Om någon vill fortsätta den här diskussionen så kan man t.ex. göra det i den här tråden:
Den nya regeringens klimatpolitik in a nutshell
viewtopic.php?p=818927#p818927
Det går så klart även att starta en helt ny tråd...

Moderator: Redaktion
Om någon vill fortsätta den här diskussionen så kan man t.ex. göra det i den här tråden:
Galna månadskostnader att köpa en ny Tesla privat för skattade pengar.......Philip skrev: ↑15 okt 2024 09:10Jag kan flika in gällande värdeminskning då jag precis fått offerter från Tesla, Carla och Riddermark.
I December har jag haft min MY LR (med drag och svarta sommarfälgar) i 3 år och jag har privat avbetalning med ca halva bilens värde som restnota nu i december. Bilen har gått 5500 mil, så inget extremt.
Just nu är skulden på ca 420k och inbytesofferterna jag fick var:
Tesla: 344k
Carla: 369k
Riddermark: 370k
Så för att nu lämna tillbaka bilen måste jag alltså betala 50-75k.
Inte så aktuellt. Blir att förlänga lånet hos DNB
Så där kan man väl tydligt se vad bilhandlarna vill ha för marginal för att sälja.
Från dagens Media... Du som vill kasta ut oss i lågkonjunktur igen med skenande inflation. Det är säkert jättebra för elbilsförsäljningen.
Ha ha ja. Även med 0% ränta är det ett väldigt dåligt ekonomiskt beslut att köpa en Tesla som privatperson.TorbenTorben skrev: ↑15 okt 2024 09:20Galna månadskostnader att köpa en ny Tesla privat för skattade pengar.......
Ja, det sparar man nog 100k på bara i värdeminskning, bara lämna tillbaks skiten efter 3 år och plocka ut en nyGustavG skrev: ↑15 okt 2024 09:33Ha ha ja. Även med 0% ränta är det ett väldigt dåligt ekonomiskt beslut att köpa en Tesla som privatperson.TorbenTorben skrev: ↑15 okt 2024 09:20Galna månadskostnader att köpa en ny Tesla privat för skattade pengar.......
Jag privatleasar. Är helt överlägset.
Dels det, sedan slipper man binda 120k ca i kapital, som istället kan jobba för dig på börsen. Nej det är så otroligt osmart att köpa en Tesla i dagsläget.TorbenTorben skrev: ↑15 okt 2024 09:35Ja, det sparar man nog 100k på bara i värdeminskning, bara lämna tillbaks skiten efter 3 år och plocka ut en ny![]()
Blocket kommer svämma över med beg Y inom 6 månader, lär trycka ner snittpriset 100k för 21-22 med 5-7k mil på mätaren.GustavG skrev: ↑15 okt 2024 09:38Dels det, sedan slipper man binda 120k ca i kapital, som istället kan jobba för dig på börsen. Nej det är så otroligt osmart att köpa en Tesla i dagsläget.TorbenTorben skrev: ↑15 okt 2024 09:35Ja, det sparar man nog 100k på bara i värdeminskning, bara lämna tillbaks skiten efter 3 år och plocka ut en ny![]()
Det hade varit behövligt för de som vill köra begagnat... Elbilar är på tok för dyra, man har pratat om att det ska bli billigare i många år nu, men det händer inte riktigt.TorbenTorben skrev: ↑15 okt 2024 09:56Blocket kommer svämma över med beg Y inom 6 månader, lär trycka ner snittpriset 100k för 21-22 med 5-7k mil på mätaren.
Köpte också en MYP i juni -22 och fick 70 000:- i bidrag.Arctic Drifter skrev: ↑15 okt 2024 11:40
Jag tröstar mig med att vi fick 70k av staten och hade jag inte beställt då så hade jag beställt senare under -22 eller under -23 i alla fall.![]()
Så är det ju när man byter in bilen hos en bilhandlare, de behöver ju tjäna pengar. De gör ju rekond och sånt också som kostar en liten slant och så ska den förvaras och personal skall betalas osv. Du bör istället jämföra med vad du får för bilen privat. Då ser du att det gått liknande fordon som ditt det senaste. En som gått ca 5 500 mil gick nyss för 395' vilket borde vara ungefär 45% värdeminskning på din bil och du borde ha några slantar kvar. Speciellt eftersom du fått klimatbonus. Jag vet inte exakt vad din bil kostade men jag har räknat på 719 000.Philip skrev: ↑15 okt 2024 09:10Jag kan flika in gällande värdeminskning då jag precis fått offerter från Tesla, Carla och Riddermark.
I December har jag haft min MY LR (med drag och svarta sommarfälgar) i 3 år och jag har privat avbetalning med ca halva bilens värde som restnota nu i december. Bilen har gått 5500 mil, så inget extremt.
Så där kan man väl tydligt se vad bilhandlarna vill ha för marginal för att sälja.
GustavG skrev: ↑15 okt 2024 09:33Ha ha ja. Även med 0% ränta är det ett väldigt dåligt ekonomiskt beslut att köpa en Tesla som privatperson.TorbenTorben skrev: ↑15 okt 2024 09:20Galna månadskostnader att köpa en ny Tesla privat för skattade pengar.......
Jag privatleasar. Är helt överlägset.
Nu erbjuder inte Tesla privatleasing längre. Men när de gjorde det kostade en MY LR AWD 7 863 ink försäkring (ink 1 500 mil). Vi räknar bort den, då blir summan istället 7 449:- / månad.TorbenTorben skrev: ↑15 okt 2024 09:35Ja, det sparar man nog 100k på bara i värdeminskning, bara lämna tillbaks skiten efter 3 år och plocka ut en nyGustavG skrev: ↑15 okt 2024 09:33Ha ha ja. Även med 0% ränta är det ett väldigt dåligt ekonomiskt beslut att köpa en Tesla som privatperson.TorbenTorben skrev: ↑15 okt 2024 09:20Galna månadskostnader att köpa en ny Tesla privat för skattade pengar.......
Jag privatleasar. Är helt överlägset.![]()
Och så har vi den här kommentaren som vi ser lite överallt. 120 k som kan jobba för dig på börsen. Absolut. Bara det att alla som har lite koll på börsen vet att tre år är en för kort sparhorisont för börssparande. Risken för en sådan kort löptid är betydligt högre än de flesta är villiga att ta. Då lägger vi istället pengarna på räntekonto och får...? Ja, vad får vi dag? 4% på fastränte? Jag vet inte, gissar lite. Säg 15 000 över tre år. Ja, det är knappast som att kalkylen står och faller med det men det är klart att det är pengar. "Men vadå, börsen ge historiskt 7-8%". Ja, över lång tid. Men på en så kort tid som tre år är risken lika stor att du tappar 30% i värde på dina pengar eller att de ökar med 50%. Det är extremt få år där början gett 7% på ett år. Och allt detta är enbart teoretiskt, jag tror att det är få människor som gör kalkylen, väljer att leasa en bil och sätter in 120 k på sparandet och sedan sätter sig och gnuggar händerna och tänker "oj oj oj va smart jag var nu".
Varför skulle blocket svämma över med MY om 6 månader? De stora volymerna av MY har ju skeppats nu typ. Årsmodell -21 går för ca 400 000 på KVD just nu. Att vi skulle hamna runt 300 000 är, tror jag, orimligt.TorbenTorben skrev: ↑15 okt 2024 09:56
Blocket kommer svämma över med beg Y inom 6 månader, lär trycka ner snittpriset 100k för 21-22 med 5-7k mil på mätaren.
Det finns andra märken förutom Tesla, du kan få samma storlek på bil mycket billigare. Speciellt kommande år. Tesla måste nog dra fram en riktigt vass privatleasingdeal på nya Juniper. Typ RWD modellen med försäkring och vinterdäck från 3990 kr. Om man vill sälja något nästa år.Carlsson skrev: ↑15 okt 2024 12:29Det finns mycket att bena ut i den här tråden nu, kul!
Vi börjar här:Så är det ju när man byter in bilen hos en bilhandlare, de behöver ju tjäna pengar. De gör ju rekond och sånt också som kostar en liten slant och så ska den förvaras och personal skall betalas osv. Du bör istället jämföra med vad du får för bilen privat. Då ser du att det gått liknande fordon som ditt det senaste. En som gått ca 5 500 mil gick nyss för 395' vilket borde vara ungefär 45% värdeminskning på din bil och du borde ha några slantar kvar. Speciellt eftersom du fått klimatbonus. Jag vet inte exakt vad din bil kostade men jag har räknat på 719 000.Philip skrev: ↑15 okt 2024 09:10Jag kan flika in gällande värdeminskning då jag precis fått offerter från Tesla, Carla och Riddermark.
Gav du mer för den?
Sen har vi privatleasinggänget.
GustavG skrev: ↑15 okt 2024 09:33Ha ha ja. Även med 0% ränta är det ett väldigt dåligt ekonomiskt beslut att köpa en Tesla som privatperson.TorbenTorben skrev: ↑15 okt 2024 09:20Galna månadskostnader att köpa en ny Tesla privat för skattade pengar.......
Jag privatleasar. Är helt överlägset.Nu erbjuder inte Tesla privatleasing längre. Men när de gjorde det kostade en MY LR AWD 7 863 ink försäkring (ink 1 500 mil). Vi räknar bort den, då blir summan istället 7 449:- / månad.TorbenTorben skrev: ↑15 okt 2024 09:35Ja, det sparar man nog 100k på bara i värdeminskning, bara lämna tillbaks skiten efter 3 år och plocka ut en nyGustavG skrev: ↑15 okt 2024 09:33Ha ha ja. Även med 0% ränta är det ett väldigt dåligt ekonomiskt beslut att köpa en Tesla som privatperson.TorbenTorben skrev: ↑15 okt 2024 09:20Galna månadskostnader att köpa en ny Tesla privat för skattade pengar.......
7449*36 = 268 164:-
Köper man istället bilen för 661 079:- (ink vinterdäck, det får man på leasing också) så kan vi beräkna värdetappet enligt 25% första året och 15% kommande år. Beräknat värde efter tre år: 358 222 kr. Det vill säga ca 303 000 kr i värdeminskning. Det skiljer 35 000, inte 100 000. Och det förutsätter att du inte har skrapat fälgarna på din leasingbil, att du inte fått fler än fem stenskott, ja, att det inte finns något att anmärka på helt enkelt. Och såklart. Att du inte kör längre än 4 500 mil på tre år. Jag har för mig att extramil för MY LR AWD låg på typ 20 kr? Det kan vara helt fel, någon kanske kan bekräfta.
Men som sagt, det priset finns inte längre. Hos Carla kostar det 7 359 att leasa, men då bara med 1 000 mil. Eller nej, de erbjuder inte heller leasing för MY just nu... Leaseplan då? De tar 7740 för en MY RWD! Men ja, det är ju bara att hämta ut en ny som sagt, det blir självklart billigareNej, så klart inte.
Till denna debatt ska vi också lägga till att det är få på forumet som tror att en MY LR AWD kommer att tappa 25% år ett + 15% årligen därefter. Men det kan bara tiden utvisa.
Och så har vi den här kommentaren som vi ser lite överallt. 120 k som kan jobba för dig på börsen. Absolut. Bara det att alla som har lite koll på börsen vet att tre år är en för kort sparhorisont för börssparande. Risken för en sådan kort löptid är betydligt högre än de flesta är villiga att ta. Då lägger vi istället pengarna på räntekonto och får...? Ja, vad får vi dag? 4% på fastränte? Jag vet inte, gissar lite. Säg 15 000 över tre år. Ja, det är knappast som att kalkylen står och faller med det men det är klart att det är pengar. "Men vadå, börsen ge historiskt 7-8%". Ja, över lång tid. Men på en så kort tid som tre år är risken lika stor att du tappar 30% i värde på dina pengar eller att de ökar med 50%. Det är extremt få år där början gett 7% på ett år. Och allt detta är enbart teoretiskt, jag tror att det är få människor som gör kalkylen, väljer att leasa en bil och sätter in 120 k på sparandet och sedan sätter sig och gnuggar händerna och tänker "oj oj oj va smart jag var nu".
Varför skulle blocket svämma över med MY om 6 månader? De stora volymerna av MY har ju skeppats nu typ. Årsmodell -21 går för ca 400 000 på KVD just nu. Att vi skulle hamna runt 300 000 är, tror jag, orimligt.TorbenTorben skrev: ↑15 okt 2024 09:56
Blocket kommer svämma över med beg Y inom 6 månader, lär trycka ner snittpriset 100k för 21-22 med 5-7k mil på mätaren.
Hahaha, jag försöker föra sakliga grundade argument och du svarar med vild spekulation om kommande år. Visa mig EN vettig konkurrent till Tesla Model Y (tänk nu på dina ord, samma storlek, mycket billigare). Och du kan ju drömma vidare om priset runt 4 000 för en så stor bil som Model Y.GustavG skrev: ↑15 okt 2024 12:51
Det finns andra märken förutom Tesla, du kan få samma storlek på bil mycket billigare. Speciellt kommande år. Tesla måste nog dra fram en riktigt vass privatleasingdeal på nya Juniper. Typ RWD modellen med försäkring och vinterdäck från 3990 kr. Om man vill sälja något nästa år.
Eller så köper man bil för att äga, inte byta var tredje år.TorbenTorben skrev: ↑15 okt 2024 09:35Ja, det sparar man nog 100k på bara i värdeminskning, bara lämna tillbaks skiten efter 3 år och plocka ut en nyGustavG skrev: ↑15 okt 2024 09:33Ha ha ja. Även med 0% ränta är det ett väldigt dåligt ekonomiskt beslut att köpa en Tesla som privatperson.TorbenTorben skrev: ↑15 okt 2024 09:20Galna månadskostnader att köpa en ny Tesla privat för skattade pengar.......
Fast då har du ju betalat 6 k i månaden som minst om man tar med handpenningen, det är ju mycket dyrare än vad du kan få en en MEB bil för idag som ett exempel och då hinner du ha två bilar under samma tid i stort sett istället för att köra med en gammal halvt utdaterad.qnx skrev: ↑15 okt 2024 13:15Eller så köper man bil för att äga, inte byta var tredje år.
Med 0%-ränta, 120 tkr i insats, knappa 4 tkr i amortering per månad samt en restskuld på ~230 tkr (notera: om 5 år - alltså har man gott om tid på att lägga undan några tusenlappar extra i månaden + avkastning från en ISK, så har man sparat ihop den summan) - nej, jag kan inte se att jag skulle få en bättre deal (eller bättre bil…) i dagsläget.
Nu missförstod du nog, du kan ha två olika bilar i 5-6 år för 6 k i månaden, istället för att ha en i 5-6 år. Alltså inte samtidigt utan efter varandra.
Jag var inte intresserad av privatleasing, då månadskostnaden (medräknad handpenningen, utslagen på två år) var jämförbar med den jag nu får för att äga en bil. Om man har möjlighet att avvara ~120 tkr i kontantinsats, så ser jag inte hur privatleasingen kan anses vara mer fördelaktig.GustavG skrev: ↑15 okt 2024 14:30Fast då har du ju betalat 6 k i månaden som minst om man tar med handpenningen, det är ju mycket dyrare än vad du kan få en en MEB bil för idag som ett exempel och då hinner du ha två bilar under samma tid i stort sett istället för att köra med en gammal halvt utdaterad.
Jag anser att de minst är lika bra men det är väl subjektivt då jag antar att du är väldigt pro tesla så inget annat kanske duger för dig.
Vilka bilar får du till 6 000 i månaden som är jämlika en Model Y? För det är ju det vi diskuterar. Återkom gärna med konkreta exempel.
Stackare, jag hade inte samma problem i att inte veta var jag skulle stoppa de där 70Nicke Nyfiken skrev: ↑15 okt 2024 12:27Köpte också en MYP i juni -22 och fick 70 000:- i bidrag.Arctic Drifter skrev: ↑15 okt 2024 11:40
Jag tröstar mig med att vi fick 70k av staten och hade jag inte beställt då så hade jag beställt senare under -22 eller under -23 i alla fall.![]()
Det bästa för min del var att jag inte riktigt visste vad jag skulle göra med pengarna när de trillade in på kontot vid jul. Så jag köpte Teslaaktier helt oplanerat, som jag sedan sålde 5 månader senare när de hade fördubblats.![]()
Så i praktiken betalade jag 638.000:- för min MYP.
Har inte ångrat köpet för en sekund.![]()
Jag är också intresserad av svaret på detta, och då inte exempel med att överta en leasing som togs -22 med 4 månader kvar...