Ansluta Toolbox3 till TMS.
Moderator: Redaktion
Ansluta Toolbox3 till TMS.
Hej
Jag har ett problem med min Tesla Model S tidig 2014. En person ska remote koppla upp sig mot min dator och köra Tesla toolbox 3. För att förbereda så hade jag tänkt testa anslutningen till bilen, men har stött på problem…
Följande har jag gjort… Syftet är att säkra att alla kommunikation funkar mot bilen innan personen som har toolbox3 konto ska koppla upp sig mot min datorn och använda tesla toolbox.
# 1
Jag har köpt en kabel och kopplat in den i bilen. Anslutningen sitter innanför dörren på vänster sida under en panel. Visare så har jag satt bilen i serviceläge och gjort “gateway unlock”. Jag kan konstatera att det är länk på nätverkskabeln mellan datorn och bilen.
# 2
Jag har läst att bilen har IP adresser i rang:et 192.168.90.0/24. Närmare bestämt
192.168.90.60 - Modem & Tuner
192.168.90.100 - Center console (på port 8080)
192.168.90.101 - Dashboard & nav
192.168.90.102 - Other pheriphals
192.168.90.103 - auto pilot
192.168.90.105 - backup autopilot pilot
Så jag har satt nätverksanslutningen på datorsidan mot bilen på en random ledig address. Jag tog 192.168.90.27 och valde en nätmask som täcker hela detta område (/24 eller 255.255.255.0 vilket är samma sak).
# 3
Så… Nu har jag nätverkslänk samt har satt en IP på datorn som ska stämma för att kunna kommunicera med bilen. Tyvärr så har jag en windowsdator som inte har så mycket verktyg att kunna sniffa adresser och portar. Men jag kan konstatera att ingen av bilens IPadresser svarar på ping. Inte heller kan man med webbläsaren köra mot http://192.168.90.100:8080 eller https://192.168.90.100:8080 vilket man ska kunna göra för att verifiera anslutningen och få upp information från center console.
FRÅGA
Stämmer verkligen informationen på nätet att detta ska fungera?
Kan denna typ av åtkomst ha fungerat förut, men försvunnit med en Tesla update?
Eller har jag missat något?
Kommer toolbox att kunna koppla upp sig ändå? Kanske kommunicerar inte toolbox med TCP/IP
En avslutande fundering… Läste på ett ställe att man ev numera behövde någon form av proxy för att komma åt bilen… Vad jag läst så finns den proxyn med i toolbox. En gissning är då att den proxyn i toolbox kanske hämtar ett klient certifikat från Tesla och presenterar det för nätverksporten i bilen. En gissning är alltså att Tesla infört 802.1X nätverkautentisering. Det skulle kunna förklara att porten är död när jag provar.
Någon som vet ?
Tack på förhand
//Tommy
Jag har ett problem med min Tesla Model S tidig 2014. En person ska remote koppla upp sig mot min dator och köra Tesla toolbox 3. För att förbereda så hade jag tänkt testa anslutningen till bilen, men har stött på problem…
Följande har jag gjort… Syftet är att säkra att alla kommunikation funkar mot bilen innan personen som har toolbox3 konto ska koppla upp sig mot min datorn och använda tesla toolbox.
# 1
Jag har köpt en kabel och kopplat in den i bilen. Anslutningen sitter innanför dörren på vänster sida under en panel. Visare så har jag satt bilen i serviceläge och gjort “gateway unlock”. Jag kan konstatera att det är länk på nätverkskabeln mellan datorn och bilen.
# 2
Jag har läst att bilen har IP adresser i rang:et 192.168.90.0/24. Närmare bestämt
192.168.90.60 - Modem & Tuner
192.168.90.100 - Center console (på port 8080)
192.168.90.101 - Dashboard & nav
192.168.90.102 - Other pheriphals
192.168.90.103 - auto pilot
192.168.90.105 - backup autopilot pilot
Så jag har satt nätverksanslutningen på datorsidan mot bilen på en random ledig address. Jag tog 192.168.90.27 och valde en nätmask som täcker hela detta område (/24 eller 255.255.255.0 vilket är samma sak).
# 3
Så… Nu har jag nätverkslänk samt har satt en IP på datorn som ska stämma för att kunna kommunicera med bilen. Tyvärr så har jag en windowsdator som inte har så mycket verktyg att kunna sniffa adresser och portar. Men jag kan konstatera att ingen av bilens IPadresser svarar på ping. Inte heller kan man med webbläsaren köra mot http://192.168.90.100:8080 eller https://192.168.90.100:8080 vilket man ska kunna göra för att verifiera anslutningen och få upp information från center console.
FRÅGA
Stämmer verkligen informationen på nätet att detta ska fungera?
Kan denna typ av åtkomst ha fungerat förut, men försvunnit med en Tesla update?
Eller har jag missat något?
Kommer toolbox att kunna koppla upp sig ändå? Kanske kommunicerar inte toolbox med TCP/IP
En avslutande fundering… Läste på ett ställe att man ev numera behövde någon form av proxy för att komma åt bilen… Vad jag läst så finns den proxyn med i toolbox. En gissning är då att den proxyn i toolbox kanske hämtar ett klient certifikat från Tesla och presenterar det för nätverksporten i bilen. En gissning är alltså att Tesla infört 802.1X nätverkautentisering. Det skulle kunna förklara att porten är död när jag provar.
Någon som vet ?
Tack på förhand
//Tommy
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Ansluta Toolbox3 till TMS.
Jag har för mig att man för äldre S/X måste installera en gateway/proxy av något slag på den PC som skall ansluta.
Det ska finnas information på service-sidan om detta.
/fth
Det ska finnas information på service-sidan om detta.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
P.S. jag såg att du uppdaterat ditt inlägg, som jag minns så ingår inte proxy i Toolbox, den måste installeras separat.
/fth
/fth
- fth
- Teslaägare
Här finns det mer info om ”Toolbox Proxy”:
https://service.tesla.com/docs/ModelS/S ... SK_TROUBLE
/fth
https://service.tesla.com/docs/ModelS/S ... SK_TROUBLE
/fth
- fth
- Teslaägare
Du måste dock kunna logga in, dvs ha Toolbox-abonnemang, för att ladda ned proxy-appen, kanske personen som skall hjälpa dig kan skicka den till dig?
/fth
/fth
Tack så mycket för ditt svar! Då vet jag att man behöver en proxy för att ansluta.
- fth
- Teslaägare
Du behöver nog som sagt fortfarande Toolbox proxy, men en detalj är att du enligt instruktionerna skall sätta IP-adressen för ethernet-kortet till 192.168.90.125 (inte .27 som du verkar ha gjort).
Det är nog värt att ändra detta direkt så att du inte fastnar på det om/när du väl får tillgång till proxy.
/fth
Det är nog värt att ändra detta direkt så att du inte fastnar på det om/när du väl får tillgång till proxy.
/fth
Personen som ska hjälpa dig kommer troligtvis lösa detta. Skriv gärna här hur det går när ni testat. Jag fick som sagt hjälp själv (av samma person) och det var inga problem att ansluta till bilen. Det enda jag gjorde var att ansluta kabeln mellan bil och dator 

Tack för alla tips och all hjälp!
Nu har saken löst sej!
Det blev till slut så att jag betalade för en månads Toolbox3. När vi fått kommunikationen att fungera och installerat proxyn (inga stora problem med det, tack vare hjälpen här) så fanns det en meny i Toolbox, se bild, där man kunde ”Clear:a” BMS:ens felkod som låg kvar sedan sensorledningen till en cellgrupp i HV-batteriet lossnat. Denna felkod ligger kvar efter det att felet lagats, och måste nollställas i Toolbox.
Det dröjde en stund, sedan klickade kontaktorerna till och hela bilen fungerade som vanligt! Körning, laddning, luftfjädring, ja allt! Härlig känsla!
Kvar ligger en varning i appen, GTW_w125_dcdc…., se bild 2. Någon som känner igen detta, och vad man kan göra?
Den verkar inte ha någon betydelse för bilen, inget som märks i alla fall.
Nu har saken löst sej!
Det blev till slut så att jag betalade för en månads Toolbox3. När vi fått kommunikationen att fungera och installerat proxyn (inga stora problem med det, tack vare hjälpen här) så fanns det en meny i Toolbox, se bild, där man kunde ”Clear:a” BMS:ens felkod som låg kvar sedan sensorledningen till en cellgrupp i HV-batteriet lossnat. Denna felkod ligger kvar efter det att felet lagats, och måste nollställas i Toolbox.
Det dröjde en stund, sedan klickade kontaktorerna till och hela bilen fungerade som vanligt! Körning, laddning, luftfjädring, ja allt! Härlig känsla!
Kvar ligger en varning i appen, GTW_w125_dcdc…., se bild 2. Någon som känner igen detta, och vad man kan göra?
Den verkar inte ha någon betydelse för bilen, inget som märks i alla fall.
Kul att det löste sig! Skriv gärna ner en kortare beskrivning hur man gör för att få igång toolbox 3. Nog många som är intresserade av det!Tyht68 skrev: ↑10 nov 2024 21:37Tack för alla tips och all hjälp!
Nu har saken löst sej!
Den verkar inte ha någon betydelse för bilen, inget som märks i alla fall.IMG_1222.jpeg
IMG_1221.jpeg
Angående felkoden w125 så kan det kanske lösa sig genom att gå in i service mode och uppdatera alla modulerna. Var ett tag sedan jag gjorde det och har inte gjort det för denna felkod själv. Men borde kunna lösas på detta sätt.
Uppdatering löste problemet. Tack!
En liten vägledning i Toolbox kommer.
En liten vägledning i Toolbox kommer.
Aldrig får man vara riktigt glad...Efter ett par hundra mil dök felet upp igen. Efter en hastig passage över en skumpig järnvägsövergång gick bilen visserligen att köra, men efter att den stängts av gick det inte att lägga in drive igen. Samma felkoder som tidigare. Scan my Tesla visade visserligen ingen ojämn cellspänning, men misstankarna var så starka att batteriet plockades ner och öppnades. Den sensorledning som tidigare var problemet glappade nu i sin fastsättning. Vi hittade den gången inget bra sätt att fästa den tunna sensorledningen i den tjocka aluminiumplattan. Efter några fruktlösa försök med punksvets, lödning och annat så klippte vi helt enkelt ett snitt i en "läpp" på aluminiumplattan, lade sensorledningen i snittet och klämde ihop med polygripen. Det var denna idé som inte var helt 100, sensorledningen var nu lite lös och glappade........
Efter lite googlande fortsatte vi på lödspåret, då vi läste att det går att löda koppar mot ALU om man droppar på motorolja när man värmer och löder. Det lät suspekt men var värt att prova. Efter mycket värmande gick det att få en, visserligen ful, men fungerande lödning.
Det ser ut som en typisk kallödning på skitigt underlag, se bild, men både lödpärla och sensorledning siter faktiskt stadigt fast i aluplattan. Vår 100W lödkolv var egentligen för klen. 2-300W rekommenderas ( aluplattan suger mycket värme).
Sätta Modulen på plats igen. Skruva ihop Batteripacket. Lyfta på plats. Lufta. Betala för Toolbox3 ( MYCKET billigare nu). Nollställa felkoderna (visar bild på vilken meny det är).
Och nu rullar vi igen!
Efter lite googlande fortsatte vi på lödspåret, då vi läste att det går att löda koppar mot ALU om man droppar på motorolja när man värmer och löder. Det lät suspekt men var värt att prova. Efter mycket värmande gick det att få en, visserligen ful, men fungerande lödning.
Det ser ut som en typisk kallödning på skitigt underlag, se bild, men både lödpärla och sensorledning siter faktiskt stadigt fast i aluplattan. Vår 100W lödkolv var egentligen för klen. 2-300W rekommenderas ( aluplattan suger mycket värme).
Sätta Modulen på plats igen. Skruva ihop Batteripacket. Lyfta på plats. Lufta. Betala för Toolbox3 ( MYCKET billigare nu). Nollställa felkoderna (visar bild på vilken meny det är).
Och nu rullar vi igen!