FSD Beta är imponerande!
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: FSD Beta är imponerande!
En väldigt ung Chris Urmson ledde teamet:
Chris gick sedan till Google/Waymo. Nu på Aurora (trucking).
Chris gick sedan till Google/Waymo. Nu på Aurora (trucking).
Re: FSD Beta är imponerande!
Blir spännande att se om denna plan håller.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: FSD Beta är imponerande!
Det skulle vara en sensation om den gjorde det efter alla år som Tesla inte lyckats leverera det de lovat

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: FSD Beta är imponerande!
Skulle man inte förbättra x10 mellan intervention för 12.4, blev ingen skillnad typ?
Lite komiskt att släppa Smart Summon, Sen några år senare släpper man Actual Smart Summon. Om något år så kommer Smart Summon for Real varpå Actual Smart Summon for Real kommer osv.
Blir lite som Kiss avskedsturnéer som höll på mellan 2000 och 2023
Re: FSD Beta är imponerande!
Skillnaden är väl den här gången att tidplan och även förbättring kommer från ”Tesla” och inte bara från Elon som ju har en historia av att överdriva förbättringarna och även hur snabbt saker kommer (”two weeks”).
Blir spännande att se vad det blir av det den här gången.
Blir spännande att se vad det blir av det den här gången.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Re: FSD Beta är imponerande!
Jag kopierar in min text från den andra tråden viewtopic.php?p=814025#p814025
UNECE behöver fatta ett beslut om de ska tillåta system-initierade filbyten i DCAS-standarden (UNECE R171 heter den nu), och i så fall vilka begränsningar det medför (ex vägtyper). Det kallas "DCAS phase 2". https://wiki.unece.org/display/trans/AD ... 2+Workshop
Man kan läsa senaste utkastet här: https://wiki.unece.org/download/attachm ... ocx?api=v2
Model S/X med HW3 och andra fordon som inte har "interior camera" kommer inte att vara aktuella eftersom det är ett SKALL-krav med förarövervakning i standarden så vitt jag förstår. Det ska bli intressant att se hur Tesla förhåller sig till det i så fall...
Lustigt nog står det inget om "robotaxi" så jag undrar vilket team som har det i sin roadmap...
Jag tror inte på Q1 2025 för EU tyvärr. Det är i princip omöjligt eftersom "phase 2"-arbetet inte är klart, och det tar ett halvår att ratificera efter beslut på GRVA.
Det lär krävas fler anpassningar av FSD till EU. Måste jag gissa så tror jag tyvärr 2026 är troligare, men man kan alltid hoppas...
Edit: Tydligen är system-initerade filbyten med i standarden, som i bästa fall ska läggas fram för beslut i slutet av September. Men det återstår fortfarande jobb med den (därav den länkade workshoppen om fyra dagar...). De ska bli intressant om den läggs fram för beslut eller ej i september. Kanske går det, och i så fall är FSDS/NoA i någon utsträckning möjligt för de Teslor som har interiör-kameran under H1 2025 rent regulatoriskt.
UNECE behöver fatta ett beslut om de ska tillåta system-initierade filbyten i DCAS-standarden (UNECE R171 heter den nu), och i så fall vilka begränsningar det medför (ex vägtyper). Det kallas "DCAS phase 2". https://wiki.unece.org/display/trans/AD ... 2+Workshop
Man kan läsa senaste utkastet här: https://wiki.unece.org/download/attachm ... ocx?api=v2
Model S/X med HW3 och andra fordon som inte har "interior camera" kommer inte att vara aktuella eftersom det är ett SKALL-krav med förarövervakning i standarden så vitt jag förstår. Det ska bli intressant att se hur Tesla förhåller sig till det i så fall...
Lustigt nog står det inget om "robotaxi" så jag undrar vilket team som har det i sin roadmap...

Jag tror inte på Q1 2025 för EU tyvärr. Det är i princip omöjligt eftersom "phase 2"-arbetet inte är klart, och det tar ett halvår att ratificera efter beslut på GRVA.
Det lär krävas fler anpassningar av FSD till EU. Måste jag gissa så tror jag tyvärr 2026 är troligare, men man kan alltid hoppas...
Edit: Tydligen är system-initerade filbyten med i standarden, som i bästa fall ska läggas fram för beslut i slutet av September. Men det återstår fortfarande jobb med den (därav den länkade workshoppen om fyra dagar...). De ska bli intressant om den läggs fram för beslut eller ej i september. Kanske går det, och i så fall är FSDS/NoA i någon utsträckning möjligt för de Teslor som har interiör-kameran under H1 2025 rent regulatoriskt.
- Xyborg
- Teslaägare
- Inlägg: 235
- Blev medlem: 24 aug 2022 22:07
- Referralkod: ts.la/robin28307
Re: FSD Beta är imponerande!
Det intressanta här är vad de INTE specificerar. 3x längre mellan interventioner - jämfört med vad? Senaste version ute just nu, eller versionen som kom för 3,5 eller 8 år sen?
Det är ju ganska vanligt vid reklaminslag likt dessa. Apple har t.ex gjort jämförelser som ”3x grafikprestandan” men då jämfört med en 2-3 generationer gammal krets istället för generationen innan nyheten.
Re: FSD Beta är imponerande!
Någon italienare som jailbreakat bilen sätter counterweight på hjulet och kör med FSDS i norra Italien och postar cherrypickad video på 5 minuter.
Re: FSD Beta är imponerande!
På vilket "hjul" hade han satt "counterweight"?spacecoin skrev:Någon italienare som jailbreakat bilen sätter counterweight på hjulet och kör med FSDS i norra Italien och postar cherrypickad video på 5 minuter.

Hur vet du att det var cherrypickad video, sa han det?
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: FSD Beta är imponerande!
"Körningen" är fem minuter lång och ratten har en vikt till vänster. Återkom med en normal körning i stan på 20-30 minuter. Helst 100 i rad.
För övrigt, att köra med en hackad bil, med motvikt på hjulet, med en programvara som inte är typgodkänd i EU nära fotgängare borde ge fängelse.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4148
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: FSD Beta är imponerande!
Smart summon
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 795
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: FSD Beta är imponerande!
Ännu en "FSD-skeptiker" som blir mind blown efter en långtur med FSD Supervised.
My wife knows nothing about FSD, she test drove a Model Y, tried FSD 3 days ago, now all she talks about is how great it is and how much she wants it.
Mvh
Nilsson
Nilsson
Re: FSD Beta är imponerande!
Kollade på klippet men uppfattade inte varför hon ville ha det.HerrNilsson skrev: ↑06 okt 2024 12:07Ännu en "FSD-skeptiker" som blir mind blown efter en långtur med FSD Supervised.
My wife knows nothing about FSD, she test drove a Model Y, tried FSD 3 days ago, now all she talks about is how great it is and how much she wants it.
- T4s
- Teslaägare
- Inlägg: 597
- Blev medlem: 09 aug 2023 09:46
- Ort: Roslagen
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Re: FSD Beta är imponerande!
Tipsar om att vi i nästa avsnitt av Bilar med sladd har intervju med svenska representanten i UNECE:s grupp GRVA som bestämmer över DCAS-reglerna som ger utrymme för FSDS i Europa.
Tyvärr myrsteg framåt på senaste mötet. Och svårt för någon att veta när FSDS kan komma hit på riktigt.
Men vi får iaf snart släppa händerna på motorväg!
Tyvärr myrsteg framåt på senaste mötet. Och svårt för någon att veta när FSDS kan komma hit på riktigt.
Men vi får iaf snart släppa händerna på motorväg!
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Re: FSD Beta är imponerande!
För alla som är nyfikna på hur det går med DCAS och Tesla FSD. Nu är nya avsnittet av Bilar med sladd där vi intervjuar Sveriges representant i UNECE/GRVA ute. Släppt till betalande prenumeranter idag och kommer i gratisfeeden på onsdag. 

I veckans avsnitt hör vi om reformen som gör att solceller inte längre lönar sig. Vi hör om kinesiskt sabotage bakom Northvolts pågående kris och pratar om kommande Skoda Elroq. Dessutom har nya regler om självkörande bilar i Europa äntligen klubbats. Så nu är det äntligen dags att släppa taget om ratten i våra Teslor – eller?
https://bilarmedsladd.se/nya-sjalvkorni ... pa-ratten/
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 795
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: FSD Beta är imponerande!
Hygglig endorsement
The 'godfather' of driverless cars says Tesla has a major advantage in the self-driving race
https://www.msn.com/en-us/money/compani ... r-AA1sjCrn

The 'godfather' of driverless cars says Tesla has a major advantage in the self-driving race
https://www.msn.com/en-us/money/compani ... r-AA1sjCrn
Mkt intressant läsning i artikeln.Anthony Levandowski, who co-founded Google's Waymo, says Tesla has a huge advantage in data.
"I'd rather be in the Tesla's shoes than in the Waymo's shoes," Levandowski told Business Insider.
Mvh
Nilsson
Nilsson
Re: FSD Beta är imponerande!
Helt meningslös information tycker jag. Snacka kan man, Återkom när Tesla har en enda robotaxi-ride från en betalande användare från allmänheten i en pytteyta...
Jag har skrivit fler synpunkter i aktie-tråden: viewtopic.php?p=820099#p820099
Jag har skrivit fler synpunkter i aktie-tråden: viewtopic.php?p=820099#p820099
Re: FSD Beta är imponerande!
FYI: Snubben satt i fängelse för stöld av IP från Waymo, så kanske inte helt opartisk...

https://www.justice.gov/usao-ndca/pr/fo ... eft-google
På temat ovan... Det sker framsteg, men robotaxi / autonomi är många år bort för Tesla. Jag tippar att det ligger efter 2030 och att de får väääldigt svårt att komma i kapp Waymo som då har 10 års försprång.
"I've driven ~120k miles on FSD across the USA and Canada since October 2019. I personally love FSD and use it every day, but almost everyone I know who has FSD won't use it because it still makes too many mistakes for them.
I've experienced its entire evolution. Recent progress is very cool, but I still cannot leave my house in any direction without having to disengage within three blocks. FSD still cannot read signs. It cannot respond to school buses or emergency vehicles. It still blasts through school zones without a hint of awareness. It still randomly freaks out on the highway, or misses exits. It cannot handle toll booths. Speed control remains laughably bad on all types of roads, but especially small back roads. FSD is woefully inconsist with understanding what is allowed with respect to right turns on red.
FSD cannot learn dynamically like a human in that if a human screws up an unknown interchange, they muddle their way through it and make a mental note of how to do it better the next time. FSD has no such ability. FSD still cannot see or avoid potholes. Speed bumps are a crapshoot each time you approach one. FSD still largely drives blind to anything it doesn't know about, which is very unlike a human and which leads to very dangerous situations where FSD is confident but wrong.
I still cannot tell FSD where exactly I park in my condominium parking lot. FSD is still unable to dynamically adjust to changing scenarios where switching driving profiles would be beneficial, like snow, ice, and stop and go traffic. For example, if you drive on FSD into a snow squall, as I have, a human knows to slow down and to be aware that traction limits have changed. FSD does not adjust like that. If you are in aggressive mode and find yourself in heavy stop and go traffic, FSD will be an incompetent jerk driver switching lanes incessantly for no viable reason. It should just chill out and go with the flow, but, no, you have to manually go into the FSD settings and change the setting to chill.
Monday in Baltimore, FSD was going to hit a construction sign that was jutting out into the lane. Another example of being confident but wrong because it was blind to that sign for some reason.
Double lane roundabouts are another crapshoot. It simply doesn't know which lane to be in most of the time. When it finds itself in the wrong lane, it barges across lanes cutting off other vehicles.
Again, I personally love using FSD, but I am an early adopter with high tolerance for testing, iterative development, and less-than-perfect software. I am in a very small club, tho. The vast majority of people simply won't put up with these weaknesses and FSD surely cannot transition to unsupervised until the majority of these issues are addressed. Cc @Tesla_AI @chazman"
Re: FSD Beta är imponerande!
Brad Templeton ar gjort en fin infographic. Andras progress relativt Waymos milestones.
Re: FSD Beta är imponerande!
"Oct 18 (Reuters) - The National Highway Traffic Safety Administration on Friday said it was opening an investigation into 2.4 million Tesla vehicles with the automaker's Full Self-Driving software after four reported collisions, including a fatal crash.
The U.S. auto safety regulator said it was opening the preliminary evaluation after four reports of crashes where FSD was engaged during reduced roadway visibility like sun glare, fog, or airborne dust. In one crash "the Tesla vehicle fatally struck a pedestrian. One additional crash in these conditions involved a reported injury," NHTSA said."
https://www.reuters.com/business/autos- ... 024-10-18/
Ingen kunde förutse att gissa avstånd från 2d-bilder med AI kunde funka sämre när man är bländad, i mörker eller i regn... Radar och Lidar är kryckor och är helt onödiga, eller hur var det?
The U.S. auto safety regulator said it was opening the preliminary evaluation after four reports of crashes where FSD was engaged during reduced roadway visibility like sun glare, fog, or airborne dust. In one crash "the Tesla vehicle fatally struck a pedestrian. One additional crash in these conditions involved a reported injury," NHTSA said."
https://www.reuters.com/business/autos- ... 024-10-18/
Ingen kunde förutse att gissa avstånd från 2d-bilder med AI kunde funka sämre när man är bländad, i mörker eller i regn... Radar och Lidar är kryckor och är helt onödiga, eller hur var det?
Re: FSD Beta är imponerande!
Jag är inte förvånad. Ska bli intressant att följa efterspelet till detta.