Den jä*#!!! bakrute defrostern

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Cederloken
Teslaägare

Den jä*#!!! bakrute defrostern

Inlägg av Cederloken »

Tyvärr vi har tesla systemerat så att uppvärmningen av backspeglarna och bakrutan ligger på samma knapp. Att värma bakrutan är ju sådär på model y då den lutar så mycket, vattnet rinner ner och fryser mellan kaross och baklucka och i värsta fall fryser laddluckan igen. för min del så slutade jag använda bakrutan för att se ut när jag började köra lastbil för 20 år sedan och på model Y är ju sikten genom bakrutan i det närmaste obefintlig iallafall. Däremot så är det ju guld att värma backspeglarna.

Jag undrar om det finns något sätt att i någon service meny antingen stänga av bakrute defrostern eller att det skulle gå att få dessa separerade? Alt finns det någon säkring man skulle kunna dra? eller i värsta fall fysiskt koppla ur den?

Bör ju ge lite extra range också ;)
Model Y | 2023 | SR | MultiCoatRed | Helsvart interiör | 19" Turbine-fälgar
VW ID4 1st - 2021 | 3 bärgningar och 20 dagar på verkstad
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Den jä*#!!! bakrute defrostern

Inlägg av mikebike »

De flesta bilar har samma system.
Sedan känner jag inte alls igen problemet du beskriver. Borstar du inte av bilen innan du kör iväg?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Detta kanske funkar

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... -y.288732/

Alternativt hitta anslutningen där bak
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Cederloken skrev: 23 nov 2024 16:46

Jag undrar om det finns något sätt att i någon service meny antingen stänga av bakrute defrostern eller att det skulle gå att få dessa separerade? Alt finns det någon säkring man skulle kunna dra? eller i värsta fall fysiskt koppla ur den?
Service menyn vet jag inte om det går.
Det finns ingen säkring att dra.
Fysisk urkoppling är busenkelt.

Bara lyfta lite på nederdelen av den övre panelen runt bakrutan. Så kommer man åt att dra ur flatstiftskontakten. Svart kontakt med röd kabel
.
Screenshot_20241123_185027_YouTube.jpg
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Har varit samma på alla VAG-bilar jag haft innan också, att det ligger på samma knapp. Har aldrig ställt till problem (förutom att många inte verkar förstå att de har uppvärmda speglar). På Subaru låg det kanske på en egen knapp, minns inte riktigt, men de hade ju en egen knapp för att ställa ljusstyrkan på den digitala klockan med.. :-)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

jonasl skrev: 23 nov 2024 23:52
Har varit samma på alla VAG-bilar jag haft innan också, att det ligger på samma knapp. Har aldrig ställt till problem (förutom att många inte verkar förstå att de har uppvärmda speglar). På Subaru låg det kanske på en egen knapp, minns inte riktigt, men de hade ju en egen knapp för att ställa ljusstyrkan på den digitala klockan med.. :-)
Konstigt, på mina VAG-bilar har det varit olika knappar. Backspeglarna har avfrostats genom att vrida backspegelinställningsknappen och bakrutan har haft en egen knapp.

Däremot har inte jag heller haft problem med att smältvatten från bakrutan frusit på något olämpligt ställe på någon av mina bilar.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Maw skrev: 24 nov 2024 03:32
jonasl skrev: 23 nov 2024 23:52
Konstigt, på mina VAG-bilar har det varit olika knappar. Backspeglarna har avfrostats genom att vrida backspegelinställningsknappen och bakrutan har haft en egen knapp.

Däremot har inte jag heller haft problem med att smältvatten från bakrutan frusit på något olämpligt ställe på någon av mina bilar.
Tolkar det som att det är olika reglage även på ID.7. I övrigt håller jag med Maw. I både Golf Mk7 kombi och Passat B7 kombi (förrförra gen.) så fungerar det som Maw redogör för ovan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Unia

Inlägg av Unia »

På Audi A6 C7 är det olika knappar. Backspeglarna avfrostas genom att vrida backspegelinställningsknappen och bakrutan har en egen knapp.
Oryxbonk

Inlägg av Oryxbonk »

På Passat B8 är det också olika. Även Skoda har olika.
crewman4

Inlägg av crewman4 »

alla mina Audis haft detta på vridknappen för spegelreglaget. håller med OP.. borde va egen “knapp”
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tobias894955

Inlägg av T4s »

Tyvärr vi har tesla systemerat så att uppvärmningen av backspeglarna och bakrutan ligger på samma knapp. Att värma bakrutan är ju sådär på model y då den lutar så mycket, vattnet rinner ner och fryser mellan kaross och baklucka och i värsta fall fryser laddluckan igen. för min del så slutade jag använda bakrutan för att se ut när jag började köra lastbil för 20 år sedan och på model Y är ju sikten genom bakrutan i det närmaste obefintlig iallafall. Däremot så är det ju guld att värma backspeglarna.

Typ så här? :D
IMG_1590 Medium (1).jpeg
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

Mina Volvos (850, S70, S80, 480) hade bara en knapp för båda funktionerna.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Dr Mabuse
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Dr Mabuse »

renes skrev: 24 nov 2024 22:00
Mina Volvos (850, S70, S80, 480) hade bara en knapp för båda funktionerna.
Mina Peugeot ( 605, 406 båda -98) hade det. Jag tror min 605 SV3,0 från -92 också.
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.

Kör: Tesla Model 3 LR -22

Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
Användarvisningsbild
Cederloken
Teslaägare

Inlägg av Cederloken »

I Service menyn finns det en knapp. Men den är inte ”klickbar”. Får bli att dra kabeln
IMG_7535.jpeg
Model Y | 2023 | SR | MultiCoatRed | Helsvart interiör | 19" Turbine-fälgar
VW ID4 1st - 2021 | 3 bärgningar och 20 dagar på verkstad
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

Enligt Not a tesla app, går uppvärmningen av backspeglarna igång när man startar den främre defrostern.

När man startar den bakre, så värmer man även laddporten..

https://www.notateslaapp.com/news/2395/ ... ing-option
Användarvisningsbild
charliehifi
Teslaägare

Inlägg av charliehifi »

Dom verkar ha skrivit lite fel i sin länk på den sidan, för klickar man vidare och läser så säger de:
Turn On Heated Mirrors

All Tesla models include heated mirrors, but there isn't a separate button to activate them. Instead, to turn on your heated mirrors, you'll want to activate the rear defroster, which will automatically activate both the rear defrost and your heated mirrors.
https://www.notateslaapp.com/news/1897/ ... harge-port
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

charlieeddus skrev: 27 nov 2024 21:33
Dom verkar ha skrivit lite fel i sin länk på den sidan, för klickar man vidare och läser så säger de:
Turn On Heated Mirrors

All Tesla models include heated mirrors, but there isn't a separate button to activate them. Instead, to turn on your heated mirrors, you'll want to activate the rear defroster, which will automatically activate both the rear defrost and your heated mirrors.
https://www.notateslaapp.com/news/1897/ ... harge-port
Sedär... Jag använder aldrig något av det, så jag har lite dålig koll.. 😀
Skriv svar