Känns som att @SwedishAdvocate har fört min talan i tråden det senaste dygnet, inte mig emot då du har mig dailed in, så att säga.
ID7 Tourer går bort pga priset just nu. Misstänker att vår gräns ligger vid 450” med ränteerbjudande. Det ryktas som sagt att man kan få en 6-12 månaders Mach-E LR för 449” och 0% ränta. Det kan prismässigt vara intressant och då kan man eventuellt få tulla på hur frikostiga vi varit med vår packning.
Jag ser att man kan få en Enyaq 80x för 440 med 2,95% ränta idag också, men den ligger inom förväntat prisfall och tappar en hel del mer i värde det kommande året. Så då kanske vi väntar till näst år då -22or är tre år gamla - och tappat ungefär 50% av nybilsvärdet. Kan ju hända att det dyker upp nått på KVD också, men då är räntan drygt 9% så det måste prisskillnaden avspegla så klart. Och så får man ta hänsyn till däck osv.
Och blir vi med elbil får vi väl se hur vi gör med takboxen. Först och främst får vi försöka klara oss utan. Men i annat fall får man ju köpa en anpassat till syftet. Då kan man ju också kasta ABRP tider åt skogen.
Och sedan vet jag inte hur träffsäkert ABRP är, men jag tänker att det ändå, ur jämförande syftet, fungerar att göra så jag gjort. Tesla är säkert den bil som stämmer bäst överens med tiderna som man får där eftersom det troligen finns mest data. Huruvida det soffan 10-20% och vilka märken det för det på osv ja. Det lär man få bli varse antar jag. Jag ställde ändå in 300 kg extra vikt och väder +20% förbrukning så jag tänker att det är lite mer representativt än att bara gå in och slå rakt av av. De flesta bilar klarar resan med ett stop i 5+ grader och med original sommardäck, enligt ABRP. Så att de ska klara med två stopp på vintern är väl inte helt orimligt? Eller? Jag har aldrig kört långt med elbil så jag vet inte.
Sen är ju en annan reflektion att man kör sällan som ABRP föreslår. När vi kör just vår långresa brukar vi åka på morgonen, först stoppet brukar bli kring när det passar att äta. Ofta ett stopp på McD Mariestad eller Örebro beroende på hur läget är i bilen. Därefter blir det en bensträckare i Sala.
Det omvända, när barnen är slut efter besök hos mormor, brukar vi köra ett stopp i Örebro och sedan plattan i mattan hem. Då är stämningen i bilen något frostig. Så att behöva stanna och ta lite luft och köpa en Festis nånstans är nog bara uppskattat. Och med två barn tar det ändå typ tre timmar (eller i alla fall 30 min då) att köpa festis och kissa så oavsett SOC så lär man komma ut till 80 %