Zaptec Go

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare

Zaptec Go

Inlägg av RareEarth »

Fick en Zaptec Go installerad idag genom Evify, med Sense lastbalansering. Jag hann inte testa innan installatörerna åkte och när jag testar första gången nu i kväll laddar den inte. Den lyser vitt innan inkoppling, och direkt när bilen kopplas in lyser den grönt. I Teslaappen står det "Laddningsfel - ingen ström".

Har rotat lite i Zaptecinställningarna och på ett ställe står det "Charging system circuit breaker 0A". Är det verkligen korrekt? Kan det vara felet eller har jag missat något annat uppenbart? Sense-dosan rapporterar rimliga värden på förbrukningen och jag hittar inget som tyder på att lastbalanseringen slagit på.
Användarvisningsbild
Panerai
Teslaägare

Re: Zaptec Go

Inlägg av Panerai »

Hej.

Hade liknande problem.
Det gick inte att få tag på vare sig Zaptec eller installatören...

Kolla vilket klockslag du har ställt in laddtiden på. D.v.s. när laddningen ska starta.

Jag hade ställt in den på mellan kl. 22.00 - 06.00 (då det för mig kostar 21 öre/kW att ladda) och när klockan blev 22.00 så startade laddningen.

Hoppas att det löser sig.
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare

Inlägg av RareEarth »

Den är inställd på APM, dvs lastbalansering tolkar jag det som. Ingen schemaläggning vad jag kan se.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Står det någon info här:
IMG_1030.jpeg
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

RareEarth skrev: 08 okt 2024 20:35
Fick en Zaptec Go installerad idag genom Evify, med Sense lastbalansering. Jag hann inte testa innan installatörerna åkte och när jag testar första gången nu i kväll laddar den inte. Den lyser vitt innan inkoppling, och direkt när bilen kopplas in lyser den grönt. I Teslaappen står det "Laddningsfel - ingen ström".

Har rotat lite i Zaptecinställningarna och på ett ställe står det "Charging system circuit breaker 0A". Är det verkligen korrekt? Kan det vara felet eller har jag missat något annat uppenbart? Sense-dosan rapporterar rimliga värden på förbrukningen och jag hittar inget som tyder på att lastbalanseringen slagit på.
Står 16A hos mig
IMG_9847.jpeg
3P 19.3 / $ Pläd 22.12 / YP 23.8 / Juniper AWD 25.6 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

Charging system circuit breaker 0A låter misstänkt, ändra den till 16A mha appen om det var en sån säkring du installerade och boxen är ensam på den säkringen.

Kolla vidare så du inte har eco mode påslaget (det ser man enklast i appen för där finns en knapp "eco"). Om du har eco mode på kommer det i bilen se ut som att du inte har nån ström tills eco mode slår på strömmen enligt det antal kWh du ställt in. Obs att laddningen kommer inte stoppas av eco mode utan fortsätter till din inställda laddgräns, så se till att antal kwh i eco mode stämmer med antal kwh upp till laddgränsen - jag fick av misstag 100% laddat varav de sista 20% på dyrtid pga att det inte framgick att eco mode inte stoppar laddning utan bara kan starta den.

Om eco mode är avslaget, kolla om du har autentisering påslagen men glömt autentisera. Hänglås-knappen i appen indikerar detta.

Ett annat scenario jag vet om när det står ingen ström med Zaptec Go är att strömmen på nån fas är 5A eller mindre vid trefasladdning eller 5A eller mindre på L1 vid enfasladdning. Jag är osäker på om du kan se det med apm faktiskt. Kontrollera hur det ser ut https://portal.zaptec.com under installations > din installation > settings > power management . Vilka siffror visas i vilka fält?

(Apm är zaptecs egna lastbalansering, skaffar man en annan lastbalanserare eller gör en själv är det manuellt läge som används. Det finns även tidsstyrning utan lastbalansering.)
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare

Inlägg av RareEarth »

Tack!

Charging system circuit breaker går inte att ändra vare sig i appen eller i portalen, det verkar sättas vid installationen.

Eco Mode är inte på. Autentisering är inte på.

Under Power Management visas Available Current 0A på alla faser. Det går inte att ändra. Förbrukningen på faserna är 1,5A just nu och huvudsäkringen är 20A, så det borde finnas 18,5 A tillgängligt.
agdzoo
Referralkod: ts.la/pierre541020

Inlägg av agdzoo »

Det är som Dinsdale skriver, att Zaptec Sense kräver minst 6A på alla faser för att laddningen ska starta. Om du tittar på förbrukningen på faserna via portalen så är den datan inte i realtid. Då är det bättre att stå nära Sense och använda appen för att titta på förbrukningen, eftersom den datan är mer exakt.

Jag tror också att Sense kontrollerar strömspikar vid olika intervaller, där det kan skilja några minuter mellan. Så om laddningen inte vill starta kan det bero på att någon fas har en strömspik på 14A eller mer, men när du tittar i portalen kan det visa att du har 10A ledigt på alla faser t.ex, eftersom datan där oftast släpar efter lite som sagt.

Du har inget i huset som kör igång lite då och då och drar mycket el till en början? T.ex kan avfuktare ge en snabb strömspik när de startar.

Om du inte får igång laddningen kan du skicka mig ett PM om du vill, med de autentiseringsuppgifter du kan generera om du aktiverar prenumerationen på Azure Service Bus-data i portalen. Jag har byggt en applikation som hämtar ut data i realtid, och via en graf kan man se belastningen på alla faser. Där kan man se om det finns kontinuerliga strömspikar vid intervaller som kan störa laddaren.
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare

Inlägg av RareEarth »

Problemet löst, det var som väntat Charging system circuit breaker som satts till 0A av installatören. Ska vara 16A. Evify fixade det remote.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare

Inlägg av Tellus »

Om man klickar i "fristående läge" så kan man ändra Ampere själv
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare

Inlägg av RareEarth »

OK, nästa fråga. I Teslaappen är maximal laddström 10A. Jag antar att det är något som kommuniceras till bilen från laddboxen, men jag hittar ingen inställning för det i Zaptec. Hur ställer jag max laddström till 16A?
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare

Inlägg av Dinsdale »

RareEarth skrev: 10 okt 2024 17:27
OK, nästa fråga. I Teslaappen är maximal laddström 10A. Jag antar att det är något som kommuniceras till bilen från laddboxen, men jag hittar ingen inställning för det i Zaptec. Hur ställer jag max laddström till 16A?
16A är max på säkringen som laddboxen är kopplad till (om du inte betalt extra för kraftigare kablage till laddboxen). Om du har en lastbalanserare inkopplad kommer teslan visa aktuellt maxvärde som lastbalanseraren skrivit. Det kan vara lägre än 16 men aldrig högre vid trefasladdning. Vid enfasladdning kan det vara högre, men aldrig mer än max på säkringen. Du kan se värdet gå upp och ner när bilen är ansluten och när den laddar. Går värdet ner under 6A kommer du få en irriterande notis "laddningen avbröts, kontrollera utrustningen om det är oväntat" eller nåt sånt. Strunta i den, laddningen kommer komma igång igen när det finns 6A eller mer.

Du kan själv välja att dra ner effekten i bilen till lägre värde än aktuellt max, men om du råkat göra det syns det genom att du får en pil åt höger för att höja om jag minns rätt. Så det går att se om man själv sänkt av misstag eller om det är lastbalanseraren som dragit ner (då kan man inte höja själv).
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare

Inlägg av RareEarth »

Så om jag inte får mer än 10 trots att det finns utrymme uppåt är det något fel på lastbalanseraren?
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare

Inlägg av Tellus »

Här kan man hos mig ställa in begränsning från 6-16A i 1A steg
IMG_9880.png
IMG_9883.png
agdzoo

Inlägg av agdzoo »

I fristående läge så kopplar man bort lastbalanseraren och därmed riskerar att överbelasta säkringarna.
agdzoo

Inlägg av agdzoo »

RareEarth skrev: 10 okt 2024 23:17
Så om jag inte får mer än 10 trots att det finns utrymme uppåt är det något fel på lastbalanseraren?
Jag tror inte att det är fel på lastbalanseraren. Se till att bilen är inställd på 16A under laddnings-/batteriinställningarna, kontrollera framför allt i bilen och inte i appen. Detta kan du ställa in innan du sätter i laddaren. Alternativt kan du schemalägga laddningen en timme framåt och sätta i laddaren, och sedan ställa in 16A i bilen för att vara helt säker på att inställningarna är korrekta inför den kommande laddningen.

Zaptec kommer inte att börja ladda med 16A från början. Laddsessionen startar med 9A då den kontrollerar eventuella strömspikar och begränsar laddningen vid behov. Efter 6-7 minuter görs en ny justering som höjer till 15A, och därefter höjs det till 16A efter ytterligare några minuter. Om det uppstår någon strömspik under denna tid kommer laddaren inte att skicka 16A utan kanske bara 10A. Detta borde dock justeras fram och tillbaka beroende på belastningen i huset.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare

Inlägg av Dinsdale »

RareEarth skrev: 10 okt 2024 23:17
Normalt sett betyder det att lastbalanseringen fungerar korrekt, under förutsättning att fristående läge som nämns i inlägget ovan är avstängt.

Kolla momentan förbrukning i zaptec sense - visar den att du drar 6A på nån fas?

Om du har 16A huvudsäkring, 16A laddboxsäkring och inte får mer än 10A vid trefasladdning betyder det att något annat drar 6A på en eller fler faser. Om en fas bara har 10A kan du inte nyttja mer än 10A på de andra faserna heller, så då blir max 10A vid trefasladdning.

Om du har 20A huvudsäkring, 16A laddboxsäkring och kan se på elmätaren att något annat i huset drar 6A är lastbalanseraren felinställd. Den tror att du har huvudsäkring 16A och drar bort 6A. Rätt är att den ska vara inställd på 20A och då bara dra bort 2A från 16A (du borde alltså få 14A till bilen). Kontakta evify om så är fallet så får de ändra. Obs att de skall ej ändra laddboxen från 16 till 20, bara lastbalanseraren från 16 till 20.
Samma om du har 25A huvudsäkring och ser att du har annan belastning 6A, då är det också fel huvudsäkring i lastbalanseraren.

Ytterligare ett alternativ är att lastbalanseraren tappat kopplingen till zaptecportalen så att det senaste värdet du fick nedskrivet var 10A, eller att den helt enkelt inte kopplats in öht (det var ju en ny installation som var felaktigt inställd på ett ställe, så varför inte fler?).
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare

Inlägg av Dinsdale »

Tellus skrev: 11 okt 2024 03:07
Här kan man hos mig ställa in begränsning från 6-16A i 1A steg
Du kan åstadkomma samma sak genom att gå in i portalen, aktivera manuell strömhantering och skriva in dina värden där.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare

Inlägg av Dinsdale »

agdzoo skrev: 11 okt 2024 15:12
Zaptec kommer inte att börja ladda med 16A från början. Laddsessionen startar med 9A då den kontrollerar eventuella strömspikar och begränsar laddningen vid behov. Efter 6-7 minuter görs en ny justering som höjer till 15A, och därefter höjs det till 16A efter ytterligare några minuter. Om det uppstår någon strömspik under denna tid kommer laddaren inte att skicka 16A utan kanske bara 10A. Detta borde dock justeras fram och tillbaka beroende på belastningen i huset.
Min Zaptec Go som jag styr lastbalanseringen på själv startar på 16A om den är inställd på det, likaså en annan jag har som styrs av Enegic. Är det möjligen beteendet hos Zaptec Sense, alltså Zaptecs egna lastbalanserare, som gör på det viset?
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
agdzoo

Inlägg av agdzoo »

Dinsdale skrev: 11 okt 2024 21:06
Min Zaptec Go som jag styr lastbalanseringen på själv startar på 16A om den är inställd på det, likaså en annan jag har som styrs av Enegic. Är det möjligen beteendet hos Zaptec Sense, alltså Zaptecs egna lastbalanserare, som gör på det viset?
Jag skulle ha varit mer tydlig. Helt korrekt, det gnäller Sense 🙂
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare

Inlägg av Dinsdale »

agdzoo skrev: 12 okt 2024 10:36
Dinsdale skrev: 11 okt 2024 21:06
Jag skulle ha varit mer tydlig. Helt korrekt, det gnäller Sense 🙂
Då beter sig Sense som Zaptecs tidigare lastbalanserare. Den kallades "apm" eller något. Den fungerade så att om det kom en effekttopp så fortsatte den bromsa väldigt länge efteråt, i väntan på en ny effekttopp. Det är bra för då slipper man tusentals notiser om att laddningen stoppats (om man har Tesla). Nackdelen är att man inte maxar effektuttaget. 6 min är ju trots allt 10% av en timme.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare

Inlägg av RareEarth »

Efter en del fipplande lutar jag åt att lastbalanseringen är feldesignad. Vi har en värmepump som ger en kort effekttopp när kompressorn startar. När det händer stoppar laddningen och ibland startar den aldrig igen. I natt hade jag ställt in bilen på att ladda med start 01.00, med laddgräns 55%. Igår när jag ställde in laddningen angavs maxström i Teslaappen till 16A. I morse angavs max laddström till 5A och laddningen hade avbrutits vid 45%. Så kan man ju inte ha det, man måste ju kunna lita på att bilen är laddad på morgonen.

Feltänket är att att Zaptec sätter en absolut gräns vid huvudsäkringens nominella ström. Dvs summan av bilens strömuttag och övrig förbrukning är 20A i mitt fall. Korrekt design hade varit att tillåta överström under kort tid precis som säkringen gör. En 20A säkring tål 50A under minst tre minuter och 200A under någon sekund, så det finns ingen anledning att styra ner laddströmmen pga korta effekttoppar.

Är det någon som vet om det finns en inställning för att tvinga laddaren att aldrig gå under 6A? Det hade löst problemet att bilen slutar ladda helt i alla fall. Annars får jag helt enkelt koppla ur lastbalanseringen och justera laddströmmen manuellt i stället. Jag vet ju sedan tidigare att det alltid går att köra minst 10A laddström under alla förhållanden.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare

Inlägg av Dinsdale »

RareEarth skrev: 13 okt 2024 10:09
Efter en del fipplande lutar jag åt att lastbalanseringen är feldesignad. Vi har en värmepump som ger en kort effekttopp när kompressorn startar. När det händer stoppar laddningen och ibland startar den aldrig igen. I natt hade jag ställt in bilen på att ladda med start 01.00, med laddgräns 55%. Igår när jag ställde in laddningen angavs maxström i Teslaappen till 16A. I morse angavs max laddström till 5A och laddningen hade avbrutits vid 45%. Så kan man ju inte ha det, man måste ju kunna lita på att bilen är laddad på morgonen.

Feltänket är att att Zaptec sätter en absolut gräns vid huvudsäkringens nominella ström. Dvs summan av bilens strömuttag och övrig förbrukning är 20A i mitt fall. Korrekt design hade varit att tillåta överström under kort tid precis som säkringen gör. En 20A säkring tål 50A under minst tre minuter och 200A under någon sekund, så det finns ingen anledning att styra ner laddströmmen pga korta effekttoppar.

Är det någon som vet om det finns en inställning för att tvinga laddaren att aldrig gå under 6A? Det hade löst problemet att bilen slutar ladda helt i alla fall. Annars får jag helt enkelt koppla ur lastbalanseringen och justera laddströmmen manuellt i stället. Jag vet ju sedan tidigare att det alltid går att köra minst 10A laddström under alla förhållanden.
Tror inte det finns nån inställning för att aldrig gå under ett visst värde, det skulle isf finnas i lastbalanseraren tänker jag.

Du har inte nåt screenshot på när man ser att värmepumpen går igång?
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Skriv svar