Problem med laddkabel (eller box) som gör att Teslan inte ”låser” kabeln
Moderator: Redaktion
Problem med laddkabel (eller box) som gör att Teslan inte ”låser” kabeln
Har en ny MY24, en metron-kabel och Zaptec Go.
Inte sällan när jag stoppar i sladden i Teslan så börjar T:et blinka blått för att sedan lysa vitt. Dvs, den låser inte sig. Jag måste sedan göra om processen säkerligen 3-4 gånger innan den låser sig och T:er lyser fast blått. Ska sägas att jag har Tibber med smartladdning så bilen ska vänta på lägsta pris.
Någon som vet vad det kan bero på?
Ps. Den blå Mennekes-kabeln som följde med är det aldrig problem med.
Inte sällan när jag stoppar i sladden i Teslan så börjar T:et blinka blått för att sedan lysa vitt. Dvs, den låser inte sig. Jag måste sedan göra om processen säkerligen 3-4 gånger innan den låser sig och T:er lyser fast blått. Ska sägas att jag har Tibber med smartladdning så bilen ska vänta på lägsta pris.
Ps. Den blå Mennekes-kabeln som följde med är det aldrig problem med.
Re: Problem med laddkabel (eller box) som gör att Teslan inte ”låser” kabeln
Teslas laddportar är rätt precisa på att kräva att öppningen för låsstiftet sitter rätt. Fick byta laddport på min M3P pga detta.frosse skrev: ↑26 okt 2024 18:45Har en ny MY24, en metron-kabel och Zaptec Go.
När samma sak uppdagades på min MSP så slipade jag upp öppningen i laddkontakten lite så att det fanns lite marginal för att låspinnen inte skulle stöta mot öppningen. Det löste problemet.
Hade mobil service hemma för att förstöra lacken på baklu....Nej, jag menar limma dit bakspoilern igen.
Då testade SC-meken att koppla in och ur kontakten cirka 10ggr eftersom det fanns någon form av halvrecall /beordrad koll på att bilen inte gjorde det den egentligen brukade göra tills jag slipat i laddsladden lite. *Tydligen ett vanligt fel och åtgärden ska ha vart att byta laddporten i bilen. Min gick dock igenom testet iom moddad laddsladd.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Så ett serviceärende bör reggas då? Är en leasing så kommer inte slipa någon laddportAAKEE skrev: ↑26 okt 2024 18:52Teslas laddportar är rätt precisa på att kräva att öppningen för låsstiftet sitter rätt. Fick byta laddport på min M3P pga detta.frosse skrev: ↑26 okt 2024 18:45Har en ny MY24, en metron-kabel och Zaptec Go.
När samma sak uppdagades på min MSP så slipade jag upp öppningen i laddkontakten lite så att det fanns lite marginal för att låspinnen inte skulle stöta mot öppningen. Det löste problemet.
Hade mobil service hemma för att förstöra lacken på baklu....Nej, jag menar limma dit bakspoilern igen.
Då testade SC-meken att koppla in och ur kontakten cirka 10ggr eftersom det fanns någon form av halvrecall /beordrad koll på att bilen inte gjorde det den egentligen brukade göra tills jag slipat i laddsladden lite. *Tydligen ett vanligt fel och åtgärden ska ha vart att byta laddporten i bilen. Min gick dock igenom testet iom moddad laddsladd.

Det är nog inte laddporten du ska slipa utan kontakten på sladden.
-
Jag hade något liknande med vissa kablar och laddporten behövde justeras. Bara lägg ett ärende så kommer det hem en tekniker och fixar det på fem minuter.
- FinaFisken
- Teslaägare
Om det är den enda laddkabeln som strular så är ju felet snarare i kabeln än bilen. Som andra har skrivit, du kan ta en kniv eller rundfil och göra låsöppning en större, behövs nog inte mycket.
Hade också problem att få metronkabeln att låsa denna vecka, fick felmeddelande att laddkabeln inte var ordentligt isatt så bilen började inte ladda. Fungerade också för mig bra med blå mennekes kabeln. Har varit ganska regnigt och smutsigt, så jag tog in kabeln och torkade upp den och smorde in med silikon. Blåste också rent laddporten med tryckluft då det samlats en del smuts där. Fungerar nu bra igen. Verkar vara väldigt känsligt. Är den det vänstra öppningen (som är riktad framåt då man har pluggat in kabeln) låspinnen låser mot och behöver göras större om det är problem? Det finns ju också öppningar upptill och nedtill på kabeln, genom vilken öppning kommer låspinnen in?
Model S 2023 MSM/svart
- FinaFisken
- Teslaägare
Vänster, vänd mot bilen, på en model 3.
Såg att Metron-kabelns hål hade en förslitning i det hålet där laddportens pinne åker in, vilket får mig att tro att den inte har samma mått som kabeln från Mennekes. Ska jämföra kablarna i morgon för att se hur det står till. Kanske blir till att fila lite på kabeln ändå...
Den lite rundade sidan var rak innan.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Exakt som hos mig! Men jag förstår inte hur en servicetekniker hos Tesla ska kunna åtgärda detta (vilket jag läst på olika ställen). Skulle de få flytta pinnen närmare laddluckan??
Det var en test de var ålagda att göra. Jag har för mig att det skulle rendera i byte av laddporten om den fallerade testet.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
Det var bara en kabel som strulade för mig i början. Det är ett känt fel på Model Y och åtgärdas lätt av Tesla. Tycker det är ett ganska uselt råd att ge att man ska börja fila på dyra grejor när man inte vet. Om det är det vanliga felet så kommer det bara bli värre med tiden och fler kablar som strular.FinaFisken skrev: ↑27 okt 2024 08:37Om det är den enda laddkabeln som strular så är ju felet snarare i kabeln än bilen. Som andra har skrivit, du kan ta en kniv eller rundfil och göra låsöppning en större, behövs nog inte mycket.
Jag fick plötsligt samma problem på en skidhelg, skrapade ytterst lite med en kniv samt gjorde rent i botten av uttaget på bilens kontakt, med en tops dränkt i sprit, strök på lite vaselin i kanten där jag karvat och sedan fungerade det. Tack för tips och bilder!
Kan meddela att det löste sig med ett serviceärende. Det kom ut en Tesla Ranger och fixade problemet på 5 min. Precis som någon här i tråden sa.
"Blåste rent laddporten då det samlats smuts där?" Kom igen nu, det har aldrig samlats smuts där, varför håller du på? Tänkt på innan du säger något att väldigt många ingenjörer har varit involverade. Smuts kommer från att du lägger laddkabeln direkt på marken, eller hur?fnurra skrev: ↑27 okt 2024 09:16Hade också problem att få metronkabeln att låsa denna vecka, fick felmeddelande att laddkabeln inte var ordentligt isatt så bilen började inte ladda. Fungerade också för mig bra med blå mennekes kabeln. Har varit ganska regnigt och smutsigt, så jag tog in kabeln och torkade upp den och smorde in med silikon. Blåste också rent laddporten med tryckluft då det samlats en del smuts där. Fungerar nu bra igen. Verkar vara väldigt känsligt. Är den det vänstra öppningen (som är riktad framåt då man har pluggat in kabeln) låspinnen låser mot och behöver göras större om det är problem? Det finns ju också öppningar upptill och nedtill på kabeln, genom vilken öppning kommer låspinnen in?
Laddkabeln ligger endast på marken då jag laddar bilen och då är ju laddhandsken i laddporten på bilen, annars har jag den på ett väggfäste. Dessutom har metronkabeln ett mycket bra skyddslock just för att hindra smuts från att komma in. Hade en Tesla ranger hos mig i ett annat ärende och då utförde han samtidigt en från Tesla beordad kontroll av laddporten (precis som AAKEE beskrev ovan satte han in laddkabeln och testade ett flertal gånger om det skulle fungera vilket det ju gjorde då). Dessutom monterade han en extra gummitätning på insidan av laddluckan som inte fanns monterad från fabrik. Misstänker att detta är orsaken till att det kommit in damm och smuts lätt i laddporten. På fakturan står följande : Problem Charging handle cannot be inserted in cold conditions, now working as designed. Korrigeringar: Retrofit Charge Port Door Seal.Ostberg skrev: ↑16 jan 2025 19:05"Blåste rent laddporten då det samlats smuts där?" Kom igen nu, det har aldrig samlats smuts där, varför håller du på? Tänkt på innan du säger något att väldigt många ingenjörer har varit involverade. Smuts kommer från att du lägger laddkabeln direkt på marken, eller hur?fnurra skrev: ↑27 okt 2024 09:16Hade också problem att få metronkabeln att låsa denna vecka, fick felmeddelande att laddkabeln inte var ordentligt isatt så bilen började inte ladda. Fungerade också för mig bra med blå mennekes kabeln. Har varit ganska regnigt och smutsigt, så jag tog in kabeln och torkade upp den och smorde in med silikon. Blåste också rent laddporten med tryckluft då det samlats en del smuts där. Fungerar nu bra igen. Verkar vara väldigt känsligt. Är den det vänstra öppningen (som är riktad framåt då man har pluggat in kabeln) låspinnen låser mot och behöver göras större om det är problem? Det finns ju också öppningar upptill och nedtill på kabeln, genom vilken öppning kommer låspinnen in?
Ser på min laddkabel att den är nött vid öppningen som AAKEE filat upp, så problemet är säkert att låspinnen inte riktigt låser om inte laddkabeln är väldigt långt intryckt i porten. Då räcker det med lite damm/smuts i laddporten för att låspinnen inte går in i öppningen. Hade problem här om dagen igen med att bilen inte startade laddningen på schemalagd tid, så jag kanske får göra öppningen lite större också på laddkabeln som beskrivits tidigare i tråden.
Här är en bild på gummiskyddet som rangern monterade
Model S 2023 MSM/svart