Desto mer van du bil med elbil desto lägre vågar du komma in, det kan om man vill vara rätt enkel matte!
Tips är att skaffa en obdläsare samt appen car scanner då kan du ha full koll och själv räkna samt styra konsumtionen.
Tex räkna att du har 86kwh till förfogande och du ska 278km
86kwh/27,8mil=3,1kwh/mil, håller du dig under det så är det lugnt. Blir till slut en sport att komma in så lågt som möjligt
Så är det.
Att komma till laddaren med mer än 5% kvar är ett misslyckande på långkörningar under sommaren.
På vintern har jag lite mer marginal.
Ibland drar man det kanske lite långt.
.
Fick ladda en stund innan första procenten trillade in.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Desto mer van du bil med elbil desto lägre vågar du komma in, det kan om man vill vara rätt enkel matte!
Tips är att skaffa en obdläsare samt appen car scanner då kan du ha full koll och själv räkna samt styra konsumtionen.
Tex räkna att du har 86kwh till förfogande och du ska 278km
86kwh/27,8mil=3,1kwh/mil, håller du dig under det så är det lugnt. Blir till slut en sport att komma in så lågt som möjligt
Så är det.
Att komma till laddaren med mer än 5% kvar är ett misslyckande på långkörningar under sommaren.
På vintern har jag lite mer marginal.
Ibland drar man det kanske lite långt.
.Screenshot_20241120_163642_Gallery.jpg
Fick ladda en stund innan första procenten trillade in.
Hahahahah precis samma mind set som jag har, aldrig över 5%
Desto mer van du bil med elbil desto lägre vågar du komma in, det kan om man vill vara rätt enkel matte!
Tips är att skaffa en obdläsare samt appen car scanner då kan du ha full koll och själv räkna samt styra konsumtionen.
Tex räkna att du har 86kwh till förfogande och du ska 278km
86kwh/27,8mil=3,1kwh/mil, håller du dig under det så är det lugnt. Blir till slut en sport att komma in så lågt som möjligt
Så är det.
Att komma till laddaren med mer än 5% kvar är ett misslyckande på långkörningar under sommaren.
På vintern har jag lite mer marginal.
Ibland drar man det kanske lite långt.
.Screenshot_20241120_163642_Gallery.jpg
Fick ladda en stund innan första procenten trillade in.
Hahahahah precis samma mind set som jag har, aldrig över 5%
Ja nått måste man ju göra för att försöka få uppleva dendär räckviddsångesten som alla utan elbil talar så mycket om.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Desto mer van du bil med elbil desto lägre vågar du komma in, det kan om man vill vara rätt enkel matte!
Tips är att skaffa en obdläsare samt appen car scanner då kan du ha full koll och själv räkna samt styra konsumtionen.
Tex räkna att du har 86kwh till förfogande och du ska 278km
86kwh/27,8mil=3,1kwh/mil, håller du dig under det så är det lugnt. Blir till slut en sport att komma in så lågt som möjligt
Så är det.
Att komma till laddaren med mer än 5% kvar är ett misslyckande på långkörningar under sommaren.
På vintern har jag lite mer marginal.
Ibland drar man det kanske lite långt.
.Screenshot_20241120_163642_Gallery.jpg
Fick ladda en stund innan första procenten trillade in.
Hahahahah precis samma mind set som jag har, aldrig över 5%
Ja nått måste man ju göra för att försöka få uppleva dendär räckviddsångesten som alla utan elbil talar så mycket om.
Det kanske är lite off-topic. Men det är ändå lite avgörande för vad vi väljer för bil...
Vi kommer med relativt stor säkerhet alltid klara GBG-Mariestad. Där brukar vi stanna och äta, det tar oftast runt 60 min. Baserat på ABRP kommer vi fram med cirka 40% i SOC. Är det acceptabelt, eller vad man ska säga, att ladda bilen till 100% när man käkar.
Jag har ingen erfarenhet av laddning, förstår att det går som snabbast mellan 10-80% och att mach-E snittar typ 80 kWh däremellan. Tar det typ 30 min att ladda 10-80? 35? Men vad tar det att ladda 40-90, eller 40 - 100? Och kommer man bli äggad eller nyckelrepad om man toppar upp när man ändå sitter och äter?
Det kanske är lite off-topic. Men det är ändå lite avgörande för vad vi väljer för bil...
Vi kommer med relativt stor säkerhet alltid klara GBG-Mariestad. Där brukar vi stanna och äta, det tar oftast runt 60 min. Baserat på ABRP kommer vi fram med cirka 40% i SOC. Är det acceptabelt, eller vad man ska säga, att ladda bilen till 100% när man käkar.
Jag har ingen erfarenhet av laddning, förstår att det går som snabbast mellan 10-80% och att mach-E snittar typ 80 kWh däremellan. Tar det typ 30 min att ladda 10-80? 35? Men vad tar det att ladda 40-90, eller 40 - 100? Och kommer man bli äggad eller nyckelrepad om man toppar upp när man ändå sitter och äter?
Men, om du ändå ska stanna i Mariestad, varför starta resan med 100% då? Bättre starta med lägre SoC och komma in med 5-10%, sedan kan du ladda till 80% utan problem. Från 3-78% cirka 30 minuter med en model y, laddar du ien timme får du fullt batteri. Om stationen inte är hårt belastad är det ingen som bryr sig om du står i 60min.
Det kanske är lite off-topic. Men det är ändå lite avgörande för vad vi väljer för bil...
Vi kommer med relativt stor säkerhet alltid klara GBG-Mariestad. Där brukar vi stanna och äta, det tar oftast runt 60 min. Baserat på ABRP kommer vi fram med cirka 40% i SOC. Är det acceptabelt, eller vad man ska säga, att ladda bilen till 100% när man käkar.
Jag har ingen erfarenhet av laddning, förstår att det går som snabbast mellan 10-80% och att mach-E snittar typ 80 kWh däremellan. Tar det typ 30 min att ladda 10-80? 35? Men vad tar det att ladda 40-90, eller 40 - 100? Och kommer man bli äggad eller nyckelrepad om man toppar upp när man ändå sitter och äter?
Men, om du ändå ska stanna i Mariestad, varför starta resan med 100% då? Bättre starta med lägre SoC och komma in med 5-10%, sedan kan du ladda till 80% utan problem. Från 3-78% cirka 30 minuter med en model y, laddar du ien timme får du fullt batteri. Om stationen inte är hårt belastad är det ingen som bryr sig om du står i 60min.
Haha, ja det är för att jag vill nå Sala efter Mariestad - riktigt schysst lekplats där!
Har alla hyfsat nya bilar ljudsignal när man använder farthållaren?
När man använder filhållningssystem?
Min Audi SQ6 är helt fri från pling vid användning av farthållare/filhållning.
Enda gången den plingar är om jag inte håller i ratten men fördröjningen är 45-60 sekunder.
En del av pling plongandet är väl till och med lagkrav från EU. På Tesla finns joe mode som sänker volymen.
"En del av pling plongandet" Nu menar jag explicit vid användande av farthållare, något som Tesla börjat med nyligen.
Farthållarens pling är inte lagkrav men ljudnivån blir väldigt låg (hörs knappt) om man använder joe mode i alla fall i min MY.
Det låter tillräckligt mycket för att min fru skall tycka att det är "sjukt irriterande". Det är tydligen värst när man slumrar till.
Eftersom min nästa bil inte blir en Tesla försöker jag få ett hum om vilka bilmärken som har "farthållarpling".
En del av pling plongandet är väl till och med lagkrav från EU. På Tesla finns joe mode som sänker volymen.
"En del av pling plongandet" Nu menar jag explicit vid användande av farthållare, något som Tesla börjat med nyligen.
Farthållarens pling är inte lagkrav men ljudnivån blir väldigt låg (hörs knappt) om man använder joe mode i alla fall i min MY.
Det låter tillräckligt mycket för att min fru skall tycka att det är "sjukt irriterande". Det är tydligen värst när man slumrar till.
Eftersom min nästa bil inte blir en Tesla försöker jag få ett hum om vilka bilmärken som har "farthållarpling".
Då måste det skilja mellan årsmodeller eller mellan LR/RWD. Mina pling går knappt att höra med joe mode aktiverat.
Det enda som plingar vid normal körning i en audi (q8 i alla fall) är om du kör för fort. Det är lagkrav sedan en tid. Det plinget stänger man av med ett knapptryck. Sedan är det tyst. Samma sak med Polestar 2 (och 3 baserat på kortare provkörningar)
Senast redigerad av lawe, redigerad totalt 1 gånger.
En del av pling plongandet är väl till och med lagkrav från EU. På Tesla finns joe mode som sänker volymen.
"En del av pling plongandet" Nu menar jag explicit vid användande av farthållare, något som Tesla börjat med nyligen.
Farthållarens pling är inte lagkrav men ljudnivån blir väldigt låg (hörs knappt) om man använder joe mode i alla fall i min MY.
Det låter tillräckligt mycket för att min fru skall tycka att det är "sjukt irriterande". Det är tydligen värst när man slumrar till.
Eftersom min nästa bil inte blir en Tesla försöker jag få ett hum om vilka bilmärken som har "farthållarpling".
Då måste det skilja mellan årsmodeller eller mellan LR/RWD. Mina pling går knappt att höra med joe mode aktiverat.
Kanske skiljer i ”pling sensitivity” mellan dig och Mikes fru?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
"En del av pling plongandet" Nu menar jag explicit vid användande av farthållare, något som Tesla börjat med nyligen.
Farthållarens pling är inte lagkrav men ljudnivån blir väldigt låg (hörs knappt) om man använder joe mode i alla fall i min MY.
Det låter tillräckligt mycket för att min fru skall tycka att det är "sjukt irriterande". Det är tydligen värst när man slumrar till.
Eftersom min nästa bil inte blir en Tesla försöker jag få ett hum om vilka bilmärken som har "farthållarpling".
Då måste det skilja mellan årsmodeller eller mellan LR/RWD. Mina pling går knappt att höra med joe mode aktiverat.
Kanske skiljer i ”pling sensitivity” mellan dig och Mikes fru?
Så kan det vara . Min fru eller vuxna barn som kör bilen ofta har heller inte reagerat på plingen. Men man uppfattar ljud olika så klart.
En del av pling plongandet är väl till och med lagkrav från EU. På Tesla finns joe mode som sänker volymen.
"En del av pling plongandet" Nu menar jag explicit vid användande av farthållare, något som Tesla börjat med nyligen.
Farthållarens pling är inte lagkrav men ljudnivån blir väldigt låg (hörs knappt) om man använder joe mode i alla fall i min MY.
Det låter tillräckligt mycket för att min fru skall tycka att det är "sjukt irriterande". Det är tydligen värst när man slumrar till.
Eftersom min nästa bil inte blir en Tesla försöker jag få ett hum om vilka bilmärken som har "farthållarpling".
Då måste det skilja mellan årsmodeller eller mellan LR/RWD. Mina pling går knappt att höra med joe mode aktiverat.
Farthållarens pling är inte lagkrav men ljudnivån blir väldigt låg (hörs knappt) om man använder joe mode i alla fall i min MY.
Det låter tillräckligt mycket för att min fru skall tycka att det är "sjukt irriterande". Det är tydligen värst när man slumrar till.
Eftersom min nästa bil inte blir en Tesla försöker jag få ett hum om vilka bilmärken som har "farthållarpling".
Då måste det skilja mellan årsmodeller eller mellan LR/RWD. Mina pling går knappt att höra med joe mode aktiverat.
Kanske skiljer i ”pling sensitivity” mellan dig och Mikes fru?
Så kan det vara . Min fru eller vuxna barn som kör bilen ofta har heller inte reagerat på plingen. Men man uppfattar ljud olika så klart.
Det skiljer ju också mellan att köra och sitta bredvid (och sova). Den som kör vet ju exakt när ljudet skall komma.
Har Mach-E ljudsignal när man använder farthållaren?
Nu var farthållaren redan på men den gör inget ljud alls, som du ser i videon så varken när jag byter fil utan att blinka eller när jag blinkar eller stänger av den. Den säger bara ifrån om du måste ta över vilket ju är bra….