flamman skrev: ↑22 okt 2024 07:52
spacecoin skrev: ↑21 okt 2024 23:22
Tesla's policy-chef Marc Van Impe slutar. (Hans jobb var ju slutfört iom UNECE R171). Han slutade för 3 veckor sedan och hoppar till SpaceX. Hans chef (Jos Dings) slutar också och deras chef slutade i våras (Rohan Patel). Stefano Mottarelli heter den nya talangen som tar över.
Marc tror att "city-streets" kanske kommer till oss (utanför USA) 2028. Teslas officiella X-konto sa ju början av 2025...
Jag tror han har rätt. Jag hoppas på NoA med system-initiated lane changes snart. När kommer det Tesla? Hoppas under 2025 iaf...
Tack för delning, ska bli intressant att följa nästa år!
Värt att förtydliga att City-streets hos oss 2028 har inget med Tesla att göra. Bara med regulatory. Teslas officiella X-konto skrev också FSD i Q1 2025 och med just reservationen ”Pending regulatory Approval”…
Finns det andra vägtyper (än high-way) som man jobbar med i EU och FN som skulle kunna bli aktuella? Finns det bara ”High-way” och ”city street” (urban som Marc skriver) eller finns det något motsvarande landsväg/motortrafikled osv. som kan bli aktuellt framöver?
Jag hoppas verkligen att Tesla fixar NoA. Nu finns det inga ursäkter.
När det gäller ”har inget med Tesla att göra” så har jag problem med den formuleringen. Till att börja med så har de sålt en produkt med funktioner som inte är laglig i över åtta år. Och det har i ärlighetens namn inte funnits någon särskilt stor chans till att hands-off L2 skulle bli laglig i resten av världen (UNECE) utanför motorväg.
Vidare så är ju produkten ”city streets” bara en gimmick (”coolt men med oklart kundvärde”) som sänker trafiksäkerheten till dess att den är autonom och Tesla tycker att den är säker (tar ansvar). Människan kör mycket bättre och säkrare än FSD helt enkelt hur man än vrider och vänder på det.
Min åsikt är att L2/förarassistans hör hemma på motorväg och landsväg och där är det helt ok med hands-off så länge föraren tittar aktivt på vägen och sköter avsökning. Man har längre tid att reagera och det är färre oskyddade trafikanter.
Jag har varit konsekvent i dessa saker när jag skrivit i denna tråd från början.
Teslas funktion är väldigt imponerande, men gör den verkligen någon skillnad för kunder (annat än de 5%-10%) som är teknikentusiaster? FSD take-rate i USA säger ”nej”.
Jag tror att landsväg kommer att bli aktuellt innan stadsgator. L2 på stadsgator tycker jag aldrig ska bli lagligt, personligen. Vi är för dåliga på att passivt övervaka maskiner och olyckan är framme på en bråkdel av en sekund. Detta är väldokumenterat och är en anledning till att Waymo och alla andra (utanför Kina) inte gjort det utan hoppar direkt till L4.
Om Tesla kan 1000x:a reliabilitet så blir givetvis diskussionen en annan. Men jag har svårt att se att det händer.