Den nya regeringens klimatpolitik in a nutshell

Här diskuterar vi miljöteknik.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Re: Den nya regeringens klimatpolitik in a nutshell

Inlägg av Lerumsexpressen »

Tror vi kan konstatera att alla politiker i alla partier känner och umgås med dömda, gjort något brottsligt utan att ha åkt fast eller är själva dömda för något brott.
Så vore synd om denna tråd hamnade i träsk av smutskastning.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

wheels skrev: 03 nov 2024 12:13
nek0 skrev: 03 nov 2024 10:01
Freez skrev: 03 nov 2024 08:38
iAkita skrev: 02 nov 2024 18:37
Freez skrev: 27 okt 2024 07:24

Jag tycker det är ett lätt val. Har varit väldigt skönt att slippa den klimatpolitik som förra regeringen drev tex skatt på plastpåsar, extremt hög reduktionsplikt, bidrag till elcyklar, avveckling av kärnkraften osv
Partiet som insisterade på plastpåseskatten sitter i nuvarande regering (Liberalerna). Men utveckla gärna på vilket sätt bonusar/bidrag till elcyklar och elbilar skadade Sverige och miljön/klimatet, och varför det är skönt att slippa.
Skattepengar kan användas till viktigare saker. Stötta våra regioner, bekämpa kriminalitet, försvaret osv.

Bidrag leder till högre priser vilket var tydligt när alla elbilar kostade 699 ksek ett tag innan bidraget togs bort.
Hur menar du att man ska bekämpa kriminalitet, när partiledarna umgås med gängledare?
Menar du Magdalenas gängstäderska?
Vet du inte vem jag menar har du och jag inget att prata om . Ha en fin dag.
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

Freez skrev: 03 nov 2024 08:33
iAkita skrev: 02 nov 2024 18:33
Freez skrev: 27 okt 2024 12:43
enoch85 skrev: 27 okt 2024 08:36
TeslaLeo skrev: 27 okt 2024 07:30

Å andra sidan har vi fått en petro-populistisk Regering, ökade utsläpp och inga nya reaktorer än.

Jag röstade som sagt på dem, men det blir inte fler gånger om de fortsätter så här på klimatområdet.

Det går ju att vara höger och vara vetenskaplig. Även om man inte kan tro det när man tittar på vår Regering.

2027 kommer ETS2 och då säger Regeringen att mina skattepengar ska betala oljebolagen för att andra svenskar ska kunna fortsätta elda fossilt bränsle billigt. Det gör mig, minst sagt, upprörd.
Exakt! Mycket snack och liten verkstad, minst sagt. Nu kommer nästa person säga: "ja men det tar ju tid för reformer att verka", men seriöst? Det går väl att dra ett = mellan lägre reduktionsplikt och högre utsläpp? Ursäkta ordvalet, men wtf? Att dessutom minska initiativet för en arbetande Svensson att köpa elbil via slopade bidrag... Ja, det säger väl också sig självt?

Nu ska man öka reduktionsplikten igen, för "hoppan, det här blev ju inte så bra". Ibland förstår jag inte hur dessa högutbildade människor tänker. Det är ju lågstadiematte till grund för vissa beslut. Man slutar aldrig förvånas!

Kärnkraft? Också vara en massa snack, hittils iaf.
Som jag inledde med Sveriges utsläpp motsvarar endast 1 promille av Världens utsläpp. I det perspektivet är det dags för er och andra att tagga ner lite. Vad Sverige gör har 0 betydelse på jordens klimat.
Det där är helt uppriktigt ett uruselt resonemang. Ska man resonera så spelar det inte någon roll vad någon gör, och det är just det som försatt oss i den här situationen. Beijing-regionen står för en väldigt liten del av Kinas totala utsläpp av växthusgaser och en försvinnande liten del av av de globala utsläppen av växthusgaser. Precis som att var och en av de amerikanska staterna inte bidrar på ett meningsfullt sätt till de totala globala utsläppen.

Men visst, det är ett utmärkt sätt att resonera om man är populist och vill fortsätta bidra till den globala uppvärmningen och samtidigt kunna låtsas att det man gör inte spelar någon roll. Alltid lurar det någon. Det är däremot ett sorgligt sätt att resonera på när man inför valet lovade att man skulle vara den vuxna i rummet och bedriva en forskningsbaserad politik.
Vad är fel menar du? Detta är fakta på tal om forskning. Om vi raderar Sverige från jordens yta och utsläppen minkar med 1 promille har vi påverkat jordens klimat då? Nej

Vi är sedan länge ett föregångsland tack vara fossilfri elproduktion.
Jag skrev inte att något var fel, jag skrev att det var ett uruselt sätt att resonera. Men visst, ingenting du gör som individ (eller Sverige som land) har någon som helst inverkan på den globala statistiken, oavsett om det gäller klimat, miljö, brottsstatistik, eller allmän välfärd. Om du anser att det ger dig (och andra individer) ett frikort att kasta all moral åt sidan och bete sig exakt hur man vill, oavsett lagar, regler och avtal, så står det dig fritt.

Själv är jag inte ett fan av den typen av Nihilistiska livsåskådningar. Tvärtom anser jag att Sverige precis som Beijing-regionen, Michigan, Alberta, Polen, med flera (och jag som individ) har ett ansvar att agera på ett sätt som gör att vi kan uppnå de klimatmål som vi kommit överens om internationellt.

Resonerar du likadant i andra frågor? Skattefusk är ok, eftersom den skatt du betalar utgör en extremt liten andel av den totala skatt som betalas? Är det ok att fuska sig till bidrag från försäkringskassan? Det spelar ju ingen som helst roll, eftersom det inte ens skulle märkas på avrundningen av deras totala budget.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
TeslaLeo

Inlägg av TeslaLeo »

wheels skrev: 03 nov 2024 12:13
nek0 skrev: 03 nov 2024 10:01
Freez skrev: 03 nov 2024 08:38
iAkita skrev: 02 nov 2024 18:37
Freez skrev: 27 okt 2024 07:24

Jag tycker det är ett lätt val. Har varit väldigt skönt att slippa den klimatpolitik som förra regeringen drev tex skatt på plastpåsar, extremt hög reduktionsplikt, bidrag till elcyklar, avveckling av kärnkraften osv
Partiet som insisterade på plastpåseskatten sitter i nuvarande regering (Liberalerna). Men utveckla gärna på vilket sätt bonusar/bidrag till elcyklar och elbilar skadade Sverige och miljön/klimatet, och varför det är skönt att slippa.
Skattepengar kan användas till viktigare saker. Stötta våra regioner, bekämpa kriminalitet, försvaret osv.

Bidrag leder till högre priser vilket var tydligt när alla elbilar kostade 699 ksek ett tag innan bidraget togs bort.
Hur menar du att man ska bekämpa kriminalitet, när partiledarna umgås med gängledare?
Menar du Magdalenas gängstäderska?
Hittills har jag fått ett mycket bra intryck av TCS forum.

Förstör inte det med tramsinlägg.

Tack.
Skriv svar