Lerumsexpressen skrev: ↑29 okt 2024 10:54Är inte helt säker på att majoriteten förstår.chaffis75 skrev: ↑29 okt 2024 09:23Men var de inte precis de jag skrev men med tillägg att de är dyrt och begränsat i volym.Lerumsexpressen skrev: ↑29 okt 2024 08:01El går visst att spara, exempelvis i energilager, så som batterier, pumpkraft eller genom omvandling i värmelager, vätgas osv.chaffis75 skrev: ↑28 okt 2024 22:54De går inte att jämföra på de sättet.HenrikC skrev: ↑28 okt 2024 18:22Även inom annan produktion arbetar man ofta med batcher. Det är effektivare att göra produkter i en batch än att försöka matcha produktionen av andra komponenter. Man har massor av buffertlager i fabriker.
Ett extremt exempel är jordbruket som har efterfrågan under hela året men producerar en jättebatch per år.
Att jämna ut tidsvariationer mellan tillgång och efterfrågan är inte något kontroversiellt eller nytt. Vattenkraften har gjort det i över hundra år. Regnet faller när det faller och man lagrar energin i jättelager innan den omvandlas till el.
El går inte att spara, den måste förbrukas samtidigt som den produceras.
Ja jag vet de finns batteri, dyrt men bra för kort tid förvaring, vattenkraft begränsad geografiskt till platser med höjdskillnader.
Jordbruks varar kan man lagra på ett helt annat sätt men tex tomater och gurkor produceras året om eftersom man även här inte kan lagra.
Så jag skulle säga att man inte kan göra den jämför lse som görs i ovan inlägg.
Och jämför man fabriker så är de ännu mindre jämförbart, en plast skål kan du ju nästan lagra för evigt och ha på en hylla för att sälja när någon vill köpa den..
Kärnkraft är också en omvandlingsprocess med förluster, från fission till värme- och rörelseenergi till rotation/mekanisk energi i generatorer till el-energi.
Vad har förluster med mitt inlägg att göra.. all produktionen har förluster, även en växelriktare till solceller har förluster. Sen förklarar du som om de är barn hä i tråden, tror alla här vet hur ett kärnkraftverk fungerar på så generell nivå som du lägger dig.
Exempelvis skrev du själv att el inte går att lagra?
Med förlusterna, just förluster framförs av många som ett hinder för energilager och även du skrev att det är dyrt och begränsad volym.
Vad nu dyrt och begränsad volym är????
För tex lagring i vätgaslager så är effektiviteten i bästa fall 40-45%
Dvs 2.5-3kwh producerad el som lagras ger tillbaka 1kwh efter lagring.
Pumpkraft finns inga planer på i södra Sverige pga topografin.
Batterilager är främst för att stabilisera nätet och passar inte för att t.ex säsongslagra solel.
Intressant att man nu plötsligt har enorma behov av batterilager som vi historiskt klarat oss utan, ska vi addera denna kostnaden på väderberoende kraft så blir det en dyr affär.