Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate
Inlägg: 7330
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y

Inlägg av SwedishAdvocate »

mussla skrev: 19 nov 2024 21:51
Den här killen sammanfattar ett år med Mach-E. Han är inte så nöjd över bilen eller support/service från Hedin. Buggig mjukvara, törstig och dålig komfort: […
Den där videon är ju drygt ett och ett halvt år gammal… Har inte sett den – orkar inte kolla heller…

Men här är en som är nöjd med komforten:
viewtopic.php?p=824678#p824678

Törstigheten hos Elbilsmagasinet-snubbens bil kan till viss del bero på de stora och extremt oaerodynamiska fälgarna. Kanske även är extra breda däck på just de där fälgarna vilket också i så fall påverkar negativt. Det skulle även kunna påverka komforten negativt på just hans bil.

Har för mig att jag läst på forumet att Mach-e fått uppdateringar gällande programvaran, fast kan ju så klart blanda ihop den med någon annan bil, så den biten kan ju vara värd att kolla. Medlemmen som köpte en relativt ny bättre beg. bil och vars inlägg jag länkar till här ovan verkade dock inledningsvis vara nöjd med programvaran…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 789
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y

Inlägg av mussla »

SwedishAdvocate skrev: 19 nov 2024 22:07
mussla skrev: 19 nov 2024 21:51
Den här killen sammanfattar ett år med Mach-E. Han är inte så nöjd över bilen eller support/service från Hedin. Buggig mjukvara, törstig och dålig komfort: […
Den där videon är ju drygt ett och ett halvt år gammal… Har inte sett den – orkar inte kolla heller…

Men här är en som är nöjd med komforten:
viewtopic.php?p=824678#p824678

Törstigheten hos Elbilsmagasinet-snubbens bil kan till viss del bero på de stora och extremt oaerodynamiska fälgarna. Kanske även är extra breda däck på just de där fälgarna vilket också i så fall påverkar negativt. Det skulle även kunna påverka komforten negativt på just hans bil.

Har för mig att jag läst på forumet att Mach-e fått uppdateringar gällande programvaran, fast kan ju så klart blanda ihop den med någon annan bil, så den biten kan ju vara värd att kolla. Medlemmen som köpte en relativt ny bättre beg. bil och vars inlägg jag länkar till här ovan verkade dock inledningsvis vara nöjd med programvaran…
Ja, den kan ju ha blivit bättre eller så har den inte det. Det är värt att luska vidare i om man är spekulant på en.
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 989
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y

Inlägg av Freez »

SwedishAdvocate skrev: 19 nov 2024 22:07
mussla skrev: 19 nov 2024 21:51
Den här killen sammanfattar ett år med Mach-E. Han är inte så nöjd över bilen eller support/service från Hedin. Buggig mjukvara, törstig och dålig komfort: […
Den där videon är ju drygt ett och ett halvt år gammal… Har inte sett den – orkar inte kolla heller…

Men här är en som är nöjd med komforten:
viewtopic.php?p=824678#p824678

Törstigheten hos Elbilsmagasinet-snubbens bil kan till viss del bero på de stora och extremt oaerodynamiska fälgarna. Kanske även är extra breda däck på just de där fälgarna vilket också i så fall påverkar negativt. Det skulle även kunna påverka komforten negativt på just hans bil.

Har för mig att jag läst på forumet att Mach-e fått uppdateringar gällande programvaran, fast kan ju så klart blanda ihop den med någon annan bil, så den biten kan ju vara värd att kolla. Medlemmen som köpte en relativt ny bättre beg. bil och vars inlägg jag länkar till här ovan verkade dock inledningsvis vara nöjd med programvaran…
Hög förbrukning och ingen värmepump enligt Teknikens Värld.
MY RWD Vit 2023
SwedishAdvocate
Inlägg: 7330
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y

Inlägg av SwedishAdvocate »

Freez skrev: 19 nov 2024 22:23
SwedishAdvocate skrev: 19 nov 2024 22:07
mussla skrev: 19 nov 2024 21:51
Den här killen sammanfattar ett år med Mach-E. Han är inte så nöjd över bilen eller support/service från Hedin. Buggig mjukvara, törstig och dålig komfort: […
Den där videon är ju drygt ett och ett halvt år gammal… Har inte sett den – orkar inte kolla heller…

Men här är en som är nöjd med komforten:
viewtopic.php?p=824678#p824678

Törstigheten hos Elbilsmagasinet-snubbens bil kan till viss del bero på de stora och extremt oaerodynamiska fälgarna. Kanske även är extra breda däck på just de där fälgarna vilket också i så fall påverkar negativt. Det skulle även kunna påverka komforten negativt på just hans bil.

Har för mig att jag läst på forumet att Mach-e fått uppdateringar gällande programvaran, fast kan ju så klart blanda ihop den med någon annan bil, så den biten kan ju vara värd att kolla. Medlemmen som köpte en relativt ny bättre beg. bil och vars inlägg jag länkar till här ovan verkade dock inledningsvis vara nöjd med programvaran…
Hög förbrukning och ingen värmepump enligt Teknikens Värld.
Verkar inte vara jättemkt törstigare än Model Y utan aeroplastkåporna i 90 km/h enligt Björn Nyland. Och det trots att Mach-e tydligen har ett Cd på ~0,285…
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... =735351678
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9334
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y

Inlägg av mikebike »

mussla skrev: 19 nov 2024 21:51
Den här killen sammanfattar ett år med Mach-E. Han är inte så nöjd över bilen eller support/service från Hedin. Buggig mjukvara, törstig och dålig komfort:
Den kan ju inte ha sämre komfort än Model Y. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11178
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y

Inlägg av Jerker »

HelectriC skrev: 19 nov 2024 17:50
Framhjulsdriven elbil (Renault) är ingen höjdare.
Håller med! Har haft ett par olika elbilar med framhjulsdrift och det är ingen höjdare. De har en tendens att släppa greppet när man vill utnyttja accelerationsförmågan som elbilar erbjuder. Som jag har förstått det så har säkerhetsfördelarna med framhjulsdrift jfm bakhjulsdrift minskat radikalt med de avancerade styrningar av kraften och bromskontroll etc. som bilar har idag, speciellt elbilar. Dessutom har en elbil inte en tung motor fram som ger framhjulen grepp.
Användarvisningsbild
nicklas11
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 24 nov 2018 16:27
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/nicklas264349

Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y

Inlägg av nicklas11 »

SwedishAdvocate skrev: 19 nov 2024 22:43
Freez skrev: 19 nov 2024 22:23
SwedishAdvocate skrev: 19 nov 2024 22:07
mussla skrev: 19 nov 2024 21:51
Den här killen sammanfattar ett år med Mach-E. Han är inte så nöjd över bilen eller support/service från Hedin. Buggig mjukvara, törstig och dålig komfort: […
Den där videon är ju drygt ett och ett halvt år gammal… Har inte sett den – orkar inte kolla heller…

Men här är en som är nöjd med komforten:
viewtopic.php?p=824678#p824678

Törstigheten hos Elbilsmagasinet-snubbens bil kan till viss del bero på de stora och extremt oaerodynamiska fälgarna. Kanske även är extra breda däck på just de där fälgarna vilket också i så fall påverkar negativt. Det skulle även kunna påverka komforten negativt på just hans bil.

Har för mig att jag läst på forumet att Mach-e fått uppdateringar gällande programvaran, fast kan ju så klart blanda ihop den med någon annan bil, så den biten kan ju vara värd att kolla. Medlemmen som köpte en relativt ny bättre beg. bil och vars inlägg jag länkar till här ovan verkade dock inledningsvis vara nöjd med programvaran…
Hög förbrukning och ingen värmepump enligt Teknikens Värld.
Verkar inte vara jättemkt törstigare än Model Y utan aeroplastkåporna i 90 km/h enligt Björn Nyland. Och det trots att Mach-e tydligen har ett Cd på ~0,285…
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... =735351678
+10% vid 90 km/h och +20% vid 120 km/h, tycker jag är rätt mycket mer? I princip samma räckvidd vid motorvägsfart trots så mycket större batteri... Inte jättemånga bilar i den listan som har lika hög förbrukning vid motsvarande yttertemperatur. Det är dessutom med 18-tumshjul, antar att det inte blir bättre med 19-tummare, som många verkar ha, om man kollar begagnatutbudet..
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 392
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y

Inlägg av Macki »

Angående mustangen så har jag nu kört ca 150mil och kan jämföra med bilar jag ägt:
Audi etron 50
Hyundai ioniq 5 awd
Skoda Enyaq coupe rs

Inte lika törstig som etron men mer än både ioniq5 och Enyaq, så helt ok

Riktigt bra körkänsla i bilen trots att den är väldigt bekväm, lika bekväm som både etron och ioniq5! Och väldigt tyst! MEN fortfarande bra känsla till vägen, kul att köra OCH man kan stänga av antispinn till 100% = sjukt kul!

Mjukvara…. Bästa av alla bilar ovan, ska ju inte ens prata om Enyaq….

Appen lika så sjukt bra, funkar super med nyckel i mobilen och man kan se och göra mycket med den! Bäst av alla ovan!

Både 18” och 19” fälgarna (original) har samma bredd så förbrukning blir inte jätte påverkad.

Laddning, laddar med en snittfart på ca 90kw från 10-80% så ungefär samma som både Enyaq och Tesla Y.

Sen så har den ju förvärmning av batteri till skillnad från de ”tidiga” MEB bilarna.

Sen än en gång affären man kan göra på dessa bilar som är mellan 6-12 månader med väldigt låga mil och till 0% ränta är grymt! Väldigt mycket bil för pengarna!

1500kg dragvikt
75kg på taket (utan panorama)

Service intervall 24 månader fria mil.

Adas (kör assistenten) har hitintills funkat felfritt.

Bra Matrix, ingen som helljusat än.

Sen kan jag ge lite reflektioner om MEB bilarna, jag har sedan dag ett kollat batteriet på min Skoda via Car Scanner, och tappade på 1år och 4700mil 7kwh från 75kwh användbart till 68kwh! (Jag har även gjort manuella mätningar genom att mäta batteriets kapacitet via körning )Trodde att jag hade en felaktig modul, precis som Tesla Björn hade i en Cupra, lämna in den på diagnostisering hos Skoda, men jag fick tillbaka att allt var normalt.
Jag tycker att 10 % degradering på ett år är för dåligt, jag har kört elbil i snart fem år och gjort allt enligt konstens regler för hålla nere degraderingen. Som ett exempel hade jag 0% degradering på min ioniq5 efter 1,5år och 6800mil!
EChris
Inlägg: 7
Blev medlem: 23 mar 2021 08:19

Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y

Inlägg av EChris »

Jag plockade ut en Mach-E som tjänstebil i augusti 2021 och körde i tre år. Bästa stunden av de tre åren var när jag fick lämna tillbaka bilen, vilket kanske säger något om min upplevelse...

Det bör dock påpekas att en stor del av mitt missnöje var relaterat till att min bil var ett extremt måndagsexemplar; totalt körde jag knappt 9 000 mil under 3 år, varar ca 6 000 mil i Mach-E och 3 000 mil i hyrbil när Mach-E var på verkstad. Bristen på vettigt bemötande från Ford/Hedin innebar att det var otänkbart att ens överväga en tjänstebil där jag skulle bli tvungen att ha med Hedin att göra i framtiden, vilket innebär att Ford numera är helt uteslutet då Hedin är GA i Sverige.

Positivare var att bilen fick bättre mjukvara med tiden och på slutet upplevde jag att så väl infotainment som app fungerade rimligt bra (även om bilen som helhet som sagt var ständigt dysfunktionell - det var på en nivå där frun vägrade att göra några längre resor i Forden). Komforten upplevde jag överlag som bra, dock att stötdämpningen inte gav något vidare intryck vid passering av potthål eller farthinder.

Har sedan september plockat ut en EV9 (från annan ÅF än Hedin) och känslan är att det är förvånansvärt liten skillnad på förbrukning mellan Mach-E och EV9, trots att EV9 är en både betydligt tyngre och större bil.

Jag kan förstå att möjligheten att köpa en nästan ny Mach-E till de priser som nu erbjuds är lockande och får man en bil som fungerar och därmed slipper det abnormt dåliga bemötandet från Hedin (vilket gäller oavsett om man behöver ha kontakt med Hedin som verkstad, eller om kontakten sker med Hedin i egenskap av GA) tror jag att man kan bli mycket nöjd. För egen del är finns det dock inte på kartan att utsätta mig själv för risken att behöva ha kontakt med Hedin fler gånger - jag väljer med glädje bort samtliga bilmärken där kontakt med Hedin inte kan uteslutas, vilket är många, för att slippa ytterligare kontakter med den skojarfirman och spara min mentala hälsa.
SwedishAdvocate
Inlägg: 7330
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y

Inlägg av SwedishAdvocate »

SwedishAdvocate skrev: 19 nov 2024 22:43
Freez skrev: 19 nov 2024 22:23
SwedishAdvocate skrev: 19 nov 2024 22:07
mussla skrev: 19 nov 2024 21:51
Den här killen sammanfattar ett år med Mach-E. Han är inte så nöjd över bilen eller support/service från Hedin. Buggig mjukvara, törstig och dålig komfort: […
Den där videon är ju drygt ett och ett halvt år gammal… Har inte sett den – orkar inte kolla heller…

Men här är en som är nöjd med komforten:
viewtopic.php?p=824678#p824678

Törstigheten hos Elbilsmagasinet-snubbens bil kan till viss del bero på de stora och extremt oaerodynamiska fälgarna. Kanske även är extra breda däck på just de där fälgarna vilket också i så fall påverkar negativt. Det skulle även kunna påverka komforten negativt på just hans bil.

Har för mig att jag läst på forumet att Mach-e fått uppdateringar gällande programvaran, fast kan ju så klart blanda ihop den med någon annan bil, så den biten kan ju vara värd att kolla. Medlemmen som köpte en relativt ny bättre beg. bil och vars inlägg jag länkar till här ovan verkade dock inledningsvis vara nöjd med programvaran…
Hög förbrukning och ingen värmepump enligt Teknikens Värld.
Verkar inte vara jättemkt törstigare än Model Y utan aeroplastkåporna i 90 km/h enligt Björn Nyland. Och det trots att Mach-e tydligen har ett Cd på ~0,285…
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... =735351678
@Carlsson:
Full disclosure: Jag kollade bara lite snabbt på förbrukning i sommarväglag…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 7330
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y

Inlägg av SwedishAdvocate »

nicklas11 skrev: 20 nov 2024 07:52
SwedishAdvocate skrev: 19 nov 2024 22:43
Freez skrev: 19 nov 2024 22:23
SwedishAdvocate skrev: 19 nov 2024 22:07
mussla skrev: 19 nov 2024 21:51
Den här killen sammanfattar ett år med Mach-E. Han är inte så nöjd över bilen eller support/service från Hedin. Buggig mjukvara, törstig och dålig komfort: […
Den där videon är ju drygt ett och ett halvt år gammal… Har inte sett den – orkar inte kolla heller…

Men här är en som är nöjd med komforten:
viewtopic.php?p=824678#p824678

Törstigheten hos Elbilsmagasinet-snubbens bil kan till viss del bero på de stora och extremt oaerodynamiska fälgarna. Kanske även är extra breda däck på just de där fälgarna vilket också i så fall påverkar negativt. Det skulle även kunna påverka komforten negativt på just hans bil.

Har för mig att jag läst på forumet att Mach-e fått uppdateringar gällande programvaran, fast kan ju så klart blanda ihop den med någon annan bil, så den biten kan ju vara värd att kolla. Medlemmen som köpte en relativt ny bättre beg. bil och vars inlägg jag länkar till här ovan verkade dock inledningsvis vara nöjd med programvaran…
Hög förbrukning och ingen värmepump enligt Teknikens Värld.
Verkar inte vara jättemkt törstigare än Model Y utan aeroplastkåporna i 90 km/h enligt Björn Nyland. Och det trots att Mach-e tydligen har ett Cd på ~0,285…
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... =735351678
+10% vid 90 km/h och +20% vid 120 km/h, tycker jag är rätt mycket mer? I princip samma räckvidd vid motorvägsfart trots så mycket större batteri... Inte jättemånga bilar i den listan som har lika hög förbrukning vid motsvarande yttertemperatur. Det är dessutom med 18-tumshjul, antar att det inte blir bättre med 19-tummare, som många verkar ha, om man kollar begagnatutbudet..
Å ena sidan – å andra sidan presterar den ju tydligen helt ok i OP/Carlssons exempelresa som han matat in i ABRP…

En annan fundering är ju vilka fälgar som suttit på Y under tester vintertid. Har de här Y haft Teslas original-19"-fälgar med aero-fälgsidorna på? Tycker inte det är så många medlemmar här på forumet som kör med de fälgarna till sina vinterdäck. De flesta verkar köpa några tredjepartsfälgar från typ norska Mega-hjul som inte har några vidare aeroegenskaper… Då kommer det således inte bli riktigt lika bra förbrukningssiffror som ifall en testbil då som sagt haft Teslas original-19"-fälgar med aero-fälgsidorna på…

Från början var ju VW ID.7 Tourer med på OP/Carlssons short list. Den är ju ett bättre alt. om låg förbrukning är viktigt. ID.7 Tourer har ett Cd på låga 0,24. Det har för övrigt även BMW i4. Och båda dessa bilarna har dessutom mindre frontareor än Model Y, och kommer därmed förbruka mindre än energi än Y i 120 km/h (åtm. sommartid).

Och när du skriver lista – menar du OP/Carlssons nuvarande short-list (Enyaq, ID.4, Mach-e, Ioniq 5 & MY), eller menar du hela listan i Nylands kalkylark?
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 7330
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y

Inlägg av SwedishAdvocate »

Freez skrev: 19 nov 2024 22:23
SwedishAdvocate skrev: 19 nov 2024 22:07
mussla skrev: 19 nov 2024 21:51
Den här killen sammanfattar ett år med Mach-E. Han är inte så nöjd över bilen eller support/service från Hedin. Buggig mjukvara, törstig och dålig komfort: […
Den där videon är ju drygt ett och ett halvt år gammal… Har inte sett den – orkar inte kolla heller…

Men här är en som är nöjd med komforten:
viewtopic.php?p=824678#p824678

Törstigheten hos Elbilsmagasinet-snubbens bil kan till viss del bero på de stora och extremt oaerodynamiska fälgarna. Kanske även är extra breda däck på just de där fälgarna vilket också i så fall påverkar negativt. Det skulle även kunna påverka komforten negativt på just hans bil.

Har för mig att jag läst på forumet att Mach-e fått uppdateringar gällande programvaran, fast kan ju så klart blanda ihop den med någon annan bil, så den biten kan ju vara värd att kolla. Medlemmen som köpte en relativt ny bättre beg. bil och vars inlägg jag länkar till här ovan verkade dock inledningsvis vara nöjd med programvaran…
Hög förbrukning och ingen värmepump enligt Teknikens Värld.
Sommar– eller vinterväglag? Vilka fälgar hade Teknikens Världs testbil?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 7330
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y

Inlägg av SwedishAdvocate »

Carlsson skrev: 17 nov 2024 09:30
Det som är viktigast för oss är stort lastutrymme. Vi åker ofta mellan Göteborg och Gävle med bilen fullastad (barnvagn, resesäng och packning till två barn). Vi är väl inte direkt de effektivaste packarna, men inte heller något vi siktar på att bli. Idag kör vi VW Passat och den sväljer ju som bekant ganska mycket. Inte nog med det så har vi takbox också… [Min u.]
Tänk på att takbox kommer dra upp förbrukningen. En sån här box är dock bättre ur förbrukningsaspekt:

https://teslaclubsweden.se/calix-takbox-for-elbilar/

Bild

Nu minns jag inte exakt, men har för mig att det finns 'ett krux' ifall man skulle få för sig att bara vända vilken takbox som helst bak-och-fram. Takboxar är konstruerade för att klara en kollision (upp till en viss gräns). Detta inkluderar som jag förstått det krocktester. Så om man vänder en box som inte är konstruerad för det, och råkar ut för en olycka så kan det bli problem, bl.a med försäkring ifall boxens innehåll skulle skada andra trafikanter…

En box som är monterad som på bilden ovan måste således vara konstruerad för det – och det är tydligen boxen på bilden. Se info. i den bifogade länken.

EDIT:
Full disclosure: Advocate på engelska har minst ytterligare en betydelse än svenskans advokat. Jag är inte advokat/jurist.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
nicklas11
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 24 nov 2018 16:27
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/nicklas264349

Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y

Inlägg av nicklas11 »

SwedishAdvocate skrev: 20 nov 2024 09:18
nicklas11 skrev: 20 nov 2024 07:52
SwedishAdvocate skrev: 19 nov 2024 22:43
Freez skrev: 19 nov 2024 22:23
SwedishAdvocate skrev: 19 nov 2024 22:07

Den där videon är ju drygt ett och ett halvt år gammal… Har inte sett den – orkar inte kolla heller…

Men här är en som är nöjd med komforten:
viewtopic.php?p=824678#p824678

Törstigheten hos Elbilsmagasinet-snubbens bil kan till viss del bero på de stora och extremt oaerodynamiska fälgarna. Kanske även är extra breda däck på just de där fälgarna vilket också i så fall påverkar negativt. Det skulle även kunna påverka komforten negativt på just hans bil.

Har för mig att jag läst på forumet att Mach-e fått uppdateringar gällande programvaran, fast kan ju så klart blanda ihop den med någon annan bil, så den biten kan ju vara värd att kolla. Medlemmen som köpte en relativt ny bättre beg. bil och vars inlägg jag länkar till här ovan verkade dock inledningsvis vara nöjd med programvaran…
Hög förbrukning och ingen värmepump enligt Teknikens Värld.
Verkar inte vara jättemkt törstigare än Model Y utan aeroplastkåporna i 90 km/h enligt Björn Nyland. Och det trots att Mach-e tydligen har ett Cd på ~0,285…
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... =735351678
+10% vid 90 km/h och +20% vid 120 km/h, tycker jag är rätt mycket mer? I princip samma räckvidd vid motorvägsfart trots så mycket större batteri... Inte jättemånga bilar i den listan som har lika hög förbrukning vid motsvarande yttertemperatur. Det är dessutom med 18-tumshjul, antar att det inte blir bättre med 19-tummare, som många verkar ha, om man kollar begagnatutbudet..
Å ena sidan – a andra sidan presterar den ju tydligen helt ok i OP/Carlssons exempelresa som han matat in i ABRP…

En annan fundering är ju vilka fälgar som suttit på Y under tester vintertid. Har de här Y haft Teslas original-19"-fälgar med aero-fälgsidorna på? Tycker inte det är så många medlemmar här på forumet som kör med de fälgarna till sina vinterdäck. De flesta verkar köpa några tredjepartsfälgar från typ norska Mega-hjul som inte har några vidare aeroegenskaper… Då kommer det således inte bli riktigt lika bra förbrukningssiffror som ifall en testbil då som sagt haft Teslas original-19"-fälgar med aero-fälgsidorna på…

Från början var ju VW ID.7 Tourer med på OP/Carlssons short list. Den är ju ett bättre alt. om låg förbrukning är viktigt. ID.7 Tourer har ett Cd på låga 0,24. Det har för övrigt även BMW i4. Och båda dessa bilarna har dessutom mindre frontareor är Model Y, och kommer därmed förbruka mindre än energi än Y i 120 km/h (åtm. sommartid).

Och när du skriver lista – menar du OP/Carlssons nuvarande short-list (Enyaq, ID.4, Mach-e, Ioniq 5 & MY), eller menar du hela listan i Nylands kalkylark?
Jag tycker ABRP är ett jättebra verktyg för att planera sina resor, jag använder det nästan alltid inför en längre resa, men efter 3 år med hel-elektrisk Volvo XC40 så är min uppfattning att den förbrukning som är angiven för en bilmodell i ABRP inte alltid stämmer med verkligheten.... Jag fick justera upp Volvons förbrukning ca 12-15% i ABRP för att det skulle stämma vid motorvägskörning, nästan oavsett årstid. När jag väl gjort det, så upplever jag att det stämmer väldigt bra dock.

Gällande fälgar vintertid så kan man väl använda samma resonemang för Mustangen i så fall? Jag vet inte vad Nylands testbil hade för fälgar när han uppmätte 320 Wh/km vid sitt vintertest. Nu vet jag ju inte hur många som bytt till vinterhjulen än, men de flesta Model Y jag ser har just Gemini med eller utan aero-kåpor.

Absolut, är förbrukningen det allena styrande så är en I4 eller ID.7 ett bättre val, men oftast så är det ju fler parametrar inblandade vid ett bilval. Hade jag hellre velat haft en Mach-E än en Model Y, så hade jag ju valt en Mach-E. Så stor är inte skillnaden i förbrukning att det hade varit avgörande för min del. Jag rankar inte förbrukningen som ett av mina toppkriterier (jag har ju haft en XC40 P6 :roll: ) när jag ska välja bil, det finns annat jag bedömer som viktigare, för mig.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9334
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y

Inlägg av mikebike »

nicklas11 skrev: 20 nov 2024 10:30
SwedishAdvocate skrev: 20 nov 2024 09:18
nicklas11 skrev: 20 nov 2024 07:52
SwedishAdvocate skrev: 19 nov 2024 22:43
Freez skrev: 19 nov 2024 22:23


Hög förbrukning och ingen värmepump enligt Teknikens Värld.
Verkar inte vara jättemkt törstigare än Model Y utan aeroplastkåporna i 90 km/h enligt Björn Nyland. Och det trots att Mach-e tydligen har ett Cd på ~0,285…
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... =735351678
+10% vid 90 km/h och +20% vid 120 km/h, tycker jag är rätt mycket mer? I princip samma räckvidd vid motorvägsfart trots så mycket större batteri... Inte jättemånga bilar i den listan som har lika hög förbrukning vid motsvarande yttertemperatur. Det är dessutom med 18-tumshjul, antar att det inte blir bättre med 19-tummare, som många verkar ha, om man kollar begagnatutbudet..
Å ena sidan – a andra sidan presterar den ju tydligen helt ok i OP/Carlssons exempelresa som han matat in i ABRP…

En annan fundering är ju vilka fälgar som suttit på Y under tester vintertid. Har de här Y haft Teslas original-19"-fälgar med aero-fälgsidorna på? Tycker inte det är så många medlemmar här på forumet som kör med de fälgarna till sina vinterdäck. De flesta verkar köpa några tredjepartsfälgar från typ norska Mega-hjul som inte har några vidare aeroegenskaper… Då kommer det således inte bli riktigt lika bra förbrukningssiffror som ifall en testbil då som sagt haft Teslas original-19"-fälgar med aero-fälgsidorna på…

Från början var ju VW ID.7 Tourer med på OP/Carlssons short list. Den är ju ett bättre alt. om låg förbrukning är viktigt. ID.7 Tourer har ett Cd på låga 0,24. Det har för övrigt även BMW i4. Och båda dessa bilarna har dessutom mindre frontareor är Model Y, och kommer därmed förbruka mindre än energi än Y i 120 km/h (åtm. sommartid).

Och när du skriver lista – menar du OP/Carlssons nuvarande short-list (Enyaq, ID.4, Mach-e, Ioniq 5 & MY), eller menar du hela listan i Nylands kalkylark?
Jag tycker ABRP är ett jättebra verktyg för att planera sina resor, jag använder det nästan alltid inför en längre resa, men efter 3 år med hel-elektrisk Volvo XC40 så är min uppfattning att den förbrukning som är angiven för en bilmodell i ABRP inte alltid stämmer med verkligheten.... Jag fick justera upp Volvons förbrukning ca 12-15% i ABRP för att det skulle stämma vid motorvägskörning, nästan oavsett årstid. När jag väl gjort det, så upplever jag att det stämmer väldigt bra dock.

Gällande fälgar vintertid så kan man väl använda samma resonemang för Mustangen i så fall? Jag vet inte vad Nylands testbil hade för fälgar när han uppmätte 320 Wh/km vid sitt vintertest. Nu vet jag ju inte hur många som bytt till vinterhjulen än, men de flesta Model Y jag ser har just Gemini med eller utan aero-kåpor.

Absolut, är förbrukningen det allena styrande så är en I4 eller ID.7 ett bättre val, men oftast så är det ju fler parametrar inblandade vid ett bilval. Hade jag hellre velat haft en Mach-E än en Model Y, så hade jag ju valt en Mach-E. Så stor är inte skillnaden i förbrukning att det hade varit avgörande för min del. Jag rankar inte förbrukningen som ett av mina toppkriterier (jag har ju haft en XC40 P6 :roll: ) när jag ska välja bil, det finns annat jag bedömer som viktigare, för mig.
Ja, en fungerande farthållare är värt några extra kWh.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Carlsson
Inlägg: 321
Blev medlem: 11 sep 2023 20:41

Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y

Inlägg av Carlsson »

Känns som att @SwedishAdvocate har fört min talan i tråden det senaste dygnet, inte mig emot då du har mig dailed in, så att säga.


ID7 Tourer går bort pga priset just nu. Misstänker att vår gräns ligger vid 450” med ränteerbjudande. Det ryktas som sagt att man kan få en 6-12 månaders Mach-E LR för 449” och 0% ränta. Det kan prismässigt vara intressant och då kan man eventuellt få tulla på hur frikostiga vi varit med vår packning.

Jag ser att man kan få en Enyaq 80x för 440 med 2,95% ränta idag också, men den ligger inom förväntat prisfall och tappar en hel del mer i värde det kommande året. Så då kanske vi väntar till näst år då -22or är tre år gamla - och tappat ungefär 50% av nybilsvärdet. Kan ju hända att det dyker upp nått på KVD också, men då är räntan drygt 9% så det måste prisskillnaden avspegla så klart. Och så får man ta hänsyn till däck osv.

Och blir vi med elbil får vi väl se hur vi gör med takboxen. Först och främst får vi försöka klara oss utan. Men i annat fall får man ju köpa en anpassat till syftet. Då kan man ju också kasta ABRP tider åt skogen.

Och sedan vet jag inte hur träffsäkert ABRP är, men jag tänker att det ändå, ur jämförande syftet, fungerar att göra så jag gjort. Tesla är säkert den bil som stämmer bäst överens med tiderna som man får där eftersom det troligen finns mest data. Huruvida det soffan 10-20% och vilka märken det för det på osv ja. Det lär man få bli varse antar jag. Jag ställde ändå in 300 kg extra vikt och väder +20% förbrukning så jag tänker att det är lite mer representativt än att bara gå in och slå rakt av av. De flesta bilar klarar resan med ett stop i 5+ grader och med original sommardäck, enligt ABRP. Så att de ska klara med två stopp på vintern är väl inte helt orimligt? Eller? Jag har aldrig kört långt med elbil så jag vet inte.

Sen är ju en annan reflektion att man kör sällan som ABRP föreslår. När vi kör just vår långresa brukar vi åka på morgonen, först stoppet brukar bli kring när det passar att äta. Ofta ett stopp på McD Mariestad eller Örebro beroende på hur läget är i bilen. Därefter blir det en bensträckare i Sala.

Det omvända, när barnen är slut efter besök hos mormor, brukar vi köra ett stopp i Örebro och sedan plattan i mattan hem. Då är stämningen i bilen något frostig. Så att behöva stanna och ta lite luft och köpa en Festis nånstans är nog bara uppskattat. Och med två barn tar det ändå typ tre timmar (eller i alla fall 30 min då) att köpa festis och kissa så oavsett SOC så lär man komma ut till 80 % :lol:
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 392
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y

Inlägg av Macki »

Reser man med barn så spelar laddningen inte såååå stor roll IOM som du säger det tar tid. Har själv två barn, 7 och 9 skulle stanna ”snabbt” och ladda för nån vecka sen, tog 55min att ”bara” in och äta och gå på toaletten….
Men visst sover barnen och man sträckkör så vill man ju att det ska ösa på.

Sen är en annan reflektion att bilar som är väldigt effektiva blir straffade hårdare när man tex har takbox osv
Min Enyaq drog mer än min ioniq5 med taktält på……
Finns faktorer som spelar in där dock.

Ett alternativ till takbox är bakbox som jag själv kört med och där förlorar du inte lika mycket räckvidd som med takbox och de lastar riktigt mycket.

Som sagt med min erfarenhet och har även sett många andra med liknande degradering av batteriet så kan du mer eller mindre dra bort 10% av batteriet hos MEB bilarna.

Mustangen vet jag inte helt 100 än, men jag fick ut 86kwh och då var den inte helt fulladdad!
Huffington
Inlägg: 14
Blev medlem: 20 jan 2022 13:34

Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y

Inlägg av Huffington »

Mitt perspektiv har förändrats lite efter något år med en EV6 GT. Jag saknar en mysigare förarmiljö och få andra elbilar med liknande prestanda kan erbjuda något bättre. Skulle jag tvingas att byta bil i dagsläget och ha ungefär samma ekonomi så skulle jag titta på en Merca 300de, kombi för utrymmets skull. Men den skulle såklart kännas oerhört trött i jämförelse. Eller för den delen skulle kanske en 540 med ett par år på nacken ge samma ekonomi men en oerhört mycket trevligare ägarupplevelse.
SwedishAdvocate
Inlägg: 7330
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y

Inlägg av SwedishAdvocate »

Huffington skrev: 20 nov 2024 14:14
Mitt perspektiv har förändrats lite efter något år med en EV6 GT. Jag saknar en mysigare förarmiljö och få andra elbilar med liknande prestanda kan erbjuda något bättre. Skulle jag tvingas att byta bil i dagsläget och ha ungefär samma ekonomi så skulle jag titta på en Merca 300de, kombi för utrymmets skull. Men den skulle såklart kännas oerhört trött i jämförelse. Eller för den delen skulle kanske en 540 med ett par år på nacken ge samma ekonomi men en oerhört mycket trevligare ägarupplevelse.
Känns som en Off Topic-diskussion för just den här tråden, men en A6 e-tron Avant?… Skulle inte det kunna passa? Eller en Mustang Mach-e?…

EDIT:
Eller om det går att få ngn schysst deal på en ~1 år gammal BMW i5 Touring (kombin).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 989
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y

Inlägg av Freez »

SwedishAdvocate skrev: 20 nov 2024 09:19
Freez skrev: 19 nov 2024 22:23
SwedishAdvocate skrev: 19 nov 2024 22:07
mussla skrev: 19 nov 2024 21:51
Den här killen sammanfattar ett år med Mach-E. Han är inte så nöjd över bilen eller support/service från Hedin. Buggig mjukvara, törstig och dålig komfort: […
Den där videon är ju drygt ett och ett halvt år gammal… Har inte sett den – orkar inte kolla heller…

Men här är en som är nöjd med komforten:
viewtopic.php?p=824678#p824678

Törstigheten hos Elbilsmagasinet-snubbens bil kan till viss del bero på de stora och extremt oaerodynamiska fälgarna. Kanske även är extra breda däck på just de där fälgarna vilket också i så fall påverkar negativt. Det skulle även kunna påverka komforten negativt på just hans bil.

Har för mig att jag läst på forumet att Mach-e fått uppdateringar gällande programvaran, fast kan ju så klart blanda ihop den med någon annan bil, så den biten kan ju vara värd att kolla. Medlemmen som köpte en relativt ny bättre beg. bil och vars inlägg jag länkar till här ovan verkade dock inledningsvis vara nöjd med programvaran…
Hög förbrukning och ingen värmepump enligt Teknikens Värld.
Sommar– eller vinterväglag? Vilka fälgar hade Teknikens Världs testbil?
Artikeln var i somras minns inte vilka fälgar det var.

30% törstigare än MY enligt Björn Nyland.
MY RWD Vit 2023
Carlsson
Inlägg: 321
Blev medlem: 11 sep 2023 20:41

Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y

Inlägg av Carlsson »

Freez skrev: 20 nov 2024 14:32

30% törstigare än MY enligt Björn Nyland.
Det är GT modellen. Den lär ju dra en del mer än RWD LR eller AWD LR. Gissar jag. Helt och hållet baserat på absolut ingenting.
SwedishAdvocate
Inlägg: 7330
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y

Inlägg av SwedishAdvocate »

Carlsson skrev: 20 nov 2024 15:00
Freez skrev: 20 nov 2024 14:32

30% törstigare än MY enligt Björn Nyland. […
Det är GT modellen. Den lär ju dra en del mer än RWD LR eller AWD LR. Gissar jag. Helt och hållet baserat på absolut ingenting.
Stämmer att GT-modellen drar betydligt mer än åtm. LR RWD. Se t.ex. Nylands eget kalkylark:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... =735351678

EDIT:
Är ju vidare rätt stora och skapligt oaerodynamiska 20-tumsfälgar på just det där orange-gula(?) exemplaret, vilket inte hjälper när det gäller energieffektivitet…
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 392
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y

Inlägg av Macki »

Freez skrev: 20 nov 2024 14:32
SwedishAdvocate skrev: 20 nov 2024 09:19
Freez skrev: 19 nov 2024 22:23
SwedishAdvocate skrev: 19 nov 2024 22:07
mussla skrev: 19 nov 2024 21:51
Den här killen sammanfattar ett år med Mach-E. Han är inte så nöjd över bilen eller support/service från Hedin. Buggig mjukvara, törstig och dålig komfort: […
Den där videon är ju drygt ett och ett halvt år gammal… Har inte sett den – orkar inte kolla heller…

Men här är en som är nöjd med komforten:
viewtopic.php?p=824678#p824678

Törstigheten hos Elbilsmagasinet-snubbens bil kan till viss del bero på de stora och extremt oaerodynamiska fälgarna. Kanske även är extra breda däck på just de där fälgarna vilket också i så fall påverkar negativt. Det skulle även kunna påverka komforten negativt på just hans bil.

Har för mig att jag läst på forumet att Mach-e fått uppdateringar gällande programvaran, fast kan ju så klart blanda ihop den med någon annan bil, så den biten kan ju vara värd att kolla. Medlemmen som köpte en relativt ny bättre beg. bil och vars inlägg jag länkar till här ovan verkade dock inledningsvis vara nöjd med programvaran…
Hög förbrukning och ingen värmepump enligt Teknikens Värld.
Sommar– eller vinterväglag? Vilka fälgar hade Teknikens Världs testbil?
Artikeln var i somras minns inte vilka fälgar det var.

30% törstigare än MY enligt Björn Nyland.
Kan döda det påståendet direkt.
IMG_2575.jpeg
Längst ner till höger ser ni. Enbart vid hård acceleration går båda motorerna in!

Eller rättare sagt GT har ju båda motorerna igång hela tiden men det har inte vanlig, så mer att döda Tesla Björns påstående….
Carlsson
Inlägg: 321
Blev medlem: 11 sep 2023 20:41

Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y

Inlägg av Carlsson »

SwedishAdvocate skrev: 20 nov 2024 15:05

Stämmer att GT-modellen drar betydligt mer än åtm. LR AWD. Se t.ex. Nylands eget kalkylark:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... =735351678

Nu är detta högst teoretiskt. Räknar vi på vår favoritresa så är det 168 km eller 278 km till det som brukar vara vårt första stopp. Dvs Mariestad eller Örebro. I 120 km/h och med 75% av batteriet verkar det som om man kommer 171 km. När vi gör den här resan kommer vi alltid köra iväg med 10% i batteriet (från varmgarage). Så Mariestad känns inom räckhåll även om det blåser eller är lite kallare. Nu ligger man inte heller i 120 km/h hela den vägen heller - snittar säkert 110 eller lägre när allt kommer kring. Örebro känns ju dock svårt att nå. I alla fall på vintern.

ABRP påstår dock att man i -10 grader, med 300 kg extra vikt och med 20% påslag i väder (mycket regn/snö) klarar sig till Västhaga i Örebro med 2% i batteriet kvar... 278 km. Det chansar man såklart inte på.
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 392
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Hjälp att resonera fram alternativ till Model Y

Inlägg av Macki »

Desto mer van du bil med elbil desto lägre vågar du komma in, det kan om man vill vara rätt enkel matte!
Tips är att skaffa en obdläsare samt appen car scanner då kan du ha full koll och själv räkna samt styra konsumtionen.
Tex räkna att du har 86kwh till förfogande och du ska 278km
86kwh/27,8mil=3,1kwh/mil, håller du dig under det så är det lugnt.
Blir till slut en sport att komma in så lågt som möjligt :twisted:
Skriv svar