WSJ: As Musk Assumes Deregulation Role, Tesla Racks Up Pollution Violations

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Re: WSJ: As Musk Assumes Deregulation Role, Tesla Racks Up Pollution Violations

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 25 nov 2024 19:22
spacecoin skrev: 25 nov 2024 19:21
fth skrev: 25 nov 2024 19:19
frippe skrev: 25 nov 2024 19:07
Har du en länk till den grafens ursprung?
Det är jag som har gjort grafen baserat på allmänt tillgängliga siffror.

/fth
Rena rama forskarrapporten då.
Jag antar att du insinuerar något med detta, men du är förstås välkommen att bemöta dom faktiska siffrorna istället om du misstror dom.

/fth
Kan du posta alla böter sorterat på tillverkare och vad böterna gäller så har jag möjlighet att bilda mig en bättre uppfattning. Gärna vem böterna är utdömda av med.

Edit: Jag gillar initiativet dock, potentiellt bra info om den kan granskas och valideras lite.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Maw skrev: 25 nov 2024 19:19
Elon växte inte bara upp under Apartheid, ursprunget till hans förmögenhet och därmed Teslas finansiering kommer från Apartheid.
Nej, inte ett ord av detta stämmer enligt vad dom flesta med insyn i frågan är ense om.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

data.jpg
/fth
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

fth skrev: 25 nov 2024 19:31
Elon växte inte bara upp under Apartheid, ursprunget till hans förmögenhet och därmed Teslas finansiering kommer från Apartheid.
Nej, inte ett ord av detta stämmer enligt vad dom flesta med insyn i frågan är ense om.

/fth
Vad menar du med att inte ett ord är sant?

Elon växte väl upp i Sydafrika under Apartheid i en förmögen familj och fick sitt startkapital från sin far?
Senast redigerad av Maw, redigerad totalt 1 gånger.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

fth skrev: 25 nov 2024 19:33
data.jpg
/fth
Är inte en stor del av det här dieselgate? Eller är det fabriksutsläpp? För det är väl fabriksutsläpp artikeln i WSJ handlar om?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Maw skrev: 25 nov 2024 19:56
data.jpg
/fth
Är inte en stor del av det här dieselgate? Eller är det fabriksutsläpp? För det är väl fabriksutsläpp artikeln i WSJ handlar om?
Precis det jag skulle komma till. Vad är fabriksutsläpp? Redovisa underliggande data tack.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

fth skrev: 25 nov 2024 19:19
frippe skrev: 25 nov 2024 19:07
Har du en länk till den grafens ursprung?
Det är jag som har gjort grafen baserat på allmänt tillgängliga siffror.

/fth
Så siffrorna är inte mer pålitliga än en allmän googling alltså.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

data.jpg
/fth
Det där är bara grafen i tabellform. Underliggande data tack. Fabriksutsläpp var ämnet.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Maw skrev: 25 nov 2024 19:47

/fth

Elon växte väl upp i Sydafrika under Apartheid i en förmögen familj och fick sitt startkapital från sin far?
Västvärldens välstånd bygger på kolonialism, slaveri, imperialism, överutnyttjande av andras naturresurser som förädlas och säljs tillbaka dyrt osv. Det har finansierat ditt startkapital.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

holden skrev: 25 nov 2024 22:47

/fth

Västvärldens välstånd bygger på kolonialism, slaveri, imperialism, överutnyttjade av andras naturresurser som förädlas och säljs tillbaka osv. Det har finansierat ditt startkapital.
Jaha? Gör det att Tesla är mer moraliskt att köpa än BMW och VW vilket var vad Holve skrev och som jag svarade på genom att påminna om Apartheid? Eller vill du bara visa att du håller med mig om att VW och BMWs historia inte bör påverka hur man ser på dem idag?

Som jag skrev så har jag inget problem med att köpa något av märkena m a p deras historia. Faktum är att jag har köpt bilar från alla tre..
VW ID.7 GTX Tourer -25
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Maw skrev: 25 nov 2024 22:57
holden skrev: 25 nov 2024 22:47

/fth

Västvärldens välstånd bygger på kolonialism, slaveri, imperialism, överutnyttjade av andras naturresurser som förädlas och säljs tillbaka osv. Det har finansierat ditt startkapital.
Jaha? Gör det att Tesla är mer moraliskt att köpa än BMW och VW vilket var vad Holve skrev och som jag svarade på genom att påminna om Apartheid? Eller vill du bara visa att du håller med mig om att VW och BMWs historia inte bör påverka hur man ser på dem idag?

Som jag skrev så har jag inget problem med att köpa något av märkena m a p deras historia. Faktum är att jag har köpt bilar från alla tre..
Vi förefaller vara överens i sak. Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Mina siffror inkluderar alla böter och uppgörelser relaterade till miljö- och klimatlagstiftning som jag har hittat, jag ser inte vad poängen skulle vara att särbehandla brott mot regelverk vid tillverkningen från regelbrott som visar sig först i konsumentledet?

Skulle det t.ex. på något sätt vara mer acceptabelt att döda uppskattningsvis 5000 personer per år med manipulerad avgasrening (Dieselgate @ $30 miljarder) än att ha bristfälliga rutiner för återvinning vid sina servicecenter (Tesla @ $1.5M)?

Siffrorna är dock inte svåra att ta fram, vill man ha den uppdelningen står det var och en fritt att göra det, det bör inte ta särskilt lång stund.

/fth
Användarvisningsbild
Xyborg
Teslaägare
Referralkod: ts.la/robin28307

Inlägg av Xyborg »

fth skrev: 25 nov 2024 23:18
Mina siffror inkluderar alla böter och uppgörelser relaterade till miljö- och klimatlagstiftning som jag har hittat, jag ser inte vad poängen skulle vara att särbehandla brott mot regelverk vid tillverkningen från regelbrott som visar sig först i konsumentledet?

Skulle det t.ex. på något sätt vara mer acceptabelt att döda uppskattningsvis 5000 personer per år med manipulerad avgasrening (Dieselgate @ $30 miljarder) än att ha bristfälliga rutiner för återvinning vid sina servicecenter (Tesla @ $1.5M)?

Siffrorna är dock inte svåra att ta fram, vill man ha den uppdelningen står det var och en fritt att göra det, det bör inte ta särskilt lång stund.

/fth
Men nu får du ursäkta fth. Det här var ett väldigt konstigt resonemang från dig. Först ska vi inte lite på WSJ, med argumentet att artikeln innnehåller pågående fall med påståenden. Inte dömda sådana. Sen ska vi istället lita på en anonym forummedlems egna sammanställda siffror med argumentet ”trust me bro”? Ser du inte själv ironin i det?

Vidare, denna ständiga whataboutism som nu även du hänfaller åt. Det är ett så otroligt dåligt debattknep och jag är evinnerligt trött på det. Det dyker ofta upp i trådar här, i allt ifrån Tesla, bilar tillverkade i Kina och Musks eskapader. Det är allt som oftast lika dumt varje gång. Låt mig illustrera:

Person 1 ”Lisas man Conny slår henne varje kväl. Han verkar vara ett riktigt arsle”.

Person 2 ”jojo, men här är en lista på män som faktiskt slår sina fruar 2 gånger per dag. Samt några som har mördat sina fruar”.

Hur fasen hjälper Person 2s lista Lisa här? Conny är ju fortfarande ett arsle. Lisa blir fortfarande slagen. Att andra har det/är ännu värre gör ju varken Conny trevligare eller Lisas liv mindre miserabelt.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare

Inlägg av Alfred »

FTH:s poäng är väl att WSJ i detta fall väljer att göra reportage om Conny som om det vore den enda förövaren och helt förbiser andra mer motiverade granskningar och på så sätt vilseleder sin publik i vad problemet egentligen är. Är det Conny/Tesla som är onda så att allt vi behöver är att bura in/stänga ner dem så är miljöproblematiken löst eller finns det ett strukturellt problem där hela industrin ständigt orsakar överträdelser av miljölagstiftiningen och hur kommer vi i så fall tillrätta med det?

@FTH: Egen sammanställning av data är toppen, men det behövs källhänvisningar för att det ska ha någon trovärdighet. Finns ju en enorm metodproblematik kring insamlingen – hur kan du/vi veta att du hittat allt?

Det vore ju toppen att crowdsourca. Vi är säkert ett gäng här som kan hjälpa till att göra datasetet mer komplett. Jag är genuint nyfiken på svaret som finns här i helheten. Men i aggregerad form, utan källhänvisningar och utan möjlighet att bedöma hur komplett ditt dataset är blir värdet av sammanställningen tyvärr bara enskild anonym åsikt.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Alfred skrev: 26 nov 2024 10:27
FTH:s poäng är väl att WSJ i detta fall väljer att göra reportage om Conny som om det vore den enda förövaren och helt förbiser andra mer motiverade granskningar och på så sätt vilseleder sin publik i vad problemet egentligen är. Är det Conny/Tesla som är onda så att allt vi behöver är att bura in/stänga ner dem så är miljöproblematiken löst eller finns det ett strukturellt problem där hela industrin ständigt orsakar överträdelser av miljölagstiftiningen och hur kommer vi i så fall tillrätta med det?

@FTH: Egen sammanställning av data är toppen, men det behövs källhänvisningar för att det ska ha någon trovärdighet. Finns ju en enorm metodproblematik kring insamlingen – hur kan du/vi veta att du hittat allt?

Det vore ju toppen att crowdsourca. Vi är säkert ett gäng här som kan hjälpa till att göra datasetet mer komplett. Jag är genuint nyfiken på svaret som finns här i helheten. Men i aggregerad form, utan källhänvisningar och utan möjlighet att bedöma hur komplett ditt dataset är blir värdet av sammanställningen tyvärr bara enskild anonym åsikt.
WSJ:s reportage är en nyhet på samma sätt som Dieselgate var en nyhet eller BT-kemi var en nyhet när det begav sig. Vi vet inte omfattningen, och det är bra om vi inte avvisar eller försöker att diskreditera journalister tänker jag. Vissa har på sistone en tendens att göra detta när det gäller Tesla-kritisk rapportering (Reuters flera gånger, nu WSJ). Detta är välrenommerade journalister som inte jobbar med klick-journalistik.

Håller med om att det är bra att sätta böter i perspektiv. Men hur är böter relevant är det för att bemöta artikeln här om nu Tesla mörkar systematiskt, vilket artikeln verkar antyda?

Det är svårt att diskutera miljöskador och etik baserat på bötesbelopp. Jag såg filmen Dark Waters om Dunlop:s skandal med Teflon häromdagen. Liknande som i fallet Erin Brockovich (vs PG&E) så krävs det en enorm civil insats, och ofta behöver folk bli parior och vara nära ruinens brant för att få något utdömt av ett företag i USA. Myndigheterna är tandlösa och lagstiftningen med.

Min bild är att EU dömer ut fler och hårdare böter mot inhemska företag än vad USA gör, och USA har en annan slappare inställning till miljöskador. Jag tror även att USA dömer ut hårdare böter till företag som inte är inhemska.

Det är komplicerat helt enkelt.

För mig så tolkar jag vissa av inläggen som att de utgår ifrån denna logik:
1) Tesla kan släppa ut skit i vattensystemet och smutsa ned så länge de inte blir påkomna (får böter, är dömda i domstol eller gjort upp innan dom).

2) Andra bilföretag gör det också, så därför är det inte värt att uppmärksamma detta.

Jag tycker inte att vad andra har gjort för 10-80 år sedan är inte en rimlig nivå att sätta som acceptabelt idag.

Att bara visa en graf utan att säga att "jag gjorde den själv med en snabb googling" tycker jag är tveksamt. Speciellt så när man inte, efter man fått frågan, har någon data att redovisa annat än "gör det själv om du orkar".

(inlägget är editerat ett par gånger).
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Alfred skrev: 26 nov 2024 10:27

Det där är en väldigt konstig tanke och troligen en högst individuell tolkning, att WSJ artikel på något sätt utgår ifrån att Tesla är den enda förövaren. Så är det så klart inte och inget de på något sätt framskriver heller. Med den tanken att artikeln enbart granska Tesla och inte tar upp andra som något felaktigt, skulle det inte gå att granska någon alls, om man inte samtidigt granskar alla andra. Vilket är ogörbart.

Tesla med sitt mission att ställa om bilindustrin blir ganska intressanta att granska, om det visar sig att det finns uppgifter som talar för att de inte lever som de lär. Så en högst relevant granskning oavsett om de sätter det i relation till vad andra eventuellt gör eller inte gör.
Det intressanta uppstår snarare när det finns individer som på något sätt rättfärdigar Teslas eller någon annans tillkortakommande med vad andra gör.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare

Inlägg av Holve »

Maw skrev: 25 nov 2024 18:18
Holve skrev: 25 nov 2024 17:19
fth skrev: 25 nov 2024 17:04
Här är en graf som jag tycker säger en hel del, böter/straffavgifter/settlements under dom senaste 10 år skalat mot antal producerade fordon, vill man hävda att Tesla är miljöbov i dessa sammanhang så har man nog en liten uppförsbacke. ;)
penalty.jpg
/fth

Ja Tesla bär ju inte någon stor tysk ryggsäck från 1930 talet heller. Rätt ofräscht att köpa en folkvagn eller BMW ..
Och Teslas VD och största ägare har en bakgrund i Apartheid. Betydligt närmare i tiden dessutom.
En bakgrund i Apartheid? Jösses :shock: :roll:
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
backe

Inlägg av backe »

Holve skrev: 28 nov 2024 06:57
Maw skrev: 25 nov 2024 18:18
Holve skrev: 25 nov 2024 17:19
fth skrev: 25 nov 2024 17:04
Här är en graf som jag tycker säger en hel del, böter/straffavgifter/settlements under dom senaste 10 år skalat mot antal producerade fordon, vill man hävda att Tesla är miljöbov i dessa sammanhang så har man nog en liten uppförsbacke. ;)
penalty.jpg
/fth

Ja Tesla bär ju inte någon stor tysk ryggsäck från 1930 talet heller. Rätt ofräscht att köpa en folkvagn eller BMW ..
Och Teslas VD och största ägare har en bakgrund i Apartheid. Betydligt närmare i tiden dessutom.
En bakgrund i Apartheid? Jösses :shock: :roll:
Du ser inte och har ingen åsikt om att det är ett svar på någon som tycker att man ska skämmas över att köra/köpa en VW eller BMW för något som hände på 30-talet?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

backe skrev: 28 nov 2024 08:02
Du ser inte och har ingen åsikt om att det är ett svar på någon som tycker att man ska skämmas över att köra/köpa en VW eller BMW för något som hände på 30-talet?
VW grundades av nazisterna och byggdes till stor del upp med hjälp av judiska tvångsarbetare.

Det är helt rätt att det är länge sedan, men att VW:s skamfulla ursprung skulle vara jämförbart med att Elon Musk råkar vara född i Sydafrika är förstås helt absurt.

Det första omnämnandet av detta i tråden, som iaf jag reagerade starkt på, var också "Teslas finansiering kommer från Apartheid", vilket förstås är en grovt felaktig beskrivning.

/fth
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Låt oss diskutera VW:s historia i den här tråden. Det verkar rimligt.
Att någon ens hälsar på en tysk i dag är en skandal. :roll:

Vad sägs om att diskutera (de påstådda) miljööverträdelser som Tesla gör IDAG istället? Eller är det för jobbigt?

Vet ni vad som är helt absurt? Detta:

"
Vi minimerar vårt miljöavtryck
Elektriska fordon och hållbara energiprodukter har mycket mindre miljöpåverkan än fossila bränslen. Detta inkluderar hela livscykeln – från råvarubrytning till användning och bortskaffande av produkter."

https://www.tesla.com/sv_se/impact

Det finns ingen skillnad på Teslas corporate bullshit och andras corporate bullshit visar det sig. Ingen kunde ha gissat detta.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Hela diskussionen är ju löjligt woke. Kommer att tänka på gråsossen i trenchcoat i den gamla statliga komediserien Macken som fått soppatorsk och jagade runt med sin jeepdunk efter lite äkta OK-bensin.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

holden skrev: 28 nov 2024 09:12
Hela diskussionen är ju löjligt woke. Kommer att tänka på gråsossen i trenchcoat i den gamla statliga komediserien Macken som fått soppatorsk och jagade runt med sin jeepdunk efter lite äkta OK-bensin.
Jag gissar att du skulle känna annorlunda om någon skulle hälla ut obehandlat industriavfall i vattendraget när dig.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

spacecoin skrev: 28 nov 2024 09:01
Jag håller med om att det är helt irrelevant i sammanhanget, men diskussionen uppstod ju pga det absurda apartheid-kladdandet tidigt i tråden, jag har svårt att låta sådana dumheter stå oemotsagda.

/fth
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

fth skrev: 28 nov 2024 10:54
Jag håller med om att det är helt irrelevant i sammanhanget, men diskussionen uppstod ju pga det absurda apartheid-kladdandet tidigt i tråden, jag har svårt att låta sådana dumheter stå oemotsagda.

/fth
Eller det absurda att någon körde argumentet: men kolla in alla andra, de är inte bättre så varför är inte de också granskade i artikeln?
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

fth skrev: 28 nov 2024 10:54

/fth
Nej, nazistkladdandet kom först, apartheidpåpekandet kom sen som en jämförelse.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Skriv svar