Alfred skrev: ↑26 nov 2024 10:27
FTH:s poäng är väl att WSJ i detta fall väljer att göra reportage om Conny som om det vore den enda förövaren och helt förbiser andra mer motiverade granskningar och på så sätt vilseleder sin publik i vad problemet egentligen är. Är det Conny/Tesla som är onda så att allt vi behöver är att bura in/stänga ner dem så är miljöproblematiken löst eller finns det ett strukturellt problem där hela industrin ständigt orsakar överträdelser av miljölagstiftiningen och hur kommer vi i så fall tillrätta med det?
@FTH: Egen sammanställning av data är toppen, men det behövs källhänvisningar för att det ska ha någon trovärdighet. Finns ju en enorm metodproblematik kring insamlingen – hur kan du/vi veta att du hittat allt?
Det vore ju toppen att crowdsourca. Vi är säkert ett gäng här som kan hjälpa till att göra datasetet mer komplett. Jag är genuint nyfiken på svaret som finns här i helheten. Men i aggregerad form, utan källhänvisningar och utan möjlighet att bedöma hur komplett ditt dataset är blir värdet av sammanställningen tyvärr bara enskild anonym åsikt.
WSJ:s reportage är en nyhet på samma sätt som Dieselgate var en nyhet eller BT-kemi var en nyhet när det begav sig. Vi vet inte omfattningen, och det är bra om vi inte avvisar eller försöker att diskreditera journalister tänker jag. Vissa har på sistone en tendens att göra detta när det gäller Tesla-kritisk rapportering (Reuters flera gånger, nu WSJ). Detta är välrenommerade journalister som inte jobbar med klick-journalistik.
Håller med om att det är bra att sätta böter i perspektiv. Men hur är böter relevant är det för att bemöta artikeln här om nu Tesla mörkar systematiskt, vilket artikeln verkar antyda?
Det är svårt att diskutera miljöskador och etik baserat på bötesbelopp. Jag såg filmen Dark Waters om Dunlop:s skandal med Teflon häromdagen. Liknande som i fallet Erin Brockovich (vs PG&E) så krävs det en enorm civil insats, och ofta behöver folk bli parior och vara nära ruinens brant för att få något utdömt av ett företag i USA. Myndigheterna är tandlösa och lagstiftningen med.
Min bild är att EU dömer ut fler och hårdare böter mot inhemska företag än vad USA gör, och USA har en annan slappare inställning till miljöskador. Jag tror även att USA dömer ut hårdare böter till företag som inte är inhemska.
Det är komplicerat helt enkelt.
För mig så tolkar jag vissa av inläggen som att de utgår ifrån denna logik:
1) Tesla kan släppa ut skit i vattensystemet och smutsa ned så länge de inte blir påkomna (får böter, är dömda i domstol eller gjort upp innan dom).
2) Andra bilföretag gör det också, så därför är det inte värt att uppmärksamma detta.
Jag tycker inte att vad andra har gjort för 10-80 år sedan är inte en rimlig nivå att sätta som acceptabelt idag.
Att bara visa en graf utan att säga att "jag gjorde den själv med en snabb googling" tycker jag är tveksamt. Speciellt så när man inte, efter man fått frågan, har någon data att redovisa annat än "gör det själv om du orkar".
(inlägget är editerat ett par gånger).