Det handlar om växelriktaren i och det är inte bara och bara. Återbetalning på 3 år kan man glömma. Om någonsin under batteriets livstid är vad man får räkna med.pefreli skrev: ↑25 aug 2024 00:06Tack!Dreas89 skrev: ↑24 aug 2024 10:47Växelriktaren är samma oavsett storlek på batteri så du får högre effekt och således dubbla ersättningen för frekvensstabilisering med 2x6,6.Daven skrev: ↑24 aug 2024 10:15Vad är fördelen med att ha 2st 6,6 batterier istället för ett 13,3?Dreas89 skrev: ↑24 aug 2024 10:00Varför 13,3 och inte 6,6x2?pefreli skrev: ↑24 aug 2024 09:19
Svävar på knappen för att beställa 13,3 kWh Homevolt men är nyfiken på alternativen.
Förstår jag dig rätt att du betalade 103 k efter avdrag för 20kw/20kwh för ditt Pixii? Eller betalade du bara 60 k?
Hur funkar Pixii med integrationen mot Tibber och deras app?
Sker styrningen automatiskt (sälja stödtjänster, arbitrage etc.)
Bedömd återbetalningstid?
Pixii har väl inget med Tibber att göra?
Bedömd återbetalningstid är rimligen 7-10 år med dagens ersättningar.
Jag menar på inget sätt att förminska eller förlöjliga men detta är något man bör ha koll på vid en investering i den här prisklassen. Ett 13,3kwh-batteri kommer du ha svårt att räkna hem och även tveksamt på 2x6,6.
Fick samma tips av min bror som också är på G att beställa.
Lite kortare avbetalningstid på 2 mindre batterier än 1 stort pga att båda har 6 kW.
Konstigt att de bara har 6kw på det stora batteriet, det rimligaste hade ju varit att det varit en bättre affär att köpa ett stort istället för 2 mindre. Eller missar jag något?
Tibber Homevolt
Moderator: Redaktion
Re: Tibber Homevolt
Det är 10 års garanti på batteriet, menar du att intäkterna skulle understiga 6000 kr/år när Tibber säger 20000 kr?Dreas89 skrev: ↑25 aug 2024 08:03Det handlar om växelriktaren i och det är inte bara och bara. Återbetalning på 3 år kan man glömma. Om någonsin under batteriets livstid är vad man får räkna med.pefreli skrev: ↑25 aug 2024 00:06Tack!Dreas89 skrev: ↑24 aug 2024 10:47Växelriktaren är samma oavsett storlek på batteri så du får högre effekt och således dubbla ersättningen för frekvensstabilisering med 2x6,6.
Jag menar på inget sätt att förminska eller förlöjliga men detta är något man bör ha koll på vid en investering i den här prisklassen. Ett 13,3kwh-batteri kommer du ha svårt att räkna hem och även tveksamt på 2x6,6.
Lite kortare avbetalningstid på 2 mindre batterier än 1 stort pga att båda har 6 kW.
Konstigt att de bara har 6kw på det stora batteriet, det rimligaste hade ju varit att det varit en bättre affär att köpa ett stort istället för 2 mindre. Eller missar jag något?
För ett 6kwh-batteri är det inte omöjligt att vi ligger under 10’ utan konstigheter utifrån hur väl de lyckas implementera sina lösningar i kombination. 6kw är varken mycket för frekvensstabilisering eller 6,6kWh är inte mycket för elprisarbitrage. I dagsläget kanske det skulle kunna ge 10kr per dag i en optimerad värld där allt lirar klockrentAnderzzon skrev: ↑25 aug 2024 08:25Det är 10 års garanti på batteriet, menar du att intäkterna skulle understiga 6000 kr/år när Tibber säger 20000 kr?Dreas89 skrev: ↑25 aug 2024 08:03Det handlar om växelriktaren i och det är inte bara och bara. Återbetalning på 3 år kan man glömma. Om någonsin under batteriets livstid är vad man får räkna med.pefreli skrev: ↑25 aug 2024 00:06Tack!Dreas89 skrev: ↑24 aug 2024 10:47Växelriktaren är samma oavsett storlek på batteri så du får högre effekt och således dubbla ersättningen för frekvensstabilisering med 2x6,6.
Tycker det verkar konstigt med tanke på att de själva uppger 15000/år för 6 kWh baserat på historisk data.Dreas89 skrev: ↑25 aug 2024 08:57För ett 6kwh-batteri är det inte omöjligt att vi ligger under 10’ utan konstigheter utifrån hur väl de lyckas implementera sina lösningar i kombination. 6kw är varken mycket för frekvensstabilisering eller 6,6kWh är inte mycket för elprisarbitrage. I dagsläget kanske det skulle kunna ge 10kr per dag i en optimerad värld där allt lirar klockrentAnderzzon skrev: ↑25 aug 2024 08:25Det är 10 års garanti på batteriet, menar du att intäkterna skulle understiga 6000 kr/år när Tibber säger 20000 kr?Dreas89 skrev: ↑25 aug 2024 08:03Det handlar om växelriktaren i och det är inte bara och bara. Återbetalning på 3 år kan man glömma. Om någonsin under batteriets livstid är vad man får räkna med.pefreli skrev: ↑25 aug 2024 00:06Tack!Dreas89 skrev: ↑24 aug 2024 10:47
Växelriktaren är samma oavsett storlek på batteri så du får högre effekt och således dubbla ersättningen för frekvensstabilisering med 2x6,6.
Konstigt att de bara har 6kw på det stora batteriet, det rimligaste hade ju varit att det varit en bättre affär att köpa ett stort istället för 2 mindre. Eller missar jag något?![]()
Den gamla hederliga ”historisk data”. Förra året hade man ett rekordår för frekvensstabilisering. Under hösten och våren har det regnat massor vilket gör att vattenkraften går för fullt och man tömmer magasinen vilket leder till rekordlåg ersättning för Frekvensstabilisering.Anderzzon skrev: ↑25 aug 2024 09:48Tycker det verkar konstigt med tanke på att de själva uppger 15000/år för 6 kWh baserat på historisk data.Dreas89 skrev: ↑25 aug 2024 08:57För ett 6kwh-batteri är det inte omöjligt att vi ligger under 10’ utan konstigheter utifrån hur väl de lyckas implementera sina lösningar i kombination. 6kw är varken mycket för frekvensstabilisering eller 6,6kWh är inte mycket för elprisarbitrage. I dagsläget kanske det skulle kunna ge 10kr per dag i en optimerad värld där allt lirar klockrentAnderzzon skrev: ↑25 aug 2024 08:25Det är 10 års garanti på batteriet, menar du att intäkterna skulle understiga 6000 kr/år när Tibber säger 20000 kr?Dreas89 skrev: ↑25 aug 2024 08:03Det handlar om växelriktaren i och det är inte bara och bara. Återbetalning på 3 år kan man glömma. Om någonsin under batteriets livstid är vad man får räkna med.pefreli skrev: ↑25 aug 2024 00:06
Tack!
Konstigt att de bara har 6kw på det stora batteriet, det rimligaste hade ju varit att det varit en bättre affär att köpa ett stort istället för 2 mindre. Eller missar jag något?![]()
Du har extremt mycket att läsa på om och förstå om du faktiskt vill ha med en ekonomisk aspekt. Köp för att det känns bra i magen och är kul med teknik, men ekonomiskt finns det bättre val. En indexfond är tryggare och ger mer avkastning med stor sannolikhet över 10-12 år.
Börja här: https://www.varbergenergi.se/privat/tja ... t-just-nu/Anderzzon skrev: ↑25 aug 2024 09:48Tycker det verkar konstigt med tanke på att de själva uppger 15000/år för 6 kWh baserat på historisk data.Dreas89 skrev: ↑25 aug 2024 08:57För ett 6kwh-batteri är det inte omöjligt att vi ligger under 10’ utan konstigheter utifrån hur väl de lyckas implementera sina lösningar i kombination. 6kw är varken mycket för frekvensstabilisering eller 6,6kWh är inte mycket för elprisarbitrage. I dagsläget kanske det skulle kunna ge 10kr per dag i en optimerad värld där allt lirar klockrentAnderzzon skrev: ↑25 aug 2024 08:25Det är 10 års garanti på batteriet, menar du att intäkterna skulle understiga 6000 kr/år när Tibber säger 20000 kr?Dreas89 skrev: ↑25 aug 2024 08:03Det handlar om växelriktaren i och det är inte bara och bara. Återbetalning på 3 år kan man glömma. Om någonsin under batteriets livstid är vad man får räkna med.pefreli skrev: ↑25 aug 2024 00:06
Tack!
Vad jag förstått så har det varit några ”gyllene år” där man kunnat tjäna mkt pengar på stödtjänster främst drivet av höga elpriser. Men framåt kommer priserna/förtjänstmöjligheterna gå ner.Dreas89 skrev: ↑25 aug 2024 09:59Den gamla hederliga ”historisk data”. Förra året hade man ett rekordår för frekvensstabilisering. Under hösten och våren har det regnat massor vilket gör att vattenkraften går för fullt och man tömmer magasinen vilket leder till rekordlåg ersättning för Frekvensstabilisering.Anderzzon skrev: ↑25 aug 2024 09:48Tycker det verkar konstigt med tanke på att de själva uppger 15000/år för 6 kWh baserat på historisk data.Dreas89 skrev: ↑25 aug 2024 08:57För ett 6kwh-batteri är det inte omöjligt att vi ligger under 10’ utan konstigheter utifrån hur väl de lyckas implementera sina lösningar i kombination. 6kw är varken mycket för frekvensstabilisering eller 6,6kWh är inte mycket för elprisarbitrage. I dagsläget kanske det skulle kunna ge 10kr per dag i en optimerad värld där allt lirar klockrent![]()
Du har extremt mycket att läsa på om och förstå om du faktiskt vill ha med en ekonomisk aspekt. Köp för att det känns bra i magen och är kul med teknik, men ekonomiskt finns det bättre val. En indexfond är tryggare och ger mer avkastning med stor sannolikhet över 10-12 år.
Det som driver mitt intresse nu är
1. Att regelverket tydliggjorts och att det är möjligt att utnyttja batterier både för arbitrage, egenanvändning och stödtjänster. Samtidigt som man som privatperson kan nyttja stödet vid investering.
2. Att det finns smidiga lösningar där styrningen av batteriet sker automatiskt och batteriet styrs förmaximerad nytta/intäkt. Exempelvis det som Tibber/Homevolt erbjuder. Jag vill att batteriet mer eller mindre ska styra sig självt.
Jag tror deras bedömningar om avbetalningstid på 3-4 år är offensiva men även om avbetalningstiden blir det dubbla är jag nöjd med det.
Senast redigerad av pefreli, redigerad totalt 1 gånger.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
14,6 kWp
Vad ska du tjäna pengar på? Hur ser kalkylen ut minus frekvensstabilisering?pefreli skrev: ↑25 aug 2024 10:20Vad jag förstått så har det varit några ”gyllene år” där man kunnat tjäna mkt pengar på stödtjänster främst drivet av höga elpriser. Men framåt kommer priserna gå ner.Dreas89 skrev: ↑25 aug 2024 09:59Den gamla hederliga ”historisk data”. Förra året hade man ett rekordår för frekvensstabilisering. Under hösten och våren har det regnat massor vilket gör att vattenkraften går för fullt och man tömmer magasinen vilket leder till rekordlåg ersättning för Frekvensstabilisering.Anderzzon skrev: ↑25 aug 2024 09:48Tycker det verkar konstigt med tanke på att de själva uppger 15000/år för 6 kWh baserat på historisk data.Dreas89 skrev: ↑25 aug 2024 08:57För ett 6kwh-batteri är det inte omöjligt att vi ligger under 10’ utan konstigheter utifrån hur väl de lyckas implementera sina lösningar i kombination. 6kw är varken mycket för frekvensstabilisering eller 6,6kWh är inte mycket för elprisarbitrage. I dagsläget kanske det skulle kunna ge 10kr per dag i en optimerad värld där allt lirar klockrent![]()
1. Att regelverket tydliggjorts och att det är möjligt att utnyttja batterier både för arbitrage, egenanvändning och stödtjänster. Samtidigt som man som privatperson kan nyttja stödet vid investering.
2. Att det finns smidiga lösningar där styrningen av batteriet sker automatiskt och batteriet styrs förmaximerad nytta/intäkt. Exempelvis det som Tibber/Homevolt erbjuder. Jag vill att batteriet mer eller mindre ska styra sig självt.
Jag tror deras bedömningar om avbetalningstid på 3-4 år är offensiva men även om avbetalningstiden blir det dubbla är jag nöjd med det.
Maximerad nytta/intäkt hjälper föga när det är 10kr/dag. När effekttarifferna gör intåg vill man ha stora batterier. Fördelen med Homevolt är att logiken finns där, samma logik kan man fixa själv utan att vara ninja om man är lite kompetent
- Trevlig
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Jag tycker Pixii Home är ett helt annat batteri, ingen vet riktigt vad FFR kommer ge i ersättning. Men att ha ett batteri som både kan jobba emot FCR och FFR kommer ju garanterat ge högre ersättning.pefreli skrev: ↑25 aug 2024 00:16Ok, men då skiljer det ju ganska mkt i pris (och avbetalningstid?) jämfört med Homevolt.Trevlig skrev: ↑24 aug 2024 13:35Har 10kw/10kwh för 103k efter avdragpefreli skrev: ↑24 aug 2024 09:19Svävar på knappen för att beställa 13,3 kWh Homevolt men är nyfiken på alternativen.
Förstår jag dig rätt att du betalade 103 k efter avdrag för 20kw/20kwh för ditt Pixii? Eller betalade du bara 60 k?
Hur funkar Pixii med integrationen mot Tibber och deras app?
Sker styrningen automatiskt (sälja stödtjänster, arbitrage etc.)
Bedömd återbetalningstid?
60k kostar det att få det till 20/20 som är planen.
Funkar inte alls med Tibber, är Geenelys som gäller.
Det ska ske helt automatiskt men är inte igång än, beställer man nu får man 2000kr månaden i 6 månader
Ingen aning med deras egna kalkyl säger 43k för 2023, tror ingen kan svara på detta exakt då Pixii batteriet klarar lite mer saker än de flesta batterier.
Citerar en på facebook
"Homevolt har 6kW växelriktare, endast wifi, inte framtida offgrid-stöd, NMC kemi på batteriet, intr FFR.
Pixii har alltså allt det homevolt inte har, samt LFP kemi istället (säkrare ur brandsynpunkt, klarar fler cykler), högre urladdningseffekt (10kWh har 10kW), ethernetanslutning, bättre lokal styrning (modbus tcp), offgrid-stöd och FFR.."
Homevolt räknar med 3 års avbetalningstid på de små batterierna (vilket jag antar är optimistiskt..)
Men visst, lite vassare kemi kan motivera lite högre pris kanske?
Möjligheten till off-grid är coolt men jag känner inte något större behov av det.
Men greenely..... Ja Tibber är ljusår bättre, kan tex bara schemalägga bilen till ett klockslag, inte dag
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Hur har du själv resonerat? Är det bara teknikintresset som gjort att du köpt batterilager?Dreas89 skrev: ↑25 aug 2024 10:25Vad ska du tjäna pengar på? Hur ser kalkylen ut minus frekvensstabilisering?pefreli skrev: ↑25 aug 2024 10:20Vad jag förstått så har det varit några ”gyllene år” där man kunnat tjäna mkt pengar på stödtjänster främst drivet av höga elpriser. Men framåt kommer priserna gå ner.Dreas89 skrev: ↑25 aug 2024 09:59Den gamla hederliga ”historisk data”. Förra året hade man ett rekordår för frekvensstabilisering. Under hösten och våren har det regnat massor vilket gör att vattenkraften går för fullt och man tömmer magasinen vilket leder till rekordlåg ersättning för Frekvensstabilisering.Anderzzon skrev: ↑25 aug 2024 09:48Tycker det verkar konstigt med tanke på att de själva uppger 15000/år för 6 kWh baserat på historisk data.Dreas89 skrev: ↑25 aug 2024 08:57För ett 6kwh-batteri är det inte omöjligt att vi ligger under 10’ utan konstigheter utifrån hur väl de lyckas implementera sina lösningar i kombination. 6kw är varken mycket för frekvensstabilisering eller 6,6kWh är inte mycket för elprisarbitrage. I dagsläget kanske det skulle kunna ge 10kr per dag i en optimerad värld där allt lirar klockrent![]()
Maximerad nytta/intäkt hjälper föga när det är 10kr/dag. När effekttarifferna gör intåg vill man ha stora batterier. Fördelen med Homevolt är att logiken finns där, samma logik kan man fixa själv utan att vara ninja om man är lite kompetent![]()
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
14,6 kWp
Jag köpte checkwatt när kalkylen såg bra ut och har fått in lite mer än 20% av initial kostnad på ca ett år.pefreli skrev: ↑25 aug 2024 11:28Hur har du själv resonerat? Är det bara teknikintresset som gjort att du köpt batterilager?Dreas89 skrev: ↑25 aug 2024 10:25Vad ska du tjäna pengar på? Hur ser kalkylen ut minus frekvensstabilisering?pefreli skrev: ↑25 aug 2024 10:20Vad jag förstått så har det varit några ”gyllene år” där man kunnat tjäna mkt pengar på stödtjänster främst drivet av höga elpriser. Men framåt kommer priserna gå ner.Dreas89 skrev: ↑25 aug 2024 09:59Den gamla hederliga ”historisk data”. Förra året hade man ett rekordår för frekvensstabilisering. Under hösten och våren har det regnat massor vilket gör att vattenkraften går för fullt och man tömmer magasinen vilket leder till rekordlåg ersättning för Frekvensstabilisering.
Maximerad nytta/intäkt hjälper föga när det är 10kr/dag. När effekttarifferna gör intåg vill man ha stora batterier. Fördelen med Homevolt är att logiken finns där, samma logik kan man fixa själv utan att vara ninja om man är lite kompetent![]()
Jag köpte ett stort batteri som kan byggas ut för att stå förberedd inför effekttariffer och vad annat som kan dyka upp.
Ok, och affären ser betydligt sämre ut nu då förstår jag.Dreas89 skrev: ↑25 aug 2024 11:39Jag köpte checkwatt när kalkylen såg bra ut och har fått in lite mer än 20% av initial kostnad på ca ett år.pefreli skrev: ↑25 aug 2024 11:28Hur har du själv resonerat? Är det bara teknikintresset som gjort att du köpt batterilager?Dreas89 skrev: ↑25 aug 2024 10:25Vad ska du tjäna pengar på? Hur ser kalkylen ut minus frekvensstabilisering?pefreli skrev: ↑25 aug 2024 10:20Vad jag förstått så har det varit några ”gyllene år” där man kunnat tjäna mkt pengar på stödtjänster främst drivet av höga elpriser. Men framåt kommer priserna gå ner.Dreas89 skrev: ↑25 aug 2024 09:59Den gamla hederliga ”historisk data”. Förra året hade man ett rekordår för frekvensstabilisering. Under hösten och våren har det regnat massor vilket gör att vattenkraften går för fullt och man tömmer magasinen vilket leder till rekordlåg ersättning för Frekvensstabilisering.
Jag köpte ett stort batteri som kan byggas ut för att stå förberedd inför effekttariffer och vad annat som kan dyka upp.
Men fick du 50% avdrag då också? Det har väl varit lite svajigt med besked om detta tidigare?
Om man lägger in siffrorna för 2024 första halvåret (istället för snittet 2021-2023) på Homevolt så stiger återbetalningstiden från 3 till ca 5 år.
Det är ju väldigt mkt som spelar in i om det blir en vettig affär eller ej.
Är det rimligt att tro att förutsättningarna för batterier som varit första halvåret 2024 kommer fortsätta?
Hur tänker ni?
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
14,6 kWp
Ersättningen förra året vid den här tiden för idag var 200kr, idag är den 6kr.pefreli skrev: ↑25 aug 2024 12:10Ok, och affären ser betydligt sämre ut nu då förstår jag.Dreas89 skrev: ↑25 aug 2024 11:39Jag köpte checkwatt när kalkylen såg bra ut och har fått in lite mer än 20% av initial kostnad på ca ett år.pefreli skrev: ↑25 aug 2024 11:28Hur har du själv resonerat? Är det bara teknikintresset som gjort att du köpt batterilager?Dreas89 skrev: ↑25 aug 2024 10:25Vad ska du tjäna pengar på? Hur ser kalkylen ut minus frekvensstabilisering?pefreli skrev: ↑25 aug 2024 10:20
Vad jag förstått så har det varit några ”gyllene år” där man kunnat tjäna mkt pengar på stödtjänster främst drivet av höga elpriser. Men framåt kommer priserna gå ner.
Men fick du 50% avdrag då också? Det har väl varit lite svajigt med besked om detta tidigare?
Om man lägger in siffrorna för 2024 första halvåret (istället för snittet 2021-2023) på Homevolt så stiger återbetalningstiden från 3 till ca 5 år.
Det är ju väldigt mkt som spelar in i om det blir en vettig affär eller ej.
Är det rimligt att tro att förutsättningarna för batterier som varit första halvåret 2024 kommer fortsätta?
Hur tänker ni?
De fular sig någonstans med siffrorna. Skulle behövt se dom för att bryta ned dom för att hitta vart de genar.
Ersättningen kommer fortsatt vara svår att beräkna och avkastningen bättre på annat håll. Jag är glad som är inne för jag kommer kunna bygga ut billigt med kort tid när marknaden väl har tydligare förutsättningar.
Haha så nu försöker du ”varna” andra så att priserna kan hållas uppe?Dreas89 skrev: ↑25 aug 2024 11:39Jag köpte checkwatt när kalkylen såg bra ut och har fått in lite mer än 20% av initial kostnad på ca ett år.pefreli skrev: ↑25 aug 2024 11:28Hur har du själv resonerat? Är det bara teknikintresset som gjort att du köpt batterilager?Dreas89 skrev: ↑25 aug 2024 10:25Vad ska du tjäna pengar på? Hur ser kalkylen ut minus frekvensstabilisering?pefreli skrev: ↑25 aug 2024 10:20Vad jag förstått så har det varit några ”gyllene år” där man kunnat tjäna mkt pengar på stödtjänster främst drivet av höga elpriser. Men framåt kommer priserna gå ner.Dreas89 skrev: ↑25 aug 2024 09:59Den gamla hederliga ”historisk data”. Förra året hade man ett rekordår för frekvensstabilisering. Under hösten och våren har det regnat massor vilket gör att vattenkraften går för fullt och man tömmer magasinen vilket leder till rekordlåg ersättning för Frekvensstabilisering.

Va? Min ersättning påverkas minimalt av Homevolt som det ser ut.Anderzzon skrev: ↑25 aug 2024 12:31Haha så nu försöker du ”varna” andra så att priserna kan hållas uppe?Dreas89 skrev: ↑25 aug 2024 11:39Jag köpte checkwatt när kalkylen såg bra ut och har fått in lite mer än 20% av initial kostnad på ca ett år.pefreli skrev: ↑25 aug 2024 11:28Hur har du själv resonerat? Är det bara teknikintresset som gjort att du köpt batterilager?Dreas89 skrev: ↑25 aug 2024 10:25Vad ska du tjäna pengar på? Hur ser kalkylen ut minus frekvensstabilisering?pefreli skrev: ↑25 aug 2024 10:20
Vad jag förstått så har det varit några ”gyllene år” där man kunnat tjäna mkt pengar på stödtjänster främst drivet av höga elpriser. Men framåt kommer priserna gå ner.
Jag köpte ett stort batteri som kan byggas ut för att stå förberedd inför effekttariffer och vad annat som kan dyka upp.![]()
Det är inte hos konkurrenter ”problemet” ligger.
Men visst, tolka du det så för att rättfärdiga ditt köp. Jag kan svara på de flesta aktuella frågor om det finns funderingar. Pixxi har jag inte jättebra koll på men hyfsat insatt i FCR-N för villamarknaden.
Asså jag skojar! Men för att vara seriös så skriver de ju i länken du delade att den stora anledningen till att priserna har gått ner är för att det har tillkommit FCR-D upp och ner på marknaden. Så ju fler som skaffar batterier desto mindre kommer man ju tjäna.Dreas89 skrev: ↑25 aug 2024 12:49Va? Min ersättning påverkas minimalt av Homevolt som det ser ut.Anderzzon skrev: ↑25 aug 2024 12:31Haha så nu försöker du ”varna” andra så att priserna kan hållas uppe?Dreas89 skrev: ↑25 aug 2024 11:39Jag köpte checkwatt när kalkylen såg bra ut och har fått in lite mer än 20% av initial kostnad på ca ett år.pefreli skrev: ↑25 aug 2024 11:28Hur har du själv resonerat? Är det bara teknikintresset som gjort att du köpt batterilager?Dreas89 skrev: ↑25 aug 2024 10:25Vad ska du tjäna pengar på? Hur ser kalkylen ut minus frekvensstabilisering?
Jag köpte ett stort batteri som kan byggas ut för att stå förberedd inför effekttariffer och vad annat som kan dyka upp.![]()
Men visst, tolka du det så för att rättfärdiga ditt köp. Jag kan svara på de flesta aktuella frågor om det finns funderingar. Pixxi har jag inte jättebra koll på men hyfsat insatt i FCR-N för villamarknaden.
Jag tror däremot att behovet kommer öka ju mer sol och vind som finns i systemet.
Att du pratar om 10 kr om dagen tycker jag låter helt orimligt när jag bara i Grid Reward den här månaden fått 225 kr för att starta och stoppa laddningen.
Grid rewards är inte samma marknadAnderzzon skrev: ↑25 aug 2024 13:10Asså jag skojar! Men för att vara seriös så skriver de ju i länken du delade att den stora anledningen till att priserna har gått ner är för att det har tillkommit FCR-D upp och ner på marknaden. Så ju fler som skaffar batterier desto mindre kommer man ju tjäna.Dreas89 skrev: ↑25 aug 2024 12:49Va? Min ersättning påverkas minimalt av Homevolt som det ser ut.Anderzzon skrev: ↑25 aug 2024 12:31Haha så nu försöker du ”varna” andra så att priserna kan hållas uppe?![]()
Jag tror däremot att behovet kommer öka ju mer sol och vind som finns i systemet.
Att du pratar om 10 kr om dagen tycker jag låter helt orimligt när jag bara i Grid Reward den här månaden fått 225 kr för att starta och stoppa laddningen.

Hur funkar Grid Reward? Det är väl också nån form av systemtjänster man levererar? Borde ju kunna levereras även av ett batteri kan man tycka.Dreas89 skrev: ↑25 aug 2024 13:13Grid rewards är inte samma marknadAnderzzon skrev: ↑25 aug 2024 13:10Asså jag skojar! Men för att vara seriös så skriver de ju i länken du delade att den stora anledningen till att priserna har gått ner är för att det har tillkommit FCR-D upp och ner på marknaden. Så ju fler som skaffar batterier desto mindre kommer man ju tjäna.Dreas89 skrev: ↑25 aug 2024 12:49Va? Min ersättning påverkas minimalt av Homevolt som det ser ut.
Att du pratar om 10 kr om dagen tycker jag låter helt orimligt när jag bara i Grid Reward den här månaden fått 225 kr för att starta och stoppa laddningen.![]()
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
14,6 kWp
Ja och det berodde i sin tur väl också på att vattenmagasinen var maxade och att de behövde tömmas ut?Anderzzon skrev: ↑25 aug 2024 13:10Asså jag skojar! Men för att vara seriös så skriver de ju i länken du delade att den stora anledningen till att priserna har gått ner är för att det har tillkommit FCR-D upp och ner på marknaden. Så ju fler som skaffar batterier desto mindre kommer man ju tjäna.Dreas89 skrev: ↑25 aug 2024 12:49Va? Min ersättning påverkas minimalt av Homevolt som det ser ut.Anderzzon skrev: ↑25 aug 2024 12:31Haha så nu försöker du ”varna” andra så att priserna kan hållas uppe?![]()
Med batterier installerade får man kanske hoppas på fler torrår istället…

TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
14,6 kWp
Vet inte exakt men det är inte samma marknad då du pytsar i på ett helt annat sätt än med FCR-D.pefreli skrev: ↑26 aug 2024 17:51Hur funkar Grid Reward? Det är väl också nån form av systemtjänster man levererar? Borde ju kunna levereras även av ett batteri kan man tycka.Dreas89 skrev: ↑25 aug 2024 13:13Grid rewards är inte samma marknadAnderzzon skrev: ↑25 aug 2024 13:10Asså jag skojar! Men för att vara seriös så skriver de ju i länken du delade att den stora anledningen till att priserna har gått ner är för att det har tillkommit FCR-D upp och ner på marknaden. Så ju fler som skaffar batterier desto mindre kommer man ju tjäna.Dreas89 skrev: ↑25 aug 2024 12:49Va? Min ersättning påverkas minimalt av Homevolt som det ser ut.
Att du pratar om 10 kr om dagen tycker jag låter helt orimligt när jag bara i Grid Reward den här månaden fått 225 kr för att starta och stoppa laddningen.![]()
Någon som fått leverans och funderat på hur man ska lösa integrationen men Home Assistant?
M3LR 2022
Har fått offert från sun4energy till mitt fritidshus, verkar vara intressant.Trevlig skrev: ↑17 aug 2024 12:30Jag vände helt och köpte pixii home, snöat in mig på att batteriet stöder FFR. Beställde av Sun4Energy och vi båda kan få 3000kr var om ni beställer via mig.
Säljaren var tydlig enkel och inga överraskande avgifter.
Har tittat lite i skåpet och det är riktiga proffs grejer. Landade på 103k efter avdrag, känns helt ok, kostar 60k efter avdrag att få det till 20kw/20kwh som är planen.
Pixii.jpg
Hur tycker du systemet fungerar för dig?
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
Vill du berätta mer? Vad kostar de? hur stort är de? Vem leverera de? Hur styrs de?Choke skrev: ↑19 okt 2024 10:32Har fått offert från sun4energy till mitt fritidshus, verkar vara intressant.Trevlig skrev: ↑17 aug 2024 12:30Jag vände helt och köpte pixii home, snöat in mig på att batteriet stöder FFR. Beställde av Sun4Energy och vi båda kan få 3000kr var om ni beställer via mig.
Säljaren var tydlig enkel och inga överraskande avgifter.
Har tittat lite i skåpet och det är riktiga proffs grejer. Landade på 103k efter avdrag, känns helt ok, kostar 60k efter avdrag att få det till 20kw/20kwh som är planen.
Pixii.jpg
Hur tycker du systemet fungerar för dig?
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Har redan Homevolt men skulle gärna få med det i energipanelen i HA, till att börja med!
M3LR 2022