Värdeminskningstråden Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate

Re: Värdeminskningstråden Model Y

Inlägg av SwedishAdvocate »

GustavG skrev: 14 okt 2024 21:59
d3marcus skrev: 14 okt 2024 21:47
Du får läsa på om konsumtionsbaserade CO2-utsläpp som är högre i Sverige än i Kina. Eller menar du på allvar att prylarna du som svensk köper från Kina inte skall hamna på Sveriges CO2-konto? Isf får du avstå Model 3, iPhone, DJI-drönare et al.
Vad har folks prylar att göra med om man köper en fossil eller elbil att göra?
Om någon vill fortsätta den här diskussionen så kan man t.ex. göra det i den här tråden:

Den nya regeringens klimatpolitik in a nutshell
viewtopic.php?p=818927#p818927

Det går så klart även att starta en helt ny tråd... :)
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Philip
Teslaägare

Inlägg av Philip »

Jag kan flika in gällande värdeminskning då jag precis fått offerter från Tesla, Carla och Riddermark.
I December har jag haft min MY LR (med drag och svarta sommarfälgar) i 3 år och jag har privat avbetalning med ca halva bilens värde som restnota nu i december. Bilen har gått 5500 mil, så inget extremt.
Just nu är skulden på ca 420k och inbytesofferterna jag fick var:
Tesla: 344k
Carla: 369k
Riddermark: 370k

Så för att nu lämna tillbaka bilen måste jag alltså betala 50-75k.
Inte så aktuellt. Blir att förlänga lånet hos DNB :roll:

Så där kan man väl tydligt se vad bilhandlarna vill ha för marginal för att sälja.
TorbenTorben

Inlägg av TorbenTorben »

Philip skrev: 15 okt 2024 09:10
Jag kan flika in gällande värdeminskning då jag precis fått offerter från Tesla, Carla och Riddermark.
I December har jag haft min MY LR (med drag och svarta sommarfälgar) i 3 år och jag har privat avbetalning med ca halva bilens värde som restnota nu i december. Bilen har gått 5500 mil, så inget extremt.

Så där kan man väl tydligt se vad bilhandlarna vill ha för marginal för att sälja.
Galna månadskostnader att köpa en ny Tesla privat för skattade pengar.......
GustavG

Inlägg av GustavG »

enoch85 skrev: 13 okt 2024 16:56
TeslaLeo skrev: 13 okt 2024 16:37
pejvic skrev: 13 okt 2024 15:48
@tellus det var roligare förr! jag har också sålt Y under 22 och fått lön för att åka.
Den sista kostade dessvärre 10.000 i månaden att äga. Lite dyrt för skattade pengar.

Riktigt bra tråd! Följer med intresse
Det vänder igen. Vi hoppas på ETS2 som kommer 2027. Det kan ge bränslepriser på 30-35kr/L i bästa fall enligt experter.

Då lär fossilerna fly till el snabbare. = högre andrahandsvärden.
Längtar!
Från dagens Media... Du som vill kasta ut oss i lågkonjunktur igen med skenande inflation. Det är säkert jättebra för elbilsförsäljningen.

"– Inflationstakten sjönk i september, vilket framför allt kan förklaras av att drivmedelspriserna har gått ned, säger Filip Hellberg, prisstatistiker på SCB."
GustavG

Inlägg av GustavG »

TorbenTorben skrev: 15 okt 2024 09:20
Ha ha ja. Även med 0% ränta är det ett väldigt dåligt ekonomiskt beslut att köpa en Tesla som privatperson.
Jag privatleasar. Är helt överlägset.
TorbenTorben

Inlägg av TorbenTorben »

GustavG skrev: 15 okt 2024 09:33
Ha ha ja. Även med 0% ränta är det ett väldigt dåligt ekonomiskt beslut att köpa en Tesla som privatperson.
Ja, det sparar man nog 100k på bara i värdeminskning, bara lämna tillbaks skiten efter 3 år och plocka ut en ny :)
GustavG

Inlägg av GustavG »

TorbenTorben skrev: 15 okt 2024 09:35
Ja, det sparar man nog 100k på bara i värdeminskning, bara lämna tillbaks skiten efter 3 år och plocka ut en ny :)
Dels det, sedan slipper man binda 120k ca i kapital, som istället kan jobba för dig på börsen. Nej det är så otroligt osmart att köpa en Tesla i dagsläget.
TorbenTorben

Inlägg av TorbenTorben »

GustavG skrev: 15 okt 2024 09:38
Dels det, sedan slipper man binda 120k ca i kapital, som istället kan jobba för dig på börsen. Nej det är så otroligt osmart att köpa en Tesla i dagsläget.
Blocket kommer svämma över med beg Y inom 6 månader, lär trycka ner snittpriset 100k för 21-22 med 5-7k mil på mätaren.
GustavG

Inlägg av GustavG »

TorbenTorben skrev: 15 okt 2024 09:56
Blocket kommer svämma över med beg Y inom 6 månader, lär trycka ner snittpriset 100k för 21-22 med 5-7k mil på mätaren.
Det hade varit behövligt för de som vill köra begagnat... Elbilar är på tok för dyra, man har pratat om att det ska bli billigare i många år nu, men det händer inte riktigt.
Användarvisningsbild
Philip
Teslaägare

Inlägg av Philip »

Vi kan bara spekulera i vad priserna kommer vara.
Samtidigt är det svårt då många (inkl. jag) "sitter fast" då man inte känner något sug att betala för att bli av med bilen.
Därav finns det nog en del som ändå väljer att behålla sin bil längre än 3 år.
Visserligen kommer det säljas av en drös med bilar som har varit leasade. Men även där är det svårt att sia om vad firmorna vill ha för en tidigare leasad bil. Dom vill inte heller gå back.
Att vara efterklok är viktigt. Och visst hade jag kunnat leasa istället för att plocka den privat. Det ska dock sägas att jag plockade ut den innan krig, innan lågkonjunktur, innan regeringsskifte, innan elbilsmarknaden var mättad, innan massiv pris-/räntedumpning av Tesla och med 70k i klimatbonus.
Räntan var på 1,95% och laddning ingick i mitt garage. När vi gjorde kalkyler och jämförde mot dylika fossildrivna bilar landade ändå MY på lägre månadskostnad. Men det var ju då med förbehåll att bilen skulle hålla 50% av värdet nu efter tre år.

Har man lärt sig något? jag vill säga ja. Men ärligt är det svårt att säga vad av allt som påverkat marknaden mest, det har hänt mycket de senaste 3 åren. :lol:
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Inlägg av Arctic Drifter »

Jag köpte sommaren -22. Visste redan då att totalkostnaden skulle bli hög eftersom vi kör mer än de flesta här verkar göra.

Jag tröstar mig med att vi fick 70k av staten och hade jag inte beställt då så hade jag beställt senare under -22 eller under -23 i alla fall. :D
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Arctic Drifter skrev: 15 okt 2024 11:40

Jag tröstar mig med att vi fick 70k av staten och hade jag inte beställt då så hade jag beställt senare under -22 eller under -23 i alla fall. :D
Köpte också en MYP i juni -22 och fick 70 000:- i bidrag.
Det bästa för min del var att jag inte riktigt visste vad jag skulle göra med pengarna när de trillade in på kontot vid jul. Så jag köpte Teslaaktier helt oplanerat, som jag sedan sålde 5 månader senare när de hade fördubblats. :D

Så i praktiken betalade jag 638.000:- för min MYP.
Har inte ångrat köpet för en sekund. :D
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Carlsson

Inlägg av Carlsson »

Det finns mycket att bena ut i den här tråden nu, kul!

Vi börjar här:

Så är det ju när man byter in bilen hos en bilhandlare, de behöver ju tjäna pengar. De gör ju rekond och sånt också som kostar en liten slant och så ska den förvaras och personal skall betalas osv. Du bör istället jämföra med vad du får för bilen privat. Då ser du att det gått liknande fordon som ditt det senaste. En som gått ca 5 500 mil gick nyss för 395' vilket borde vara ungefär 45% värdeminskning på din bil och du borde ha några slantar kvar. Speciellt eftersom du fått klimatbonus. Jag vet inte exakt vad din bil kostade men jag har räknat på 719 000.
Gav du mer för den?

Sen har vi privatleasinggänget.
Nu erbjuder inte Tesla privatleasing längre. Men när de gjorde det kostade en MY LR AWD 7 863 ink försäkring (ink 1 500 mil). Vi räknar bort den, då blir summan istället 7 449:- / månad.

7449*36 = 268 164:-

Köper man istället bilen för 661 079:- (ink vinterdäck, det får man på leasing också) så kan vi beräkna värdetappet enligt 25% första året och 15% kommande år. Beräknat värde efter tre år: 358 222 kr. Det vill säga ca 303 000 kr i värdeminskning. Det skiljer 35 000, inte 100 000. Och det förutsätter att du inte har skrapat fälgarna på din leasingbil, att du inte fått fler än fem stenskott, ja, att det inte finns något att anmärka på helt enkelt. Och såklart. Att du inte kör längre än 4 500 mil på tre år. Jag har för mig att extramil för MY LR AWD låg på typ 20 kr? Det kan vara helt fel, någon kanske kan bekräfta.

Men som sagt, det priset finns inte längre. Hos Carla kostar det 7 359 att leasa, men då bara med 1 000 mil. Eller nej, de erbjuder inte heller leasing för MY just nu... Leaseplan då? De tar 7740 för en MY RWD! Men ja, det är ju bara att hämta ut en ny som sagt, det blir självklart billigare :lol: Nej, så klart inte.

Till denna debatt ska vi också lägga till att det är få på forumet som tror att en MY LR AWD kommer att tappa 25% år ett + 15% årligen därefter. Men det kan bara tiden utvisa.

Och så har vi den här kommentaren som vi ser lite överallt. 120 k som kan jobba för dig på börsen. Absolut. Bara det att alla som har lite koll på börsen vet att tre år är en för kort sparhorisont för börssparande. Risken för en sådan kort löptid är betydligt högre än de flesta är villiga att ta. Då lägger vi istället pengarna på räntekonto och får...? Ja, vad får vi dag? 4% på fastränte? Jag vet inte, gissar lite. Säg 15 000 över tre år. Ja, det är knappast som att kalkylen står och faller med det men det är klart att det är pengar. "Men vadå, börsen ge historiskt 7-8%". Ja, över lång tid. Men på en så kort tid som tre år är risken lika stor att du tappar 30% i värde på dina pengar eller att de ökar med 50%. Det är extremt få år där början gett 7% på ett år. Och allt detta är enbart teoretiskt, jag tror att det är få människor som gör kalkylen, väljer att leasa en bil och sätter in 120 k på sparandet och sedan sätter sig och gnuggar händerna och tänker "oj oj oj va smart jag var nu".

Varför skulle blocket svämma över med MY om 6 månader? De stora volymerna av MY har ju skeppats nu typ. Årsmodell -21 går för ca 400 000 på KVD just nu. Att vi skulle hamna runt 300 000 är, tror jag, orimligt.
GustavG

Inlägg av GustavG »

Carlsson skrev: 15 okt 2024 12:29
Det finns mycket att bena ut i den här tråden nu, kul!

Vi börjar här:

Så är det ju när man byter in bilen hos en bilhandlare, de behöver ju tjäna pengar. De gör ju rekond och sånt också som kostar en liten slant och så ska den förvaras och personal skall betalas osv. Du bör istället jämföra med vad du får för bilen privat. Då ser du att det gått liknande fordon som ditt det senaste. En som gått ca 5 500 mil gick nyss för 395' vilket borde vara ungefär 45% värdeminskning på din bil och du borde ha några slantar kvar. Speciellt eftersom du fått klimatbonus. Jag vet inte exakt vad din bil kostade men jag har räknat på 719 000.
Gav du mer för den?

Sen har vi privatleasinggänget.
Nu erbjuder inte Tesla privatleasing längre. Men när de gjorde det kostade en MY LR AWD 7 863 ink försäkring (ink 1 500 mil). Vi räknar bort den, då blir summan istället 7 449:- / månad.

7449*36 = 268 164:-

Köper man istället bilen för 661 079:- (ink vinterdäck, det får man på leasing också) så kan vi beräkna värdetappet enligt 25% första året och 15% kommande år. Beräknat värde efter tre år: 358 222 kr. Det vill säga ca 303 000 kr i värdeminskning. Det skiljer 35 000, inte 100 000. Och det förutsätter att du inte har skrapat fälgarna på din leasingbil, att du inte fått fler än fem stenskott, ja, att det inte finns något att anmärka på helt enkelt. Och såklart. Att du inte kör längre än 4 500 mil på tre år. Jag har för mig att extramil för MY LR AWD låg på typ 20 kr? Det kan vara helt fel, någon kanske kan bekräfta.

Men som sagt, det priset finns inte längre. Hos Carla kostar det 7 359 att leasa, men då bara med 1 000 mil. Eller nej, de erbjuder inte heller leasing för MY just nu... Leaseplan då? De tar 7740 för en MY RWD! Men ja, det är ju bara att hämta ut en ny som sagt, det blir självklart billigare :lol: Nej, så klart inte.

Till denna debatt ska vi också lägga till att det är få på forumet som tror att en MY LR AWD kommer att tappa 25% år ett + 15% årligen därefter. Men det kan bara tiden utvisa.

Och så har vi den här kommentaren som vi ser lite överallt. 120 k som kan jobba för dig på börsen. Absolut. Bara det att alla som har lite koll på börsen vet att tre år är en för kort sparhorisont för börssparande. Risken för en sådan kort löptid är betydligt högre än de flesta är villiga att ta. Då lägger vi istället pengarna på räntekonto och får...? Ja, vad får vi dag? 4% på fastränte? Jag vet inte, gissar lite. Säg 15 000 över tre år. Ja, det är knappast som att kalkylen står och faller med det men det är klart att det är pengar. "Men vadå, börsen ge historiskt 7-8%". Ja, över lång tid. Men på en så kort tid som tre år är risken lika stor att du tappar 30% i värde på dina pengar eller att de ökar med 50%. Det är extremt få år där början gett 7% på ett år. Och allt detta är enbart teoretiskt, jag tror att det är få människor som gör kalkylen, väljer att leasa en bil och sätter in 120 k på sparandet och sedan sätter sig och gnuggar händerna och tänker "oj oj oj va smart jag var nu".

Varför skulle blocket svämma över med MY om 6 månader? De stora volymerna av MY har ju skeppats nu typ. Årsmodell -21 går för ca 400 000 på KVD just nu. Att vi skulle hamna runt 300 000 är, tror jag, orimligt.
Det finns andra märken förutom Tesla, du kan få samma storlek på bil mycket billigare. Speciellt kommande år. Tesla måste nog dra fram en riktigt vass privatleasingdeal på nya Juniper. Typ RWD modellen med försäkring och vinterdäck från 3990 kr. Om man vill sälja något nästa år.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Många troll i tråden just nu.

Klart att bilen är dyrt om man inte har råd, det är enkelt att konstatera. Den säljer ju bra för nuvarande pris, så helt fel kan det inte vara. Det verkar snarare vara andra som ligger fel i pris.
Senast redigerad av jonasl, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Carlsson

Inlägg av Carlsson »

GustavG skrev: 15 okt 2024 12:51

Det finns andra märken förutom Tesla, du kan få samma storlek på bil mycket billigare. Speciellt kommande år. Tesla måste nog dra fram en riktigt vass privatleasingdeal på nya Juniper. Typ RWD modellen med försäkring och vinterdäck från 3990 kr. Om man vill sälja något nästa år.
Hahaha, jag försöker föra sakliga grundade argument och du svarar med vild spekulation om kommande år. Visa mig EN vettig konkurrent till Tesla Model Y (tänk nu på dina ord, samma storlek, mycket billigare). Och du kan ju drömma vidare om priset runt 4 000 för en så stor bil som Model Y. :roll:
Användarvisningsbild
qnx
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jacob88004

Inlägg av qnx »

Eller så köper man bil för att äga, inte byta var tredje år.

Med 0%-ränta, 120 tkr i insats, knappa 4 tkr i amortering per månad samt en restskuld på ~230 tkr (notera: om 5 år - alltså har man gott om tid på att lägga undan några tusenlappar extra i månaden + avkastning från en ISK, så har man sparat ihop den summan) - nej, jag kan inte se att jag skulle få en bättre deal (eller bättre bil…) i dagsläget.
Model Y, SR, RWD, 2024, 19"
GustavG

Inlägg av GustavG »

qnx skrev: 15 okt 2024 13:15
Eller så köper man bil för att äga, inte byta var tredje år.

Med 0%-ränta, 120 tkr i insats, knappa 4 tkr i amortering per månad samt en restskuld på ~230 tkr (notera: om 5 år - alltså har man gott om tid på att lägga undan några tusenlappar extra i månaden + avkastning från en ISK, så har man sparat ihop den summan) - nej, jag kan inte se att jag skulle få en bättre deal (eller bättre bil…) i dagsläget.
Fast då har du ju betalat 6 k i månaden som minst om man tar med handpenningen, det är ju mycket dyrare än vad du kan få en en MEB bil för idag som ett exempel och då hinner du ha två bilar under samma tid i stort sett istället för att köra med en gammal halvt utdaterad.
Jag anser att de minst är lika bra men det är väl subjektivt då jag antar att du är väldigt pro tesla så inget annat kanske duger för dig.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Inlägg av jonasl »

Var kan jag leasa en ID4/ID5 för 3000 kr i månaden?
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
GustavG

Inlägg av GustavG »

jonasl skrev: 15 okt 2024 14:54
Nu missförstod du nog, du kan ha två olika bilar i 5-6 år för 6 k i månaden, istället för att ha en i 5-6 år. Alltså inte samtidigt utan efter varandra.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Inlägg av jonasl »

Ja jag läste lite fort där.

Men en ID4 verkar ligga på ca 5500 kr / mån med 1000 mil per månad, ca 6000 kr / mån om övermilen kostar 10 kr (jag tror de är dyrare) och man vill köra 1500 mil om året.

De flesta nya bilar rullar mer än så.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
qnx
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jacob88004

Inlägg av qnx »

GustavG skrev: 15 okt 2024 14:30
Fast då har du ju betalat 6 k i månaden som minst om man tar med handpenningen, det är ju mycket dyrare än vad du kan få en en MEB bil för idag som ett exempel och då hinner du ha två bilar under samma tid i stort sett istället för att köra med en gammal halvt utdaterad.
Jag anser att de minst är lika bra men det är väl subjektivt då jag antar att du är väldigt pro tesla så inget annat kanske duger för dig.
Jag var inte intresserad av privatleasing, då månadskostnaden (medräknad handpenningen, utslagen på två år) var jämförbar med den jag nu får för att äga en bil. Om man har möjlighet att avvara ~120 tkr i kontantinsats, så ser jag inte hur privatleasingen kan anses vara mer fördelaktig.

Gällande VAG-bilarna: vi tittade på två och fick finansieringsförslag från tre olika försäljare. Samtliga översteg månadskostnaden för Tesla med råge – även om bilarna nominellt (efter sedvanlig "rabatt" som traditionella försäljare ju måste applicera på de väl tilltagna listpriserna) kostade ungefär samma som Model Y (~600 tkr, +/-50 tkr). Men det är ju förstås väntat, när man utöver amorteringen även måste medräkna 6-7% ränta.

Vet inte om jag är väldigt "pro Tesla" - aldrig ägt någon ännu. :) Men efter att ha provkört de flesta konkurenterna har i alla fall jag en klar åsikt om vilka av bilarna som kommer att kännas "halvt uttdaterade" om fem år.
Model Y, SR, RWD, 2024, 19"
Carlsson

Inlägg av Carlsson »

GustavG skrev: 15 okt 2024 14:56
Nu missförstod du nog, du kan ha två olika bilar i 5-6 år för 6 k i månaden, istället för att ha en i 5-6 år. Alltså inte samtidigt utan efter varandra.
Vilka bilar får du till 6 000 i månaden som är jämlika en Model Y? För det är ju det vi diskuterar. Återkom gärna med konkreta exempel.
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Kontakt:

Nicke Nyfiken skrev: 15 okt 2024 12:27
Arctic Drifter skrev: 15 okt 2024 11:40

Köpte också en MYP i juni -22 och fick 70 000:- i bidrag.
Det bästa för min del var att jag inte riktigt visste vad jag skulle göra med pengarna när de trillade in på kontot vid jul. Så jag köpte Teslaaktier helt oplanerat, som jag sedan sålde 5 månader senare när de hade fördubblats. :D

Så i praktiken betalade jag 638.000:- för min MYP.
Har inte ångrat köpet för en sekund. :D
Stackare, jag hade inte samma problem i att inte veta var jag skulle stoppa de där 70 :lol:
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Kontakt:

Carlsson skrev: 15 okt 2024 15:19
GustavG skrev: 15 okt 2024 14:56
Vilka bilar får du till 6 000 i månaden som är jämlika en Model Y? För det är ju det vi diskuterar. Återkom gärna med konkreta exempel.
Jag är också intresserad av svaret på detta, och då inte exempel med att överta en leasing som togs -22 med 4 månader kvar... :D
Skriv svar