Början på slutet för Tesla

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Början på slutet för Tesla

Inlägg av TiborBlomhall »

Alla som har kört VW ID.3, ID.4 eller ID.7 Tourer på vintern har ändå vant sig vid noll bakåtsikt ;)

Då är tom en suddig kamerabild med progressiva glasögon bättre.
Arvidsjaur_08~2.jpg
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

TiborBlomhall skrev: 23 nov 2024 14:02
Alla som har kört VW ID.3, ID.4 eller ID.7 Tourer på vintern har ändå vant sig vid noll bakåtsikt ;)

Då är tom en suddig kamerabild med progressiva glasögon bättre. […
:?:

Alla de där bilarna har väl vindrutetorkare och eluppvärmd bakruta – eller?…

Vet inte hur det är med ID.3, ID.4 eller ID.7, men t.ex. Golf Mk7 har kamera som fälls in i VW-loggan. Skyddar rätt bra. Bor man i södra Sverige så behöver en sån kameralins knappt rengöras på ~6 år om man kan stå ut med lite skit i ena hörnet… ;)

Tror för övrigt inte man bryr sig så mkt om bakåtsikten om man typ kör vinterrally på en avstängd halkbana…  ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

De har både eluppvärmning och bakrutetorkare men så pass underdimensionerade att de inte har en chans mot snöröken som fäster sig. Det blir nåt slags baksug så all smuts och snö slungas på bakrutan.
SwedishAdvocate

TiborBlomhall skrev: 23 nov 2024 14:31
De har både eluppvärmning och bakrutetorkare men så pass underdimensionerade att de inte har en chans mot snöröken som fäster sig. Det blir nåt slags baksug så all smuts och snö slungas på bakrutan.
Ok.

Har inte testat att köra en PS4, men tror ändå jag föredrar en bil med riktig bakruta. Och personligen så skulle jag kunna leva med att bakrutan snöar igen ~15(?) ggr per år…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev: 23 nov 2024 14:24
TiborBlomhall skrev: 23 nov 2024 14:02

Då är tom en suddig kamerabild med progressiva glasögon bättre. […
:?:

Alla de där bilarna har väl vindrutetorkare och eluppvärmd bakruta – eller?…

Vet inte hur det är med ID.3, ID.4 eller ID.7, men t.ex. Golf Mk7 har kamera som fälls in i VW-loggan. Skyddar rätt bra. Bor man i södra Sverige så behöver en sån kameralins knappt rengöras på ~6 år om man kan stå ut med lite skit i ena hörnet… ;)

Tror för övrigt inte man bryr sig så mkt om bakåtsikten om man typ kör vinterrally på en avstängd halkbana…  ;)
Jag vet inte men gissar att en Polestar 4 visar backkameran på skärmen. När man backar. När ju VW har kameran utfälld.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

TiborBlomhall skrev: 23 nov 2024 14:31
Exakt.

Vilken random kombi som helst bygger på en rätt tjock snövägg vintertid under rätt förhållanden.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
69Qwerty69
Teslaägare

Inlägg av 69Qwerty69 »

Vad är fördelen med att inte ha någon bakruta som hos PS4?
Model S Raven 2019 , Audi Q7 4,2 FSI, A6 Allroad 3.0TDI
SwedishAdvocate

69Qwerty69 skrev: 23 nov 2024 14:52
I just PS4-fallet vet jag inte. Tycker den bilen verkar vara tillräckligt stor för att det skulle kunna gå att få dit en halvkombibaklucka med bakruta. Eller var det något om att de ville flytta baksätet så pass långt bak att de inte ansåg sig få plats med den förstärkningsbalk som krävs ifall bilen även skulle ha en halvkombibaklucka med glasruta?… Så då fick de typ som Tesla med Model 3 välja mellan halvkombibaklucka och glasruta. Tesla valde glasrutan. P-star valde halvkombibakluckan.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 3 gång.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Vad jag förstått de ett designval som sen i praktiken gjort de onödigt med bakruta för man ser ändå inget genom den eventuellt lilla glugg som är kvar. Jag har också fattat de som att man på detta sätt kunnat spara lite takhöjd.
Sen är detta garanterat billigare men de är klart de kanske äta upp av den digitala backspegeln.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
SwedishAdvocate

chaffis75 skrev: 23 nov 2024 15:03
Vad jag förstått de ett designval som sen i praktiken gjort de onödigt med bakruta för man ser ändå inget genom den eventuellt lilla glugg som är kvar. Jag har också fattat de som att man på detta sätt kunnat spara lite takhöjd. [Min u.]
Sen är detta garanterat billigare men de är klart de kanske äta upp av den digitala backspegeln.
Har inte kört BMW i4. Den har ju halvkombibaklucka med glasruta. Ser man ingenting bakåt genom i4:ans bakruta? Som t.ex. ifall man har en polisbil bakom sig på en motorväg… ;)
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Man kan placera takbalken bakom baksätespassagerarna som får huvudutrymmet som glastaket ger samtidigt som man kan erbjuda halvkombi. Taklinjen i främsta rummet.
Anderzzon
elbilist

Inlägg av Anderzzon »

Fredrik j skrev: 23 nov 2024 15:50
Man kan placera takbalken bakom baksätespassagerarna som får huvudutrymmet som glastaket ger samtidigt som man kan erbjuda halvkombi. Taklinjen i främsta rummet.
Man kan på så sätt även ha lite större nackstöd bak (har jag hört, tänkte inte på att de var större). En annan fördel är om man som vi delar på bilen, då behöver man inte hålla på och ställa om backspegeln varje gång 8-). Den största nackdelen som jag ser det är att man inte kan kika på passagerarna i baksätet genom backspegeln.
Jag hade inte berättat för min fru att bilen saknade bakruta så när det var hennes tur att provköra så fick hon först en liten chock men sen så hon: ”Fast man ser ju ändå inget bak i Teslan, här ser man skitbra!”.
Erxon
elbilist

Inlägg av Erxon »

Det verkar fungera utan glasruta bak på alla hantverkares Caddy’s och liknande som inte har sikt i inre backspegeln. Så vad är skillnaden?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Anderzzon skrev: 23 nov 2024 16:05
Man kan på så sätt även ha lite större nackstöd bak (har jag hört, tänkte inte på att de var större). En annan fördel är om man som vi delar på bilen, då behöver man inte hålla på och ställa om backspegeln varje gång 8-). Den största nackdelen som jag ser det är att man inte kan kika på passagerarna i baksätet genom backspegeln.
"Den digitala bilden kan stängas av, och displayen fungerar då som en vanlig backspegel som låter dig se passagerarna i baksätet."
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Anderzzon
elbilist

Inlägg av Anderzzon »

mikebike skrev: 23 nov 2024 16:16
Anderzzon skrev: 23 nov 2024 16:05
"Den digitala bilden kan stängas av, och displayen fungerar då som en vanlig backspegel som låter dig se passagerarna i baksätet."
Ja exakt, men det kräver en aktiv handling som känns lite konstig att göra om man bara vill snabbt snegla bak och se om dottern har somnat.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Det borde ju öppnas möjligheter för att även visa enklare mörkerkamerabilder typ ir.
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

chaffis75 skrev: 23 nov 2024 15:03
Vad jag förstått de ett designval som sen i praktiken gjort de onödigt med bakruta för man ser ändå inget genom den eventuellt lilla glugg som är kvar.
Ah, som på en model 3 då..

Jag tror aldrig jag haft en bil med så dålig bakåtsikt genom bakrutan som min model 3 faktiskt.

Tur det finns parkeringshjälpmedel.
Användarvisningsbild
69Qwerty69
Teslaägare

Inlägg av 69Qwerty69 »

En fördel kanske är att man inte blir lika bländad av bilar som ligger bakom med starka strålkastare?
Tycker att Model S innerbackspegel är rätt kass om man jämför med andra bilar jag ägt när det kommer till automatisk avbländning.
Model S Raven 2019 , Audi Q7 4,2 FSI, A6 Allroad 3.0TDI
Justin Time

Början på slutet för Tesla

Inlägg av Justin Time »

msb
elbilist

Inlägg av msb »

Jag har haft min P4 i tre veckor nu och för varje körning blir bilden i backspegeln skarpare. Verkar som om man har nån form av muskelminne i ögonen som lär sig fokusera. Är långsynt och har progressiva glas.
Bakåtsikten i regn och rusk är riktigt bra och jämfört med Ioniq5 så är förbättringen oändlig!
Användarvisningsbild
ERR
Teslaägare

Inlägg av ERR »

msb skrev: 23 nov 2024 17:36
Jag har haft min P4 i tre veckor nu och för varje körning blir bilden i backspegeln skarpare. Verkar som om man har nån form av muskelminne i ögonen som lär sig fokusera. Är långsynt och har progressiva glas.
Bakåtsikten i regn och rusk är riktigt bra och jämfört med Ioniq5 så är förbättringen oändlig!
Hur upplever du den annars? Sugen på en men hör mycket om buggig mjukvara,men kanske är som vanligt att de med problem hörs högre än de som är nöjda.
msb
elbilist

Inlägg av msb »

ERR skrev: 23 nov 2024 19:30
Hur upplever du den annars? Sugen på en men hör mycket om buggig mjukvara,men kanske är som vanligt att de med problem hörs högre än de som är nöjda.
När jag provkörde den så tyckte jag den var fantastisk. När vi hämtade den så kändes det som drömbilen. Men efter det så har deras obefintliga kundvård/information och buggar gjort mig lite mindre entusiastisk.

Jag var lite orolig för bredden men den är betydlig lättare att köra än både XC60 och Ioniq5. Vet exakt var jag har den. Den går tyst och den bakhjulsdrivna räcker gott för mig. Snål är den också jämfört med Ioniq5.
Väghållningen känns bra men vinterdäcken känns lite instabila om man ger fullgas över 100. Gissar att de är för mjuka. Får se hur den känns till sommaren.

Infotainment fungerar precis som jag vill ha det. Tidigare använde jag CarPlay till allt. Nu är det bara Apple music som jag tar den vägen. Ljudet är det bästa jag haft i en bil. HUD fungerar bra och är stor.

Men farthållaren är opålitlig. Bromsar in för parkerade bilar eller i andra filer. Och jag använder den jämt så det måste bli bättre. Har tydligen blivit bättre i v.4.1.10 men min uppdatering gick inte igenom. Har tid hos verkstad på torsdag.
Då verkar det även som om den ska komma ihåg mina inställningar för stolen. Nu är det en ny position varje gång jag kör.
Torkarna är lite krångliga då jag vill sköta dem själv och enda sättet är att vrida från noll till auto och tillbaka för att slå ett slag.
Matrixljusen är ok. Något bättre än de jag hade i min XC60 från 2016.
Stolen går inte att vinkla lika mycket som jag skulle vilja och ratten fick gärna gå ut lite mer.

Det är den bästa bilen jag ägt men med en del irriterande småfel/egenskaper som drar ner glädjen. Som tur är verkar de sälja bra så jag förlitar mig på att de fixar det med uppdateringar.

Om du kan leva med dessa fel så är det en toppenbil.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Spökbromsningar och irriterande vindrutetorkare 🤔
Användarvisningsbild
ERR
Teslaägare

Inlägg av ERR »

msb skrev: 23 nov 2024 22:33
ERR skrev: 23 nov 2024 19:30
När jag provkörde den så tyckte jag den var fantastisk. När vi hämtade den så kändes det som drömbilen. Men efter det så har deras obefintliga kundvård/information och buggar gjort mig lite mindre entusiastisk.

Jag var lite orolig för bredden men den är betydlig lättare att köra än både XC60 och Ioniq5. Vet exakt var jag har den. Den går tyst och den bakhjulsdrivna räcker gott för mig. Snål är den också jämfört med Ioniq5.
Väghållningen känns bra men vinterdäcken känns lite instabila om man ger fullgas över 100. Gissar att de är för mjuka. Får se hur den känns till sommaren.

Infotainment fungerar precis som jag vill ha det. Tidigare använde jag CarPlay till allt. Nu är det bara Apple music som jag tar den vägen. Ljudet är det bästa jag haft i en bil. HUD fungerar bra och är stor.

Men farthållaren är opålitlig. Bromsar in för parkerade bilar eller i andra filer. Och jag använder den jämt så det måste bli bättre. Har tydligen blivit bättre i v.4.1.10 men min uppdatering gick inte igenom. Har tid hos verkstad på torsdag.
Då verkar det även som om den ska komma ihåg mina inställningar för stolen. Nu är det en ny position varje gång jag kör.
Torkarna är lite krångliga då jag vill sköta dem själv och enda sättet är att vrida från noll till auto och tillbaka för att slå ett slag.
Matrixljusen är ok. Något bättre än de jag hade i min XC60 från 2016.
Stolen går inte att vinkla lika mycket som jag skulle vilja och ratten fick gärna gå ut lite mer.

Det är den bästa bilen jag ägt men med en del irriterande småfel/egenskaper som drar ner glädjen. Som tur är verkar de sälja bra så jag förlitar mig på att de fixar det med uppdateringar.

Om du kan leva med dessa fel så är det en toppenbil.

Tack för bra input! Får boka en provkörning och känna på den.

Kul att höra att den verkar sälja ok,det där med Polestars ekonomiska sits är ju också något som skaver lite.
Användarvisningsbild
nx00
Teslaägare

Inlägg av nx00 »

Lycka till med din Polestar :lol:
Hoppas dom inte konkar bara.
M3, ID3, M3P, MY
Skriv svar