FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av fth »

spacecoin skrev: 18 okt 2024 15:06
Ingen kunde förutse att gissa avstånd från 2d-bilder med AI kunde funka sämre när man är bländad, i mörker eller i regn... Radar och Lidar är kryckor och är helt onödiga, eller hur var det?
Lidar påverkas förstås också av dom förhållanden som nämns som aktuella för utredningen ("sun glare, fog, or airborne dust"), liksom av regn som du nämner (dock inte mörker av uppenbara skäl).

Radar påverkas också av regn, dimma, och "airborne dust", men inte av bländning eller mörker.

Det ska som sagt bli intressant att se vad en utredning kommer fram till, men det går iaf definitivt inte att nu dra slutsatsen att dessa eller andra olyckor hade undvikits om ytterligare sensorer hade använts.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Världens första dödsolycka där en självkörande bil körde ihjäl en person skedde med en bil som hade både lidar, radar och säkerhetsförare.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

TiborBlomhall skrev: 18 okt 2024 15:38
Världens första dödsolycka där en självkörande bil körde ihjäl en person skedde med en bil som hade både lidar, radar och säkerhetsförare.
Det var väl iofs oundvikligt, eftersom det länge bara fanns självkörande bilar med alla dessa egenskaper...

Selection bias ;)

/fth
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

TiborBlomhall skrev: 18 okt 2024 15:38
Fanns det en down-vote-funktion så skulle du få en sådan av mig Tibor. Jag tycker inte det där var så genomtänkt skrivet.

Jag förstår personligen att laserpekare funkar i mörker men kameror inte gör det lika bra. Den som designar systemet bör ta hänsyn till olika delars brister och se till att helheten funkar och inte optimera för max lönsamhet och lura folka att tro att allt är lika bra utan radar. Och att marknadsföringen är i linje med förväntad funktion.

Att det här någonsin kommer att bli förarlöst kan vi glömma tror jag. Nu kommer väl någon och säger att det heter FSD Supervised och att föraren är ansvarig... Sedan säger samma person att robotaxi kommer inom 6-12 månader och att Lidar är en krycka. Släng in ett hån av Mercedes DrivePilot L3 samtidigt så har vi en typisk fan-boy.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

spacecoin skrev: 18 okt 2024 15:55
Jag förstår personligen att laserpekare funkar i mörker men kameror inte gör det lika bra.
Utredningen du länkade till handlade dock som sagt inte om mörker, utan om "sun glare, fog, or airborne dust".

Dessa förhållanden påverkar både lidar och kameror, vilket var vad jag kommenterade ovan.

Därmed förstås inte sagt att "vision alltid är bättre än lidar" el dyl, bara att det inte finns några egentliga belägg för att fler och/eller aktiva sensorer skulle ha påverkat dom aktuella olyckorna.

"Fan boy"-kommentarer tycker jag du ska hålla dig för god för...

/fth
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 18 okt 2024 16:13
Därmed förstås inte sagt att "vision alltid är bättre än lidar" el dyl, bara att det inte finns några egentliga belägg för att fler och/eller aktiva sensorer skulle ha påverkat dom aktuella olyckorna.
En sensor är ingen garanti för att systemet funkar så klart, men att kameror + ML inte funkar särskilt bra under MÅNGA förhållanden är väldokumenterat.

Några exempel:
- Få objekt på vägen (motorcykel på natten)
- In i tunnel, ut ur tunnel
- Damm, rök
- Mörker
- Låg sol
- etc etc

Prioriterar man säkerhet så har man i vart fall en framåtriktad radar eller lidar på sina bilar, så enkelt är det. Låg latency, låga krav på datorkraft och bra komplement till kameror. Kostar ett par tusen.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Utredningen du länkade till handlade dock som sagt inte om mörker, utan om "sun glare, fog, or airborne dust".
Det du skriver stämmer inte.

Jag citerar "where FSD was engaged during reduced roadway visibility".

Sedan gavs några exempel. Jag kan ge 10 till.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

spacecoin skrev: 18 okt 2024 16:17
Prioriterar man säkerhet så har man i vart fall en framåtriktad radar eller lidar på sina bilar, så enkelt är det. Låg latency, låga krav på datorkraft och bra komplement till kameror. Kostar ett par tusen.
Nja, vad jag förstår så börjar lidar-sensorerna idag närma sig $1k per styck i volymer, och beroende på hur mycket tillverkaren vill förfula sin bil med torn och likande på taket så krävs det oftast fler än en sensor per fordon.

Priserna kryper förstås ned med tid och ökade volymer, men "ett par tusen" är vi väl ändå ganska långt från?

/fth
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 18 okt 2024 16:25
spacecoin skrev: 18 okt 2024 16:17
Nja, vad jag förstår så börjar lidar-sensorerna idag närma sig $1k per styck i volymer, och beroende på hur mycket tillverkaren vill förfula sin bil med torn och likande på taket så krävs det oftast fler än en sensor per fordon.

Priserna kryper förstås ned med tid och ökade volymer, men "ett par tusen" är vi väl ändå ganska långt från?

/fth
Jag skrev radar eller lidar. En imaging radar kostar ett par tusenlappar i volym. Framåtriktad solid state Lidar kostar ca 5-8k i volym beroende på spec. Lidar kommer ned till ett par tusenlappar om de börjar bli standard (vilket jag iofs inte tror kortsiktigt).
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

spacecoin skrev: 18 okt 2024 16:23
Det du skriver stämmer inte.

Jag citerar "where FSD was engaged during reduced roadway visibility".

Sedan gavs några exempel. Jag kan ge 10 till.
Här är NHSTA-dokumentet som artikeln specifikt handlar om, utredningen handlar om fyra olyckor under förhållanden med "reduced roadway visibility" som uppkommit från "sun glare, fog, or airborne dust".

https://static.nhtsa.gov/odi/inv/2024/I ... -23232.pdf

Det finns förstås fler olyckor och utredningar än dessa, men det som specifikt avses i artikeln du länkade till ser ut att vara begränsat till denna typ av förhållanden, inte eventuella nackdelar/fördelar med aktiva/passiva sensorer i mörker.

/fth
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Alla fyra olyckor inträffade under "Dawn / Dusk" eller "Daylight", inte i mörker.

Tre på "Highway / Freeway", en på "Rural Road"

/fth
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

fth skrev: 18 okt 2024 15:23
Ingen kunde förutse att gissa avstånd från 2d-bilder med AI kunde funka sämre när man är bländad, i mörker eller i regn... Radar och Lidar är kryckor och är helt onödiga, eller hur var det?
Lidar påverkas förstås också av dom förhållanden som nämns som aktuella för utredningen ("sun glare, fog, or airborne dust"), liksom av regn som du nämner (dock inte mörker av uppenbara skäl).

Radar påverkas också av regn, dimma, och "airborne dust", men inte av bländning eller mörker.

/fth
Jag har aldrig någonsin fått felmeddelande eller reducerad hastighet med radar vid regn eller dimma. Inte heller av snöfall, bara när snö fastnar framför radarn.

Nu får jag reducerad hastighet i tunnlar och när jag spolar rutan.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

mikebike skrev: 18 okt 2024 17:19
fth skrev: 18 okt 2024 15:23

/fth
Jag har aldrig någonsin fått felmeddelande eller reducerad hastighet med radar vid regn eller dimma. Inte heller av snöfall, bara när snö fastnar framför radarn.

Nu får jag reducerad hastighet i tunnlar och när jag spolar rutan.
For the record: jag tror själv inte på att "vision only" är någon särskilt bra idé, och jag förstår förstås också att aktiva sensorer, fler våglängder, etc borde innebära en fördel, under förutsättning att man klarar av att genomföra "sensor fusion" utan att introducera nya felkällor, "false positives", reducerad precision etc.

Med det sagt, det centrala i mitt inlägg var det du klippte bort i citatet: "Det ska som sagt bli intressant att se vad en utredning kommer fram till, men det går iaf definitivt inte att nu dra slutsatsen att dessa eller andra olyckor hade undvikits om ytterligare sensorer hade använts".

/fth
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 18 okt 2024 17:35
Med det sagt, det centrala i mitt inlägg var det du klippte bort i citatet: "Det ska som sagt bli intressant att se vad en utredning kommer fram till, men det går iaf definitivt inte att nu dra slutsatsen att dessa eller andra olyckor hade undvikits om ytterligare sensorer hade använts".
Alltså du skriver ju i grunden bra saker, men jag tycker du argumenterar konstigt. :)

Det är klart att det inte går att bevisa i efterhand att om Tesla bara hade gjort X så hade det inte hänt.

Det som är bortom all rimlig tvivel och är ren fakta är att:
* Alla tillverkare (mig veterligen) som säljer bilar med farthållare och lane keep utom Tesla tycker att radar behövs.
* Kameror har många failure modes.
* Tesla avvecklade sin radar för att den inte hjälpte till i avancerad "självkörning" (dvs filbyten etc) eftersom det hade för dålig spec för det.

Samma radar hade kanske räddat dessa människor om den användas bara för filhållning eller i denna typ av situationer.

Det troliga är väl att Teslas system helt enkelt försöker kolla om det är snö, rök, damm, kanske regn, och bara stänger av. Andra tillverkares system med radar kommer troligen att kunna fortsätta köra i den ODD:n (under svårare förhållanden) längre och snabbare än Tesla med bara kameror.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Tesla's policy-chef Marc Van Impe slutar. (Hans jobb var ju slutfört iom UNECE R171). Han slutade för 3 veckor sedan och hoppar till SpaceX. Hans chef (Jos Dings) slutar också och deras chef slutade i våras (Rohan Patel). Stefano Mottarelli heter den nya talangen som tar över.

Marc tror att "city-streets" kanske kommer till oss (utanför USA) 2028. Teslas officiella X-konto sa ju början av 2025... ;)

Jag tror han har rätt. Jag hoppas på NoA med system-initiated lane changes snart. När kommer det Tesla? Hoppas under 2025 iaf...

Screenshot 2024-10-21 at 23.21.17.png
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare

Inlägg av flamman »

spacecoin skrev: 21 okt 2024 23:22
Tesla's policy-chef Marc Van Impe slutar. (Hans jobb var ju slutfört iom UNECE R171). Han slutade för 3 veckor sedan och hoppar till SpaceX. Hans chef (Jos Dings) slutar också och deras chef slutade i våras (Rohan Patel). Stefano Mottarelli heter den nya talangen som tar över.

Marc tror att "city-streets" kanske kommer till oss (utanför USA) 2028. Teslas officiella X-konto sa ju början av 2025... ;)

Jag tror han har rätt. Jag hoppas på NoA med system-initiated lane changes snart. När kommer det Tesla? Hoppas under 2025 iaf...
Tack för delning, ska bli intressant att följa nästa år!

Värt att förtydliga att City-streets hos oss 2028 har inget med Tesla att göra. Bara med regulatory. Teslas officiella X-konto skrev också FSD i Q1 2025 och med just reservationen ”Pending regulatory Approval”… ;)

Finns det andra vägtyper (än high-way) som man jobbar med i EU och FN som skulle kunna bli aktuella? Finns det bara ”High-way” och ”city street” (urban som Marc skriver) eller finns det något motsvarande landsväg/motortrafikled osv. som kan bli aktuellt framöver?
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

flamman skrev: 22 okt 2024 07:52

Värt att förtydliga att City-streets hos oss 2028 har inget med Tesla att göra. Bara med regulatory. Teslas officiella X-konto skrev också FSD i Q1 2025 och med just reservationen ”Pending regulatory Approval”… ;)

Finns det andra vägtyper (än high-way) som man jobbar med i EU och FN som skulle kunna bli aktuella? Finns det bara ”High-way” och ”city street” (urban som Marc skriver) eller finns det något motsvarande landsväg/motortrafikled osv. som kan bli aktuellt framöver?
Jag hoppas verkligen att Tesla fixar NoA. Nu finns det inga ursäkter.

När det gäller ”har inget med Tesla att göra” så har jag problem med den formuleringen. Till att börja med så har de sålt en produkt med funktioner som inte är laglig i över åtta år. Och det har i ärlighetens namn inte funnits någon särskilt stor chans till att hands-off L2 skulle bli laglig i resten av världen (UNECE) utanför motorväg.

Vidare så är ju produkten ”city streets” bara en gimmick (”coolt men med oklart kundvärde”) som sänker trafiksäkerheten till dess att den är autonom och Tesla tycker att den är säker (tar ansvar). Människan kör mycket bättre och säkrare än FSD helt enkelt hur man än vrider och vänder på det.

Min åsikt är att L2/förarassistans hör hemma på motorväg och landsväg och där är det helt ok med hands-off så länge föraren tittar aktivt på vägen och sköter avsökning. Man har längre tid att reagera och det är färre oskyddade trafikanter.

Jag har varit konsekvent i dessa saker när jag skrivit i denna tråd från början.

Teslas funktion är väldigt imponerande, men gör den verkligen någon skillnad för kunder (annat än de 5%-10%) som är teknikentusiaster? FSD take-rate i USA säger ”nej”.

Jag tror att landsväg kommer att bli aktuellt innan stadsgator. L2 på stadsgator tycker jag aldrig ska bli lagligt, personligen. Vi är för dåliga på att passivt övervaka maskiner och olyckan är framme på en bråkdel av en sekund. Detta är väldokumenterat och är en anledning till att Waymo och alla andra (utanför Kina) inte gjort det utan hoppar direkt till L4.

Om Tesla kan 1000x:a reliabilitet så blir givetvis diskussionen en annan. Men jag har svårt att se att det händer.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare

Inlägg av flamman »

spacecoin skrev: 22 okt 2024 08:46
flamman skrev: 22 okt 2024 07:52

Jag hoppas verkligen att Tesla fixar NoA. Nu finns det inga ursäkter.

När det gäller ”har inget med Tesla att göra” så har jag problem med den formuleringen. Till att börja med så har de sålt en produkt med funktioner som inte är laglig i över åtta år. Och det har i ärlighetens namn inte funnits någon särskilt stor chans till att hands-off L2 skulle bli laglig i resten av världen (UNECE) utanför motorväg.

Vidare så är ju produkten ”city streets” bara en gimmick (”coolt men med oklart kundvärde”) som sänker trafiksäkerheten till dess att den är autonom och Tesla tycker att den är säker (tar ansvar). Människan kör mycket bättre och säkrare än FSD helt enkelt hur man än vrider och vänder på det.

Min åsikt är att L2/förarassistans hör hemma på motorväg och landsväg och där är det helt ok med hands-off så länge föraren tittar aktivt på vägen och sköter avsökning. Man har längre tid att reagera och det är färre oskyddade trafikanter.

Jag har varit konsekvent i dessa saker när jag skrivit i denna tråd från början.

Teslas funktion är väldigt imponerande, men gör den verkligen någon skillnad för kunder (annat än de 5%-10%) som är teknikentusiaster? FSD take-rate i USA säger ”nej”.

Jag tror att landsväg kommer att bli aktuellt innan stadsgator. L2 på stadsgator tycker jag aldrig ska bli lagligt, personligen. Vi är för dåliga på att passivt övervaka maskiner och olyckan är framme på en bråkdel av en sekund. Detta är väldokumenterat och är en anledning till att Waymo och alla andra (utanför Kina) inte gjort det utan hoppar direkt till L4.

Om Tesla kan 1000x:a reliabilitet så blir givetvis diskussionen en annan. Men jag har svårt att se att det händer.
Bra poänger allihop och håller med.
Angående ”landsväg aktuellt före stadsgator” finns det något sagt från UN om skillnad och definitioner på de två som gör att du tror det?
Det jag menade (men utryckte slarvigt, ”relaterat” var nog inte rätt ord) var att nyheten om 2028 inte handlade specifikt om eller var en nyhet om Tesla. Men såklart påverkar det Tesla så på det sättet är det relaterat till dem.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

flamman skrev: 22 okt 2024 14:24
Bra poänger allihop och håller med.
Angående ”landsväg aktuellt före stadsgator” finns det något sagt från UN om skillnad och definitioner på de två som gör att du tror det?
Det jag menade (men utryckte slarvigt, ”relaterat” var nog inte rätt ord) var att nyheten om 2028 inte handlade specifikt om eller var en nyhet om Tesla. Men såklart påverkar det Tesla så på det sättet är det relaterat till dem.
Det finns inga officiella "skillnader och definitioner" som påverkar DCAS/R171 vad jag känner till, men baserat på intervjun med snubben på Transportstyrelsen så fick jag vibbar att de vill göra ett införande baserat på försiktighetsprincipen. Det får mig att tro att landsväg händer innan villaområde, men de skulle ju kunna göra bägge samtidigt rent teoretiskt.

Det är ju Tesla-specifikt på så sätt att ingen annan verkar vara intresserade av att göra liknande system på stadsgator för närvarande förutom kineserna, och de brukar ju ta tid på sig att anpassa den här typen av funktioner till internationell standard.

Jag skulle VERKLIGEN vilja se ett EU-brett godkännande av UNECE R157 (L3 130 km/h på motorväg), så det sätter lite press på andra än Mercedes att göra liknande eyes-off system där tillverkaren tar ansvar för körningen under många omständigheter.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Tydligen kommer Schweiz att tillåta L3 enl R157 i Q1. 👏👏👏
Kom igen nu EU! UNECE är ju klara!

https://www.tagesanzeiger.ch/autobahn-b ... 6319395794
Användarvisningsbild
perwis
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per38308

Inlägg av perwis »

Från conference call igår:

Travis Axelrod

Great. Thank you very much. The next one is quite similar to other questions we've had. So I'm going to combine it with the final question. So briefly, could you just detail how robotaxi will roll out? Will it start with a Tesla deployed fleet and then allow customers to add theirs on the subscription model? And then will Hardware 3 be capable of Level 5?

Ashok Elluswamy

Regarding the Hardware 3, what we saw with Level 5 was it was easier to make progress starting with Hardware 4 and figuring out the solution and back-porting it to Hardware 3 instead of directly working on Hardware 3 given that Hardware 4 has more like fundamental hardware capabilities. I think that trend will continue into the next few quarters as well where we first figure out the solution rapidly with AI4 and then back-port it, write the kernels, and it just takes longer to develop those things because it's not fundamentally supported in the hardware and it's emulated. But yes, it's initially working on Hardware 4, back-porting it to Hardware 3.

Elon Musk

Yes. So I guess the answer is we're not 100% sure, but as Ashok mentioned, because by some measure hardware 4 has really several times the capability of Hardware 3, it's easier to get things to work with Hardware 4 and then it takes a lot of effort to sort of squeeze that functionality into Hardware 3. And there is some chance that Hardware 3 does not achieve the safety level that allows for unsupervised FSD. There is some chance of that. And if that turns out to be the case, we will upgrade those who have bought Hardware 3 FSD for free. And we have designed the system to be upgradeable, so it's really just sort of switch out the computer type of thing. The cameras, they're capable. But we don't actually know the answer to that. But if it does turn out, we'll make sure we take care of those who have bought FSD on Hardware 3.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

perwis skrev: 24 okt 2024 09:12
And there is some chance that Hardware 3 does not achieve the safety level that allows for unsupervised FSD. There is some chance of that. And if that turns out to be the case, we will upgrade those who have bought Hardware 3 FSD for free.
Bild
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Travis Axelrod

Great. Thank you very much. The next one is quite similar to other questions we've had. So I'm going to combine it with the final question. So briefly, could you just detail how robotaxi will roll out? Will it start with a Tesla deployed fleet and then allow customers to add theirs on the subscription model? And then will Hardware 3 be capable of Level 5?

Ashok Elluswamy

Regarding the Hardware 3, what we saw with Level 5 was it was easier to make progress starting with Hardware 4 and figuring out the solution and back-porting it to Hardware 3 instead of directly working on Hardware 3 given that Hardware 4 has more like fundamental hardware capabilities. I think that trend will continue into the next few quarters as well where we first figure out the solution rapidly with AI4 and then back-port it, write the kernels, and it just takes longer to develop those things because it's not fundamentally supported in the hardware and it's emulated. But yes, it's initially working on Hardware 4, back-porting it to Hardware 3.

Elon Musk

Yes. So I guess the answer is we're not 100% sure, but as Ashok mentioned, because by some measure hardware 4 has really several times the capability of Hardware 3, it's easier to get things to work with Hardware 4 and then it takes a lot of effort to sort of squeeze that functionality into Hardware 3. And there is some chance that Hardware 3 does not achieve the safety level that allows for unsupervised FSD. There is some chance of that. And if that turns out to be the case, we will upgrade those who have bought Hardware 3 FSD for free. And we have designed the system to be upgradeable, so it's really just sort of switch out the computer type of thing. The cameras, they're capable. But we don't actually know the answer to that. But if it does turn out, we'll make sure we take care of those who have bought FSD on Hardware 3.
Det kan ju inte visas sig, praktiskt nog, att hw3 inte klarar av det, när ingen annan Tesla heller klarar av det.

Tyvärr så tror jag inte att Tesla kommer till autonomi i utlovad ODD med varken hw3 eller hw4, och att det skulle ske några retrofits bedömer jag helt uteslutet. De behöver ta fram en helt ny FSD dator och stoppa in den i typ knappt en miljon bilar. Det kommer inte att hända helt enkelt.

Min förutsägelse är att Elon kommer att avgå som CEO om Tesla står och stampar med FSD i 24 månader till. Och vad förra vd:n lovade…
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

spacecoin skrev: 24 okt 2024 09:26

Travis Axelrod

Ashok Elluswamy

Elon Musk

Det kan ju inte visas sig, praktiskt nog, att hw3 inte klarar av det, när ingen annan Tesla heller klarar av det.

Tyvärr så tror jag inte att Tesla kommer till autonomi i utlovad ODD med varken hw3 eller hw4, och att det skulle ske några retrofits bedömer jag helt uteslutet. De behöver ta fram en helt ny FSD dator och stoppa in den i typ knappt en miljon bilar. Det kommer inte att hända helt enkelt.

Min förutsägelse är att Elon kommer att avgå som CEO om Tesla står och stampar med FSD i 24 månader till. Och vad förra vd:n lovade…
Tror du det är lösbart med enbart ny dator?
Alltså att endast kameror är tillräckligt för autonomi?

Tyvärr tror jag det är större risk att hela FSD-teamet får sparken än att Elon avgår om 24 månader.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Nicke Nyfiken skrev: 24 okt 2024 09:38
Tror du det är lösbart med enbart ny dator?
Alltså att endast kameror är tillräckligt för autonomi?

Tyvärr tror jag det är större risk att hela FSD-teamet får sparken än att Elon avgår om 24 månader.
Nej. Jag tror att det är helt omöjligt att med endast kameror med dagens tekniker nå allmän självkörning inom 24 månader. Kanske 5-10% chans det här årtiondet? Det kan ju alltid ske större genombrott i forskningen, så man ska inte utesluta något.

Hur man tänker sig deploya robotaxi utan ens rengöring av kamerorna är spännande. Waymo har hållit på med der här problemet i 10-15 år och de har alla sensorer, alla hjälpmedel, mer resurser och mer compute än Tesla och jobbar fortfarande med motorväg...
Skriv svar