Beställning av M3P eller M3 LR

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
henel321
Teslaägare
Referralkod: ts.la/henrik981715

Beställning av M3P eller M3 LR

Inlägg av henel321 »

Vår ID4 GTX ska lämnas åter (vilket ska bli skönt, har inte varit nöjda) i början av december så nu blir det Tesla för första gången. Blir en M3 eftersom vi inte vill ha lika stor bil och ingen av oss var speciellt intresserad av en MY.

Huvudet säger Performance, hjärnan säger LR. Hur har ni som beställt och fått era bilar resonnerat och är ni nöjda med era val? Jag tycker personligen att utseendeförändringarna på M3P samt fälgarna är värda det och inte minst att stolarna är betydligt bättre för oss än de vanliga, men det känns ju lite beigt nu när alla modeller utom P fick en prissänkning för någon vecka sedan, känns ju mer eller mindre garanterat att de kommer sänka den 30kkr dagen efter man beställer. :lol:
Model 3 Performance '25 Ultra red
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Beställning av M3P eller M3 LR

Inlägg av Dinsdale »

Använder man nåns rekommendationslänk får man 11400 kr rabatt till.

Varför inte spara lite pengar och ta vanliga RWD? Samma stolar som i LR. Den borde väl motsvara ID4 GTX i verklig räckvidd, eller var det det ni var mest missnöjda med?

Sänkningar är tyvärr en del av livet som Teslaköpare, bäst är att slå till precis efter en sänkning för då hinner man iaf vara nöjd med det (och förhoppningsvis även sin bil) ett tag innan nästa sänkning kommer.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
manneson

Inlägg av manneson »

Köp den bil du vill ha, om du kan.
Sällan man blir nöjd med något man köpt bara för det är mest ekonomiskt.

Ska du returnera ID4an i december så kanske det hinner komma räntekampanj även för M3P, iom kvartalsslut. Så sitt lugn i båten...
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

80000kr i skillnad. Jag hade valt LR RWD och sparat ytterligare 50000kr.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gabriel651797

Inlägg av Vindens »

Det bästa är att provköra alla alternativ och låta kombinationen av hjärnan, hjärtat och plånboken fatta ett rationellt beslut :)
M3 LR -20
Användarvisningsbild
henel321
Teslaägare

Inlägg av henel321 »

Tack för alla svar!
Dinsdale skrev: 20 okt 2024 16:11
Använder man nåns rekommendationslänk får man 11400 kr rabatt till.

Varför inte spara lite pengar och ta vanliga RWD? Samma stolar som i LR. Den borde väl motsvara ID4 GTX i verklig räckvidd, eller var det det ni var mest missnöjda med?

Sänkningar är tyvärr en del av livet som Teslaköpare, bäst är att slå till precis efter en sänkning för då hinner man iaf vara nöjd med det (och förhoppningsvis även sin bil) ett tag innan nästa sänkning kommer.
Japp, rekommendationslänk har jag koll på och en som jag ska sponsra med redan! :)

Räckvidd var inget direkt problem med GTX:en, även om den var usel jämfört med uppgiven räckvidd, framförallt i motorvägsfart, kommer aldrig över 33-34 mil i 110-120. Det som varit dåligt är framförallt kvalitet, uppgraderingar (eller snarare avsaknad av utlovade sådana) men framförallt helt uselt servicemottagande där man kostant fick bråka om saker som skulle ingå och verkstaden sket i det trots påtryckningar, med tanke på hur illa det fungerat med OTA (inte alls) och antalet gånger de haft bilen inne på 3 år så har det förstås varit extra irriterande . Så överger faktiskt minst lika mycket ÅF som bilen. :)

Samtidigt är väl den stora skillnaden att de är så transparenta med sänkningarna, traditionella handlare gör ju exakt samma sak med sina kampanjer och marknadspengar men man ser det inte på samma sätt som kund.
manneson skrev: 20 okt 2024 16:33
Köp den bil du vill ha, om du kan.
Sällan man blir nöjd med något man köpt bara för det är mest ekonomiskt.

Ska du returnera ID4an i december så kanske det hinner komma räntekampanj även för M3P, iom kvartalsslut. Så sitt lugn i båten...
Jo, det är väl egentligen så jag resonnerar, jag brukar dessutom ångra att jag t.ex. köpt för snikna vinterfälgar och lever med en ful bil i 5 månader om året, så blir det en LR blir det nog med 19" och sedan köpa lösa snygga vinterhjul. Jag ser dessutom även M3P som lite utav ett budgetval då jag egentligen hade ställt in mig på en Taycan men var inte speciellt imponerad, kändes som en väldigt trång stor bil om än med trevlig kvalitet så inte riktigt värd pengarna/utgifterna.

Hur länge bör man vänta? Jag vill helst ha bilen början/mitten av december, just nu står det leverans okt-nov på både M3LR och M3P... Hade egentligen tänkt köpa kontant också, men är det 0-1.99-kampanj så är det ju bättre än att binda upp kapital.
Freez skrev: 20 okt 2024 17:35
80000kr i skillnad. Jag hade valt LR RWD och sparat ytterligare 50000kr.
RWD är inte aktuellt för oss pga att vi kör rätt mycket norrut och har dessutom haft 4WD på sista fem+ bilarna, trivs med det. Dessutom har den tydligen inte ljudsystemet från P och LR, det skulle vara trist att inte få då jag tyckte det var enormt bra för att inte vara något uttökat system för 20-30kkr extra.
Användarvisningsbild
henel321
Teslaägare

Inlägg av henel321 »

Vindens skrev: 20 okt 2024 17:58
Det bästa är att provköra alla alternativ och låta kombinationen av hjärnan, hjärtat och plånboken fatta ett rationellt beslut :)
Visst låter det enkelt? :-)

Missen var väl egentligen ATT provköra M3P... Innan dess tyckte man LR kändes riktigt bra. Båda är ju som natt och dag jämfört med gamla Model 3 som vi nog inte ens hade övervägt tror jag.
manneson

Inlägg av manneson »

Går väl att hyra en bil några veckor/nån månad rätt överkomligt om man inte kan vara utan. "Korttidsleasing" eller vad det kallas.
Användarvisningsbild
henel321
Teslaägare

Inlägg av henel321 »

manneson skrev: 20 okt 2024 18:17
Går väl att hyra en bil några veckor/nån månad rätt överkomligt om man inte kan vara utan. "Korttidsleasing" eller vad det kallas.
Absolut, man kan ju dessutom vara utan nån vecka också och köra taxi/uber/hyrbil, men kan väl vara dålig timing över jul och nyår. Men det är helt klart, ilandsproblem och lösbart.
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gabriel651797

Inlägg av Vindens »

henel321 skrev: 20 okt 2024 18:09

Missen var väl egentligen ATT provköra M3P... Innan dess tyckte man LR kändes riktigt bra. Båda är ju som natt och dag jämfört med gamla Model 3 som vi nog inte ens hade övervägt tror jag.
Om pengarna är ett mindre problem har du redan svarat på din egen fråga. M3P!

Det är bara en tidsfråga innan ränterabatten kommer till P. 50/50 om det kommer detta kvartal eller nästa.
M3 LR -20
Oryd

Inlägg av Oryd »

henel321 skrev: 20 okt 2024 18:09

Köp en 3P classic, årsmodell 19/20/21 för ett bra pris + USS, radar, spakar och samma acc 0-100
vampyren

Inlägg av vampyren »

Har du pengarna Performance all the way!
Vilken bil! Man blir aldrig trött på 0-100 :D
Sen vingen, stolarna och fronten är super nice.

Jag gillade inte M3 alls innan, såg ut som en groda. Nu är det snygg på fram och även baksidan tycker jag. Model S är fortfarande lite snyggare men det är nära nog :D
Användarvisningsbild
Chill
Teslaägare

Inlägg av Chill »

Kan dela mina tankar då jag stod inför samma beslut ett par månader sedan.

Jag har haft en 2022 m3lr i 7700 mil.
Sjukt nöjd med allt.

När det var dags att byta körde jag nya M3LR och M3P, back to back 4ggr.

Båda var tystare än min 2022’a
M3LR kändes skön men jag kunde inte släppa hur sjukt bra de nya stolarna är i M3P.
Sedan tycker jag att de aktiva dämparna verkligen gör ett bra jobb över gupp.

Har nu kört 220 mil i m3p’n och gillar verkligen den.
Skulle jag klaga på något skulle det vara att jag saknar mina sparkar från 2022’an.
———————————————————————
2022 Model 3 LR Acceleration Boost - Såld
2024 Model 3 Performance
———————————————————————
Användarvisningsbild
henel321
Teslaägare

Inlägg av henel321 »

Vindens skrev: 20 okt 2024 18:33
Om pengarna är ett mindre problem har du redan svarat på din egen fråga. M3P!

Det är bara en tidsfråga innan ränterabatten kommer till P. 50/50 om det kommer detta kvartal eller nästa.
Jo, det är väl det där jag hamnar i också... Men vänta är inte min paradgren tyvärr.. :-)
Oryd skrev: 20 okt 2024 23:13
Köp en 3P classic, årsmodell 19/20/21 för ett bra pris + USS, radar, spakar och samma acc 0-100
Säkert ekonomiskt sunt, men jag tycker verkligen inte om gamla M3, varken i utseende, kvalitet, buller eller körkänsla. Jag tycker Highland var en gamechanger, första elbilen förutom Taycan, som jag personligen tycker att man verkligen "kör". (Har bara kört gamla model S, kanske om man kör en Plaid så är det lite samma känsla)

....spakarna klarar jag mig utan, vande mig snabbt, men det är ju ingen förbättring på nåt sätt... USS är jag faktiskt mer orolig över. :/
vampyren skrev: 20 okt 2024 23:49
Har du pengarna Performance all the way!
Vilken bil! Man blir aldrig trött på 0-100 :D
Sen vingen, stolarna och fronten är super nice.

Jag gillade inte M3 alls innan, såg ut som en groda. Nu är det snygg på fram och även baksidan tycker jag. Model S är fortfarande lite snyggare men det är nära nog :D
Tack, håller med, även om jag nog tycker att model S snart behöver en refresh också, den har dock hållt förvånasvärt bra i designen tycker jag.

Chill skrev: 21 okt 2024 05:22
Kan dela mina tankar då jag stod inför samma beslut ett par månader sedan.

Jag har haft en 2022 m3lr i 7700 mil.
Sjukt nöjd med allt.

När det var dags att byta körde jag nya M3LR och M3P, back to back 4ggr.

Båda var tystare än min 2022’a
M3LR kändes skön men jag kunde inte släppa hur sjukt bra de nya stolarna är i M3P.
Sedan tycker jag att de aktiva dämparna verkligen gör ett bra jobb över gupp.

Har nu kört 220 mil i m3p’n och gillar verkligen den.
Skulle jag klaga på något skulle det vara att jag saknar mina sparkar från 2022’an.
Stort tack för den, det var exakt det där jag var ute efter och du bekräftar det som jag tänker runt stolarna. Synd att de inte har utdragbart lårstöd fortfarande, det hade varit ännu bättre.

Kul att höra hur du upplever dämparna också, för det är lite min oro eftersom jag bara kört M3P på "bättre väg" och inte kassa småvägar utanför stan. (Inte lätt att hitta superdåliga småvägar runt Tesla Segeltorp)

Hur lång tid tog det för dig att få leverans förresten och vilken färg körde du? Jag funderar på Ultra Red (och svart interiör) då jag tycker den ser riktigt bra ut med de svarta detaljerna som spoilern och fälgarna. Körde du orginal vinterdäck också eller har du köpt separat?
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

henel321 skrev: 20 okt 2024 15:54
...] Jag tycker personligen att utseendeförändringarna på M3P samt fälgarna är värda det och inte minst att stolarna är betydligt bättre för oss än de vanliga, men det känns ju lite beigt nu när alla modeller utom P fick en prissänkning för någon vecka sedan, känns ju mer eller mindre garanterat att de kommer sänka den 30kkr dagen efter man beställer. :lol: [Min u.]
Om de skulle sänka priset efter att du beställt så har jag förstått det som att du då kommer kunna få det nya priset fram till 2 veckor efter att du hämtat ut bilen – du har ju två veckor på dig att lämna tillbaka bilen efter att du hämtat ut den. Det finns väl även ett miltal som inte får överskridas, så givet att det inte passerats då... Fast jag har inte stenkoll, så kanske säkrast att dubbelkolla det här – eller om någon annan i tråden kan bekräfta.

Annars kanske BMW i4 (m50 eller inte) skulle kunna vara ett alternativ. Se t.ex:
iAkita skrev: 21 okt 2023 19:04
Nu när jag haft den en dryg vecka kan jag bara hålla med och säga: Jäklar vilken bra bil det är! Jag har haft några elbilar jag också, om än inte lika många som du. BMW:n kombinerar det jag gillat bäst med var och en av dem i ett och samma paket. Inte bara det, den gör det mesta av dessa saker bättre än någon annan bil jag haft. Allting känns så jäkla genomarbetat och genomtänkt, och fungerar klockrent. [...

viewtopic.php?p=750507#p750507
i4 har ju vidare än rätt mer praktisk halvkombibaklucka. En sån version av Model 3 (eller Touring/Estate/kombi) finns ju tyvärr inte...

Tycker vidare det verkar som i4 håller beg.värdet rätt bra.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

henel321 skrev: 21 okt 2024 09:50
Jag tycker Highland var en gamechanger, första elbilen förutom Taycan, som jag personligen tycker att man verkligen "kör". (Har bara kört gamla model S, kanske om man kör en Plaid så är det lite samma känsla) [...
Ang. i4 ifall den skulle vara av intresse...
Verkar som 'vanliga' versionen av i4 upplevts som mer körglad än m50-versionen. Se t.ex:
viewtopic.php?p=734453#p734453
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
henel321
Teslaägare

Inlägg av henel321 »

SwedishAdvocate skrev: 21 okt 2024 09:57
Om de skulle sänka priset efter att du beställt så har jag förstått det som att du då kommer kunna få det nya priset fram till 2 veckor efter att du hämtat ut bilen – du har ju två veckor på dig att lämna tillbaka bilen efter att du hämtat ut den. Det finns väl även ett miltal som inte får överskridas, så givet att det inte passerats då... Fast jag har inte stenkoll, så kanske säkrast att dubbelkolla det här – eller om någon annan i tråden kan bekräfta.

Annars kanske BMW i4 (m50 eller inte) skulle kunna vara ett alternativ. Se t.ex:
Ahh, bra poäng. Jag har försökt hitta information om exakt vad som gäller det där med prissänkningar, både hos tesla och genom sökningar här på forumet.

Vi provkörde i4 M50 (har även haft den som hyrbil vid parkeringsskada) och tyckte den var trevlig att köra, riktigt bra inredningskvalitet, men känns lite tung. Däremot tyckte vi i familjen att baksätet var riktigt dåligt, förvånande dåligt med tanke på storleken på bil och jag tycker inte taklinjen är så värst mycket högre på M3. Jag och sonen är rätt långa 187 och 192 cm långa, och kunde inte sitta ordentligt i baksätet, det kan vi faktiskt i model 3. Så även om vi inte så ofta är fyra i bilen längre så vill man ju fortfarande ha möjligheten... BMWn kändes lite som bilen som min 70-åriga pappa skulle vilja ha för han "känner igen sin vanliga gamla bil". :-)

....sen har jag fortfarande mardrömmar efter idrive på BMW E91 även om det inte är mycket som är sig likt 15 år senare. För övrigt min senaste icke-VAG-bil. :-D
vampyren

Inlägg av vampyren »

Tips till däck som du frågade efter ovan :)
Riktigt snygga fälgar (enlig mig hehe)
https://www.gummihuset.se/aluminiumfalg ... matt-85x19
Fram - 2 x 235/40R19 NOKIAN HAKKAPELIITTA R5 FRIKTION
Bak - 2 x 275/35R19 NOKIAN HAKKAPELIITTA R5 FRIKTION

Jag körde 19 tum för jag vill ha mer gummi. Allt som allt gick det på 27k. Tesla tar 38k och då tror jag dessa gummi och fälg är snyggare och bättre men jag kan ha fel :)
SwedishAdvocate

De här fanns vid något tillfälle i 18'' till Model 3 pre-facelift. Har sett dem i verkligheten på en mörkgrå 2019 M3 AWD LR, och de ser riktigt bra ut. Ingen aero-funktion, men å andra sidan lär dom ju vara relativt enkla att göra rent. Förutsatt att de fortfarande finns i dimension som passar M3 dvs... Fast är väl i och för sig inte 100 på ifall de jag såg var matt eller 'vanlig' graphite...

https://www.dezent-wheels.com/EN#!wheel ... y-graphite

EDIT:
Glömde visst bort att OP/TS är inne på att köpa en Performance. Har för mig att långt ifrån alla 18-fälgar passar till Performance, och jag vet inte om de här passar. De blir således bara ett alt. till en LR.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
henel321
Teslaägare

Inlägg av henel321 »

vampyren skrev: 21 okt 2024 18:26

Jag körde 19 tum för jag vill ha mer gummi. Allt som allt gick det på 27k. Tesla tar 38k och då tror jag dessa gummi och fälg är snyggare och bättre men jag kan ha fel :)
Snygga! Det där är väl även Hakka R5 på vinterdäcken från Tesla tyckte jag mig se, men 11k är ju en ansenlig summa. Har du monterat dem så du har en bild med dem på?

Jag tycker förvisso att Warp-fälgarna är riktigt snygga, men man undrar ju samtidigt hur bra det är med inserts där det kommer sätta sig salt och guck i monteringshål och liknande under en svensk moddig vinter?
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Jag köpte snarlika fast svarta från megahjul, går inte att länka till sidan. Kostade under 20 tkr inkl. frakt, dock ej staggered och billigare Frigusdäck. Hoppas det går att klämma på mittdelen från originalfälgarna över den fula ZAX-blaffan.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
vampyren

Inlägg av vampyren »

henel321 skrev: 21 okt 2024 20:26
vampyren skrev: 21 okt 2024 18:26

Snygga! Det där är väl även Hakka R5 på vinterdäcken från Tesla tyckte jag mig se, men 11k är ju en ansenlig summa. Har du monterat dem så du har en bild med dem på?

Jag tycker förvisso att Warp-fälgarna är riktigt snygga, men man undrar ju samtidigt hur bra det är med inserts där det kommer sätta sig salt och guck i monteringshål och liknande under en svensk moddig vinter?
Jag har de i garaget :)
Bilen får jag om ca 1,5 vecka så köpte dessa lite i förväg. Dessa är allaround däck (friksionsdäck)
Klart 11k är lite pengar men dessa är ändå billigare än om man köper från tesla och från alla review jag kollat så är dessa på topplistan.
Jag kör alltid friktion och byter efter ca 4-5 år. så jag lägger lite extra på bra däck. Kör inte så mycket utanför Malmö/lund och det är mest stadskörning så det funkar bra för min del :)
SwedishAdvocate

SwedishAdvocate skrev: 21 okt 2024 18:36
De här fanns vid något tillfälle i 18'' till Model 3 pre-facelift. Har sett dem i verkligheten på en mörkgrå 2019 M3 AWD LR, och de ser riktigt bra ut. Ingen aero-funktion, men å andra sidan lär dom ju vara relativt enkla att göra rent. Förutsatt att de fortfarande finns i dimension som passar M3 dvs... Fast är väl i och för sig inte 100 på ifall de jag såg var matt eller 'vanlig' graphite...

https://www.dezent-wheels.com/EN#!wheel ... y-graphite
@henel321:
Glömde visst bort att du är inne på att köpa en Performance. Har för mig att långt ifrån alla 18-fälgar passar till Performance, och jag vet inte om de här passar. De blir således bara ett alt. ifall du skulle välja en LR.
Användarvisningsbild
henel321
Teslaägare

Inlägg av henel321 »

SwedishAdvocate skrev: 22 okt 2024 08:28
@henel321:
Glömde visst bort att du är inne på att köpa en Performance. Har för mig att långt ifrån alla 18-fälgar passar till Performance, och jag vet inte om de här passar. De blir således bara ett alt. ifall du skulle välja en LR.
Ahhh! Det var ju en bra kommentar, jag höll på att bli lite sugen på just att titta på mindre fälgar på vinterdäcken.

Rätt imponerad av vilken förbrukning Teslabjörn fick med orginal 20" med Hakka R5 förresten, även om det ju knappast var "vinterföre" när han körde.

Börjar inse att man även ska beställa åtminstone s3xy-commander för att få automatiskt återaktivering av autopilot. Känns som en bra mycket bättre investering än 40 papp för uppgraderad autopilot.

SwedishAdvocate

henel321 skrev: 22 okt 2024 21:17
SwedishAdvocate skrev: 22 okt 2024 08:28
@henel321:
Ahhh! Det var ju en bra kommentar, jag höll på att bli lite sugen på just att titta på mindre fälgar på vinterdäcken.
Vet väl inte om det har ändrats med nya Highland, men till M3P pre-Highland så fanns det ett urval av 18''-fälgar som passade. Har för mig att Tesla ändrat ET en aning (eller vad de nu gjort för ngt) i och med Highland. Hur som helst så vet jag inte ifall det skett ändringar kring det här med ifall 18''-fälgar passar till Highland M3P, och i så fall vilka.

Om man matar in det här i google så kan du läsa lite om M3P pre-Highland och 18''-fälgar:

site:teslaclubsweden.se m3p 18
henel321 skrev: 22 okt 2024 21:17
Rätt imponerad av vilken förbrukning Teslabjörn fick med orginal 20" med Hakka R5 förresten, även om det ju knappast var "vinterföre" när han körde. [...
Verkar som han körde med de där plast-aeroinsertsen i Teslas originalfälgar. Så dom gjorde nog en del för de låga förbrukningssiffrorna.

Det finns ett tredjepartsalternativ som också erbjuder aerofälgar till Model 3. Tror de erbjuder 19''. De här:

https://www.thenewaero.com/

En fördel med dom är att typ smutsvatten i slaskigt vinterväglag även kan dränera ut genom fälgarnas yttersidor. I och med Teslas aero-inserts i deras 20'' originalfälgar så tycker jag det ser ut som att det inte är möjligt på originalfälgarna. Men å andra sidan kanske allt vatten istället kan dränera ut via fälgarnas insidor... Insertsen i originalfälgarna kanske gör att det inte kommer in så mkt slaskvatten via fälgarnas yttersidor heller... Vet inte.
Skriv svar