För mig (40 bast i ett fint villaområde i Stockholm) kostar försäkringen 440 kr. Så det blir typ 6050 kr. Då finns det billigare alternativ med mer utrustning i denna storleksklass.TorbenTorben skrev: ↑10 okt 2024 08:18GustavG skrev: ↑09 okt 2024 16:14Funnits liknande deals länge. Bilen är typ helt utan utrustning. Lägger man på 500 mil och lite basic utrustning så är man uppe i nästan 6k och sen försäkring på det så nästan 6500.TorbenTorben skrev: ↑09 okt 2024 08:33Enyaq 85 för 4925:- / mån
2025 lär det bli fina rabatter från alla elbilstillverkare.
https://www.blocket.se/annons/1001177403
Denna med 1500 mil inkl försäkring hamnar på 5860/mån och är relativt välutrustad.
https://www.blocket.se/annons/vastmanla ... 1001921243
Nu har vi en grym privatleasingkampanj på Skoda Enyaq iV85.
Pris från 5310:-/mån inkl. 1000mil per år och serviceavtal.
Köp till 500mil/år för ca 310:-/mån
Just nu ingår även följande:
Dragkrok (värde 10, 900:-)
Metalliclack (värde 9, 900:-)
Pluspaketet (värde 35, 000:-)
Neptun 20" lättmetallfälg (värde 7400:-)
Vinterpaketet (värde 3900:-)
Bästa privatleasing erbjudanden för stunden
Moderator: Redaktion
Re: Bästa privatleasing erbjudaned för stunden
-
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 20 aug 2024 13:40
Re: Bästa privatleasing erbjudaned för stunden
Försäkring kostade 224kr på mig, ge tips på bättre deals !!??GustavG skrev: ↑10 okt 2024 18:13För mig (40 bast i ett fint villaområde i Stockholm) kostar försäkringen 440 kr. Så det blir typ 6050 kr. Då finns det billigare alternativ med mer utrustning i denna storleksklass.TorbenTorben skrev: ↑10 okt 2024 08:18GustavG skrev: ↑09 okt 2024 16:14Funnits liknande deals länge. Bilen är typ helt utan utrustning. Lägger man på 500 mil och lite basic utrustning så är man uppe i nästan 6k och sen försäkring på det så nästan 6500.TorbenTorben skrev: ↑09 okt 2024 08:33Enyaq 85 för 4925:- / mån
2025 lär det bli fina rabatter från alla elbilstillverkare.
https://www.blocket.se/annons/1001177403
Denna med 1500 mil inkl försäkring hamnar på 5860/mån och är relativt välutrustad.
https://www.blocket.se/annons/vastmanla ... 1001921243
Nu har vi en grym privatleasingkampanj på Skoda Enyaq iV85.
Pris från 5310:-/mån inkl. 1000mil per år och serviceavtal.
Köp till 500mil/år för ca 310:-/mån
Just nu ingår även följande:
Dragkrok (värde 10, 900:-)
Metalliclack (värde 9, 900:-)
Pluspaketet (värde 35, 000:-)
Neptun 20" lättmetallfälg (värde 7400:-)
Vinterpaketet (värde 3900:-)
-
- Inlägg: 574
- Blev medlem: 13 apr 2019 09:29
Re: Bästa privatleasing erbjudaned för stunden
Här är jämförande tester av ID.3 med PTC-värmare vs Värmepump från 2020 resp 2021:WoomC skrev: ↑10 okt 2024 16:53Funderar på denna som en andrabil. Kommer främst köra kortare sträckor och ladda hemma via laddbox. Lite ny på elbil så undrar hur pass stor skillnad avsaknad av värmepump och att det enbart är fas 1 laddning gör i detta fallet? Den kommer stå på en pendelparkering och att förvärma kupén via app funkar väl oavsett?BEV[e-Rage] skrev: ↑05 okt 2024 21:35Nu finns även ID.3 Pure Edition till privatleasing från 3995:-/månad vilket just nu verkar vara 530:- mindre i månaden jämfört med Pro Edition.SwedishAdvocate skrev: ↑29 sep 2024 16:39Det kanske händer ngt med VW ID.3 nu på tisdag...
Se t.ex:
viewtopic.php?p=817289#p817289
https://carup.se/vw-dumpar-priset-pa-el ... -000-euro/
Pure har dock lite mindre nettokapacitet, lite lägre motoreffekt, lite lägre DC laddeffekt, enbart 1-fas AC laddning, ingen värmepump samt saknar Matrix LED strålkastarna och diverse annat ”lull-lull” enligt jämförelsefunktionen här: https://www.volkswagen.se/sv/bygg-din-bil.html
Vet dock ej om det är samma värmepump på nuvarande årsmodeller.
Re: Bästa privatleasing erbjudaned för stunden
Tack för svar!
Den kommer som sagt mest gå korta sträckor, ca 4-5 mil per dag, inkl lite förvärme av kupén om det är kallt ute. Då känns pure-versionen ganska passande som andrabil.
Den kommer som sagt mest gå korta sträckor, ca 4-5 mil per dag, inkl lite förvärme av kupén om det är kallt ute. Då känns pure-versionen ganska passande som andrabil.
-
- Inlägg: 574
- Blev medlem: 13 apr 2019 09:29
Re: Bästa privatleasing erbjudaned för stunden
Frågar du din närmaste VW återförsäljare (agent) så kan du anpassa beställningen med lite tillval om det är något specifikt du saknar i Pure Edition konfigurationen.
Dvs utöver det som listas på: https://privatleasing.volkswagen.se/til ... re_edition
Re: Bästa privatleasing erbjudaned för stunden
Tycker tex Xpeng G6 har en bättre deal. Liknande pris. Men bättre bil med mer utrustning.TorbenTorben skrev: ↑10 okt 2024 18:26Försäkring kostade 224kr på mig, ge tips på bättre deals !!??GustavG skrev: ↑10 okt 2024 18:13För mig (40 bast i ett fint villaområde i Stockholm) kostar försäkringen 440 kr. Så det blir typ 6050 kr. Då finns det billigare alternativ med mer utrustning i denna storleksklass.TorbenTorben skrev: ↑10 okt 2024 08:18GustavG skrev: ↑09 okt 2024 16:14Funnits liknande deals länge. Bilen är typ helt utan utrustning. Lägger man på 500 mil och lite basic utrustning så är man uppe i nästan 6k och sen försäkring på det så nästan 6500.TorbenTorben skrev: ↑09 okt 2024 08:33Enyaq 85 för 4925:- / mån
2025 lär det bli fina rabatter från alla elbilstillverkare.
https://www.blocket.se/annons/1001177403
Denna med 1500 mil inkl försäkring hamnar på 5860/mån och är relativt välutrustad.
https://www.blocket.se/annons/vastmanla ... 1001921243
Nu har vi en grym privatleasingkampanj på Skoda Enyaq iV85.
Pris från 5310:-/mån inkl. 1000mil per år och serviceavtal.
Köp till 500mil/år för ca 310:-/mån
Just nu ingår även följande:
Dragkrok (värde 10, 900:-)
Metalliclack (värde 9, 900:-)
Pluspaketet (värde 35, 000:-)
Neptun 20" lättmetallfälg (värde 7400:-)
Vinterpaketet (värde 3900:-)
Re: Bästa privatleasing erbjudaned för stunden
Det gick fort från "billigare" till "liknande pris". Frågan är om man ska jämföra Enyaqen (560 km wltp) med RWD standard range (435 km wltp) för 6195 kr/mån eller med RWD long range (570 km wltp) för 7095 kr/mån. Vill man dessutom ha dragkrok + annan färg än tråkig vit så är det 6663 kr/mån för RWD standard range och 7563 för RWD long range (+299 för drag och +169 för annan färg). Bättre bil och mer utrustning.. kanske det.. men knappast billigare. Personligen ser jag ingenting i utrustningsväg jag saknar på Enyaqen mer än möjligtvis uppgraderat ljudsystem, men det är upp till var och en att prioritera utifrån sina preferenser och behov.GustavG skrev: ↑10 okt 2024 23:25Tycker tex Xpeng G6 har en bättre deal. Liknande pris. Men bättre bil med mer utrustning.TorbenTorben skrev: ↑10 okt 2024 18:26Försäkring kostade 224kr på mig, ge tips på bättre deals !!??GustavG skrev: ↑10 okt 2024 18:13För mig (40 bast i ett fint villaområde i Stockholm) kostar försäkringen 440 kr. Så det blir typ 6050 kr. Då finns det billigare alternativ med mer utrustning i denna storleksklass.TorbenTorben skrev: ↑10 okt 2024 08:18
Denna med 1500 mil inkl försäkring hamnar på 5860/mån och är relativt välutrustad.
https://www.blocket.se/annons/vastmanla ... 1001921243
Nu har vi en grym privatleasingkampanj på Skoda Enyaq iV85.
Pris från 5310:-/mån inkl. 1000mil per år och serviceavtal.
Köp till 500mil/år för ca 310:-/mån
Just nu ingår även följande:
Dragkrok (värde 10, 900:-)
Metalliclack (värde 9, 900:-)
Pluspaketet (värde 35, 000:-)
Neptun 20" lättmetallfälg (värde 7400:-)
Vinterpaketet (värde 3900:-)
Re: Bästa privatleasing erbjudaned för stunden
Skodan måste ner rätt mycket mer i pris om de ska få upp försäljningen i de volymer de behöver inför och under nästa år. Kommer bli inressant. Ser framför mig ett rejält priskrig.Thunell skrev: ↑11 okt 2024 07:25Det gick fort från "billigare" till "liknande pris". Frågan är om man ska jämföra Enyaqen (560 km wltp) med RWD standard range (435 km wltp) för 6195 kr/mån eller med RWD long range (570 km wltp) för 7095 kr/mån. Vill man dessutom ha dragkrok + annan färg än tråkig vit så är det 6663 kr/mån för RWD standard range och 7563 för RWD long range (+299 för drag och +169 för annan färg). Bättre bil och mer utrustning.. kanske det.. men knappast billigare. Personligen ser jag ingenting i utrustningsväg jag saknar på Enyaqen mer än möjligtvis uppgraderat ljudsystem, men det är upp till var och en att prioritera utifrån sina preferenser och behov.GustavG skrev: ↑10 okt 2024 23:25Tycker tex Xpeng G6 har en bättre deal. Liknande pris. Men bättre bil med mer utrustning.TorbenTorben skrev: ↑10 okt 2024 18:26Försäkring kostade 224kr på mig, ge tips på bättre deals !!??GustavG skrev: ↑10 okt 2024 18:13För mig (40 bast i ett fint villaområde i Stockholm) kostar försäkringen 440 kr. Så det blir typ 6050 kr. Då finns det billigare alternativ med mer utrustning i denna storleksklass.TorbenTorben skrev: ↑10 okt 2024 08:18
Denna med 1500 mil inkl försäkring hamnar på 5860/mån och är relativt välutrustad.
https://www.blocket.se/annons/vastmanla ... 1001921243
Nu har vi en grym privatleasingkampanj på Skoda Enyaq iV85.
Pris från 5310:-/mån inkl. 1000mil per år och serviceavtal.
Köp till 500mil/år för ca 310:-/mån
Just nu ingår även följande:
Dragkrok (värde 10, 900:-)
Metalliclack (värde 9, 900:-)
Pluspaketet (värde 35, 000:-)
Neptun 20" lättmetallfälg (värde 7400:-)
Vinterpaketet (värde 3900:-)
Re: Bästa privatleasing erbjudaned för stunden
Känns som det börjat komma hyfsade erbjudanden nu på leasing.
Tror att 2025 då brakar det lös igen med galna erbjudanden.
Tror att 2025 då brakar det lös igen med galna erbjudanden.
Re: Bästa privatleasing erbjudaned för stunden
Jo. Sett bra erbjudanden på Cupra Tavascan tex. Men inte galna direkt.
Re: Bästa privatleasing erbjudaned för stunden
Håller med. Det är riktigt attraktivt och svårslaget erbjudande som Tesla har just nu året ut.Dreas89 skrev: ↑07 okt 2024 21:52Volkswagen har ju också precis börjat rulla ut ID7 Tourer så sakteliga med dom flesta på G kommande månader och nästa år.BEV[e-Rage] skrev: ↑07 okt 2024 18:34Enligt car.info var nyregistreringen av Volkswagens elbilar snarlik Teslas under Q3 fram till mitten av september. Svårt att konkurrera mot 0% i ränta..TorbenTorben skrev: ↑07 okt 2024 15:48Hoppas man kan få en ID4/5 GTX för runt 4500 till våren, bör vara rimligt med tanke på att försäljningen tagit tvärstopp för VW......BEV[e-Rage] skrev: ↑05 okt 2024 21:35Nu finns även ID.3 Pure Edition till privatleasing från 3995:-/månad vilket just nu verkar vara 530:- mindre i månaden jämfört med Pro Edition.SwedishAdvocate skrev: ↑29 sep 2024 16:39
Det kanske händer ngt med VW ID.3 nu på tisdag...
Se t.ex:
viewtopic.php?p=817289#p817289
https://carup.se/vw-dumpar-priset-pa-el ... -000-euro/
Pure har dock lite mindre nettokapacitet, lite lägre motoreffekt, lite lägre DC laddeffekt, enbart 1-fas AC laddning, ingen värmepump samt saknar Matrix LED strålkastarna och diverse annat ”lull-lull” enligt jämförelsefunktionen här: https://www.volkswagen.se/sv/bygg-din-bil.html![]()
Tesla hade sett en märkbart lägre försäljning om man inte kunde ”dopa” försäljningen på det sätt de gör.
Smart hanterat av Tesla också. De kan stödja försäljningen aktivt, men samtidigt utan att direkt sänka försäljningspriset. Märks att Tesla är lite smartare än andra tillverkare här.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Bästa privatleasing erbjudaned för stunden
Ja, VAGs VP verkar inte vara så speciellt effektiva. Inte alls i närheten av Teslas VP och octovalve (där gör det en betydligt större skillnad, och är bra mycket mer effektiva än VP på ID-bilarna).GustavG skrev: ↑10 okt 2024 18:09Värmepump gör nästan ingen skillnad alls. Ca 10% av nedgången. Säg att du har en bil med 40 mils räckvidd som går 30 mil på vintern. Då får du 10% längre räckvidd med värmepump dvs 1 mil extra.WoomC skrev: ↑10 okt 2024 16:53Funderar på denna som en andrabil. Kommer främst köra kortare sträckor och ladda hemma via laddbox. Lite ny på elbil så undrar hur pass stor skillnad avsaknad av värmepump och att det enbart är fas 1 laddning gör i detta fallet? Den kommer stå på en pendelparkering och att förvärma kupén via app funkar väl oavsett?BEV[e-Rage] skrev: ↑05 okt 2024 21:35Nu finns även ID.3 Pure Edition till privatleasing från 3995:-/månad vilket just nu verkar vara 530:- mindre i månaden jämfört med Pro Edition.SwedishAdvocate skrev: ↑29 sep 2024 16:39Det kanske händer ngt med VW ID.3 nu på tisdag...
Se t.ex:
viewtopic.php?p=817289#p817289
https://carup.se/vw-dumpar-priset-pa-el ... -000-euro/
Pure har dock lite mindre nettokapacitet, lite lägre motoreffekt, lite lägre DC laddeffekt, enbart 1-fas AC laddning, ingen värmepump samt saknar Matrix LED strålkastarna och diverse annat ”lull-lull” enligt jämförelsefunktionen här: https://www.volkswagen.se/sv/bygg-din-bil.html

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Bästa privatleasing erbjudaned för stunden
Tveksamt på den. Fortfarande knappt mätbar skillnad.martinot skrev: ↑12 okt 2024 16:52Ja, VAGs VP verkar inte vara så speciellt effektiva. Inte alls i närheten av Teslas VP och octovalve (där gör det en betydligt större skillnad, och är bra mycket mer effektiva än VP på ID-bilarna).GustavG skrev: ↑10 okt 2024 18:09Värmepump gör nästan ingen skillnad alls. Ca 10% av nedgången. Säg att du har en bil med 40 mils räckvidd som går 30 mil på vintern. Då får du 10% längre räckvidd med värmepump dvs 1 mil extra.WoomC skrev: ↑10 okt 2024 16:53Funderar på denna som en andrabil. Kommer främst köra kortare sträckor och ladda hemma via laddbox. Lite ny på elbil så undrar hur pass stor skillnad avsaknad av värmepump och att det enbart är fas 1 laddning gör i detta fallet? Den kommer stå på en pendelparkering och att förvärma kupén via app funkar väl oavsett?BEV[e-Rage] skrev: ↑05 okt 2024 21:35Nu finns även ID.3 Pure Edition till privatleasing från 3995:-/månad vilket just nu verkar vara 530:- mindre i månaden jämfört med Pro Edition.SwedishAdvocate skrev: ↑29 sep 2024 16:39
Det kanske händer ngt med VW ID.3 nu på tisdag...
Se t.ex:
viewtopic.php?p=817289#p817289
https://carup.se/vw-dumpar-priset-pa-el ... -000-euro/
Pure har dock lite mindre nettokapacitet, lite lägre motoreffekt, lite lägre DC laddeffekt, enbart 1-fas AC laddning, ingen värmepump samt saknar Matrix LED strålkastarna och diverse annat ”lull-lull” enligt jämförelsefunktionen här: https://www.volkswagen.se/sv/bygg-din-bil.html
Re: Bästa privatleasing erbjudaned för stunden
Jag vet inte om det handlar om smartare eller att de har mer pengar i kassan med bättre marginaler. De har också lättare att göra som de vill. Hade VW sänkt priset med över 150k över en natt hade det blivit bad will utan dess like.martinot skrev: ↑12 okt 2024 16:49Håller med. Det är riktigt attraktivt och svårslaget erbjudande som Tesla har just nu året ut.Dreas89 skrev: ↑07 okt 2024 21:52Volkswagen har ju också precis börjat rulla ut ID7 Tourer så sakteliga med dom flesta på G kommande månader och nästa år.BEV[e-Rage] skrev: ↑07 okt 2024 18:34Enligt car.info var nyregistreringen av Volkswagens elbilar snarlik Teslas under Q3 fram till mitten av september. Svårt att konkurrera mot 0% i ränta..TorbenTorben skrev: ↑07 okt 2024 15:48Hoppas man kan få en ID4/5 GTX för runt 4500 till våren, bör vara rimligt med tanke på att försäljningen tagit tvärstopp för VW......BEV[e-Rage] skrev: ↑05 okt 2024 21:35
Nu finns även ID.3 Pure Edition till privatleasing från 3995:-/månad vilket just nu verkar vara 530:- mindre i månaden jämfört med Pro Edition.
Pure har dock lite mindre nettokapacitet, lite lägre motoreffekt, lite lägre DC laddeffekt, enbart 1-fas AC laddning, ingen värmepump samt saknar Matrix LED strålkastarna och diverse annat ”lull-lull” enligt jämförelsefunktionen här: https://www.volkswagen.se/sv/bygg-din-bil.html![]()
Tesla hade sett en märkbart lägre försäljning om man inte kunde ”dopa” försäljningen på det sätt de gör.
Smart hanterat av Tesla också. De kan stödja försäljningen aktivt, men samtidigt utan att direkt sänka försäljningspriset. Märks att Tesla är lite smartare än andra tillverkare här.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4117
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Bästa privatleasing erbjudaned för stunden
Kan bli väldigt stor skillnad på räckvidd vintertid med effektiv värmepump om man kör stadstrafikGustavG skrev: ↑12 okt 2024 17:02Tveksamt på den. Fortfarande knappt mätbar skillnad.martinot skrev: ↑12 okt 2024 16:52Ja, VAGs VP verkar inte vara så speciellt effektiva. Inte alls i närheten av Teslas VP och octovalve (där gör det en betydligt större skillnad, och är bra mycket mer effektiva än VP på ID-bilarna).GustavG skrev: ↑10 okt 2024 18:09Värmepump gör nästan ingen skillnad alls. Ca 10% av nedgången. Säg att du har en bil med 40 mils räckvidd som går 30 mil på vintern. Då får du 10% längre räckvidd med värmepump dvs 1 mil extra.WoomC skrev: ↑10 okt 2024 16:53Funderar på denna som en andrabil. Kommer främst köra kortare sträckor och ladda hemma via laddbox. Lite ny på elbil så undrar hur pass stor skillnad avsaknad av värmepump och att det enbart är fas 1 laddning gör i detta fallet? Den kommer stå på en pendelparkering och att förvärma kupén via app funkar väl oavsett?BEV[e-Rage] skrev: ↑05 okt 2024 21:35
Nu finns även ID.3 Pure Edition till privatleasing från 3995:-/månad vilket just nu verkar vara 530:- mindre i månaden jämfört med Pro Edition.
Pure har dock lite mindre nettokapacitet, lite lägre motoreffekt, lite lägre DC laddeffekt, enbart 1-fas AC laddning, ingen värmepump samt saknar Matrix LED strålkastarna och diverse annat ”lull-lull” enligt jämförelsefunktionen här: https://www.volkswagen.se/sv/bygg-din-bil.html
Snitthastighet 30km/t
Förbrukning bil utan värme, en timme 150Wh x 30km = tot 4,5kWh
PTC värme 4 kWh, tot 8,5kWh på 30km
Tesla VP 1 kWh, tot 5,5 kWh på 30km (en timme)
Batterikapacitet 70 kWh
Räckvidd utan värme 47 mil
Med PTC värme 25 mil
Med VP 38 mil
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Re: Bästa privatleasing erbjudaned för stunden
829 000
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Re: Bästa privatleasing erbjudaned för stunden
ID7 GTX har aldrig sålts för något annat pris än 699 900kr så det blir en skev jämförelse. 10% får man inte heller, företag kan få 6% men privatpersoner 0%.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Re: Bästa privatleasing erbjudaned för stunden
Inte en chans att dendär uträkningen stämmer. Alla tester jag sett så är skillnaden ca 10% av tappet. Dvs tappar ev ptc 10 mils räckvidd så tappar en värmepump en mil mindre. Dvs knappt mätbar skillnadTellus skrev: ↑12 okt 2024 23:56Kan bli väldigt stor skillnad på räckvidd vintertid med effektiv värmepump om man kör stadstrafikGustavG skrev: ↑12 okt 2024 17:02Tveksamt på den. Fortfarande knappt mätbar skillnad.martinot skrev: ↑12 okt 2024 16:52Ja, VAGs VP verkar inte vara så speciellt effektiva. Inte alls i närheten av Teslas VP och octovalve (där gör det en betydligt större skillnad, och är bra mycket mer effektiva än VP på ID-bilarna).GustavG skrev: ↑10 okt 2024 18:09Värmepump gör nästan ingen skillnad alls. Ca 10% av nedgången. Säg att du har en bil med 40 mils räckvidd som går 30 mil på vintern. Då får du 10% längre räckvidd med värmepump dvs 1 mil extra.WoomC skrev: ↑10 okt 2024 16:53
Funderar på denna som en andrabil. Kommer främst köra kortare sträckor och ladda hemma via laddbox. Lite ny på elbil så undrar hur pass stor skillnad avsaknad av värmepump och att det enbart är fas 1 laddning gör i detta fallet? Den kommer stå på en pendelparkering och att förvärma kupén via app funkar väl oavsett?
Snitthastighet 30km/t
Förbrukning bil utan värme, en timme 150Wh x 30km = tot 4,5kWh
PTC värme 4 kWh, tot 8,5kWh på 30km
Tesla VP 1 kWh, tot 5,5 kWh på 30km (en timme)
Batterikapacitet 70 kWh
Räckvidd utan värme 47 mil
Med PTC värme 25 mil
Med VP 38 mil
Re: Bästa privatleasing erbjudaned för stunden
Inte på 699 vilket är det pris som alla köpt bilen för.
829 är ju ett papperspris som egentligen spelat ut sin rätt. Tesla har ju sålt bilar för 800 och över en natt kapat priset vilket gör att om 1 år står privatpersoner med krav på att täcka värdetappet mot företaget, om man har otur.
En bekant har det så, hans 2022a Model Y som dröjde 1 år köptes för 810k, landade i februari. Grannen plockade ut exakt samma bil för 150-200k mindre och fick den i mitten av Mars samma år
Den bekanta har i sina leasingpapper att går summan under x antal kronor så är han personligt skyldig att täcka mellanskillnaden. Ingår också en försäkring för just detta men ändå är vi i närheten av vad den också tar.
Han måste om 1 år få 340 för en Model Y 2022 och allt under det får han täcka själv
Re: Bästa privatleasing erbjudaned för stunden
Klart det är smart. Man kan få reat ut bilar med dessa räntesubventioner utan att just få ramaskrin i nyheterna om "hemska" prissänkningar som skett tidigare.
Ja, Tesla har tidigare haft höga marginaler de kunnat ta av. Har lyckats mycket bättre än VAG och andra traditionella biltillverkare att få ner tillverkningskostnaderna. Här slår de faktiskt de traditionella biltillverkarna på fingrarna med ny teknik med stora pressade delar som får ner produktionskostnaderna även på den mekaniska tillverkningen. Teslas överlägsenhet med produktionsteknik har bidragit till att de har utrymme för denna typ av kampanjer.
VAG har ju tvärt om schabblet bort sig med enormt ineffektiva processer gällande mjukvaruutvecklingen för deras elbilar som bidragit till att kraftigt minska deras (redan innan) tunnare marginaler. Är inte avundsjuk på VAG. De sitter i ett extremt jobbigt läge just nu.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Bästa privatleasing erbjudaned för stunden
Finns ju en anledning till att vissa utesluter Tesla som alternativ för leasing.martinot skrev: ↑13 okt 2024 10:37Klart det är smart. Man kan få reat ut bilar med dessa räntesubventioner utan att just få ramaskrin i nyheterna om "hemska" prissänkningar som skett tidigare.
Ja, Tesla har tidigare haft höga marginaler de kunnat ta av. Har lyckats mycket bättre än VAG och andra traditionella biltillverkare att få ner tillverkningskostnaderna. Här slår de faktiskt de traditionella biltillverkarna på fingrarna med ny teknik med stora pressade delar som får ner produktionskostnaderna även på den mekaniska tillverkningen. Teslas överlägsenhet med produktionsteknik har bidragit till att de har utrymme för denna typ av kampanjer.
VAG har ju tvärt om schabblet bort sig med enormt ineffektiva processer gällande mjukvaruutvecklingen för deras elbilar som bidragit till att kraftigt minska deras (redan innan) tunnare marginaler. Är inte avundsjuk på VAG. De sitter i ett extremt jobbigt läge just nu.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Bästa privatleasing erbjudaned för stunden
Här måste du ha blandat ihop saker och ting.
Under vintern/våren 2022 sänkte inte Tesla några priser på Model Y. Priserna höjdes.
Ingen Model Y har sänkts 200k. Den överlägset största sänkningen var för Model Y RS men den har aldrig kostat i närheten av 810k så det är uppenbarligen inte den modellen du pratar om.
Prissänkningarna på Long Range, som var den enda modellen som fanns vintern/våren 2022, var betydligt blygsammare när de väl kom kring årsskiftet 22/23. Så de prissänkningar på 150-200k du pratar om i början av 2022 stämmer inte med verkligheten.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Bästa privatleasing erbjudaned för stunden
Beställde 2022, levererades 2023.Nicke Nyfiken skrev: ↑13 okt 2024 13:14Här måste du ha blandat ihop saker och ting.
Under vintern/våren 2022 sänkte inte Tesla några priser på Model Y. Priserna höjdes.
Ingen Model Y har sänkts 200k. Den överlägset största sänkningen var för Model Y RS men den har aldrig kostat i närheten av 810k så det är uppenbarligen inte den modellen du pratar om.
Prissänkningarna på Long Range, som var den enda modellen som fanns vintern/våren 2022, var betydligt blygsammare när de väl kom kring årsskiftet 22/23. Så de prissänkningar på 150-200k du pratar om i början av 2022 stämmer inte med verkligheten.
139’ var det och sen började väl saker ingå mer också, eller så var det annan tidpunkt

- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Bästa privatleasing erbjudaned för stunden
Då var det vilseledande när du skrev "hans 2022a" "landade i februari"Dreas89 skrev: ↑13 okt 2024 13:22Beställde 2022, levererades 2023.Nicke Nyfiken skrev: ↑13 okt 2024 13:14Här måste du ha blandat ihop saker och ting.
Under vintern/våren 2022 sänkte inte Tesla några priser på Model Y. Priserna höjdes.
Ingen Model Y har sänkts 200k. Den överlägset största sänkningen var för Model Y RS men den har aldrig kostat i närheten av 810k så det är uppenbarligen inte den modellen du pratar om.
Prissänkningarna på Long Range, som var den enda modellen som fanns vintern/våren 2022, var betydligt blygsammare när de väl kom kring årsskiftet 22/23. Så de prissänkningar på 150-200k du pratar om i början av 2022 stämmer inte med verkligheten.
139’ var det och sen började väl saker ingå mer också, eller så var det annan tidpunkt![]()
Fick han bilen i februari -23 så var det inte en 2022a.
Jag känner inte till någon version av Model Y som kostat 810k som sänkts med 139k 150k eller 200k på ett bräde. Den enda version som sänkts över 100k är SR och den kostade som mest 699k.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015