt?
Är inte riktigt med på vad du menar med "Man kan räkna Wh/km x snitt sedan sista laddning för att få ett mer exakt värde på levererad energi."
Tack AAKEE för dina ovärderliga kunskaper om batterier!
Med vänlig hälsning,
Choke
51.91 kWh / 0.74 (74% verkligt förbrukat) = 70.15kWh, exklusive buffern så 70.15/0.955 = 73.5 kWh kapacitet.
Skillnaden mot förra gången beror mest troligt på att vi bara har hela procent att räkna med samt att jag tog deltat i range som underlag för levererad energi.
Eftersom SOC steg vid vila så innebär det att batteriet har bättre kapacitet än BMS beräkning.
Resor = du menar energigrafen, där blir det avrundningsfel med låg SOC.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Vilken range visar din bil med 100% (eller 80 eller 90%) ?mussla skrev: ↑18 aug 2024 09:34Tack! Jag får vänja mig vid tanken på att det är normalt att det degraderar. Bilen är ny från i Februari och har väldigt sällan stått med mer än 54% laddning. Jag förstår det som att det degraderar mest i början också.AAKEE skrev: ↑17 aug 2024 23:51mussla skrev: ↑17 aug 2024 15:40Tack! Det var ju enkelt att räkna ut. Min Model Y long range 24 har med SOC 51 % 76 kW om jag räknar enligt post 1. Men jag vet inte hur jag skall tolka det. Hur mycket batteri hade min bil som ny?
76 kWh
Nykapaciteten är 78.8kWh.
Just detta batteri brukar toppa 79kWh, så du ligger på ~3.5% degradering mot nykapacitet.
Helt normalt!
Får hålla lite koll på hur det utvecklas.
Senast redigerad av AAKEE, redigerad totalt 1 gånger.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Jag gissar på att den visar 100% (eller 80 eller 90%)
Förlåt, jag kunde inte låta bli. Det är ju ändå fredag.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Tack AAKEE,AAKEE skrev: ↑23 sep 2024 14:59358 x 145 = 51.91 kwh.Choke skrev: ↑23 sep 2024 13:35Nej, jag missade att notera "resor" - så jag gjorde en ny kontroll igår när jag körde hem:AAKEE skrev: ↑21 sep 2024 17:20Hade du månne dokumenterat levererad energi enligt ”resor”? Hade var bäst för att räkna kapacitet.Choke skrev: ↑21 sep 2024 15:37Nu har äntligen fått till en långkörning med start på 100% och så avstämt efteråt.
Hoppas AAKE har tid att göra en bedömning.
Model Y LR 2022 som gått 95 800 km
Startade på 100 % och räckvidd 494 km
Beräkning batteri 73,9kWh
Körde cirka 4,5 timme och 372 km - två korta stopp byte förare.
Kom fram med 16% och räckvidd 79 km
Efter sov-läge i 45 minuter var det 17% och räckvidd på 84 km.
Bifogar också batteri status från TeslaFi efter dagens körning.
Skärmavbild 2024-09-21 kl. 15.00.32.pngSkärmavbild 2024-09-21 kl. 15.00.54.png
Bilen borde ha “62kWh sedan sista laddning”
(62.1kwh för att vara exakt).
Man kan räkna Wh/km x snitt sedan sista laddning för att få ett mer exakt värde på levererad energi.
BMS beräknsr kapaciteten till 73.9kWh men underskattar kapaciteten litegran.
Bilen trodde att 62kWh var = 84% men det var bara 83% (vilket vi ser efter att bilen vilat).
Den riktiga kapaciteten ligger alltså på ungefär 74.8 kWh.
4 timmar 10 minuters körning blev 358 km, snitthastighet 87km/h med 51,75 kWh förbrukning med snitt 145 Wh/km
Startade med 100 % - 495 km
"Resor" visade 146x506=73,8kWh
När jag kom hem:
24% - 119 km
"Resor" 135 x 132 /0,24 = 74,2kWh
Vila med sömn i 30 minuter
26% 128 km
"Resor" 135x141 /0,26 = 73,2kWh
Märkligt att procenten ökade men inte distansen ? Är det kanske normalt?
Är inte riktigt med på vad du menar med "Man kan räkna Wh/km x snitt sedan sista laddning för att få ett mer exakt värde på levererad energi."
Tack AAKEE för dina ovärderliga kunskaper om batterier!
Med vänlig hälsning,
Choke
51.91 kWh / 0.74 (74% verkligt förbrukat) = 70.15kWh, exklusive buffern så 70.15/0.955 = 73.5 kWh kapacitet.
Skillnaden mot förra gången beror mest troligt på att vi bara har hela procent att räkna med samt att jag tog deltat i range som underlag för levererad energi.
Eftersom SOC steg vid vila så innebär det att batteriet har bättre kapacitet än BMS beräkning.
Resor = du menar energigrafen, där blir det avrundningsfel med låg SOC.
Ja det var i energigrafen jag menade med "resor"
Så jag kan väl leva med att det är normal degradering:-)
Choke
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
- enoch85
- Teslaägare
- Inlägg: 487
- Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Jag kan inte längre skryta med "Unicorn" iaf... Helt chockade över förlusten sedan jag passerat 5000 mil.
M3LR.
Uttagen augusti 2022.
Nuvarande mätarställning: 56973 km
M3LR.
Uttagen augusti 2022.
Nuvarande mätarställning: 56973 km
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Det är många som tappat range det senaste.
Tesla har väl öppet sagt att beräkningen av kapaciteten skulle bli bättre med en uppdatering ?
Det har funnits ett gäng bilar som visar för hög range, med risken att bli ståendes.
Äldre S har haft en sörskikt hög procentsats bilar som stannat före 0% trots art det egentligen ska finnas några kWh stt köra på under noll.
Det är inte säkert att Teslas nya mjukvara räknar rätt, det skulle kunna vara frågan om för mycket ”nedräkning”.
Din BMS kan vara off också…
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- enoch85
- Teslaägare
- Inlägg: 487
- Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Laddade till 97% idag. Tänkte ladda 100% på söndag. Får se vad det ger.AAKEE skrev: ↑10 okt 2024 19:29Det är många som tappat range det senaste.
Tesla har väl öppet sagt att beräkningen av kapaciteten skulle bli bättre med en uppdatering ?
Det har funnits ett gäng bilar som visar för hög range, med risken att bli ståendes.
Äldre S har haft en sörskikt hög procentsats bilar som stannat före 0% trots art det egentligen ska finnas några kWh stt köra på under noll.
Det är inte säkert att Teslas nya mjukvara räknar rätt, det skulle kunna vara frågan om för mycket ”nedräkning”.
Din BMS kan vara off också…
Mjukvara skulle ju förklara saken.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4117
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Man bör ta grafen med en stor nypa salt, orealistikt mycket upp och orealistiskt ner ibland.enoch85 skrev: ↑10 okt 2024 19:48Laddade till 97% idag. Tänkte ladda 100% på söndag. Får se vad det ger.AAKEE skrev: ↑10 okt 2024 19:29Det är många som tappat range det senaste.
Tesla har väl öppet sagt att beräkningen av kapaciteten skulle bli bättre med en uppdatering ?
Det har funnits ett gäng bilar som visar för hög range, med risken att bli ståendes.
Äldre S har haft en sörskikt hög procentsats bilar som stannat före 0% trots art det egentligen ska finnas några kWh stt köra på under noll.
Det är inte säkert att Teslas nya mjukvara räknar rätt, det skulle kunna vara frågan om för mycket ”nedräkning”.
Din BMS kan vara off också…
Mjukvara skulle ju förklara saken.![]()
Tror denna gröna linje stämmer bättre med verklig kapacitet.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
- enoch85
- Teslaägare
- Inlägg: 487
- Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Re: Batteridegradering modellår 2019/20/21/22
Då är nästa fråga, bör jag vara nöjd med dryga 4% degradering vid 5700 mil och 2 år?Tellus skrev: ↑10 okt 2024 20:03Man bör ta grafen med en stor nypa salt, orealistikt mycket upp och orealistiskt ner ibland.enoch85 skrev: ↑10 okt 2024 19:48Laddade till 97% idag. Tänkte ladda 100% på söndag. Får se vad det ger.AAKEE skrev: ↑10 okt 2024 19:29Det är många som tappat range det senaste.
Tesla har väl öppet sagt att beräkningen av kapaciteten skulle bli bättre med en uppdatering ?
Det har funnits ett gäng bilar som visar för hög range, med risken att bli ståendes.
Äldre S har haft en sörskikt hög procentsats bilar som stannat före 0% trots art det egentligen ska finnas några kWh stt köra på under noll.
Det är inte säkert att Teslas nya mjukvara räknar rätt, det skulle kunna vara frågan om för mycket ”nedräkning”.
Din BMS kan vara off också…
Mjukvara skulle ju förklara saken.![]()
Tror denna gröna linje stämmer bättre med verklig kapacitet.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld