Volvo Calls Tesla AP a “Wannabe”

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Re: Volvo Calls Tesla AP a “Wannabe”

Inlägg av lator »

Kanske vill säga "vart var vi på väg innan denna tråd skapades". Var vi är på väg? Om man skriver med kommatecken blir det förståeligt: Var, vi är på väg!

Kan man ha en autopilot för meningsbyggnad också??? :mrgreen:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Svenssons skrev:
Detta säger väl en hel del...

"Volvo har ju hållit på med det här systemet längre än vad Tesla har funnits..." - och har inte kommit längre än Tesla utan har bara 100 fordon som samlar in data jämfört med Teslas 10-tusentals sålda fordon som skickar data till Tesla och gör Teslas system bättre dag för dag. Tesla föddes år efter att gubben Volvo hade forskat och utvecklat autopilot. Innan tonåren så levererar Tesla sin första generation av autopilot och har sålt 10-tusentals av dessa nu när gubben Volvo gnäller om att generation 1 är inte riktig autopilot och att de minsann kommer komma med något som är bättre samtidigt som deras egna liknande system är ute och samlar in data som skickas till Volvo från kanske ett par hundra bilar. Hur långt efter kommer Volvo ligga när Tesla släpper generation 2?
Volvo har lite annan syn på säkerhet än vad Tesla har.. och har byggt varumärket kring det. Det skulle vara extremt skadligt för Volvo om dom släppte ett system som kunde orsaka en olycka. Teslas system har ju inte varit helt förskonat från incidenter, även om jag inte läst om någon olycka som orsakats av Autopilot.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

joel80 skrev:
Volvo har lite annan syn på säkerhet än vad Tesla har.. och har byggt varumärket kring det. Det skulle vara extremt skadligt för Volvo om dom släppte ett system som kunde orsaka en olycka. Teslas system har ju inte varit helt förskonat från incidenter, även om jag inte läst om någon olycka som orsakats av Autopilot.
Ändå har uppkomlingen fräckheten att bygga en säkrare bil en gamla Volvo? Jobbigt ;)
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

joel80 skrev:

Jag vill hävda att Tesla prioriterar säkerhet som topprioritet, gör inte Volvo det? Att bygga system där människor är inblandade utan olyckor är omöjligt och om Volvo försöker det så kommer vi aldrig få se något från Volvo...

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

LarsL skrev:
joel80 skrev:
Ändå har uppkomlingen fräckheten att bygga en säkrare bil en gamla Volvo? Jobbigt ;)
Hur menar du nu? Båda bilarna har högsta betyg i krocksäkerhetstester.. På vilket sätt skulle Teslan vara säkrare? Har du något man kan läsa om det? Några direkta jämförelser eller så? Volvo gör ju även många övriga tester som inte är med i "testprogrammen" för att få diverse stjärnor. Har Tesla även sånna tester? T.ex dikestest...

Jag la annars inte värdering i Teslas säkerhet i det jag skrev ovan, utan det handlade mer om företagsprofil. Volvo säljer bilar på att det är "världens säkraste bil" och sånt. Har utalade mål om att ingen ska dö eller skadas svårt i en Volvo efter 2025 (eller nått sånt.) Dom tar mer skada av sånna händelser (t.o.m när det är under tester som ovan) än vad Tesla gör när bilen helt av sig själv får för sig att byta fil eller svänga in mot ett mitträcke.

Tesla är modigare, dom lanserar en fantastisk funktion, i beta-läge, till alla sina ägare. Klart som faan att det går snabbare om man gör så. Volvo är trögare, gör det på "svenskt vis" med hängslen och livrem.

Edit:
Det här testen jag menar med dikestest:

Mickep

Inlägg av Mickep »

Det är självklart att om någon på Volvo skulle fråga cheferna om det var ok att släppa en säkerhetsfunktion i beta stadiet så skulle de få som svar:"i ***vete heller!".
Jag tror dock att det är få försäljare som skulle gå med på att demonstrera autostoppen för fotgängare med de själva som figuranter. Fick en misslyckad demonstration av Volvos fickparkeringsfuntion. Jag gillar dock Volvo och skulle mer än gärna köpa deras bilar. Men tesla sätter griller i huvuden på dem helt klart.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

joel80 skrev:
LarsL skrev:
joel80 skrev:
Hur menar du nu? Båda bilarna har högsta betyg i krocksäkerhetstester.. På vilket sätt skulle Teslan vara säkrare? Har du något man kan läsa om det? Några direkta jämförelser eller så? Volvo gör ju även många övriga tester som inte är med i "testprogrammen" för att få diverse stjärnor. Har Tesla även sånna tester? T.ex dikestest...

Jag la annars inte värdering i Teslas säkerhet i det jag skrev ovan, utan det handlade mer om företagsprofil. Volvo säljer bilar på att det är "världens säkraste bil" och sånt. Har utalade mål om att ingen ska dö eller skadas svårt i en Volvo efter 2025 (eller nått sånt.) Dom tar mer skada av sånna händelser (t.o.m när det är under tester som ovan) än vad Tesla gör när bilen helt av sig själv får för sig att byta fil eller svänga in mot ett mitträcke.

Tesla är modigare, dom lanserar en fantastisk funktion, i beta-läge, till alla sina ägare. Klart som faan att det går snabbare om man gör så. Volvo är trögare, gör det på "svenskt vis" med hängslen och livrem.

Edit:
Det här testen jag menar med dikestest:

Men visst har väl iaf Tesla fått det högsta betyget ever? Då är dom väl helt klart säkrast? Tibor har väl skrivit en hel nyhetssida om det för ganska länge sedan...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Volvo Calls Tesla AP a “Wannabe”

Inlägg av e5m1r »

Ja tesla fick 2013 högsta betyget ever hos NHTSA något högre betyg än volvos dåvarande säkraste bilar enligt NHTSA (XC60 och S60)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Jag hade tidigare kollat EURO NCAP.. Letade upp XC90 (som ska vara Volvos säkraste) V60 (eftersom jag har en sån) och Tesla.
Skärmklipp 2016-04-30 19.15.59.png
Skärmklipp 2016-04-30 19.16.23.png
Skärmklipp 2016-04-30 19.15.06.png
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Att jämföra krocktester är en hel vetenskap i sig. Man kan nästan aldrig jämföra själva siffrorna rakt av, eftersom de testerna och kriterierna skiljer sig från bilklass till bilklass, och från år till år. Ett resultat som vore högst mediokert i stora SUV-klassen skulle vara toppoäng i småbilsklassen, osv. Man kan inte heller jämföra krocktester som är gjorda olika år eftersom testerna och kriterierna ändras varje år. Och man kan definitivt inte jämföra krocktester mellan olika institut.

Jag tror Model S är en av de absolut säkraste bilar man kan ha. Med det sagt så tror jag, utifrån den information jag kunnat samla, att nya XC90 är säkrare, men att V60 inte är i närheten.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Varför skulle inte V60 vara i närheten? Den är mer jämförbar än XC90...

Jag tror Tesla är en säker bil, men den har inte toppsiffror, i allafall inte i det ganska krävande NCAP. Finns det siffror man kan ta fram på samma sätt för det amerikanska testerna?

Tesla verkar ha bland det sämsta betyget (även om det är skapligt högt) i premiumklassen. (Även om dom "vann" den klassen 2014... då endast Tesla Model S var den bil som testades i sin klass...) Men som ni säger är det kanske svårt att jämföra mellan åren. Men ni håller ibland Teslan lite väl högt och tror att den är bäst på allt.. Man blir helt kär i den när man kör den, så jag har viss förståelsen, och skulle jag ha möjlighet ekonomiskt skulle jag ha en Model S istället för V60 hybriden, men jag skulle inte lura mig själv att den var bäst på områden där det finns andra bilar som presterar minst lika bra eller bättre.
http://www.euroncap.com/sv/betyg-utmaer ... hnologies=

(V60 ligger inte heller högst i klassen "Stor Familj"...)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Det är hur som helst kul att lilla Tesla är uppe där med gamla Volvo på dess hemmaplan, säkerhet.

Nu har vi helt olika infallsvinklar endel är som många svenskar Volvo frälsta, med tanke på sekt :roll: Jag å andra sidan skrotade min sista min sista Volvo för 20 årsedan och har inte varit lockad av någon sedan dess. Det jag kan ge Volvo är att de har bra säten, det har de.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Det jag kan ge Volvo är att de har bra säten, det har de.
Instämmer. Jag sålde min sista Volvo, en V60, efter bara 1,5 års ägande. Jag tyckte inget vidare om bilen, alldeles för lite lastutrymme och för lågt chassi. Den betedde sig som en snöplog på vintern. Men sätena var jävligt bra. Inget snack om saken.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Bjelke skrev:
Men visst har väl iaf Tesla fått det högsta betyget ever? Då är dom väl helt klart säkrast? Tibor har väl skrivit en hel nyhetssida om det för ganska länge sedan...
Artikeln du tänker på:
http://teslaclubsweden.se/model-s-sakra ... ar-testat/

NHTSA och Euro-NCAP har lite olika filosofier. Medan NHTSA koncentrerar på hur bilarna beter sig under själva krockförloppet meriterar Euro-NCAP även aktiv säkerhet, saker som mildrar själva olyckan.
Krocktesterna är också ganska olika.
Biltillverkarna brukar optimera bilar mot antingen ena eller andra krocktestet, det är få bilar som briljerar både i USA och Europa.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Förlåt att jag "rantar" så om Volvo.. men men.. :)

Dom av Volvos modeller som tagit sig till USA har fått bra i tester.. Den tidigare modellen av XC90 var ju länge testvinnare i SUV-klassen.. Och även nyaste ligger väl om inte först så bland dom absolut bästa.

Intressant att den ändå inte fått högre i NCAP-testerna... Man skulle vilja veta vad som drar mer betygen där. 2013 då den testades, var inte autobroms standard då?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Det är kanske mer intressant att jämföra model X och XC90? Model X kommer väl ganska snart med siffror ifrån NHTSA om man ska gissa lite efter några Google sökningar. Volvo vet jag inte om det är nära eller inte.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar