Farthållaren - ännu en tråd

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Hammaren
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 15 okt 2024 09:58

Re: Farthållaren - ännu en tråd

Inlägg av Hammaren »

Ny Teslaägare sedan en månad tillbaka, körde första långturen förra veckan och tror att jag upplevde det ni skriver om. Använde inte autopilot utan bara farthållare, vanlig landsväg med mittmarkeringar så tvärbromsade bilen säkert 5-6 gånger. Oftast var det om jag kom i innerkurva (högerkurva) och fick möte av ett större fordon på exakt fel ställe så det känns som att vi kör mot varandra. Men även en gång tvärbromsade den när jag körde in i ett skuggigt parti från strålande sol. Fick en halv hjärtinfarkt första tvärbromsen. Tänkte att vår var felkalibrerad på något sätt men då är alltså detta ”normalt”?

(Och vi ska inte ens tala om mindre vägar utan mittlinje, där bromsade den för allt). Tycker det känns rätt sjukt, jag vill bara ha gammal hederlig farthållare för att slippa ha högerfoten på gasen men så enkelt verkar det inte vara.
TeslaLeo

Re: Farthållaren - ännu en tråd

Inlägg av TeslaLeo »

Normalt är det inte. Men det är så Teslas AP och adaptiva farthållare fungerar på kurviga vägar med möte.

Tyvärr.
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 24 nov 2022 06:51
Referralkod: ts.la/oscar23897

Re: Farthållaren - ännu en tråd

Inlägg av Oscar11 »

Hade en Mercedes EQE som lånebil. Den upptäckte inte en stillastående bil i samma fil i en sväng och bromsade inte överhuvudtaget…

Vid ett annat tillfälle ville den köra in i en stillastående buss i ett samhälle. Hellre en broms för mkt än för lite.
Tesla MYLR -23
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 598
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: Farthållaren - ännu en tråd

Inlägg av repulsiv »

Det har dock snarare med nödbromsen att göra, aka "automated emergency braking system", som de flesta bilar sålda i sverige de senaste åren har.

spökbromsningarna beror bara på kass programmering och möjligen dåliga sensorer.
Användarvisningsbild
asorhus
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 aug 2024 18:56

Re: Farthållaren - ännu en tråd

Inlägg av asorhus »

Ni som har problem, har ni avaktiverat "Automatisk nödbromsning" i meny för autopilot?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9388
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Farthållaren - ännu en tråd

Inlägg av mikebike »

asorhus skrev: 29 okt 2024 12:34
Ni som har problem, har ni avaktiverat "Automatisk nödbromsning" i meny för autopilot?
Autopilot?

Nödbromsningarna kommer ju även med farthållare.

Jag körde 100 mil i helgen och jag hade ingen hård inbromsning. Däremot ganska många mjuka (omotiverade) inbromsningar och bilen saktar ibland in före kurvor och cirkulationsplatser, men inte alltid vilket kan göra föraren överraskad.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Jist
Inlägg: 103
Blev medlem: 30 aug 2024 13:37

Re: Farthållaren - ännu en tråd

Inlägg av Jist »

Hur stora är problemen om man enbart kör motorväg?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9388
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Farthållaren - ännu en tråd

Inlägg av mikebike »

Jist skrev: 29 okt 2024 13:33
Hur stora är problemen om man enbart kör motorväg?
Då slipper man inbromsningar vid möten, men alla andra problem är kvar. De flesta spökbromsningarna (mjuka som hårda) har jag haft på motorväg. Delvis eftersom jag kör mycket motorväg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Jist
Inlägg: 103
Blev medlem: 30 aug 2024 13:37

Re: Farthållaren - ännu en tråd

Inlägg av Jist »

mikebike skrev: 29 okt 2024 13:49
Jist skrev: 29 okt 2024 13:33
Hur stora är problemen om man enbart kör motorväg?
Då slipper man inbromsningar vid möten, men alla andra problem är kvar. De flesta spökbromsningarna (mjuka som hårda) har jag haft på motorväg. Delvis eftersom jag kör mycket motorväg
Så otroligt konstigt. Jag har inte fått min bil än men alla jag berättar det för frågar om den är självkörande varpå jag får berätta att nej, den har inte ens en farthållare som går att använda. Väldigt märkligt att Tesla som har självkörning som något de flesta associerar märket med inte klarar detta. Kan vi inte bara få ett läge där vi kan avaktivera detta och få en klassiskt korkat adaptiv farthållare?

Läste i en annan tråd att Tibor har regelbundna möten med Tesla, har detta lyfts upp (försökte tagga honom i mitt inlägg men lyckades inte)? Finns det någon slags plan eller hopp om att det här ska lösas? I USA verkar ju bilar med FSD blivit av med detta problem med den FSD-stacken verkar ju dröja.

Helt stört att mitt enda krav med en ny bil i 10 år varit en stabil adaptiv farthållare och nu när jag går och väntar på min första Tesla så är det det som jag blir utan. Men kanon att man kan få bilen att prutta när jag blinkar...
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9388
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Farthållaren - ännu en tråd

Inlägg av mikebike »

Jist skrev: 29 okt 2024 13:56
mikebike skrev: 29 okt 2024 13:49
Jist skrev: 29 okt 2024 13:33
Hur stora är problemen om man enbart kör motorväg?
Då slipper man inbromsningar vid möten, men alla andra problem är kvar. De flesta spökbromsningarna (mjuka som hårda) har jag haft på motorväg. Delvis eftersom jag kör mycket motorväg
Så otroligt konstigt. Jag har inte fått min bil än men alla jag berättar det för frågar om den är självkörande varpå jag får berätta att nej, den har inte ens en farthållare som går att använda. Väldigt märkligt att Tesla som har självkörning som något de flesta associerar märket med inte klarar detta. Kan vi inte bara få ett läge där vi kan avaktivera detta och få en klassiskt korkat adaptiv farthållare?

Läste i en annan tråd att Tibor har regelbundna möten med Tesla, har detta lyfts upp (försökte tagga honom i mitt inlägg men lyckades inte)? Finns det någon slags plan eller hopp om att det här ska lösas? I USA verkar ju bilar med FSD blivit av med detta problem med den FSD-stacken verkar ju dröja.

Helt stört att mitt enda krav med en ny bil i 10 år varit en stabil adaptiv farthållare och nu när jag går och väntar på min första Tesla så är det det som jag blir utan. Men kanon att man kan få bilen att prutta när jag blinkar...
Nej, det finns ingen icke adaptiv farthållare att välja.
Många av problemen med Teslas farthållare beror på att man tagit bort radarn och tror att alla assistanssystem kan fungera bra med endast kameror.

Igår körde jag hem från Varberg i mörker och delvis i regn. Då blir avståndet till framförvarande bil alldeles för kort, mycket kortare än dagtid.
Moderna Teslor saknar även regnsensor, vilket gör att automatiken inte fungerar lika bra som hos andra bilar. Illa nog, men när man tog bort radarn blev torkarautomatiken "obligatorisk" när man använder farthållaren.

Som någon annan skrev så fungerar självstyrningen minst lika bra som hos andra bilar, men det hjälper inte när farthållaren fungerar så dåligt.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 598
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: Farthållaren - ännu en tråd

Inlägg av repulsiv »

EN märklig sak är att nu när jag kör hem från jobbet är det ju skymning, likaså sista biten till jobbet, och till min oerhört stora förvåning verkar den adaptiva farthållaren fungera mindre dåligt nu, inte alls lika mycket spökbromsningar ? ..jag hade gissat att det skulle bli värre.

..Däremot inser jag ju avd folk som klagade på det automatiska helljuset klagade på, den slår över till helljus alldeles för sent, och bländar av frö ovidkommande saker som reflektiva skyltar osv.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 1097
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Farthållaren - ännu en tråd

Inlägg av Dinsdale »

repulsiv skrev: 29 okt 2024 18:00
EN märklig sak är att nu när jag kör hem från jobbet är det ju skymning, likaså sista biten till jobbet, och till min oerhört stora förvåning verkar den adaptiva farthållaren fungera mindre dåligt nu, inte alls lika mycket spökbromsningar ? ..jag hade gissat att det skulle bli värre.

..Däremot inser jag ju avd folk som klagade på det automatiska helljuset klagade på, den slår över till helljus alldeles för sent, och bländar av frö ovidkommande saker som reflektiva skyltar osv.
Jag hade en volvo med adaptivt helljus förut, den kunde också få för sig att blända av för vissa vägskyltar.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
asorhus
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 aug 2024 18:56

Re: Farthållaren - ännu en tråd

Inlägg av asorhus »

mikebike skrev: 29 okt 2024 13:21
asorhus skrev: 29 okt 2024 12:34
Ni som har problem, har ni avaktiverat "Automatisk nödbromsning" i meny för autopilot?
Autopilot?

Nödbromsningarna kommer ju även med farthållare.
Här är en bild på inställningen jag pratar om.
WhatsApp Image 2024-10-29 at 19.00.58.jpeg
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 920
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Farthållaren - ännu en tråd

Inlägg av flamman »

Jist skrev: 29 okt 2024 13:56
mikebike skrev: 29 okt 2024 13:49
Jist skrev: 29 okt 2024 13:33
Hur stora är problemen om man enbart kör motorväg?
Då slipper man inbromsningar vid möten, men alla andra problem är kvar. De flesta spökbromsningarna (mjuka som hårda) har jag haft på motorväg. Delvis eftersom jag kör mycket motorväg
Så otroligt konstigt. Jag har inte fått min bil än men alla jag berättar det för frågar om den är självkörande varpå jag får berätta att nej, den har inte ens en farthållare som går att använda. Väldigt märkligt att Tesla som har självkörning som något de flesta associerar märket med inte klarar detta. Kan vi inte bara få ett läge där vi kan avaktivera detta och få en klassiskt korkat adaptiv farthållare?

Läste i en annan tråd att Tibor har regelbundna möten med Tesla, har detta lyfts upp (försökte tagga honom i mitt inlägg men lyckades inte)? Finns det någon slags plan eller hopp om att det här ska lösas? I USA verkar ju bilar med FSD blivit av med detta problem med den FSD-stacken verkar ju dröja.

Helt stört att mitt enda krav med en ny bil i 10 år varit en stabil adaptiv farthållare och nu när jag går och väntar på min första Tesla så är det det som jag blir utan. Men kanon att man kan få bilen att prutta när jag blinkar...
Alltså bör tilläggas att mikebike har ärende hos ARN och serviceärende hos Tesla för just sin bil.

Jag har kört tusentals mil på motorväg med AP utan problem. Funkar klockrent och väldigt skönt och tryggt.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 414
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Farthållaren - ännu en tråd

Inlägg av Earplugged »

Jist skrev: 29 okt 2024 13:56
mikebike skrev: 29 okt 2024 13:49
Jist skrev: 29 okt 2024 13:33
Hur stora är problemen om man enbart kör motorväg?
Då slipper man inbromsningar vid möten, men alla andra problem är kvar. De flesta spökbromsningarna (mjuka som hårda) har jag haft på motorväg. Delvis eftersom jag kör mycket motorväg
Så otroligt konstigt. Jag har inte fått min bil än men alla jag berättar det för frågar om den är självkörande varpå jag får berätta att nej, den har inte ens en farthållare som går att använda. Väldigt märkligt att Tesla som har självkörning som något de flesta associerar märket med inte klarar detta. Kan vi inte bara få ett läge där vi kan avaktivera detta och få en klassiskt korkat adaptiv farthållare?

Läste i en annan tråd att Tibor har regelbundna möten med Tesla, har detta lyfts upp (försökte tagga honom i mitt inlägg men lyckades inte)? Finns det någon slags plan eller hopp om att det här ska lösas? I USA verkar ju bilar med FSD blivit av med detta problem med den FSD-stacken verkar ju dröja.

Helt stört att mitt enda krav med en ny bil i 10 år varit en stabil adaptiv farthållare och nu när jag går och väntar på min första Tesla så är det det som jag blir utan. Men kanon att man kan få bilen att prutta när jag blinkar...
Ett tips är att först hämta ut bilen och testa själv innan du berättar för alla att den inte har en fungerande farthållare 😅
Är nu uppe i 5500mil och inte rört gaspedalen många mil av dessa, nu med senaste uppdateringen så slipper man även hålla i ratten så långkörningarna på motorväg är riktigt behagliga.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Jist
Inlägg: 103
Blev medlem: 30 aug 2024 13:37

Re: Farthållaren - ännu en tråd

Inlägg av Jist »

Earplugged skrev: 29 okt 2024 21:11
Jist skrev: 29 okt 2024 13:56
mikebike skrev: 29 okt 2024 13:49
Jist skrev: 29 okt 2024 13:33
Hur stora är problemen om man enbart kör motorväg?
Då slipper man inbromsningar vid möten, men alla andra problem är kvar. De flesta spökbromsningarna (mjuka som hårda) har jag haft på motorväg. Delvis eftersom jag kör mycket motorväg
Så otroligt konstigt. Jag har inte fått min bil än men alla jag berättar det för frågar om den är självkörande varpå jag får berätta att nej, den har inte ens en farthållare som går att använda. Väldigt märkligt att Tesla som har självkörning som något de flesta associerar märket med inte klarar detta. Kan vi inte bara få ett läge där vi kan avaktivera detta och få en klassiskt korkat adaptiv farthållare?

Läste i en annan tråd att Tibor har regelbundna möten med Tesla, har detta lyfts upp (försökte tagga honom i mitt inlägg men lyckades inte)? Finns det någon slags plan eller hopp om att det här ska lösas? I USA verkar ju bilar med FSD blivit av med detta problem med den FSD-stacken verkar ju dröja.

Helt stört att mitt enda krav med en ny bil i 10 år varit en stabil adaptiv farthållare och nu när jag går och väntar på min första Tesla så är det det som jag blir utan. Men kanon att man kan få bilen att prutta när jag blinkar...
Ett tips är att först hämta ut bilen och testa själv innan du berättar för alla att den inte har en fungerande farthållare 😅
Är nu uppe i 5500mil och inte rört gaspedalen många mil av dessa, nu med senaste uppdateringen så slipper man även hålla i ratten så långkörningarna på motorväg är riktigt behagliga.
Ja det är ju rimligt men sett så sjukt många klipp där den panikbromsar att jag har svårt att tro att just mitt exemplar skulle fungera bra. Tesla-Björn är ju närmast chockad efter sina turer i Highland.
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 414
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Farthållaren - ännu en tråd

Inlägg av Earplugged »

Jist skrev: 29 okt 2024 21:15
Earplugged skrev: 29 okt 2024 21:11
Jist skrev: 29 okt 2024 13:56
mikebike skrev: 29 okt 2024 13:49
Jist skrev: 29 okt 2024 13:33
Hur stora är problemen om man enbart kör motorväg?
Då slipper man inbromsningar vid möten, men alla andra problem är kvar. De flesta spökbromsningarna (mjuka som hårda) har jag haft på motorväg. Delvis eftersom jag kör mycket motorväg
Så otroligt konstigt. Jag har inte fått min bil än men alla jag berättar det för frågar om den är självkörande varpå jag får berätta att nej, den har inte ens en farthållare som går att använda. Väldigt märkligt att Tesla som har självkörning som något de flesta associerar märket med inte klarar detta. Kan vi inte bara få ett läge där vi kan avaktivera detta och få en klassiskt korkat adaptiv farthållare?

Läste i en annan tråd att Tibor har regelbundna möten med Tesla, har detta lyfts upp (försökte tagga honom i mitt inlägg men lyckades inte)? Finns det någon slags plan eller hopp om att det här ska lösas? I USA verkar ju bilar med FSD blivit av med detta problem med den FSD-stacken verkar ju dröja.

Helt stört att mitt enda krav med en ny bil i 10 år varit en stabil adaptiv farthållare och nu när jag går och väntar på min första Tesla så är det det som jag blir utan. Men kanon att man kan få bilen att prutta när jag blinkar...
Ett tips är att först hämta ut bilen och testa själv innan du berättar för alla att den inte har en fungerande farthållare 😅
Är nu uppe i 5500mil och inte rört gaspedalen många mil av dessa, nu med senaste uppdateringen så slipper man även hålla i ratten så långkörningarna på motorväg är riktigt behagliga.
Ja det är ju rimligt men sett så sjukt många klipp där den panikbromsar att jag har svårt att tro att just mitt exemplar skulle fungera bra. Tesla-Björn är ju närmast chockad efter sina turer i Highland.
Ja bilen har tyvärr blivit mer nervös med tiden och då främst på smala vägar som saknar linjer, tyvärr verkar de flesta nya bilar lida av detta och spökbromsar titt som tätt så jag tippar på att det är kraven på säkerhetssystemen för att få högsta säkerhetsbetyg är högre än vad bilarna klarar av i praktiken. Men i det stora hela fungerar AP och farthållaren riktigt bra, framförallt på de större vägarna.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
henel321
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 15 sep 2024 11:18
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/henrik981715

Re: Farthållaren - ännu en tråd

Inlägg av henel321 »

Jist skrev: 29 okt 2024 21:15
Ja det är ju rimligt men sett så sjukt många klipp där den panikbromsar att jag har svårt att tro att just mitt exemplar skulle fungera bra. Tesla-Björn är ju närmast chockad efter sina turer i Highland.
Jag såg någon kommentar på Teslabjörns video att han har så mycket problem för att han täcker över kabinkameran när han spelar in. (vilket man ju alltid ser på hans skärm när han filmar och han nämner vid några olika tillfällen)

Kan det ligga något i den kommentaren? Låter ju inte helt orimligt att AP-algoritmen eagerar hårdare när du får möte av en lastbil och den lägger in att du inte tittar på vägen?
Model 3 Performance '25 Ultra red
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4206
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Farthållaren - ännu en tråd

Inlägg av Maw »

henel321 skrev: 30 okt 2024 08:27
Jist skrev: 29 okt 2024 21:15
Ja det är ju rimligt men sett så sjukt många klipp där den panikbromsar att jag har svårt att tro att just mitt exemplar skulle fungera bra. Tesla-Björn är ju närmast chockad efter sina turer i Highland.
Jag såg någon kommentar på Teslabjörns video att han har så mycket problem för att han täcker över kabinkameran när han spelar in. (vilket man ju alltid ser på hans skärm när han filmar och han nämner vid några olika tillfällen)

Kan det ligga något i den kommentaren? Låter ju inte helt orimligt att AP-algoritmen eagerar hårdare när du får möte av en lastbil och den lägger in att du inte tittar på vägen?
Jag har råkat ut för lastbilstvärnitar utan tejpad kamera. Tror inte att invändiga kameran påverkar det alls. Varför skulle Tesla vilja göra livsfarliga tvärnitar i jämnhöjd med mötande lastbilar och riskera livet på personerna i bilen för att kameran är tejpad?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Jist
Inlägg: 103
Blev medlem: 30 aug 2024 13:37

Re: Farthållaren - ännu en tråd

Inlägg av Jist »

Maw skrev: 30 okt 2024 08:35
henel321 skrev: 30 okt 2024 08:27
Jist skrev: 29 okt 2024 21:15
Ja det är ju rimligt men sett så sjukt många klipp där den panikbromsar att jag har svårt att tro att just mitt exemplar skulle fungera bra. Tesla-Björn är ju närmast chockad efter sina turer i Highland.
Jag såg någon kommentar på Teslabjörns video att han har så mycket problem för att han täcker över kabinkameran när han spelar in. (vilket man ju alltid ser på hans skärm när han filmar och han nämner vid några olika tillfällen)

Kan det ligga något i den kommentaren? Låter ju inte helt orimligt att AP-algoritmen eagerar hårdare när du får möte av en lastbil och den lägger in att du inte tittar på vägen?
Jag har råkat ut för lastbilstvärnitar utan tejpad kamera. Tror inte att invändiga kameran påverkar det alls. Varför skulle Tesla vilja göra livsfarliga tvärnitar i jämnhöjd med mötande lastbilar och riskera livet på personerna i bilen för att kameran är tejpad?
Däremot kör Björn på väldigt smala vägar när det inträffar, misstänker att det har med saken att göra. Dock borde det finnas ett läge på farthållaren där det fungerar att ha farthållare också på den typen av vägar, precis som på alla andra bilar.
Användarvisningsbild
henel321
Teslaägare
Inlägg: 38
Blev medlem: 15 sep 2024 11:18
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/henrik981715

Re: Farthållaren - ännu en tråd

Inlägg av henel321 »

Maw skrev: 30 okt 2024 08:35

Jag har råkat ut för lastbilstvärnitar utan tejpad kamera. Tror inte att invändiga kameran påverkar det alls. Varför skulle Tesla vilja göra livsfarliga tvärnitar i jämnhöjd med mötande lastbilar och riskera livet på personerna i bilen för att kameran är tejpad?
Dära min fundering.... De verkar ju dock inte vara i närheten av "livsfarliga" när man tittar på hans videos.

För mig finns det viss logik i det även om ett rattryck/vibration känns som betydligt vettigare än broms som riskerar att få fel effekt. Så gör ju tex vw/audi om du inte har ögon på vägen eller händer på ratten. (den varnar alldeles för lätt på det sista för övrigt, vilket är irriterande men en annan historia...)
Jist skrev: 30 okt 2024 08:41
Däremot kör Björn på väldigt smala vägar när det inträffar, misstänker att det har med saken att göra. Dock borde det finnas ett läge på farthållaren där det fungerar att ha farthållare också på den typen av vägar, precis som på alla andra bilar.
Ja, ofta då det svänger dessutom.. Känns som även bilar med radar skulle trigga på dem i flera fall?

Håller helt med om det där med enbart farthållare, känns som en rätt självklar funktion.
Model 3 Performance '25 Ultra red
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9388
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Farthållaren - ännu en tråd

Inlägg av mikebike »

henel321 skrev: 30 okt 2024 08:27
Jist skrev: 29 okt 2024 21:15
Ja det är ju rimligt men sett så sjukt många klipp där den panikbromsar att jag har svårt att tro att just mitt exemplar skulle fungera bra. Tesla-Björn är ju närmast chockad efter sina turer i Highland.
Jag såg någon kommentar på Teslabjörns video att han har så mycket problem för att han täcker över kabinkameran när han spelar in. (vilket man ju alltid ser på hans skärm när han filmar och han nämner vid några olika tillfällen)

Kan det ligga något i den kommentaren? Låter ju inte helt orimligt att AP-algoritmen eagerar hårdare när du får möte av en lastbil och den lägger in att du inte tittar på vägen?
Nej, jag har snarare färre spökbromsningar med AP och övertejpad kamera än med farthållare utan övertejpad kamera, men jag kör väldigt ofta med farthållare och väldigt lite med AP.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4206
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Farthållaren - ännu en tråd

Inlägg av Maw »

henel321 skrev: 30 okt 2024 09:15
Maw skrev: 30 okt 2024 08:35

Jag har råkat ut för lastbilstvärnitar utan tejpad kamera. Tror inte att invändiga kameran påverkar det alls. Varför skulle Tesla vilja göra livsfarliga tvärnitar i jämnhöjd med mötande lastbilar och riskera livet på personerna i bilen för att kameran är tejpad?
Dära min fundering.... De verkar ju dock inte vara i närheten av "livsfarliga" när man tittar på hans videos.

För mig finns det viss logik i det även om ett rattryck/vibration känns som betydligt vettigare än broms som riskerar att få fel effekt. Så gör ju tex vw/audi om du inte har ögon på vägen eller händer på ratten. (den varnar alldeles för lätt på det sista för övrigt, vilket är irriterande men en annan historia...)
Det går inte alls att jämföra med det som andra bilar gör när man släpper ratten för länge, Tesla har en annan varning för det. Om det handlade om att göra föraren uppmärksam på vägen så skulle det inte ske i mötesögonblicket med långtradare i en kurva, det är det absolut sämsta tillfället att tvärnita. Händer det i ett läge med lite sämre grepp så är det definitivt livsfarligt.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare
Inlägg: 223
Blev medlem: 31 aug 2021 16:18

Re: Farthållaren - ännu en tråd

Inlägg av ducce916m »

Maw skrev: 30 okt 2024 10:40
henel321 skrev: 30 okt 2024 09:15
Maw skrev: 30 okt 2024 08:35

Jag har råkat ut för lastbilstvärnitar utan tejpad kamera. Tror inte att invändiga kameran påverkar det alls. Varför skulle Tesla vilja göra livsfarliga tvärnitar i jämnhöjd med mötande lastbilar och riskera livet på personerna i bilen för att kameran är tejpad?
Dära min fundering.... De verkar ju dock inte vara i närheten av "livsfarliga" när man tittar på hans videos.

För mig finns det viss logik i det även om ett rattryck/vibration känns som betydligt vettigare än broms som riskerar att få fel effekt. Så gör ju tex vw/audi om du inte har ögon på vägen eller händer på ratten. (den varnar alldeles för lätt på det sista för övrigt, vilket är irriterande men en annan historia...)
Det går inte alls att jämföra med det som andra bilar gör när man släpper ratten för länge, Tesla har en annan varning för det. Om det handlade om att göra föraren uppmärksam på vägen så skulle det inte ske i mötesögonblicket med långtradare i en kurva, det är det absolut sämsta tillfället att tvärnita. Händer det i ett läge med lite sämre grepp så är det definitivt livsfarligt.
Jag har efter några års körning med M3 lärt mig ungefär i vilka lägen fara för spökbromsning finns, gående, cyklister, möte med större fordon på smal väg och tycker det är enkelt att kort stänga av farthållaren och möta med gasen till "faran" är över. Har blivit en rutin som det inte är några som helst problem med för min del. Bara att läsa av trafiken framåt.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9388
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Farthållaren - ännu en tråd

Inlägg av mikebike »

ducce916m skrev: 30 okt 2024 16:51
Maw skrev: 30 okt 2024 10:40
henel321 skrev: 30 okt 2024 09:15
Maw skrev: 30 okt 2024 08:35

Jag har råkat ut för lastbilstvärnitar utan tejpad kamera. Tror inte att invändiga kameran påverkar det alls. Varför skulle Tesla vilja göra livsfarliga tvärnitar i jämnhöjd med mötande lastbilar och riskera livet på personerna i bilen för att kameran är tejpad?
Dära min fundering.... De verkar ju dock inte vara i närheten av "livsfarliga" när man tittar på hans videos.

För mig finns det viss logik i det även om ett rattryck/vibration känns som betydligt vettigare än broms som riskerar att få fel effekt. Så gör ju tex vw/audi om du inte har ögon på vägen eller händer på ratten. (den varnar alldeles för lätt på det sista för övrigt, vilket är irriterande men en annan historia...)
Det går inte alls att jämföra med det som andra bilar gör när man släpper ratten för länge, Tesla har en annan varning för det. Om det handlade om att göra föraren uppmärksam på vägen så skulle det inte ske i mötesögonblicket med långtradare i en kurva, det är det absolut sämsta tillfället att tvärnita. Händer det i ett läge med lite sämre grepp så är det definitivt livsfarligt.
Jag har efter några års körning med M3 lärt mig ungefär i vilka lägen fara för spökbromsning finns, gående, cyklister, möte med större fordon på smal väg och tycker det är enkelt att kort stänga av farthållaren och möta med gasen till "faran" är över. Har blivit en rutin som det inte är några som helst problem med för min del. Bara att läsa av trafiken framåt.
"Automatiken fungerar som bäst när man stänger av den" :lol:
Ungefär som torkarna och adaptiva helljuset om man kör långsamt eller om det är skymning.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar