Köpråd begagnad Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 308
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Köpråd begagnad Model 3

Inlägg av dbar »

Jag funderar på att köpa en begagnad Tesla Model 3 (SR RWD, årsmodell 2019-2020) som andrabil. Den kommer att köras väldigt lite, runt 150-200 mil per år. Eftersom jag inte kommer att använda den mycket är jag ute efter en bil som kräver minimalt med underhåll och har låg risk för större problem.
1. Är en äldre Model 3 tillräckligt pålitlig? Hur ser ni på risken för problem med en Model 3 som har gått runt 15 000 mil? Är det hög risk för dyra reparationer på en bil i den här åldern och körsträckan, eller kan man räkna med att den är relativt problemfri?
2. Prisnivåer på begagnatmarknaden? Vad är ett rimligt pris för en Model 3 SR RWD från 2019-2020 med cirka 15 000 mil på mätaren?
3. Särskilda saker att kolla vid köp? Finns det något specifikt jag bör vara extra uppmärksam på när jag undersöker och provkör bilen?

Tack på förhand för alla tips och råd!
Model 3 LR Vit FSD+AccBoost såld
Model Y LR Grå med matt PPF+FSD ska säljas
Model 3 SR letar efter begagnad som andrabil
Model 3 P Highland blå beställd
manneson
Inlägg: 1240
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Köpråd begagnad Model 3

Inlägg av manneson »

En långmilad gammal Model 3 lär vara en rostburk.
Behöver du verkligen en andrabil för så få mil? Nog billigare att åka taxi. ;)
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4191
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Köpråd begagnad Model 3

Inlägg av Tellus »

dbar skrev: 16 nov 2024 00:14
Jag funderar på att köpa en begagnad Tesla Model 3 (SR RWD, årsmodell 2019-2020) som andrabil. Den kommer att köras väldigt lite, runt 150-200 mil per år. Eftersom jag inte kommer att använda den mycket är jag ute efter en bil som kräver minimalt med underhåll och har låg risk för större problem.
1. Är en äldre Model 3 tillräckligt pålitlig? Hur ser ni på risken för problem med en Model 3 som har gått runt 15 000 mil? Är det hög risk för dyra reparationer på en bil i den här åldern och körsträckan, eller kan man räkna med att den är relativt problemfri?
2. Prisnivåer på begagnatmarknaden? Vad är ett rimligt pris för en Model 3 SR RWD från 2019-2020 med cirka 15 000 mil på mätaren?
3. Särskilda saker att kolla vid köp? Finns det något specifikt jag bör vara extra uppmärksam på när jag undersöker och provkör bilen?

Tack på förhand för alla tips och råd!
1. Mycket driftsäker, liten risk för problem.
2. Gissar på 200k, men har ej full koll.
3. Utöver vanlig okulär kontroll, kolla under så inga skador finns och kolla kaross efter blästring/rost. Man kan också läsa av batteriet(via energiskärm eller obd) eller kolla km vid 100% laddning. Ta en rejäl provtur också.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4191
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Köpråd begagnad Model 3

Inlägg av Tellus »

manneson skrev: 16 nov 2024 12:25
En långmilad gammal Model 3 lär vara en rostburk.
Behöver du verkligen en andrabil för så få mil? Nog billigare att åka taxi. ;)
Noll rost eller problem med vår 5,5år gamla.
Det är misskötta bilar eller omlackade bilar som rostar.

Man kan använda bilen som sovplats eller biosalong också, då blir det inte många mil :)

Jag tycker det är bästa beg elbilen i den prisklassen.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 308
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Re: Köpråd begagnad Model 3

Inlägg av dbar »

Det är på tok för osmidigt att hämta och lämna på dagis och skola i en taxi :?

Ser att det gått M3 SR RWD på kvd med 7-8000 mil för runt 220 tkr. Känns väldigt prisvärt faktiskt när ett år nyare ID3:or med liknande mil kostar liknande eller mer.

Vad bör man göra på en äldre 3:a i serviceväg. Byta bromsvätska om det inte är gjort och underhålla lite luftfilter. Något annat?
Model 3 LR Vit FSD+AccBoost såld
Model Y LR Grå med matt PPF+FSD ska säljas
Model 3 SR letar efter begagnad som andrabil
Model 3 P Highland blå beställd
manneson
Inlägg: 1240
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Köpråd begagnad Model 3

Inlägg av manneson »

Tellus skrev: 16 nov 2024 12:29
manneson skrev: 16 nov 2024 12:25
En långmilad gammal Model 3 lär vara en rostburk.
Behöver du verkligen en andrabil för så få mil? Nog billigare att åka taxi. ;)
Noll rost eller problem med vår 5,5år gamla.
Det är misskötta bilar eller omlackade bilar som rostar.

Man kan använda bilen som sovplats eller biosalong också, då blir det inte många mil :)

Jag tycker det är bästa beg elbilen i den prisklassen.
Antar att du inte monterat av stänkskydden och inspekterat bromsrören?
Skulle nog vilja påstå att det är extremt få Model 3 med 15000 mil som inte har rost någonstans på karossen. Vanligtvis främre skärmkanter, trösklar och hundben. Inte sällan skaver bakluckan också så där rostar.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2240
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Köpråd begagnad Model 3

Inlägg av tor-ake »

För att fånga rostangrepp i trösklarnas framkant och på bromsrören så behöver man ta sig lite tid, och plocka bort hjulet och alla plastsköldar, och kontrollera, rengöra och spruta på lite rostskydd typ linolja. Man kan passa på att plocka bort bromsbeläggen och motionera bromsokens kolvar och kladda på antikärvpasta på glidpinnar och dylikt, så man slipper besiktningsproblem.

Lämpligen innan vinter- och saltsäsongen.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4191
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Köpråd begagnad Model 3

Inlägg av Tellus »

manneson skrev: 16 nov 2024 13:39
Tellus skrev: 16 nov 2024 12:29
manneson skrev: 16 nov 2024 12:25
En långmilad gammal Model 3 lär vara en rostburk.
Behöver du verkligen en andrabil för så få mil? Nog billigare att åka taxi. ;)
Noll rost eller problem med vår 5,5år gamla.
Det är misskötta bilar eller omlackade bilar som rostar.

Man kan använda bilen som sovplats eller biosalong också, då blir det inte många mil :)

Jag tycker det är bästa beg elbilen i den prisklassen.
Antar att du inte monterat av stänkskydden och inspekterat bromsrören?
Skulle nog vilja påstå att det är extremt få Model 3 med 15000 mil som inte har rost någonstans på karossen. Vanligtvis främre skärmkanter, trösklar och hundben. Inte sällan skaver bakluckan också så där rostar.
Skruvade nu bort halva stänkskyddet och tog kort bakom, finns ingen rost. Ser bättre ut än på andra bilar jag haft. 5 år/10000mil sedan jag satte dit biltema skyddsplast och stänkskydd.

Kanske kollar bromsslangarna till våren, men det är nog som med dom flesta andra skräckrubriker. Kanske bara är vissa bilar som drabbas, med sämre rör eller rostskydd eller körts i saltvatten.
Tiden får visa om det är ett stort eller litet problem på model 3. Alla bilar har sina svagheter men model 3 väldigt få.
IMG_0409.jpeg
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
SwedishAdvocate
Inlägg: 7481
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpråd begagnad Model 3

Inlägg av SwedishAdvocate »

Tellus skrev: 16 nov 2024 12:29
manneson skrev: 16 nov 2024 12:25
En långmilad gammal Model 3 lär vara en rostburk.
Behöver du verkligen en andrabil för så få mil? Nog billigare att åka taxi. ;)
Noll rost eller problem med vår 5,5år gamla.
Det är misskötta bilar eller omlackade bilar som rostar.
Efter det här inlägget så framgår det ju ovan i tråden att du monterade ett eftermarknadsstänksskydd med skyddande plastfilm under mellan stänkskydden och lacken. Antar att din bil levererades utan ngt stänkskydd från Tesla.

Efter ett tag började Tesla leverera bilarna med stänkskydd monterade. Satt det någon skyddsfilm mellan stänkskydd och kaross på de här bilarna? De här stänkskydden var vidare relativt små, och det verkar ha funnits frågetecken kring ett hål precis ovanför som de inte täckte… Se t.ex:
viewtopic.php?p=389479#p389479

Så frågan är hur det gick för bilarna vars ägare inte installerade eftermarknadsstänskydd med plastfilm under. Samt även de bilarna som hade Teslas egna första relativt små stänkskydd… Undrar hur många av dom som fått de här områdena på karossen omlackerade…

Lite mer om detta t.ex. här:
viewtopic.php?p=694950#p694950
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 7481
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpråd begagnad Model 3

Inlägg av SwedishAdvocate »

Finns en separat tråd om bromsrören:
viewtopic.php?t=36530
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 7481
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpråd begagnad Model 3

Inlägg av SwedishAdvocate »

Det här var väl några år sen nu, och inlägg om det här förekom väl mest när Model 3 var relativt ny i Sverige, men minns att det förutom inlägg om att bakluckan kunde skava mot karossen så förekom det även inlägg om att dörrarna kunde ta emot trösklar/karossen med lackskav som följd. Fanns även inlägg om att andra karosspaneler också kunde skava mot varandra. Så det kan nog vara värt att kolla samtliga karosspassningar inkl. runt frunkhuven på äldre bilar från Freemontfabriken. Å andra sidan så lär väl sådan här problematik ha visat sig nu efter ~5 år i svenskt klimat…

Och som alltid är det väl även svårt att uttala sig om hur vanligt problem som det här var…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 7481
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpråd begagnad Model 3

Inlägg av SwedishAdvocate »

I första inlägget i den här tråden går Grufman först igenom beg. Model S. Sen pratar om beg. Model 3. Det här var dock i januari i år och innan han upptäckte vad som kan hända med bromsrören.
viewtopic.php?t=34876
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
granlundii
Inlägg: 361
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Köpråd begagnad Model 3

Inlägg av granlundii »

Lite tråkigt är det väl ändå att låta en Model 3 mest stå (?). Det lär också blir rätt dyrt per kilometer. Alternativ:

a) Finns det möjlighet att dela bilen med någon annan (vet att det kan vara krångligt)
b) Nissan Leaf årsm. 2018-2021. Pålitlig och billig.
c) Någon halvskruttig bensinbil, när det nu ändå mest skall stå...
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 308
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Re: Köpråd begagnad Model 3

Inlägg av dbar »

Ja mitt egna förstaval var en leaf också, men min bättre hälft som ska köra bilen var inte så exalterad över detta, vilket jag iof kan förstå :roll:
Hon har kört en skruttig bensinbil som nu efter 15 år (jag köpte den ny) börjar krångla lite för mycket för att passa oss.

Så även om priset inte på något sätt är ovidkommande så behöver jag hitta en kompromiss, en nöjd fru är värd någon tusenlapp i månaden också :D.

Värdeminskningen på en begagnad Model 3 för 200-250tkr kommer såklart vara den stora posten. Men den kan jag svälja. Men vill inte ha stor risk för krångelbil också ovanpå det. Då köper jag hellre än dyrare eller en mindre attraktiv bil för samma peng.

Fattar att risken aldrig är noll. Har sneglat runt lite sista dagarna och tycker inte prisskillnaden på en 7000-milare och en 15000-milare är enorm. Så kanske tar en lite mindre mindre körd om det blir en Model 3 till sist
Model 3 LR Vit FSD+AccBoost såld
Model Y LR Grå med matt PPF+FSD ska säljas
Model 3 SR letar efter begagnad som andrabil
Model 3 P Highland blå beställd
SwedishAdvocate
Inlägg: 7481
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpråd begagnad Model 3

Inlägg av SwedishAdvocate »

granlundii skrev: 17 nov 2024 15:05
Lite tråkigt är det väl ändå att låta en Model 3 mest stå (?). Det lär också blir rätt dyrt per kilometer. Alternativ:

a) Finns det möjlighet att dela bilen med någon annan (vet att det kan vara krångligt)
b) Nissan Leaf årsm. 2018-2021. Pålitlig och billig.
c) Någon halvskruttig bensinbil, när det nu ändå mest skall stå...
Som det är nu verkar ju många av de här bilarna stå hos bilhandlare istället. Finns ju ett exempel här på forumet på en som stod hos en handlare i nästan ett helt år(!)… Här:
viewtopic.php?t=34701

Undrar hur många andra Model 3 som stått hos handlare ~1 år egentligen, så kan inte se hur det är så mycket bättre… Finns ju även uppgifter på forumet om att det är en hel del bilar exporteras ut ur landet.

Kan heller inte se hur det skulle kunna påverka ngt märkbart negativt ifall dbar köper en äldre beg Model 3 SR RWD. Den enda skillnaden kommer väl bli att ngn annan som möjligtvis skulle köpt en nyare bättre beg elbil köper en helt ny istället…

Då tycker jag alla fördelar som kommer med att få ut en Model 3 SR RWD i trafik istället för att den ska fortsätta stå hos en bilhandlare helt klart överväger. Bara en sån sak som att alla grannar ser att det finns ytterligare en i grannskapet som har två elbilar på garageuppfarten…
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 959
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Köpråd begagnad Model 3

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

dbar skrev: 17 nov 2024 18:30
Har sneglat runt lite sista dagarna och tycker inte prisskillnaden på en 7000-milare och en 15000-milare är enorm.
Ni som har koll. vad slits på en elbil som skulle vara viktigt om övervägandet gäller en 7000-milare ELLER en 15000-milare?
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 604
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: Köpråd begagnad Model 3

Inlägg av repulsiv »

Sportbilsentusiasten skrev: 17 nov 2024 21:44
dbar skrev: 17 nov 2024 18:30
Har sneglat runt lite sista dagarna och tycker inte prisskillnaden på en 7000-milare och en 15000-milare är enorm.
Ni som har koll. vad slits på en elbil som skulle vara viktigt om övervägandet gäller en 7000-milare ELLER en 15000-milare?
Ungefär samma saker som på vilken annan bil som helst ?

Hjulupphängningar/chassi, bromsar, alla de vanliga sakerna som rost, elfel och skador som händer efterhand.

Ja, sen slits förstås batteriet också.

Nu kanske inte 15k är så alarmerande, men om man tänker sig köpa en bil och kröa med den säg 4 år, ock 2500mil om året, så är det ganska stor skilölnad på att i slutet ha en bil som gått 17000 eller en som gått 25000.
manneson
Inlägg: 1240
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Köpråd begagnad Model 3

Inlägg av manneson »

För just elbilar så är ju batteri/drivlinegarantin central IMO.
De flesta tillverkare har 8 års garanti, och någonstans mellan 15-20k mil som gräns.
Dvs köper man en bil som redan idag rullat 15k mil är det inte så långt tills den löper ut(well, kör man bara 150-200 mil om året så dröjer det ju förstås :lol: )
Maskineskadeförsäkringar etc brukar också löpa ut runt 12k mil eller så.
Rasar sen batteriet kan man se fram emot en räkning på mer än vad bilen är värd, och ingen hjälp av varken garanti eller försäkring.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4448
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Köpråd begagnad Model 3

Inlägg av jonasl »

På de gamla bilarna verkar värmeelementet paja, kostar 12-15k att fixa. Ibland är de "fixade" genom att Tesla avaktiverat de sektioner som gått sönder mjukvarumässigt, då kommer bilen ha sämre värme och det är nog en tidsfråga innan det går sönder helt.

Länkarmarna fram som börjar gneka och knaka kanske är fixade på bilar från de åren nu, på den jag hade börjad det så smått när jag precis sålde den vid strax under 5000 mil. Kolla att bromsarna ser bra ut också, en visuell inspektion av skivorna kan räcka långt. Har sett bilar med rejält rostiga skivor bak (de används ju inte mkt vid normal körning).

Den bilen rullar för övrigt i Finland numera, ägaren efter mig tappade 200k på ett år :-) det var verkligen sjukt uppblåsta priser där i början på 2022.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
SwedishAdvocate
Inlägg: 7481
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpråd begagnad Model 3

Inlägg av SwedishAdvocate »

jonasl skrev: 17 nov 2024 22:23
Länkarmarna fram som börjar gneka och knaka kanske är fixade på bilar från de åren nu, på den jag hade börjad det så smått när jag precis sålde den vid strax under 5000 mil. […
Är det inte det som går att fixa med typ en spruta och lite molyfett. Se t.ex:
viewtopic.php?p=793086#p793086

Och vill man inte göra det själv så kan tydligen typ alla bilmekar fixa det (i värsta fall efter att ha kikat lite snabbt på en lämplig Y-tubevideo…) Så det borde väl i så fall inte kosta så mkt…
jonasl skrev: 17 nov 2024 22:23
Kolla att bromsarna ser bra ut också, en visuell inspektion av skivorna kan räcka långt. Har sett bilar med rejält rostiga skivor bak (de används ju inte mkt vid normal körning). […
Om bilägaren bara ser till att bromsa bort ytrosten typ 1 gång i veckan (eller vad som nu kan vara ett lämpligt/optimalt intervall), så är det inga som helst problem. Såg en av de tidigaste M3 LR AWD som levererades i Sverige i Mars 2019 tidigare idag. Hade i och för sig aerokåporna på, men där inne bakom dom så blänkte skivorna som nya… Vet att den bilen har originalskivor, belägg och ok.

EDIT:
Den bilen fick också ett par rejäla tredejpartsstänkskydd med plastfilm mellan stänkskydden och karossen monterade strax efter leverans. Har än så länge ingen synligt rost så vitt jag vet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 717
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Köpråd begagnad Model 3

Inlägg av Elix747 »

Länkarmar fram, vanligt fel. Har bytt på min 2019 andra gången efter 21000 mil. Fick denna gången uppdaterad design. Kostade 2400kr totalt för båda.
Bytt värmeelement (ptc-heater) efter 20000 mil. Vanligt fel. 9700kr
Bytt trasig knapp på bakluckan. 470kr
Bytt kablage till baklucka. Gick på recall/garanti. Borde vara nytt på alla?
Bytt superbottle, ”kylvätskefördelarlock”. Ventil som fastnat för kylning av bakre motor. Verkar vara ovanligt. Gick på goodwill, men skulle kostat 7500kr.
Lös gummilist på bakrutan mot bagage. Limmat gummilisten på bakrutan. 300kr.
Bytt ett framljus. Garanti.
Bytt klädsel på nackstöd pga bubblor. Något problem med vissa hårvax. I övrigt har klädseln hållet bra.
Oftast är pris för service relativt ok.
Kolla rost vid stänkskärm fram.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4448
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Köpråd begagnad Model 3

Inlägg av jonasl »

SwedishAdvocate skrev: 17 nov 2024 23:06

Är det inte det som går att fixa med typ en spruta och lite molyfett. Se t.ex:
viewtopic.php?p=793086#p793086

Jo, tillfälligt i alla fall. Vet inte om det är en långsiktig lösning.
SwedishAdvocate skrev: 17 nov 2024 23:06
Om bilägaren bara ser till att bromsa bort ytrosten typ 1 gång i veckan (eller vad som nu kan vara ett lämpligt/optimalt intervall), så är det inga som helst problem. Såg en av de tidigaste M3 LR AWD som levererades i Sverige i Mars 2019 tidigare idag. Hade i och för sig aerokåporna på, men där inne bakom dom så blänkte skivorna som nya… Vet att den bilen har originalskivor, belägg och ok.
Ja, men nu gäller det ju köp av en begagnad. Det är ju bra att kolla att just den bil man kollar på inte är misskött, det tar 10 sekunder att kolla.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
SwedishAdvocate
Inlägg: 7481
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpråd begagnad Model 3

Inlägg av SwedishAdvocate »

SwedishAdvocate skrev: 17 nov 2024 23:06
jonasl skrev: 17 nov 2024 22:23
Kolla att bromsarna ser bra ut också, en visuell inspektion av skivorna kan räcka långt. Har sett bilar med rejält rostiga skivor bak (de används ju inte mkt vid normal körning). […
Om bilägaren bara ser till att bromsa bort ytrosten typ 1 gång i veckan (eller vad som nu kan vara ett lämpligt/optimalt intervall), så är det inga som helst problem. Såg en av de tidigaste M3 LR AWD som levererades i Sverige i Mars 2019 tidigare idag. Hade i och för sig aerokåporna på, men där inne bakom dom så blänkte skivorna som nya… Vet att den bilen har originalskivor, belägg och ok.
Lite mer info:
Det har utförts bromsservice på den här bilen. Känner dock inte till intervallerna.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Inlägg: 277
Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
Referralkod: ts.la/martin185079

Re: Köpråd begagnad Model 3

Inlägg av airdrive »

Ja och hur är det med USA vs Kinabilar med M3?

Har fått känslan att bilarna från kina och Tyskland (modell Y dock) är bättre ihopsatta än de från staterna, men jag kan ha fel!
M3 LR 2023
SwedishAdvocate
Inlägg: 7481
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Köpråd begagnad Model 3

Inlägg av SwedishAdvocate »

airdrive skrev: 18 nov 2024 10:26
Ja och hur är det med USA vs Kinabilar med M3?

Har fått känslan att bilarna från kina och Tyskland (modell Y dock) är bättre ihopsatta än de från staterna, men jag kan ha fel!
Tror de allra flesta Model 3 från USA/Freemont är helt ok ihopskruvade. Jag känner i alla fall till en (se ovan i tråden). Om det finns någon slags generell skillnad – är den i så fall så pass 'mätbar' att det i praktiken spelar roll på en ~3-5 år gammal bättre beg bil?…

(Minns inte brytpunkten nu när Tesla bytte från att leverera Model 3 byggda i Freemont till att istället leverera bilar byggda i Kina, och orkar inte googla fram svaret.)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar