Dra i ratten med autopiloten?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Dra i ratten med autopiloten?

Inlägg av Earplugged »

AAKEE skrev: 06 okt 2024 23:31
AAKEE skrev: 23 sep 2024 16:00
Det har nog buggat ur ett par ggr på ~10000 mil så att man inte behövt röra ratten alls.
Körde med 24.32.6 i mörker. Första inkopplingen (mörkt område, knappt någon belysning) så klagade bilen inte alls på att jag skulle behöva vrida ratten.
Jag hann börja tro att de fixat det i mörker med men efter urkoppling och körning genom stan och sedan på med AP utanför stan var det åter som vanligt, ”vrid i ratten” var 12:e sekund.

Så den första inkopplingen utan att behöva röra ratten på ett par minuter / 3km var nog en bugg.
Igår körde jag en längre sträcka ifrån ljust till mörkt och efter att det började skymma och första varningen att dra i ratten dök upp trots att jag haft handen på samma sätt så testade jag att tända innerbelysningen och även mobilens lampa riktad mot ratt/armar men får fortfarande varning oavsett belysning i kupén, detta ovetenskapliga test indikerar att det är ljuset utanför bilen som avgör om "rattkameran" används.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Har det blivit någon förändring med 2024.32.7 (eller senare)?

Jag har hört några som kunde köra helt "handsfree" med 2024.32.X som säger att de är tillbaka till att "dra" i ratten, efter uppdateringen till 2024.32.7

Är det någon som märkt av detta?
Senast redigerad av Nicke Nyfiken, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Jag gick direkt från .3 till .7 och tycker alltid att jag behövt hålla i ratten som vanligt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Nicke Nyfiken skrev: 14 okt 2024 14:10
Har det blivit någon förändring med 2024.32.7 ?

Jag har hört några som tidigare kunnat köra helt "handsfree" som säger att de är tillbaka till att "dra" i ratten som tidigare, efter uppdateringen till 2024.32.7

Nej, det fungerar som innan. Räcker med att ha händerna nära ratten i dagsljus.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Tyvärr räcker det inte att ha händerna nära ratten, åtminstone inte med HW3…

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Sueco
Teslaägare

Inlägg av Sueco »

AAKEE skrev: 14 okt 2024 14:26
För mig räcker det inte att bara ha händerna nära med MY HW4. Minst ett finger måste vara mellan kameran och någon del av ratten, dock behövs aldrig något rattdrag som innan. Brukar nu ha händerna på låren och kroka ett finger över ratten. Lite irriterande men kanske blir bättre framöver.
MY LR AWD -24 HW4
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Referralkod: ts.la/samuel189377

Inlägg av Earplugged »

BrooklynS skrev: 14 okt 2024 15:06

Har inget med HW3 att göra, de flesta som säger det funkar fint (inklusive mig) har bilar tillverkade innan HW4

Handen behöver givetvis vara vid ratten och kameran kollar så handflatan är uppåt om handen vilar på knäet och det är vänsterhanden den kollar på så höger hand kan man placera som man vill.
Senast redigerad av Earplugged, redigerad totalt 1 gånger.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
Lurence
Teslaägare

Inlägg av Lurence »

Jag har hört några som tidigare kunnat köra helt "handsfree" som säger att de är tillbaka till att "dra" i ratten som tidigare, efter uppdateringen till 2024.32.7

Precis, fungerar fortsatt för mig också. Jag har HW3. Men som du skriver, det ska vara dagsljus.
Även kupékameran får ju inte vara blockad som vi pratat om tidigare.

Känns som när det skrivs om detta i olika trådar här, på X och Facebook så är det alltid någon som har kameran blockad eller kör när det är mörkt.

Tror sen dock att position på stolen i förhållande till vad för position man har på ratten påverkar hur kameran tolkar informationen.
Jag kan inte lägga händerna i knät med handflatorna nedåt, men vänder jag på händerna med tummarna uppåt så det mer liknar hur man håller i ratten fungerar det trots jag inte håller i ratten.

Hade annars varit en "fin" försäljningstaktik, "råka" släppa det fritt på hela AP och sedan backa det till enbart EAP. Tror att ett antal skulle gå över till att köpa till då 😊
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

Lurence skrev: 14 okt 2024 15:15

Precis, fungerar fortsatt för mig också. Jag har HW3. Men som du skriver, det ska vara dagsljus.
Även kupékameran får ju inte vara blockad som vi pratat om tidigare.

Känns som när det skrivs om detta i olika trådar här, på X och Facebook så är det alltid någon som har kameran blockad eller kör när det är mörkt.

Tror sen dock att position på stolen i förhållande till vad för position man har på ratten påverkar hur kameran tolkar informationen.
Jag kan inte lägga händerna i knät med handflatorna nedåt, men vänder jag på händerna med tummarna uppåt så det mer liknar hur man håller i ratten fungerar det trots jag inte håller i ratten.

Hade annars varit en "fin" försäljningstaktik, "råka" släppa det fritt på hela AP och sedan backa det till enbart EAP. Tror att ett antal skulle gå över till att köpa till då 😊
Det mest grundläggande är väl att kameran ser ratten för att det ska fungera?

Det gör den inte på min bil ens när ratten är längst ut, så det kvittar hur jag har händerna, den vill att jag vrider på ratten var 20'e sekund ändå.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Earplugged skrev:
BrooklynS skrev: 14 okt 2024 15:06

Har inget med HW3 att göra, de flesta som säger det funkar fint (inklusive mig) har bilar tillverkade innan HW4

Handen behöver givetvis vara vid ratten och kameran kollar så handflatan är uppåt om handen vilar på knäet och det är vänsterhanden den kollar på så höger hand kan man placera som man vill.
Ja jag försökte prova under 40 mil men ”rör ratten” dyker upp var 12-e sekund oavsett hur jag håller händerna - även på ratten, om jag nu inte drar lite i den.

Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Bild

Hur skall den ens se händerna?

Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

BrooklynS skrev: 14 okt 2024 16:10
Bild

Hur skall den ens se händerna?

Sådär ser min kupékamera också.
Den ser inte ratten så den kan omöjligen se hur man har händerna.

När (månad) och var är din bil tillverkad?
Min är tillverkad juni -22 i Tyskland.

Vet att bilar tillverkade senare har mer nedåtvinklad kupékamera så ratten syns.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Q2 2022 Kina

Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Nicke Nyfiken skrev: 14 okt 2024 16:26

Du kan se att kameran i sig har en större FOV uppåt ovh nedåt. Bilden är croppad till gissningsvis 4:3-video, och då visas inte allt som filmas.
Det är nog möjligt att datorn får se hela bilden, utan crop.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

AAKEE skrev: 14 okt 2024 17:55
Nicke Nyfiken skrev: 14 okt 2024 16:26

Du kan se att kameran i sig har en större FOV uppåt ovh nedåt. Bilden är croppad till gissningsvis 4:3-video, och då visas inte allt som filmas.
Det är nog möjligt att datorn får se hela bilden, utan crop.

Jo visst men om du tittar på bilden jag la in för ett antal inlägg sedan där min och "flammans" kupékameror syns "sida vid sida" så ser du även en tydlig skillnad i kanten på dörrsidorna där bilden inte är skuren. Man kan jämföra hur mycket som syns av dörrpanelens ovansida, alltså i nederkant av fönstret.
.
.
.
Screenshot_20241014_181111_Chrome.jpg
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Jag tänker att eftersom man troligen precis på gränssen ser ratten i bägge så borde händsrna synas?
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

AAKEE skrev: 14 okt 2024 18:28
Jag tänker att eftersom man troligen precis på gränssen ser ratten i bägge så borde händsrna synas?
Ja kanske, men "handsfree" funkar varken på min eller BrooklynS bil så troligen inte.

Det hade varit intressant att se en bild från kupékameran från alla som provat "handsfree" och vet om det funkar eller inte.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Nicke Nyfiken skrev: 14 okt 2024 18:43
Ja kanske, men "handsfree" funkar varken på min eller BrooklynS bil så troligen inte.

Det hade varit intressant att se en bild från kupékameran från alla som provat "handsfree" och vet om det funkar eller inte.
Jag har postat men inte med någon som håller i ratten. Min fungerar fint handsfree i dagsljus.
(Man måste ha händerna väldigt nära ratten, jag håller normalt alltid i den men för mjukt så innan uppdateringen med ”handsfree” så åkte jag på varningar ganska ofta på långa resor.

Troligen för mycket vana att hålla handen attentive vid styrorganen på flygmaskiner, så jag är för lätt på handen. Nya mjukvaran är en gamechanger för mig - har inte ens fått en enda ofrivillig varning sen den kom. Har såklart provat och testat gränser men på de längre resorna jag gjort där jag historiskt blivit av med autopiloten halvvägs så jag behövt stanna och starta om bilen har jag inte ens fått upp ratten.
Avsevärt my ket bättre bil än att få upp ratten ovh blinkningar var 12s för att man håller för mjukt i ratten.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
MNA
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin705425

Inlägg av MNA »

AAKEE skrev: 14 okt 2024 18:54
Nicke Nyfiken skrev: 14 okt 2024 18:43

Jag har postat men inte med någon som håller i ratten. Min fungerar fint handsfree i dagsljus.
(Man måste ha händerna väldigt nära ratten, jag håller normalt alltid i den men för mjukt så innan uppdateringen med ”handsfree” så åkte jag på varningar ganska ofta på långa resor.

Troligen för mycket vana att hålla handen attentive vid styrorganen på flygmaskiner, så jag är för lätt på handen. Nya mjukvaran är en gamechanger för mig - har inte ens fått en enda ofrivillig varning sen den kom. Har såklart provat och testat gränser men på de längre resorna jag gjort där jag historiskt blivit av med autopiloten halvvägs så jag behövt stanna och starta om bilen har jag inte ens fått upp ratten.
Avsevärt my ket bättre bil än att få upp ratten ovh blinkningar var 12s för att man håller för mjukt i ratten.
Kan bara hålla med, rejäl skillnad mot förut. Min är en 23a men har inte kollat på bilden hur det ser ut när man sitter i bilen. Får kolla på det någon gång framöver.
Model Y LR -23. Vit/svart. Beställd 22/4. Upphämtad 19/5.
Skriv svar