Kan man ha en autopilot för meningsbyggnad också???

Moderator: Redaktion
Volvo har lite annan syn på säkerhet än vad Tesla har.. och har byggt varumärket kring det. Det skulle vara extremt skadligt för Volvo om dom släppte ett system som kunde orsaka en olycka. Teslas system har ju inte varit helt förskonat från incidenter, även om jag inte läst om någon olycka som orsakats av Autopilot.Svenssons skrev:Detta säger väl en hel del...
"Volvo har ju hållit på med det här systemet längre än vad Tesla har funnits..." - och har inte kommit längre än Tesla utan har bara 100 fordon som samlar in data jämfört med Teslas 10-tusentals sålda fordon som skickar data till Tesla och gör Teslas system bättre dag för dag. Tesla föddes år efter att gubben Volvo hade forskat och utvecklat autopilot. Innan tonåren så levererar Tesla sin första generation av autopilot och har sålt 10-tusentals av dessa nu när gubben Volvo gnäller om att generation 1 är inte riktig autopilot och att de minsann kommer komma med något som är bättre samtidigt som deras egna liknande system är ute och samlar in data som skickas till Volvo från kanske ett par hundra bilar. Hur långt efter kommer Volvo ligga när Tesla släpper generation 2?
Ändå har uppkomlingen fräckheten att bygga en säkrare bil en gamla Volvo? Jobbigtjoel80 skrev:Volvo har lite annan syn på säkerhet än vad Tesla har.. och har byggt varumärket kring det. Det skulle vara extremt skadligt för Volvo om dom släppte ett system som kunde orsaka en olycka. Teslas system har ju inte varit helt förskonat från incidenter, även om jag inte läst om någon olycka som orsakats av Autopilot.
Jag vill hävda att Tesla prioriterar säkerhet som topprioritet, gör inte Volvo det? Att bygga system där människor är inblandade utan olyckor är omöjligt och om Volvo försöker det så kommer vi aldrig få se något från Volvo...joel80 skrev:
Volvo har lite annan syn på säkerhet än vad Tesla har.. och har byggt varumärket kring det. Det skulle vara extremt skadligt för Volvo om dom släppte ett system som kunde orsaka en olycka. Teslas system har ju inte varit helt förskonat från incidenter, även om jag inte läst om någon olycka som orsakats av Autopilot.
Hur menar du nu? Båda bilarna har högsta betyg i krocksäkerhetstester.. På vilket sätt skulle Teslan vara säkrare? Har du något man kan läsa om det? Några direkta jämförelser eller så? Volvo gör ju även många övriga tester som inte är med i "testprogrammen" för att få diverse stjärnor. Har Tesla även sånna tester? T.ex dikestest...LarsL skrev:Ändå har uppkomlingen fräckheten att bygga en säkrare bil en gamla Volvo? Jobbigtjoel80 skrev:Volvo har lite annan syn på säkerhet än vad Tesla har.. och har byggt varumärket kring det. Det skulle vara extremt skadligt för Volvo om dom släppte ett system som kunde orsaka en olycka. Teslas system har ju inte varit helt förskonat från incidenter, även om jag inte läst om någon olycka som orsakats av Autopilot.
Men visst har väl iaf Tesla fått det högsta betyget ever? Då är dom väl helt klart säkrast? Tibor har väl skrivit en hel nyhetssida om det för ganska länge sedan...joel80 skrev:Hur menar du nu? Båda bilarna har högsta betyg i krocksäkerhetstester.. På vilket sätt skulle Teslan vara säkrare? Har du något man kan läsa om det? Några direkta jämförelser eller så? Volvo gör ju även många övriga tester som inte är med i "testprogrammen" för att få diverse stjärnor. Har Tesla även sånna tester? T.ex dikestest...LarsL skrev:Ändå har uppkomlingen fräckheten att bygga en säkrare bil en gamla Volvo? Jobbigtjoel80 skrev:Volvo har lite annan syn på säkerhet än vad Tesla har.. och har byggt varumärket kring det. Det skulle vara extremt skadligt för Volvo om dom släppte ett system som kunde orsaka en olycka. Teslas system har ju inte varit helt förskonat från incidenter, även om jag inte läst om någon olycka som orsakats av Autopilot.
Jag la annars inte värdering i Teslas säkerhet i det jag skrev ovan, utan det handlade mer om företagsprofil. Volvo säljer bilar på att det är "världens säkraste bil" och sånt. Har utalade mål om att ingen ska dö eller skadas svårt i en Volvo efter 2025 (eller nått sånt.) Dom tar mer skada av sånna händelser (t.o.m när det är under tester som ovan) än vad Tesla gör när bilen helt av sig själv får för sig att byta fil eller svänga in mot ett mitträcke.
Tesla är modigare, dom lanserar en fantastisk funktion, i beta-läge, till alla sina ägare. Klart som faan att det går snabbare om man gör så. Volvo är trögare, gör det på "svenskt vis" med hängslen och livrem.
Edit:
Det här testen jag menar med dikestest:
Instämmer. Jag sålde min sista Volvo, en V60, efter bara 1,5 års ägande. Jag tyckte inget vidare om bilen, alldeles för lite lastutrymme och för lågt chassi. Den betedde sig som en snöplog på vintern. Men sätena var jävligt bra. Inget snack om saken.LarsL skrev:Det jag kan ge Volvo är att de har bra säten, det har de.
Artikeln du tänker på:Bjelke skrev:Men visst har väl iaf Tesla fått det högsta betyget ever? Då är dom väl helt klart säkrast? Tibor har väl skrivit en hel nyhetssida om det för ganska länge sedan...