
Då är tom en suddig kamerabild med progressiva glasögon bättre.
Moderator: Redaktion
TiborBlomhall skrev: ↑23 nov 2024 14:02Alla som har kört VW ID.3, ID.4 eller ID.7 Tourer på vintern har ändå vant sig vid noll bakåtsikt
Då är tom en suddig kamerabild med progressiva glasögon bättre. […
Ok.TiborBlomhall skrev: ↑23 nov 2024 14:31De har både eluppvärmning och bakrutetorkare men så pass underdimensionerade att de inte har en chans mot snöröken som fäster sig. Det blir nåt slags baksug så all smuts och snö slungas på bakrutan.
Jag vet inte men gissar att en Polestar 4 visar backkameran på skärmen. När man backar. När ju VW har kameran utfälld.SwedishAdvocate skrev: ↑23 nov 2024 14:24TiborBlomhall skrev: ↑23 nov 2024 14:02Alla som har kört VW ID.3, ID.4 eller ID.7 Tourer på vintern har ändå vant sig vid noll bakåtsikt
Då är tom en suddig kamerabild med progressiva glasögon bättre. […![]()
Alla de där bilarna har väl vindrutetorkare och eluppvärmd bakruta – eller?…
Vet inte hur det är med ID.3, ID.4 eller ID.7, men t.ex. Golf Mk7 har kamera som fälls in i VW-loggan. Skyddar rätt bra. Bor man i södra Sverige så behöver en sån kameralins knappt rengöras på ~6 år om man kan stå ut med lite skit i ena hörnet…![]()
Tror för övrigt inte man bryr sig så mkt om bakåtsikten om man typ kör vinterrally på en avstängd halkbana…![]()
Exakt.TiborBlomhall skrev: ↑23 nov 2024 14:31De har både eluppvärmning och bakrutetorkare men så pass underdimensionerade att de inte har en chans mot snöröken som fäster sig. Det blir nåt slags baksug så all smuts och snö slungas på bakrutan.
I just PS4-fallet vet jag inte. Tycker den bilen verkar vara tillräckligt stor för att det skulle kunna gå att få dit en halvkombibaklucka med bakruta. Eller var det något om att de ville flytta baksätet så pass långt bak att de inte ansåg sig få plats med den förstärkningsbalk som krävs ifall bilen även skulle ha en halvkombibaklucka med glasruta?… Så då fick de typ som Tesla med Model 3 välja mellan halvkombibaklucka och glasruta. Tesla valde glasrutan. P-star valde halvkombibakluckan.
Vad jag förstått de ett designval som sen i praktiken gjort de onödigt med bakruta för man ser ändå inget genom den eventuellt lilla glugg som är kvar. Jag har också fattat de som att man på detta sätt kunnat spara lite takhöjd.
Har inte kört BMW i4. Den har ju halvkombibaklucka med glasruta. Ser man ingenting bakåt genom i4:ans bakruta? Som t.ex. ifall man har en polisbil bakom sig på en motorväg…chaffis75 skrev: ↑23 nov 2024 15:03Vad jag förstått de ett designval som sen i praktiken gjort de onödigt med bakruta för man ser ändå inget genom den eventuellt lilla glugg som är kvar. Jag har också fattat de som att man på detta sätt kunnat spara lite takhöjd. [Min u.]
Sen är detta garanterat billigare men de är klart de kanske äta upp av den digitala backspegeln.
Man kan placera takbalken bakom baksätespassagerarna som får huvudutrymmet som glastaket ger samtidigt som man kan erbjuda halvkombi. Taklinjen i främsta rummet.
Man kan på så sätt även ha lite större nackstöd bak (har jag hört, tänkte inte på att de var större). En annan fördel är om man som vi delar på bilen, då behöver man inte hålla på och ställa om backspegeln varje gång
"Den digitala bilden kan stängas av, och displayen fungerar då som en vanlig backspegel som låter dig se passagerarna i baksätet."Anderzzon skrev: ↑23 nov 2024 16:05Man kan på så sätt även ha lite större nackstöd bak (har jag hört, tänkte inte på att de var större). En annan fördel är om man som vi delar på bilen, då behöver man inte hålla på och ställa om backspegeln varje gång. Den största nackdelen som jag ser det är att man inte kan kika på passagerarna i baksätet genom backspegeln.
Ja exakt, men det kräver en aktiv handling som känns lite konstig att göra om man bara vill snabbt snegla bak och se om dottern har somnat.mikebike skrev: ↑23 nov 2024 16:16"Den digitala bilden kan stängas av, och displayen fungerar då som en vanlig backspegel som låter dig se passagerarna i baksätet."Anderzzon skrev: ↑23 nov 2024 16:05Man kan på så sätt även ha lite större nackstöd bak (har jag hört, tänkte inte på att de var större). En annan fördel är om man som vi delar på bilen, då behöver man inte hålla på och ställa om backspegeln varje gång. Den största nackdelen som jag ser det är att man inte kan kika på passagerarna i baksätet genom backspegeln.
Ah, som på en model 3 då..
Hur upplever du den annars? Sugen på en men hör mycket om buggig mjukvara,men kanske är som vanligt att de med problem hörs högre än de som är nöjda.msb skrev: ↑23 nov 2024 17:36Jag har haft min P4 i tre veckor nu och för varje körning blir bilden i backspegeln skarpare. Verkar som om man har nån form av muskelminne i ögonen som lär sig fokusera. Är långsynt och har progressiva glas.
Bakåtsikten i regn och rusk är riktigt bra och jämfört med Ioniq5 så är förbättringen oändlig!
När jag provkörde den så tyckte jag den var fantastisk. När vi hämtade den så kändes det som drömbilen. Men efter det så har deras obefintliga kundvård/information och buggar gjort mig lite mindre entusiastisk.
msb skrev: ↑23 nov 2024 22:33När jag provkörde den så tyckte jag den var fantastisk. När vi hämtade den så kändes det som drömbilen. Men efter det så har deras obefintliga kundvård/information och buggar gjort mig lite mindre entusiastisk.
Jag var lite orolig för bredden men den är betydlig lättare att köra än både XC60 och Ioniq5. Vet exakt var jag har den. Den går tyst och den bakhjulsdrivna räcker gott för mig. Snål är den också jämfört med Ioniq5.
Väghållningen känns bra men vinterdäcken känns lite instabila om man ger fullgas över 100. Gissar att de är för mjuka. Får se hur den känns till sommaren.
Infotainment fungerar precis som jag vill ha det. Tidigare använde jag CarPlay till allt. Nu är det bara Apple music som jag tar den vägen. Ljudet är det bästa jag haft i en bil. HUD fungerar bra och är stor.
Men farthållaren är opålitlig. Bromsar in för parkerade bilar eller i andra filer. Och jag använder den jämt så det måste bli bättre. Har tydligen blivit bättre i v.4.1.10 men min uppdatering gick inte igenom. Har tid hos verkstad på torsdag.
Då verkar det även som om den ska komma ihåg mina inställningar för stolen. Nu är det en ny position varje gång jag kör.
Torkarna är lite krångliga då jag vill sköta dem själv och enda sättet är att vrida från noll till auto och tillbaka för att slå ett slag.
Matrixljusen är ok. Något bättre än de jag hade i min XC60 från 2016.
Stolen går inte att vinkla lika mycket som jag skulle vilja och ratten fick gärna gå ut lite mer.
Det är den bästa bilen jag ägt men med en del irriterande småfel/egenskaper som drar ner glädjen. Som tur är verkar de sälja bra så jag förlitar mig på att de fixar det med uppdateringar.
Om du kan leva med dessa fel så är det en toppenbil.