Den är också känslig för vilket håll man sticker i chucko-kontakten på. Så har man otur måste man dra ut den och rotera stickproppen 180° för att man ska få grön diod på klumpen.
När man försöker hjälpa någon med detta problem och säger åt dom att "dra ut kontakten och sätt i den igen fast upp och ned" så tror dom flesta att man driver med dom.
Jag har faktiskt en kort sladdstump i bilen för detta, här i Frankrike kan man ju t.ex. inte bara vända på kontakten om man skulle råka ut för att fas/nolla är felkopplade, men med en kort schuko-schuko så löser man det problemet.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Den är också känslig för vilket håll man sticker i chucko-kontakten på. Så har man otur måste man dra ut den och rotera stickproppen 180° för att man ska få grön diod på klumpen.
När man försöker hjälpa någon med detta problem och säger åt dom att "dra ut kontakten och sätt i den igen fast upp och ned" så tror dom flesta att man driver med dom.
Jag har faktiskt en kort sladdstump i bilen för detta, här i Frankrike kan man ju t.ex. inte bara vända på kontakten om man skulle råka ut för att fas/nolla är felkopplade, men med en kort schuko-schuko så löser man det problemet.
/fth
Har den svenska 3-fas UMC:ns schukosladd hål för jordstiftet så den går att använda i Frankrike?
Har aldrig tänkt på det faktiskt. Men var i Frankrike förra veckan och blev påmind om de utstickande jordstiften i vägguttagen.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Den är också känslig för vilket håll man sticker i chucko-kontakten på. Så har man otur måste man dra ut den och rotera stickproppen 180° för att man ska få grön diod på klumpen.
När man försöker hjälpa någon med detta problem och säger åt dom att "dra ut kontakten och sätt i den igen fast upp och ned" så tror dom flesta att man driver med dom.
Jag har faktiskt en kort sladdstump i bilen för detta, här i Frankrike kan man ju t.ex. inte bara vända på kontakten om man skulle råka ut för att fas/nolla är felkopplade, men med en kort schuko-schuko så löser man det problemet.
/fth
Har den svenska 3-fas UMC:ns schukosladd hål för jordstiftet så den går att använda i Frankrike?
Har aldrig tänkt på det faktiskt. Men var i Frankrike förra veckan och blev påmind om de utstickande jordstiften i vägguttagen.
Ja, men bara på ena sidan, så därför behövs den korta schuko-förlängningen (utan jordstift) för att kunna vända om det är felkopplat.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Jag har en ”halvgammal” norsk jäkel och kan nu meddela att det funkar att ladda på en eller två eller tre faser med den, dock måste L1 vara strömsatt, den skiter dock i om fas 2 är L2 eller L3.
Nu ska jag dra en 50m lång sladd genom skogen så min bil kan ladda 6A 1fas hela natten. Får se om det blir uppskattat…
Jag har studerat några olika EVSE och deras kompplingsscheman, och det brukar uteslutande vara så att L1,L2,L3 går genom en kontaktor vars styrström till kontaktorn kommer från ett logikkort (tänk arduino) som strömmatas från en liten 5V eller 3V likriktare som är kopplad innan kontaktorn, mellan L1 och nolledaren.
Om EVSEn har likströmsläckagedetektion, vilket väl UMCn inte har(?) så sitter det också ringtransformatorer på fasledarna som är kopplade till logikkortet.
Hursomhelst, om en EVSE skall kunna fungera utan att L1 är spänningssatt så måste den i så fall ha tre redundanta parallelkopplade likriktare med spänningsaggregat, ett från varje fas, eftersom det inte finns någon logik som kan koppla om mellan faserna innan logikkortet har ström, moment 22 om man vill. Extra kostnad och extra utrymme krävs inne i klumpen för att stödja detta tveksamma användningsfall.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Den är också känslig för vilket håll man sticker i chucko-kontakten på. Så har man otur måste man dra ut den och rotera stickproppen 180° för att man ska få grön diod på klumpen.
När man försöker hjälpa någon med detta problem och säger åt dom att "dra ut kontakten och sätt i den igen fast upp och ned" så tror dom flesta att man driver med dom.
Jag har faktiskt en kort sladdstump i bilen för detta, här i Frankrike kan man ju t.ex. inte bara vända på kontakten om man skulle råka ut för att fas/nolla är felkopplade, men med en kort schuko-schuko så löser man det problemet.
/fth
Har den svenska 3-fas UMC:ns schukosladd hål för jordstiftet så den går att använda i Frankrike?
Har aldrig tänkt på det faktiskt. Men var i Frankrike förra veckan och blev påmind om de utstickande jordstiften i vägguttagen.
Ja, men bara på ena sidan, så därför behövs den korta schuko-förlängningen (utan jordstift) för att kunna vända om det är felkopplat.
/fth
Jo jag förstår problemet.
Jag har haft samma dilemma när jag skulle ladda i Danmark.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Jo jag förstår problemet.
Jag har haft samma dilemma när jag skulle ladda i Danmark.
Jag kan dock villigt erkänna att det var länge sedan jag använde någon av mina "hack".
Det var ju mer intressant förr om åren på långresor när det fortfarande var glest med både snabb- och långsamladdare.
Alla kWh man kunde hitta var ju då av värde, så jag har massor av spännande adaptrar och makapärer i frunken, som nu alltså mest ligger och samlar damm.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Jo jag förstår problemet.
Jag har haft samma dilemma när jag skulle ladda i Danmark.
Jag kan dock villigt erkänna att det var länge sedan jag använde någon av mina "hack".
Det var ju mer intressant förr om åren på långresor när det fortfarande var glest med både snabb- och långsamladdare.
Alla kWh man kunde hitta var ju då av värde, så jag har massor av spännande adaptrar och makapärer i frunken, som nu alltså mest ligger och samlar damm.
/fth
Känner igen mig till 100%.
2015 när jag började köra Tesla var det verkligen glest mellan laddmöjligheterna när man var på resa. Har också massor med adaptrar och annat bra och ha + en 15 meter lång 3-fas förlängningssladd. Har inte rört grejerna på många år nu.
Sedan vi fick laddboxar med sladd på jobbet så har jag inte ens använt min UMC eller Typ2-kabel.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Laddade alltid med shuko hos min svärmor i Dalarna, tänkte sätta dit ett trefasuttag men de hann sälja. Samma med min mamma på Gotland. Hos svärfar i Jämtland fanns det trefas men han har också flyttat.
Fast jag använde faktiskt mobile connectorn i helgen när jag bokat campingplats med el, husbilen vi lånat gick sönder och vi sov i teslan istället. Första gången på länge!
Om du använder Polestars egna kabel med schuko stickpropp så är den begränsad till 10A. Om du har den med blå enfaskontakt så ska du kunna komma upp till 16A.
Om du använder Polestars egna kabel med schuko stickpropp så är den begränsad till 10A. Om du har den med blå enfaskontakt så ska du kunna komma upp till 16A.