Ioniq5 hade det lilla 71kWh batteriet när den lanserades i motsats till EV6an som fick 77kWh batteriet från börjantoppo skrev: ↑18 nov 2024 10:30Några reflektioner. EV6 (och troligen inte heller Ioniq 5) har inte sålts med det lilla batteriet på den svenska marknaden. Likaså ID4 är väldigt sällsynt med lilla batteriet även om det finns. Du bör alltså stryka bort några alternativ från din lista.Carlsson skrev: ↑18 nov 2024 07:44Listan växer och många förslag har kommit in. Kul, det är roligt att många engagerar sig och bidrar med sina erfarenheter.
De bilar som känns mest relevanta för oss som letar begagnat kokas (utan inbördes ordning) för egen del ner till dessa:
Första paratens bagageutrymme i liten enligt Google. Andra paratens antal bananlådor enligt Tesla Björns bananbox-test.
Jag la till laddstopp och laddtider från ABRP för att för egen del kunna jämföra. Det är en körning från Göteborg till en bit norr om Gävle, ca 540 km. Jag har ställt in 300 kg extra last, snö och regn (10%) och -10 grader. Bilarna startar med 100% och ankommer med 10%. Det är årsmodeller 2022. Vi kör under denna väg flera gånger under den period som det kan vara sånt här väder. Ännu fler gånger under sommaren men då är ju räckvidden bara bättre så tänker det är bäst att räkna på sämre förhållande för att inte bli besviken. Tankar på detta? Stämmer siffrorna någorlunda tror ni?
Kia EV 6 (480 L) (8)
SR RWD: 3 laddstopp, totalt 48 minuter.
LR RWD: 2 laddstopp 23 minuter.
Skoda Enyaq iV 80 (585 L) (10)
No heat pump: 2 laddstopp, 39 minuter.
Heat pump: 2 laddstopp, 39 minuter.
50 kw charging no heat pump: 2 laddstopp, 96 minuter.
VW ID4 (543 L ) (9)
Pro 77 kWh RWD: 2 Laddstopp, 38 minuter.
Standard 58 kWh RWD: 3 laddstopp, 72 minuter.
Ford Mach-E (502 L) (8+1)
SR 70 kWh RWD: 2 laddstopp 59 minuter
LR 91 kWh RWD:2 laddstopp 39 minuter.
Hyundai Ioniq 5 (480 till 584 L) <- oklart varför för mig än så länge. (11)
SR RWD: Tre laddstopp, 51 min tot.
LR RWD: 2 laddstopp 25 minuter tot.
Tesla Model Y (854 L) (9+1)
SR RWD 62 kWh: 3 laddstopp, 57 min
SR RWD 60 kWh: 3 laddstopp, 56 min
SR RWD 67,5 kWh: 2 laddstopp, 47 min
LR NCA: 2 laddstopp, 31 min
LR 4680: 2 laddstopp, 30 min
Spontant känns Enyaq, ID4, Tesla och Ioniq som de mest "praktiskta" sett till bagageutrymme i volym. Tesla mäter ju sitt bagage annorlunda än de andra tillverkarna så därför är det svårt att jämföra deras litermått med övriga. Men det är ju högst förvånande att det går in fler bananlådor i en Ioniq än i en MY. Och att en Mach-E bara har en mindre...
En annan reflektion är ju att det är så "enkelt" att köpa Tesla. Inga tillval. Jag tycker det är svårt att avgöra vad det är man tittar på i övriga märken ibland - vad som ingår, vad "man ska ha" osv. Det krävs att man läser på en hel del. <- Trodde jag, innan jag kollade i ABRP där det finns ens uppsjö av alternativ i batterier osv...
Ytterligare reflektion, väljer man LR modeller av de olika modellerna skiljer det väldigt lite i antal laddstopp och laddtider. Enyaq sämst på 40 min och bäst är Ioniq med 25 minuter. Men det spelar inte så stor roll eftersom man ändå behöver stanna och äta osv. SR kräver dock tre stopp vilket ändå kan vara lite irriterande.
För den typen av resa du planerar i 10 minusgrader är förvärmning av batteriet avgörande för att du ska få till de laddtiderna som ABRP meddelar. Varken Enyaq eller ID4 hade förvärmning innan de uppdaterade modellerna kom i våras, så dessa bilar tror jag tyvärr inte du blir nöjd med. Även EV6 och Ioniq 5 dröjde något år eller två innan den funktionen kom, så de kommer inte heller lyckas ladda på de tiderna du vill. Mach-E är jag osäker på. Hur ofta kör du denna resa? Är det ett undantagsfall och du mest vill säkerställa att du kommer fram så kanske du klarar dig med längre restid, men om det är viktigt för dig att du klarar denna resa vintertid bör du verkligen titta på bilar med förvärmning inför snabbladdning.
Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y
Moderator: Redaktion
Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y
Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y
Kanske inte borde vara så hård mot en bil jag inte kört men utseende och de tester jag läst får mig att välja bort den.Oscar11 skrev: ↑18 nov 2024 10:15Varför hade du valt bort Mach-e ? Bara intresserad av om det är utseendet eller ngt annat. Tycker personligen den är rätt snygg.Freez skrev: ↑18 nov 2024 08:20Har kört både ID4 GTX och Enyaq många mil och visst det är funktionella bilar men har en extremt dålig digital plattform och är väldigt tråkiga bilar i jämförelse med MY. Ioniq och Mach-E hade jag valt bort direkt. MY lastar riktigt bra så välj inte bil på antalet bananlådorCarlsson skrev: ↑18 nov 2024 07:44Listan växer och många förslag har kommit in. Kul, det är roligt att många engagerar sig och bidrar med sina erfarenheter.
De bilar som känns mest relevanta för oss som letar begagnat kokas (utan inbördes ordning) för egen del ner till dessa:
Första paratens bagageutrymme i liten enligt Google. Andra paratens antal bananlådor enligt Tesla Björns bananbox-test.
Kia EV 6 (480 L) (8)
Skoda Enyaq iV 80 (585 L) (10)
VW ID4 (543 L ) (9)
AUDI Q4 E-tron (520 L) (9)
Ford Mach-E (502 L) (8+1)
Hyundai Ioniq 5 (480 till 584 L) <- oklart varför för mig än så länge. (11)
BMW i4 (470 L) (5)
Tesla Model Y (854 L) (9+1)
Spontant känns Enyaq, ID4 och Ioniq som de mest "praktiskta" sett till bagageutrymme i volym. Tesla mäter ju sitt bagage annorlunda än de andra tillverkarna så därför är det svårt att jämföra deras litermått med övriga. Men det är ju högst förvånande att det går in fler bananlådor i en Ioniq än i en MY. Och att en Mach-E bara har en mindre...
En annan reflektion är ju att det är så "enkelt" att köpa Tesla. Inga tillval. Jag tycker det är svårt att avgöra vad det är man tittar på i övriga märken ibland - vad som ingår, vad "man ska ha" osv. Det krävs att man läser på en hel del..
Björn Nyland har många intressanta klipp på Youtube på de flesta elbilar om du vill fördjupa dig, https://www.youtube.com/user/bjornnyland.
MY RWD Vit 2023
Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y
Fast i jämförelse med Model Y så är den ju ett designunderFreez skrev: ↑18 nov 2024 13:30Kanske inte borde vara så hård mot en bil jag inte kört men utseende och de tester jag läst får mig att välja bort den.Oscar11 skrev: ↑18 nov 2024 10:15Varför hade du valt bort Mach-e ? Bara intresserad av om det är utseendet eller ngt annat. Tycker personligen den är rätt snygg.Freez skrev: ↑18 nov 2024 08:20Har kört både ID4 GTX och Enyaq många mil och visst det är funktionella bilar men har en extremt dålig digital plattform och är väldigt tråkiga bilar i jämförelse med MY. Ioniq och Mach-E hade jag valt bort direkt. MY lastar riktigt bra så välj inte bil på antalet bananlådorCarlsson skrev: ↑18 nov 2024 07:44Listan växer och många förslag har kommit in. Kul, det är roligt att många engagerar sig och bidrar med sina erfarenheter.
De bilar som känns mest relevanta för oss som letar begagnat kokas (utan inbördes ordning) för egen del ner till dessa:
Första paratens bagageutrymme i liten enligt Google. Andra paratens antal bananlådor enligt Tesla Björns bananbox-test.
Kia EV 6 (480 L) (8)
Skoda Enyaq iV 80 (585 L) (10)
VW ID4 (543 L ) (9)
AUDI Q4 E-tron (520 L) (9)
Ford Mach-E (502 L) (8+1)
Hyundai Ioniq 5 (480 till 584 L) <- oklart varför för mig än så länge. (11)
BMW i4 (470 L) (5)
Tesla Model Y (854 L) (9+1)
Spontant känns Enyaq, ID4 och Ioniq som de mest "praktiskta" sett till bagageutrymme i volym. Tesla mäter ju sitt bagage annorlunda än de andra tillverkarna så därför är det svårt att jämföra deras litermått med övriga. Men det är ju högst förvånande att det går in fler bananlådor i en Ioniq än i en MY. Och att en Mach-E bara har en mindre...
En annan reflektion är ju att det är så "enkelt" att köpa Tesla. Inga tillval. Jag tycker det är svårt att avgöra vad det är man tittar på i övriga märken ibland - vad som ingår, vad "man ska ha" osv. Det krävs att man läser på en hel del..
Björn Nyland har många intressanta klipp på Youtube på de flesta elbilar om du vill fördjupa dig, https://www.youtube.com/user/bjornnyland.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
-
- Inlägg: 7332
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y
Här är ett inlägg från ena Ioniq 5-tråden där det anges 17%. Fast det kanske bara gäller nyare bilar. Vet ej. Verkar även som batteriet håller värmen ner till 5-10% även om det slutar värma vid 17%(?). Tolkar det som att man fortfarande får åtm. helt ok laddhastighet ner till 5-10%.
DanneLKPG skrev: ↑03 sep 2024 07:58Har något vagt minne av att gränsen är på 17% nu, men fortfarande för högt. Dock har batteriet fortfarande varit varmt när jag kommit fram till stationer med 5-10% efter att förvärmningen stängts av. Känns inte som att batteriet sjunker snabbt i temp.juristen skrev: ↑02 sep 2024 11:28Hoppas verkligen de ändrar detta innan vintern. Det är väldigt begränsande att inte kunna köra förvärmning under 20%. Det är ju sista femtedelen av batteriet! När jag hade Tesla snabbladdade jag oftast med början under 12%.
Stäng av förvärmningen vid under 7% vore bra, iaf inte över 10%, tack!
Fattar inte varför Hyundai är så "rädda". Precis som det konstiga beslutet att sluta ladda 12V under 20% i stora batteriet. Där såg jag någon skriva att det ändrats till 10% i USA så det kanske är på väg hit också, eller redan gjort när vi fått ICCU-uppdateringarna. Har inte vågat testa...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 7332
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y
Håller med Maw. För att vara SUV/Crossover är ju Mach-e riktigt lyckad. Arguably den snyggaste SUV/Crossovern på marknaden.
Personligen tycker jag Tourers/Tourings/kombis har bättre proportioner än SUVar/Crossovers. Men eftersom ingen eldriven kombi funnits så länge på marknaden så blir det ju en annan prisnivå för den formfaktorn jämfört med att köpa en ~2 år gammal bättre beg. SUV/Crossover…
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y
Smaken är som..SwedishAdvocate skrev: ↑18 nov 2024 15:56Håller med Maw. För att vara SUV/Crossover är ju Mach-e riktigt lyckad. Arguably den snyggaste SUV/Crossovern på marknaden.
Personligen tycker jag Tourers/Tourings/kombis har bättre proportioner än SUVar/Crossovers. Men eftersom ingen eldriven kombi funnits så länge på marknaden så blir det ju en annan prisnivå för den formfaktorn…

Ford har väl egentligen aldrig lyckats producera speciellt intressanta bilar eller någon vidare kvalitét. Är väl den känslan som förföljer mig..
MY RWD Vit 2023
Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y
Freez skrev: ↑18 nov 2024 16:09Smaken är som..SwedishAdvocate skrev: ↑18 nov 2024 15:56Håller med Maw. För att vara SUV/Crossover är ju Mach-e riktigt lyckad. Arguably den snyggaste SUV/Crossovern på marknaden.
Personligen tycker jag Tourers/Tourings/kombis har bättre proportioner än SUVar/Crossovers. Men eftersom ingen eldriven kombi funnits så länge på marknaden så blir det ju en annan prisnivå för den formfaktorn…![]()
Ford har väl egentligen aldrig lyckats producera speciellt intressanta bilar eller någon vidare kvalitét. Är väl den känslan som förföljer mig..
Lite som Tesla menar du


Sorry var lite tvungen

Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y
Repostar ett tidigare inlägg med lite nya tillägg eftersom det är lätt att missa i tråden.
De bilar som känns mest relevanta för oss som letar begagnat kokas (utan inbördes ordning) för egen del ner till dessa:
Första paratens bagageutrymme i liten enligt Google. Andra paratens antal bananlådor enligt Tesla Björns bananbox-test.
Jag la till laddstopp och laddtider från ABRP för att för egen del kunna jämföra. Det är en körning från Göteborg till en bit norr om Gävle, ca 540 km. Jag har ställt in 300 kg extra last, snö och regn (10%) och -10 grader. Bilarna startar med 100% och ankommer med 10%. Det är årsmodeller 2022. Vi kör under denna väg flera gånger under den period som det kan vara sånt här väder. Ännu fler gånger under sommaren men då är ju räckvidden bara bättre så tänker det är bäst att räkna på sämre förhållande för att inte bli besviken.
Jag har lagt till månadskostnad baserat på uppskattade kostnader, dessa diffar nog lite från person till person. Ioniq blir nog dyrare än vad jag skriver här eftersom deras service är dyrare än vad jag har uppskattat. Jag har kollat försäkringspriser, uppskattar service till 1000 kr per år och att däckkostnaden är ungefär samma för alla bilar. Det som justerar priset i min kalkyl är alltså värdeminskning, räntekostnad och försäkring.
Skoda Enyaq iV 80 - 384 000 kr med 2,95% ränta (585 L) (10) ( Månadskostnad över 5 år: 5 260:- )
No heat pump: 2 laddstopp, 39 minuter.
Heat pump: 2 laddstopp, 39 minuter.
50 kw charging no heat pump: 2 laddstopp, 96 minuter.
VW ID4 (543 L ) (9) - 409 000 kr med 2,95% ränta ( Månadskostnad över 5 år: 5 500:- )
Pro 77 kWh RWD: 2 Laddstopp, 38 minuter.
Standard 58 kWh RWD: 3 laddstopp, 72 minuter.
Ford Mach-E (502 L) (8+1) 449 000 kr med 0% ränta (( Månadskostnad över 5 år: 5 600:- )
SR 70 kWh RWD: 2 laddstopp 59 minuter
LR 91 kWh RWD:2 laddstopp 39 minuter.
Hyundai Ioniq 5 (480 till 584 L) (11) 379 000 kr med 9% ränta ( Månadskostnad över 5 år: 5 800- )
SR RWD: Tre laddstopp, 51 min tot.
LR RWD: 2 laddstopp 25 minuter tot.
Tesla Model Y -21 (854 L) (9+1) 360 000kr 9% ränta ( Månadskostnad över 5 år: 6 250:- )
SR RWD 62 kWh: 3 laddstopp, 57 min
SR RWD 60 kWh: 3 laddstopp, 56 min
SR RWD 67,5 kWh: 2 laddstopp, 47 min
LR NCA: 2 laddstopp, 31 min
LR 4680: 2 laddstopp, 30 min
Spontant känns Enyaq, ID4, Tesla och Ioniq som de mest "praktiskta" sett till bagageutrymme i volym. Tesla mäter ju sitt bagage annorlunda än de andra tillverkarna så därför är det svårt att jämföra deras litermått med övriga. Men det är ju högst förvånande att det går in fler bananlådor i en Ioniq än i en MY. Och att en Mach-E bara har en mindre...
En annan reflektion är ju att det är så "enkelt" att köpa Tesla. Inga tillval. Jag tycker det är svårt att avgöra vad det är man tittar på i övriga märken ibland - vad som ingår, vad "man ska ha" osv. Det krävs att man läser på en hel del. <- Trodde jag, innan jag kollade i ABRP där det finns ens uppsjö av alternativ i batterier osv...
Ytterligare reflektion, väljer man LR modeller av de olika modellerna skiljer det väldigt lite i antal laddstopp och laddtider. Enyaq sämst på 40 min och bäst är Ioniq med 25 minuter. Men det spelar inte så stor roll eftersom man ändå behöver stanna och äta osv. SR kräver dock tre stopp vilket ändå kan vara lite irriterande.
Vi har bestämt oss för att åka och titta på en Mach-E i helgen. Efter att ha titta på otaliga videos är det bilen som lockar mest känslomässigt. Om vi tycker att bagaget känns ok blir det förmodligen en sådan. Om den går bort på grund av sitt mindre bagaget blir det svårare. Då står det förmodligen mellan Enyaq eller Tesla. Jag tycker Enyaqen är snyggare än ID4 och ID4an ska vara betydligt bekvämare än Enyaqen för att vi ska välja den då. Sen gäller det att hitta rätt bil på räntekampanj, annars drar priset iväg lite.
De bilar som känns mest relevanta för oss som letar begagnat kokas (utan inbördes ordning) för egen del ner till dessa:
Första paratens bagageutrymme i liten enligt Google. Andra paratens antal bananlådor enligt Tesla Björns bananbox-test.
Jag la till laddstopp och laddtider från ABRP för att för egen del kunna jämföra. Det är en körning från Göteborg till en bit norr om Gävle, ca 540 km. Jag har ställt in 300 kg extra last, snö och regn (10%) och -10 grader. Bilarna startar med 100% och ankommer med 10%. Det är årsmodeller 2022. Vi kör under denna väg flera gånger under den period som det kan vara sånt här väder. Ännu fler gånger under sommaren men då är ju räckvidden bara bättre så tänker det är bäst att räkna på sämre förhållande för att inte bli besviken.
Jag har lagt till månadskostnad baserat på uppskattade kostnader, dessa diffar nog lite från person till person. Ioniq blir nog dyrare än vad jag skriver här eftersom deras service är dyrare än vad jag har uppskattat. Jag har kollat försäkringspriser, uppskattar service till 1000 kr per år och att däckkostnaden är ungefär samma för alla bilar. Det som justerar priset i min kalkyl är alltså värdeminskning, räntekostnad och försäkring.
Skoda Enyaq iV 80 - 384 000 kr med 2,95% ränta (585 L) (10) ( Månadskostnad över 5 år: 5 260:- )
No heat pump: 2 laddstopp, 39 minuter.
Heat pump: 2 laddstopp, 39 minuter.
50 kw charging no heat pump: 2 laddstopp, 96 minuter.
VW ID4 (543 L ) (9) - 409 000 kr med 2,95% ränta ( Månadskostnad över 5 år: 5 500:- )
Pro 77 kWh RWD: 2 Laddstopp, 38 minuter.
Standard 58 kWh RWD: 3 laddstopp, 72 minuter.
Ford Mach-E (502 L) (8+1) 449 000 kr med 0% ränta (( Månadskostnad över 5 år: 5 600:- )
SR 70 kWh RWD: 2 laddstopp 59 minuter
LR 91 kWh RWD:2 laddstopp 39 minuter.
Hyundai Ioniq 5 (480 till 584 L) (11) 379 000 kr med 9% ränta ( Månadskostnad över 5 år: 5 800- )
SR RWD: Tre laddstopp, 51 min tot.
LR RWD: 2 laddstopp 25 minuter tot.
Tesla Model Y -21 (854 L) (9+1) 360 000kr 9% ränta ( Månadskostnad över 5 år: 6 250:- )
SR RWD 62 kWh: 3 laddstopp, 57 min
SR RWD 60 kWh: 3 laddstopp, 56 min
SR RWD 67,5 kWh: 2 laddstopp, 47 min
LR NCA: 2 laddstopp, 31 min
LR 4680: 2 laddstopp, 30 min
Spontant känns Enyaq, ID4, Tesla och Ioniq som de mest "praktiskta" sett till bagageutrymme i volym. Tesla mäter ju sitt bagage annorlunda än de andra tillverkarna så därför är det svårt att jämföra deras litermått med övriga. Men det är ju högst förvånande att det går in fler bananlådor i en Ioniq än i en MY. Och att en Mach-E bara har en mindre...
En annan reflektion är ju att det är så "enkelt" att köpa Tesla. Inga tillval. Jag tycker det är svårt att avgöra vad det är man tittar på i övriga märken ibland - vad som ingår, vad "man ska ha" osv. Det krävs att man läser på en hel del. <- Trodde jag, innan jag kollade i ABRP där det finns ens uppsjö av alternativ i batterier osv...

Ytterligare reflektion, väljer man LR modeller av de olika modellerna skiljer det väldigt lite i antal laddstopp och laddtider. Enyaq sämst på 40 min och bäst är Ioniq med 25 minuter. Men det spelar inte så stor roll eftersom man ändå behöver stanna och äta osv. SR kräver dock tre stopp vilket ändå kan vara lite irriterande.
Vi har bestämt oss för att åka och titta på en Mach-E i helgen. Efter att ha titta på otaliga videos är det bilen som lockar mest känslomässigt. Om vi tycker att bagaget känns ok blir det förmodligen en sådan. Om den går bort på grund av sitt mindre bagaget blir det svårare. Då står det förmodligen mellan Enyaq eller Tesla. Jag tycker Enyaqen är snyggare än ID4 och ID4an ska vara betydligt bekvämare än Enyaqen för att vi ska välja den då. Sen gäller det att hitta rätt bil på räntekampanj, annars drar priset iväg lite.
Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y
Den digitala plattformen i en ID4/Enyaq är rena rama stenåldern jmft med en Tesla. Prova samtliga så lär du märka vad jag menar.Carlsson skrev: ↑18 nov 2024 20:54Repostar ett tidigare inlägg med lite nya tillägg eftersom det är lätt att missa i tråden.
De bilar som känns mest relevanta för oss som letar begagnat kokas (utan inbördes ordning) för egen del ner till dessa:
Första paratens bagageutrymme i liten enligt Google. Andra paratens antal bananlådor enligt Tesla Björns bananbox-test.
Jag la till laddstopp och laddtider från ABRP för att för egen del kunna jämföra. Det är en körning från Göteborg till en bit norr om Gävle, ca 540 km. Jag har ställt in 300 kg extra last, snö och regn (10%) och -10 grader. Bilarna startar med 100% och ankommer med 10%. Det är årsmodeller 2022. Vi kör under denna väg flera gånger under den period som det kan vara sånt här väder. Ännu fler gånger under sommaren men då är ju räckvidden bara bättre så tänker det är bäst att räkna på sämre förhållande för att inte bli besviken.
Jag har lagt till månadskostnad baserat på uppskattade kostnader, dessa diffar nog lite från person till person. Ioniq blir nog dyrare än vad jag skriver här eftersom deras service är dyrare än vad jag har uppskattat. Jag har kollat försäkringspriser, uppskattar service till 1000 kr per år och att däckkostnaden är ungefär samma för alla bilar. Det som justerar priset i min kalkyl är alltså värdeminskning, räntekostnad och försäkring.
Skoda Enyaq iV 80 - 384 000 kr med 2,95% ränta (585 L) (10) ( Månadskostnad över 5 år: 5 260:- )
No heat pump: 2 laddstopp, 39 minuter.
Heat pump: 2 laddstopp, 39 minuter.
50 kw charging no heat pump: 2 laddstopp, 96 minuter.
VW ID4 (543 L ) (9) - 409 000 kr med 2,95% ränta ( Månadskostnad över 5 år: 5 500:- )
Pro 77 kWh RWD: 2 Laddstopp, 38 minuter.
Standard 58 kWh RWD: 3 laddstopp, 72 minuter.
Ford Mach-E (502 L) (8+1) 449 000 kr med 0% ränta (( Månadskostnad över 5 år: 5 600:- )
SR 70 kWh RWD: 2 laddstopp 59 minuter
LR 91 kWh RWD:2 laddstopp 39 minuter.
Hyundai Ioniq 5 (480 till 584 L) (11) 379 000 kr med 9% ränta ( Månadskostnad över 5 år: 5 800- )
SR RWD: Tre laddstopp, 51 min tot.
LR RWD: 2 laddstopp 25 minuter tot.
Tesla Model Y -21 (854 L) (9+1) 360 000kr 9% ränta ( Månadskostnad över 5 år: 6 250:- )
SR RWD 62 kWh: 3 laddstopp, 57 min
SR RWD 60 kWh: 3 laddstopp, 56 min
SR RWD 67,5 kWh: 2 laddstopp, 47 min
LR NCA: 2 laddstopp, 31 min
LR 4680: 2 laddstopp, 30 min
Spontant känns Enyaq, ID4, Tesla och Ioniq som de mest "praktiskta" sett till bagageutrymme i volym. Tesla mäter ju sitt bagage annorlunda än de andra tillverkarna så därför är det svårt att jämföra deras litermått med övriga. Men det är ju högst förvånande att det går in fler bananlådor i en Ioniq än i en MY. Och att en Mach-E bara har en mindre...
En annan reflektion är ju att det är så "enkelt" att köpa Tesla. Inga tillval. Jag tycker det är svårt att avgöra vad det är man tittar på i övriga märken ibland - vad som ingår, vad "man ska ha" osv. Det krävs att man läser på en hel del. <- Trodde jag, innan jag kollade i ABRP där det finns ens uppsjö av alternativ i batterier osv...
Ytterligare reflektion, väljer man LR modeller av de olika modellerna skiljer det väldigt lite i antal laddstopp och laddtider. Enyaq sämst på 40 min och bäst är Ioniq med 25 minuter. Men det spelar inte så stor roll eftersom man ändå behöver stanna och äta osv. SR kräver dock tre stopp vilket ändå kan vara lite irriterande.
Vi har bestämt oss för att åka och titta på en Mach-E i helgen. Efter att ha titta på otaliga videos är det bilen som lockar mest känslomässigt. Om vi tycker att bagaget känns ok blir det förmodligen en sådan. Om den går bort på grund av sitt mindre bagaget blir det svårare. Då står det förmodligen mellan Enyaq eller Tesla. Jag tycker Enyaqen är snyggare än ID4 och ID4an ska vara betydligt bekvämare än Enyaqen för att vi ska välja den då. Sen gäller det att hitta rätt bil på räntekampanj, annars drar priset iväg lite.
MY RWD Vit 2023
-
- Inlägg: 7332
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y
Hur tog du in försäkringskostnad – via div. internetformulär eller direkt via telefon? Vet inte varför, men tydligen kan det skilja en hel del. Se t.ex:
viewtopic.php?p=807617#p807617
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Earplugged
- Teslaägare
- Inlägg: 403
- Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
- Ort: Jönköping
- Referralkod: ts.la/samuel189377
Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y
Bananlådetestet är väldigt missvisande om man nu inte tänker frakta bananerCarlsson skrev: ↑18 nov 2024 20:54Repostar ett tidigare inlägg med lite nya tillägg eftersom det är lätt att missa i tråden.
Spontant känns Enyaq, ID4, Tesla och Ioniq som de mest "praktiskta" sett till bagageutrymme i volym. Tesla mäter ju sitt bagage annorlunda än de andra tillverkarna så därför är det svårt att jämföra deras litermått med övriga. Men det är ju högst förvånande att det går in fler bananlådor i en Ioniq än i en MY. Och att en Mach-E bara har en mindre...
Utrymmet under golvet i MY är kopiöst stort, flera gånger som sambon trott jag glömt packningen då bagaget ser helt tomt ut när jag packat färdigt.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
-
- Inlägg: 7332
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y
Har inte koll… Är det fler än MY av de aktuella bilarna här ovan som har lastbart utrymme under bagagerumsgolvet?Earplugged skrev: ↑18 nov 2024 21:48Bananlådetestet är väldigt missvisande om man nu inte tänker frakta bananerCarlsson skrev: ↑18 nov 2024 20:54Repostar ett tidigare inlägg med lite nya tillägg eftersom det är lätt att missa i tråden.
Spontant känns Enyaq, ID4, Tesla och Ioniq som de mest "praktiskta" sett till bagageutrymme i volym. Tesla mäter ju sitt bagage annorlunda än de andra tillverkarna så därför är det svårt att jämföra deras litermått med övriga. Men det är ju högst förvånande att det går in fler bananlådor i en Ioniq än i en MY. Och att en Mach-E bara har en mindre...
Utrymmet under golvet i MY är kopiöst stort, flera gånger som sambon trott jag glömt packningen då bagaget ser helt tomt ut när jag packat färdigt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Earplugged
- Teslaägare
- Inlägg: 403
- Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
- Ort: Jönköping
- Referralkod: ts.la/samuel189377
Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y
Finns säkert men inte sett något såpass stort hittills, och saknar bilen rejäl frunk så är i regel utrymmet under golvet redan fullt med annat skräp så även om det finns utrymme på papperet så blir det oanvändbart för packningSwedishAdvocate skrev: ↑18 nov 2024 21:53Har inte koll – är det fler bilar än Y som har lastbart utrymme under bagagerumsgolvet?Earplugged skrev: ↑18 nov 2024 21:48Bananlådetestet är väldigt missvisande om man nu inte tänker frakta bananerCarlsson skrev: ↑18 nov 2024 20:54Repostar ett tidigare inlägg med lite nya tillägg eftersom det är lätt att missa i tråden.
Spontant känns Enyaq, ID4, Tesla och Ioniq som de mest "praktiskta" sett till bagageutrymme i volym. Tesla mäter ju sitt bagage annorlunda än de andra tillverkarna så därför är det svårt att jämföra deras litermått med övriga. Men det är ju högst förvånande att det går in fler bananlådor i en Ioniq än i en MY. Och att en Mach-E bara har en mindre...
Utrymmet under golvet i MY är kopiöst stort, flera gånger som sambon trott jag glömt packningen då bagaget ser helt tomt ut när jag packat färdigt.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
-
- Inlägg: 7332
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y
@Carlsson: Vill du ha dragkrok? En fördel gentemot Y är förmodligen att alla de andra bilarna sannolikt har åtm. halvautomatiskt drag. Y har väl en en krok som måste monteras manuellt varje gång man vill använda den. Eller?…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 7332
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y
Eftersom OP verkar vara ute efter en ~2 år beg bil så beror det väl på ifall det följer med en uppsättning vinterhjul eller inte. Följer det med är det väl kanske inte 100% säkert att även den uppsättningen är staggered. Följer det inte med så är man ju inte tvungen att köpa en uppsättning staggered för de egna vinterhjulen. Så då kan man ju skaffa sig en uppsättning icke-staggered så kan man rotera vinterhjulen om man vill.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2499
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y
Skulle gå på Tesla Modell Y ändå (gäller att skilja på sak och person), bra produkt om du letar elbil.Carlsson skrev: ↑17 nov 2024 09:30Jag kommer under 2025 att byta bil. Mycket talar för att vi landar i en Model Y. Detta för att det är en av få bilar som verkar uppfylla våra krav/behov. Min fru tycker dock inte att det känns bra att köpa Tesla pga Musk och för tillfället undviker vi även de kinesiska märkena så BYD och Xpeng går bort. Så finns det några värdiga alternativ eller kommer vi ändå landa i en Tesla?
Det som är viktigast för oss är stort lastutrymme. Vi åker ofta mellan Göteborg och Gävle med bilen fullastad (barnvagn, resesäng och packning till två barn). Vi är väl inte direkt de effektivaste packarna, men inte heller något vi siktar på att bli. Idag kör vi VW Passat och den sväljer ju som bekant ganska mycket. Inte nog med det så har vi takbox också…
Nå, nog om det. Vårt andra krav är att bilen laddar rätt snabbt. Så då landar jag i att det finns KIA EV9 och VW ID7 Tourer att välja på. Missar jag någon? Behöver inte vara AWD. Gärna drag dock. Har ni förslag på andra modeller?
Helst av allt köper vi dock begagnat så lär väl ändå landa i en MY-22 någon gång under 2025. Om inte det kommer några riktigt bra deals i bilhallarna runt årsskiftet alltså.
MVH
-
- Inlägg: 7332
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y
Hur då? Det där är en sån tom floskel. Det är omöjligt att separera Elon från hans handlingar och åsikter. Särskilt med tanke på vilka enorma konsekvenser hans åsikter och handlingar får.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2499
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y
Låt mig förtydliga. Elon beter sig märkligt /säger märkliga saker. Elon har ca 22% av aktierna i bolaget Tsla. Om Model Y är en bra produkt från Tsla så skall jag då som kund inte köpa bilen för att en aktieägare som har ca 22% av aktierna beter sig märkligt åt?SwedishAdvocate skrev: ↑19 nov 2024 14:24Hur då? Det där är en sån tom floskel. Det är omöjligt att separera Elon från hans handlingar och åsikter. Särskilt med tanke på vilka enorma konsekvenser hans åsikter och handlingar får.
MVH
-
- Inlägg: 7332
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y
Det får var och en ta ställning till.NiklasTesla skrev: ↑19 nov 2024 15:08Låt mig förtydliga. Elon beter sig märkligt /säger märkliga saker. Elon har ca 22% av aktierna i bolaget Tsla. Om Model Y är en bra produkt från Tsla så skall jag då som kund inte köpa bilen för att en aktieägare som har ca 22% av aktierna beter sig märkligt åt?SwedishAdvocate skrev: ↑19 nov 2024 14:24Hur då? Det där är en sån tom floskel. Det är omöjligt att separera Elon från hans handlingar och åsikter. Särskilt med tanke på vilka enorma konsekvenser hans åsikter och handlingar får.
Men nu handlar ju den här tråden inte om ditt bilköp. Istället handlar den om Carlssons och hans frus bilköp.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y
Elon är ju dock lite mer än bara en stor aktieägare i sin relation till Tesla..NiklasTesla skrev: ↑19 nov 2024 15:08Låt mig förtydliga. Elon beter sig märkligt /säger märkliga saker. Elon har ca 22% av aktierna i bolaget Tsla. Om Model Y är en bra produkt från Tsla så skall jag då som kund inte köpa bilen för att en aktieägare som har ca 22% av aktierna beter sig märkligt åt?SwedishAdvocate skrev: ↑19 nov 2024 14:24Hur då? Det där är en sån tom floskel. Det är omöjligt att separera Elon från hans handlingar och åsikter. Särskilt med tanke på vilka enorma konsekvenser hans åsikter och handlingar får.
MVH
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y
Framhjulsdriven elbil (Renault) är ingen höjdare.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y
Har inte provat någon av Renaults elbilar, såg bara ett test där den var med och de tyckte den hade bra lastförmåga. Därav att den eventuellt kunde vara aktuell att prova för TS.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y
Den här killen sammanfattar ett år med Mach-E. Han är inte så nöjd över bilen eller support/service från Hedin. Buggig mjukvara, törstig och dålig komfort:
Model Y LR AWD -24