Luftfjädring issue kopplad med kyla?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
romvan
Teslaägare

Luftfjädring issue kopplad med kyla?

Inlägg av romvan »

Min Model X från 2017 har börjat visa ett problem i samband med kylan. Meddelandet som dyker upp lyder:

”Reglering av körhöjd ur funktion. Funktionen kan återställas vid nästa körning.”
felkod: TAS_a218

Det verkar komma och gå – vissa dagar visas det, medan andra dagar försvinner det när jag startar bilen. Jag har även märkt att bilen ser ut att ha en låg markhöjd.

Har någon av er haft liknande problem? Kan detta vara relaterat till kylan? Vad är era erfarenheter och råd kring detta?
Tack på förhand för er hjälp! 😊
Användarvisningsbild
sven-labil
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ola13743

Re: Luftfjädring issue kopplad med kyla?

Inlägg av sven-labil »

Jag hade liknande fel några gånger i somras (så inte köldrelaterat). Löste sig med omstart. Minns inte felkoden.
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Användarvisningsbild
romvan
Teslaägare

Inlägg av romvan »

sven-labil skrev: 22 nov 2024 11:16
Jag hade liknande fel några gånger i somras (så inte köldrelaterat). Löste sig med omstart. Minns inte felkoden.
Tack för ditt svar! Intressant att problemet inte verkar vara kopplat till kylan.
När bilen startas från garaget verkar allt vara i ordning, även efter att den stått där ett tag.
Men när bilen startas från en utomhusparkering visas meddelandet, och bilen sänks till "låg" nivå.

om starten, båda varinaterena . hjälpte inte tyväär med detta. jag hgorde imorse när jag hade felet
med teslas råd när jag ringde dem.
deddly

Inlägg av deddly »

Det verkar ofta vara någon slags kortslutning. Det finns några möjliga fix som nämns i den här tråden:

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 133/page-2
Användarvisningsbild
alseC
Teslaägare

Inlägg av alseC »

Mest troligt fukt i kompressor eller ventilblock,som bildar isproppar. Töm systemet och fyll på ny kvävgas. Kvävgasen är torr och tar upp den fukt som kan finnas i systemet för luftfjädringen.
Skriv svar