Köp en Mustang mach e för 0% ränta nästan ny 6-12 månader ”bara” 90” i insats /450” kontantpris!
Där pratar du låg tco…. Jag har 2800:- i månaden
Stora batteriet, awd, fullutrustad!
viewtopic.php?t=36621&start=25
Moderator: Redaktion
Köp en Mustang mach e för 0% ränta nästan ny 6-12 månader ”bara” 90” i insats /450” kontantpris!
Jag är faktiskt rätt tveksam till att detta stämmer, det skulle ju kunna bli mycket märkliga effekter med denna konstruktion.agdzoo skrev: ↑14 nov 2024 22:07Jag har kollat med DNB, och det är precis så det fungerar. Det kommer alltså inte att finnas någon 'buffer,' så om räntan går upp, exempelvis 0,25 %, kommer även räntan på det rörliga avtalet att öka med 0,25 %. Räntesubventionen för kampanjen innebar att starträntan hade en rabatt, därefter fungerar det som ett vanligt billån.
Så borde det vara, annars blir det ju väldigt märkligt.fth skrev: ↑15 nov 2024 08:46Jag är faktiskt rätt tveksam till att detta stämmer, det skulle ju kunna bli mycket märkliga effekter med denna konstruktion.agdzoo skrev: ↑14 nov 2024 22:07Jag har kollat med DNB, och det är precis så det fungerar. Det kommer alltså inte att finnas någon 'buffer,' så om räntan går upp, exempelvis 0,25 %, kommer även räntan på det rörliga avtalet att öka med 0,25 %. Räntesubventionen för kampanjen innebar att starträntan hade en rabatt, därefter fungerar det som ett vanligt billån.
DNB har också en historia av att kunna ge motsägelsefulla och direkt felaktiga besked om vilka villkor som faktiskt gäller i avtalen.
Teslas subvention måste rimligen vara definierad som en rabatt på X%, och så länge som den vanliga räntan är lägre än X% så är din ränta 0%.
/fth
Om räntan höjs hos DNB så höjs räntan på lånet, ja det är väl samma sak?TeslaLeo skrev: ↑15 nov 2024 13:11Jag fick precis nu svar i meddelande från DNB. Kundtjänst dubbelkollade dessutom internt hos DNB.
Om räntan höjs hos DNB så höjs räntan på lånet (!). Där är alltså ingen fast rabatt på det rörliga lånet.
Samtidigt så är det ett billigt billån. 0% nu och flera år framåt om man ska tro Riksbanken.
Och när räntan börjar stiga är det troligen måttliga höjningar. Kanske ligger räntan på 1-2% på dessa billån som togs om 4-5år?
Provkörde Mach-e, bilen var på väg att köra rakt in i refugen med Blue cruise igång, blev en väldigt kort provkörning. Testkörde en Tesla samma dag och testade samma rutt, nemas problemas.Macki skrev: ↑15 nov 2024 08:35Köp en Mustang mach e för 0% ränta nästan ny 6-12 månader ”bara” 90” i insats /450” kontantpris!
SagittariusA skrev: ↑15 nov 2024 18:17Provkörde Mach-e, bilen var på väg att köra rakt in i refugen med Blue cruise igång, blev en väldigt kort provkörning. Testkörde en Tesla samma dag och testade samma rutt, nemas problemas.Macki skrev: ↑15 nov 2024 08:35Köp en Mustang mach e för 0% ränta nästan ny 6-12 månader ”bara” 90” i insats /450” kontantpris!
Nja. Inte riktigt samma sak.Cliffen80 skrev: ↑15 nov 2024 14:26Om räntan höjs hos DNB så höjs räntan på lånet, ja det är väl samma sak?TeslaLeo skrev: ↑15 nov 2024 13:11Jag fick precis nu svar i meddelande från DNB. Kundtjänst dubbelkollade dessutom internt hos DNB.
Om räntan höjs hos DNB så höjs räntan på lånet (!). Där är alltså ingen fast rabatt på det rörliga lånet.
Samtidigt så är det ett billigt billån. 0% nu och flera år framåt om man ska tro Riksbanken.
Och när räntan börjar stiga är det troligen måttliga höjningar. Kanske ligger räntan på 1-2% på dessa billån som togs om 4-5år?
Det är en fast rabatt mot referensräntan som kommer vara oförändrad hela löptiden. Det enda är att du aldrig får en ränta under 0% i praktiken.
Nej, det är inte så. Du har missuppfattat eller så har DNB gett dig fel info.TeslaLeo skrev: ↑15 nov 2024 22:45Nja. Inte riktigt samma sak.Cliffen80 skrev: ↑15 nov 2024 14:26Om räntan höjs hos DNB så höjs räntan på lånet, ja det är väl samma sak?TeslaLeo skrev: ↑15 nov 2024 13:11Jag fick precis nu svar i meddelande från DNB. Kundtjänst dubbelkollade dessutom internt hos DNB.
Det är en fast rabatt mot referensräntan som kommer vara oförändrad hela löptiden. Det enda är att du aldrig får en ränta under 0% i praktiken.
Ju mer reporäntan sänks nu under 0% (utan att då påverka billånet som redan är på 0% och inte kan gå lägre), desto mer av rabatten tappar du ju, sen när räntan börjar stiga igen.
Hade det varit en fast rabatt (säg 5% rabatt) mot en ”normal billåneränta”, så hade det ju inte varit så. Då hade räntan fortsatt varit 0% tills normal räntan översteg 5%.
Vad bra i så fall. Har du en källa för ditt påstående?Cliffen80 skrev: ↑16 nov 2024 04:06Nej, det är inte så. Du har missuppfattat eller så har DNB gett dig fel info.TeslaLeo skrev: ↑15 nov 2024 22:45Nja. Inte riktigt samma sak.Cliffen80 skrev: ↑15 nov 2024 14:26Om räntan höjs hos DNB så höjs räntan på lånet, ja det är väl samma sak?TeslaLeo skrev: ↑15 nov 2024 13:11Jag fick precis nu svar i meddelande från DNB. Kundtjänst dubbelkollade dessutom internt hos DNB.
Ju mer reporäntan sänks nu under 0% (utan att då påverka billånet som redan är på 0% och inte kan gå lägre), desto mer av rabatten tappar du ju, sen när räntan börjar stiga igen.
Hade det varit en fast rabatt (säg 5% rabatt) mot en ”normal billåneränta”, så hade det ju inte varit så. Då hade räntan fortsatt varit 0% tills normal räntan översteg 5%.
Så good news för dig om du sitter på ett sånt lån![]()
Ja från produktansvarig på DNB, man behåller sin rabatt mot referensräntan hela avtalsperioden.TeslaLeo skrev: ↑16 nov 2024 07:12Vad bra i så fall. Har du en källa för ditt påstående?Cliffen80 skrev: ↑16 nov 2024 04:06Nej, det är inte så. Du har missuppfattat eller så har DNB gett dig fel info.TeslaLeo skrev: ↑15 nov 2024 22:45Nja. Inte riktigt samma sak.Cliffen80 skrev: ↑15 nov 2024 14:26Om räntan höjs hos DNB så höjs räntan på lånet, ja det är väl samma sak?TeslaLeo skrev: ↑15 nov 2024 13:11Jag fick precis nu svar i meddelande från DNB. Kundtjänst dubbelkollade dessutom internt hos DNB.
Jag fick alltså detta skriftligen och tydligt direkt från DNB, och de hade dubbelkollat.
Jag har inte sett vad rabatten på räntan är, är det någon som vet?Cliffen80 skrev: ↑16 nov 2024 12:59Ja från produktansvarig på DNB, man behåller sin rabatt mot referensräntan hela avtalsperioden.TeslaLeo skrev: ↑16 nov 2024 07:12Vad bra i så fall. Har du en källa för ditt påstående?Cliffen80 skrev: ↑16 nov 2024 04:06Nej, det är inte så. Du har missuppfattat eller så har DNB gett dig fel info.TeslaLeo skrev: ↑15 nov 2024 22:45Nja. Inte riktigt samma sak.
Jag fick alltså detta skriftligen och tydligt direkt från DNB, och de hade dubbelkollat.
Fantastiskt i så fall. Har du det skriftligt så att det går att ta del av?Cliffen80 skrev: ↑16 nov 2024 12:59Ja från produktansvarig på DNB, man behåller sin rabatt mot referensräntan hela avtalsperioden.TeslaLeo skrev: ↑16 nov 2024 07:12Vad bra i så fall. Har du en källa för ditt påstående?Cliffen80 skrev: ↑16 nov 2024 04:06Nej, det är inte så. Du har missuppfattat eller så har DNB gett dig fel info.TeslaLeo skrev: ↑15 nov 2024 22:45Nja. Inte riktigt samma sak.
Men billigare för Tesla.fth skrev: ↑16 nov 2024 14:05Som sagt, DNB har en historik av felaktiga och motsägelsefulla besked, men modellen med fast rabatt i relation till referensränta enligt Cliffen80 är ju den enda rimliga modellen, jag är som sagt rätt säker på att det måste vara så villkoren är definierade.
Alla varianter där rabatten ”eroderas” om räntan periodvis råkar vara lägre än rabatten blir ju mycket märkliga.
/fth
Det skulle jag också vilja se då jag har fått skriftligt att det är som TeslaLeo skriver och som jag skrev tidigare i tråden.TeslaLeo skrev: ↑16 nov 2024 14:00Fantastiskt i så fall. Har du det skriftligt så att det går att ta del av?Cliffen80 skrev: ↑16 nov 2024 12:59Ja från produktansvarig på DNB, man behåller sin rabatt mot referensräntan hela avtalsperioden.TeslaLeo skrev: ↑16 nov 2024 07:12Vad bra i så fall. Har du en källa för ditt påstående?Cliffen80 skrev: ↑16 nov 2024 04:06Nej, det är inte så. Du har missuppfattat eller så har DNB gett dig fel info.TeslaLeo skrev: ↑15 nov 2024 22:45
Nja. Inte riktigt samma sak.
Tack.
Om du nu har "skriftligt" på att det inte är så som jag säger så tror jag knappast det finns något jag kan göra för att övertyga dig. Har inget jätteintresse av det heller även om jag såklart hjälper till där jag kan.agdzoo skrev: ↑16 nov 2024 16:47Det skulle jag också vilja se då jag har fått skriftligt att det är som TeslaLeo skriver och som jag skrev tidigare i tråden.TeslaLeo skrev: ↑16 nov 2024 14:00Fantastiskt i så fall. Har du det skriftligt så att det går att ta del av?Cliffen80 skrev: ↑16 nov 2024 12:59
Tack.
Beställ nu är mitt tips så får du också 1 års gratis SuC-laddning.