Laddning med 230v

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5795
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Laddning med 230v

Inlägg av AAKEE »

:ugeek:
Nicke Nyfiken skrev: 12 nov 2024 17:52
Så har man otur måste man dra ut den och rotera stickproppen 180° för att man ska få grön diod på klumpen.
Du menar USB-principen?

Fel väg - vända 180 - fel väg igen - vända igen - nufunkarä’ :D
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Laddning med 230v

Inlägg av Nicke Nyfiken »

AAKEE skrev: 12 nov 2024 18:02
:ugeek:
Nicke Nyfiken skrev: 12 nov 2024 17:52
Så har man otur måste man dra ut den och rotera stickproppen 180° för att man ska få grön diod på klumpen.
Du menar USB-principen?

Fel väg - vända 180 - fel väg igen - vända igen - nufunkarä’ :D
Ja det är jäkligt märkligt att flärpen i USB-kontakten flyttar sig första gången man vänder kontakten. :lol:

Bra att det är USB-C i Teslan. ;)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8123
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Laddning med 230v

Inlägg av fth »

AAKEE skrev: 12 nov 2024 18:02
:ugeek:
Nicke Nyfiken skrev: 12 nov 2024 17:52
Så har man otur måste man dra ut den och rotera stickproppen 180° för att man ska få grön diod på klumpen.
Du menar USB-principen?

Fel väg - vända 180 - fel väg igen - vända igen - nufunkarä’ :D
USB-A, den enda kontakten i världshistorien som bara kan sättas in på två sätt, men ändå alltid kräver tre försök innan man lyckas. :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8123
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Laddning med 230v

Inlägg av fth »

Nicke Nyfiken skrev: 12 nov 2024 17:52
Den är också känslig för vilket håll man sticker i chucko-kontakten på. Så har man otur måste man dra ut den och rotera stickproppen 180° för att man ska få grön diod på klumpen.
När man försöker hjälpa någon med detta problem och säger åt dom att "dra ut kontakten och sätt i den igen fast upp och ned" så tror dom flesta att man driver med dom. :D

Jag har faktiskt en kort sladdstump i bilen för detta, här i Frankrike kan man ju t.ex. inte bara vända på kontakten om man skulle råka ut för att fas/nolla är felkopplade, men med en kort schuko-schuko så löser man det problemet.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Laddning med 230v

Inlägg av Nicke Nyfiken »

fth skrev: 12 nov 2024 18:15
Nicke Nyfiken skrev: 12 nov 2024 17:52
Den är också känslig för vilket håll man sticker i chucko-kontakten på. Så har man otur måste man dra ut den och rotera stickproppen 180° för att man ska få grön diod på klumpen.
När man försöker hjälpa någon med detta problem och säger åt dom att "dra ut kontakten och sätt i den igen fast upp och ned" så tror dom flesta att man driver med dom. :D

Jag har faktiskt en kort sladdstump i bilen för detta, här i Frankrike kan man ju t.ex. inte bara vända på kontakten om man skulle råka ut för att fas/nolla är felkopplade, men med en kort schuko-schuko så löser man det problemet.

/fth
Har den svenska 3-fas UMC:ns schukosladd hål för jordstiftet så den går att använda i Frankrike?
Har aldrig tänkt på det faktiskt. Men var i Frankrike förra veckan och blev påmind om de utstickande jordstiften i vägguttagen. :shock:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8123
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Laddning med 230v

Inlägg av fth »

Nicke Nyfiken skrev: 12 nov 2024 18:29
fth skrev: 12 nov 2024 18:15
Nicke Nyfiken skrev: 12 nov 2024 17:52
Den är också känslig för vilket håll man sticker i chucko-kontakten på. Så har man otur måste man dra ut den och rotera stickproppen 180° för att man ska få grön diod på klumpen.
När man försöker hjälpa någon med detta problem och säger åt dom att "dra ut kontakten och sätt i den igen fast upp och ned" så tror dom flesta att man driver med dom. :D

Jag har faktiskt en kort sladdstump i bilen för detta, här i Frankrike kan man ju t.ex. inte bara vända på kontakten om man skulle råka ut för att fas/nolla är felkopplade, men med en kort schuko-schuko så löser man det problemet.

/fth
Har den svenska 3-fas UMC:ns schukosladd hål för jordstiftet så den går att använda i Frankrike?
Har aldrig tänkt på det faktiskt. Men var i Frankrike förra veckan och blev påmind om de utstickande jordstiften i vägguttagen. :shock:
Ja, men bara på ena sidan, så därför behövs den korta schuko-förlängningen (utan jordstift) för att kunna vända om det är felkopplat.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6135
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Laddning med 230v

Inlägg av Remuz »

Jag har en ”halvgammal” norsk jäkel och kan nu meddela att det funkar att ladda på en eller två eller tre faser med den, dock måste L1 vara strömsatt, den skiter dock i om fas 2 är L2 eller L3.

Nu ska jag dra en 50m lång sladd genom skogen så min bil kan ladda 6A 1fas hela natten. Får se om det blir uppskattat…
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2209
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Laddning med 230v

Inlägg av tor-ake »

Jag har studerat några olika EVSE och deras kompplingsscheman, och det brukar uteslutande vara så att L1,L2,L3 går genom en kontaktor vars styrström till kontaktorn kommer från ett logikkort (tänk arduino) som strömmatas från en liten 5V eller 3V likriktare som är kopplad innan kontaktorn, mellan L1 och nolledaren.

Om EVSEn har likströmsläckagedetektion, vilket väl UMCn inte har(?) så sitter det också ringtransformatorer på fasledarna som är kopplade till logikkortet.

Hursomhelst, om en EVSE skall kunna fungera utan att L1 är spänningssatt så måste den i så fall ha tre redundanta parallelkopplade likriktare med spänningsaggregat, ett från varje fas, eftersom det inte finns någon logik som kan koppla om mellan faserna innan logikkortet har ström, moment 22 om man vill. Extra kostnad och extra utrymme krävs inne i klumpen för att stödja detta tveksamma användningsfall.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Laddning med 230v

Inlägg av Nicke Nyfiken »

fth skrev: 12 nov 2024 18:59
Nicke Nyfiken skrev: 12 nov 2024 18:29
fth skrev: 12 nov 2024 18:15
Nicke Nyfiken skrev: 12 nov 2024 17:52
Den är också känslig för vilket håll man sticker i chucko-kontakten på. Så har man otur måste man dra ut den och rotera stickproppen 180° för att man ska få grön diod på klumpen.
När man försöker hjälpa någon med detta problem och säger åt dom att "dra ut kontakten och sätt i den igen fast upp och ned" så tror dom flesta att man driver med dom. :D

Jag har faktiskt en kort sladdstump i bilen för detta, här i Frankrike kan man ju t.ex. inte bara vända på kontakten om man skulle råka ut för att fas/nolla är felkopplade, men med en kort schuko-schuko så löser man det problemet.

/fth
Har den svenska 3-fas UMC:ns schukosladd hål för jordstiftet så den går att använda i Frankrike?
Har aldrig tänkt på det faktiskt. Men var i Frankrike förra veckan och blev påmind om de utstickande jordstiften i vägguttagen. :shock:
Ja, men bara på ena sidan, så därför behövs den korta schuko-förlängningen (utan jordstift) för att kunna vända om det är felkopplat.

/fth
Jo jag förstår problemet.
Jag har haft samma dilemma när jag skulle ladda i Danmark.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8123
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Laddning med 230v

Inlägg av fth »

Nicke Nyfiken skrev: 13 nov 2024 13:02
Jo jag förstår problemet.
Jag har haft samma dilemma när jag skulle ladda i Danmark.
Jag kan dock villigt erkänna att det var länge sedan jag använde någon av mina "hack".

Det var ju mer intressant förr om åren på långresor när det fortfarande var glest med både snabb- och långsamladdare.

Alla kWh man kunde hitta var ju då av värde, så jag har massor av spännande adaptrar och makapärer i frunken, som nu alltså mest ligger och samlar damm. :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Laddning med 230v

Inlägg av Nicke Nyfiken »

fth skrev: 13 nov 2024 13:16
Nicke Nyfiken skrev: 13 nov 2024 13:02
Jo jag förstår problemet.
Jag har haft samma dilemma när jag skulle ladda i Danmark.
Jag kan dock villigt erkänna att det var länge sedan jag använde någon av mina "hack".

Det var ju mer intressant förr om åren på långresor när det fortfarande var glest med både snabb- och långsamladdare.

Alla kWh man kunde hitta var ju då av värde, så jag har massor av spännande adaptrar och makapärer i frunken, som nu alltså mest ligger och samlar damm. :D

/fth
Känner igen mig till 100%. :lol:
2015 när jag började köra Tesla var det verkligen glest mellan laddmöjligheterna när man var på resa. Har också massor med adaptrar och annat bra och ha + en 15 meter lång 3-fas förlängningssladd. Har inte rört grejerna på många år nu.

Sedan vi fick laddboxar med sladd på jobbet så har jag inte ens använt min UMC eller Typ2-kabel.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4383
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Laddning med 230v

Inlägg av jonasl »

Laddade alltid med shuko hos min svärmor i Dalarna, tänkte sätta dit ett trefasuttag men de hann sälja. Samma med min mamma på Gotland. Hos svärfar i Jämtland fanns det trefas men han har också flyttat.

Fast jag använde faktiskt mobile connectorn i helgen när jag bokat campingplats med el, husbilen vi lånat gick sönder och vi sov i teslan istället. Första gången på länge!
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6135
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Laddning med 230v

Inlägg av Remuz »

Med 1fas så vill min ps2 bara ta emot 10A trots att jag valde 13A på skärmen (har 50m 2.5mm2-kabel och obefintligt spänningsfall).
IMG_8222.png
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
danielalmestal
Inlägg: 47
Blev medlem: 01 okt 2017 12:15

Re: Laddning med 230v

Inlägg av danielalmestal »

Om du använder Polestars egna kabel med schuko stickpropp så är den begränsad till 10A. Om du har den med blå enfaskontakt så ska du kunna komma upp till 16A.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6135
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Laddning med 230v

Inlägg av Remuz »

danielalmestal skrev: 13 nov 2024 23:15
Om du använder Polestars egna kabel med schuko stickpropp så är den begränsad till 10A. Om du har den med blå enfaskontakt så ska du kunna komma upp till 16A.
Det är en norsk UMC från Tesla
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Skriv svar